eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPoradyWynajem biura czy raczej coworking?

Wynajem biura czy raczej coworking?

2016-05-18 00:26

Wynajem biura czy raczej coworking?

Jakie biuro wybrać? © fot. mat. prasowe

Firmy duże, małe, jednoosobowe. Biura potrzebne na chwilę, na rok, na 5 lat, prawdziwe i wirtualne, z obsługą lub bez. Na rynku jest bardzo wiele różnych możliwości wynajęcia powierzchni biurowej. W moim artykule piszę o najbardziej popularnych opcjach.

Przeczytaj także: Nowe biuro, lepsza jakość, więcej możliwości

Duże dla dużych


Najpopularniejszą opcją dla większych firm jest wynajęcie biura w nowoczesnym budynku. Umowa zwykle zawierana jest na 5 lat. Czasem zdarzają się też krótsze umowy najmu (na 3 lata, ale wtedy najemca ma znacznie słabsze warunki) lub dłuższe – np. na 7-10 lat, zawierane przez duże przedsiębiorstwa, które wybierają nową lokalizację na swoją główną siedzibę. W nowoczesnych budynkach biurowych można już wynająć powierzchnie od 100-200 mkw., i są to zazwyczaj moduły wynikowe, które pozostały na danym piętrze po zajęciu powierzchni przez większych najemców.

Jeśli chodzi o ilość pracowników to przy podziale „open-space” należy przyjąć współczynnik 1 osoby na ok. 10 mkw., natomiast przy układzie pokojowym bliżej 1 osoby na 14 – 15 mkw. Co zyskuje najemca w nowoczesnym budynku biurowym? Przede wszystkim dużo udogodnień typu ochrona, parking podziemny, okablowanie strukturalne do komputerów, klimatyzacja, inteligentne systemy oszczędności energii, obsługa recepcyjna (coraz częściej też konsjerż), kantyna, kawiarnia, pralnia, czy inne usługi. Specyfikację techniczną tych budynków cechuje także najwyższy standard. Firma rośnie, a najemca może dobierać kolejne moduły powierzchni (o ile są dostępne), przenieść się do większego biura w samym budynku lub do innego budynku tego samego właściciela. Jeżeli firma zdecyduje się na wcześniejsze opuszczenie powierzchni, powinna zająć się podnajmem dotychczas zajmowanego biura.


Kamienice i pałace


Biura w kamienicach czy odnowionych historycznych budynkach do niedawna stanowiły rzadkość. Remont, przebudowa i renowacja jest czasochłonna i bardzo kosztowna. Jednak przybywa zarówno deweloperów posiadających w swoim portfelu takie obiekty, jak i najemców zainteresowanych wynajmem powierzchni w tych wyjątkowych budynkach. Często firmy i organizacje, takie jak np. kancelarie prawne czy przedstawicielstwa dyplomatyczne, szukają mniejszych modułów zlokalizowanych w sercu miasta, w bardzo reprezentacyjnych budynkach. Istnieje wielu najemców, którzy są w stanie delikatnie zwiększyć budżet na wynajem biura w zamian za niepowtarzalny klimat i prestiż siedziby. Warunki umowy najmu są minimalnie wyższe od tych w nowoczesnych budynkach biurowych.

Apartamenty i wille


Mniejsza firma może rozważyć kilka innych opcji. Pierwszą z nich jest wynajem eleganckiego mieszkania w apartamentowcu, które można zaadaptować na biuro, drugą jest wynajem willi. To rozwiązanie szczególnie odpowiada mniejszym firmom, małym kancelariom, firmom marketingowym czy pracowniom architektonicznym. Warunki umowy są bardzo indywidualne, negocjowane z właścicielami mieszkań czy domów. Zazwyczaj na krótszy okres, z niedługim okresem wypowiedzenia i kaucją.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Janinaaa / 2018-06-03 18:12:10

    Ciekawa alternatywa moga byc biura wirtualne - spojrzcie; http://www.chmielna2.com/ Nie kazda firma potrzebuje realnego biura, prawda? Wystarczy wiec takie wirtualne biuro, ale takze z mozliwoscia np skorzystania z salki szkoleniowej/goscinnej w razie potrzeby. Mozna w ten sposob naprawde sporo zaoszczedzic. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: