  • 1. Data: 2010-01-15 11:31:35
    Temat: Czary-mary (kamera termowizyjna)
    Od: " g-jaro" <j...@g...pl>

    Hej,

    Tak na podstawie przemyśleń o tym, że obecnie nie da się zbudować domu za
    100-150 tys. (nie dziwne przy setkach metrów kabli, sterownikach, niezależnych
    obwodach grzewczych, buforach, pompach ciepła , kominkach z płaszczem i
    "niekompromitującym metrażu" min. 200 m2 ;-) itd.).

    Kolejna moda - pewnie nie na jeden sezon - to audyty kamera termowizyjną. Tak
    sobie myślę:

    Przyjmijmy przeciętny rachunek za ogrzewanie ok 3500 zł

    1/ Jeśli ktoś ma chałupę z gołego pustaka żużlowego to termowizja nie ma sensu
    bo głupi wie , że to trzeba ocieplić (najlepiej dobrze - to też głupi wie)

    2/ Jeśli chałupa jest ocieplona z "pomyłką fachowców" to:
    -jeśli "pomyłka" jest duża to znów gołym okiem się znajdzie błąd (lub grzyba
    nim spowodowanego)

    -jeśli pomyłka jest mała (przyjmijmy, że pochłania 5% rachunku za opał) to
    przy założeniu 3500 zł/rocznie niekontrolowana ucieczka ciepła powoduje stratę
    175 zł

    I teraz: jaki jest sens płacenia np. 1000 zł (allegro) za czary-mary z kamerą
    skoro po dociepleniu tegoż miejsca minie z 5 do 10 lat(jeśli dołożymy koszt
    docieplenia) nim sie nam ten 1000 zł zwróci ?

    Licząć na konstruktywna dyskusję (albo i nie)

    Pozdrawiam,
    g-jaro

  • 2. Data: 2010-01-15 11:58:29
    Temat: Re: Czary-mary (kamera termowizyjna)
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 15 Sty, 12:31, " g-jaro" <j...@g...pl> wrote:
> [...]
    > docieplenia) nim sie nam ten 1000 zł zwróci ?
    >
    > Licząć na konstruktywna dyskusję (albo i nie)

    Trochę masz racje.
    Proponuję najtańszy sposób audytu cieplnego:
    Kupić w markecie termometr za 20 PLN z opcją temperatury zewnętrznej -
    taki czujnik na elastycznym kablu.
    Od wewnątrz przyklejać do ściany (taśmą zwykłą) w podejrzanych
    miejscach.
    Np poddasze okolice np ścian szczytowych. Jeśli temperatura od
    podłogi w górę mierzona na ścianie ma rozkład np:
    20 20,5 21 21,5 to pewnie jest wszystko ok
    Jeśli rozkład jest inny np:
    19,5 18 16,5 15 13 11
    to wysunąć można ostrożny wniosek że coś jest spieprzone. To samo
    dotyczy mostków przy oknach, kominach wentylacyjnych, dobudowanych
    ścianach. Metoda tania dla ludzi mających trochę darmowego czasu.....
    Bardzo efektywna przy temperaturze zewnętrznej poniżej minus 10 C.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-01-15 12:00:29
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > obwodach grzewczych, buforach, pompach ciepła , kominkach z płaszczem i
    > "niekompromitującym metrażu" min. 200 m2 ;-) itd.).

    moze nie ze sie nie da, ale jest bardzo ciezko, trzeba sie nastawic na
    najtansze materialy i wlasna robocizne.

> [...]
    > koszt
    > docieplenia) nim sie nam ten 1000 zł zwróci ?

    Myslisz ze dlaczego pojawia sie tyle watkow pt "ile gazu spaliliscie w tym
    miesiacu?". To swego rodzaju zawody, kazdy chce wygrac. I potem roznice we
    wspolczynnikach przenikalnosci cieplnej na 3 miejscu po przecinku czy kilka
    m3 gazu na sezon sa powodem do dumy lub przyczyna wydania kolejnych zlotowek
    na poprawienie ocieplenia chaty. Racjonalnie malo kto do tego podchodzi. A
    jak juz z wyliczen wyjdzie, ze zwrot inwestycji w poprawe ocieplenia
    wyniesie 20 lat, to pojawia sie argument, ze ropa sie na swiecie konczy
    ojojoj, beda kosmiczne ojojoj ceny i dodatkowe 20cm styro zwroci sie za 5
    lat :)
    Co ciekawe jakos nikt w ten sposob nie podchodzi do tematu kupujac auto.
    Patrzy sie na mnostwo innych parametrow, a spalanie jest gdzies tam pod
    koniec listy priorytetow.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-01-15 12:08:16
    Od: "jan kowalski" <0...@g...SKASUJ-TO.pl>

    g-jaro <j...@g...pl> napisał(a):

    > Kolejna moda - pewnie nie na jeden sezon - to audyty kamera termowizyjną. Tak
    > sobie myślę:

    3/ Kupujesz gotowe mieszkanie/dom. Nie wiesz co i jak, bo przy oględzinach
    jest cieplutko. Zrobisz badanie to będziesz wiedział na pewno czy wszystko OK
    czy coś trzeba będzie poprawić. Dodatkowo możesz mieć argument do negocjacji
    "no panie, sam pan zobacz jak tędy spieprza ciepło, będę musiał to poprawić,
    to mnie będzie kosztować więc musimy ustalić jakąś obniżkę rekompensująca mi
    to, że kupuję mieszkanie/dom z taką wadą"

  • 5. Data: 2010-01-15 12:12:46
    Od: " " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    jan kowalski <0...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > to mnie będzie kosztować więc musimy ustalić jakąś obniżkę rekompensująca mi
    > to, że kupuję mieszkanie/dom z taką wadą"

    Punkt dla Ciebie - tu gra mogła by być warta świeczki.

    Pytanie dodatkowe (laika) - taka usługa to w jakich warunkach jest możliwa
    (sezon grzewczy, temperatura zewn. poniżej...) ?

    Pzdr,
    g-jaro

  • 6. Data: 2010-01-15 12:18:25
    Od: "jan kowalski" <0...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > Punkt dla Ciebie - tu gra mogła by być warta świeczki.

    Zapłacisz 500zł za usługę a możesz np. wynegocjować 5000zł obniżki + wiesz co
    w trawie piszczy i czego się spodziewać. Czy mieszkanko faktycznie jest
    cieplutkie jak twierdzi właściciel czy też raczej "cieplutkie".

    > Pytanie dodatkowe (laika) - taka usługa to w jakich warunkach jest możliwa
    > (sezon grzewczy, temperatura zewn. poniżej...) ?

    1. W sezonie grzewczym
    2. Im niższa tym lepiej. W końcu im większa różnica między temperaturą
    wewnątrz a zewnątrz tym większa różnica potencjałów i bardziej ciepełko chce
    uciekać = lepiej to widać. Gdyby temperatura wewnątrz była taka sama jak na
    zewnątrz to niewiele zobaczysz, bo nie będzie różnicy potencjału i ciepełko
    nie będzie przepływać.

  • 7. Data: 2010-01-15 13:07:25
    Od: "rrr." <r...@r...or>

    Użytkownik jan kowalski napisał:

    > Zapłacisz 500zł za usługę a możesz np. wynegocjować 5000zł obniżki + wiesz co
    > w trawie piszczy i czego się spodziewać. Czy mieszkanko faktycznie jest
    > cieplutkie jak twierdzi właściciel czy też raczej "cieplutkie".

    Raczej zapłacisz 500 za zdjęcia, które będziesz sobie wyobrażał, że
    pokazują coś tam, ale prawidłowa interpretacja badania to nie takie hop
    siup, i nie każdy z kamerą termowizyjną wie co widzi. Wiem z autpsji, bo
    na politechnice bawiliśmy się kamerką termowizyjną i nasze interpretacje
    wyników budziły na początku uśmiech politowania na twarzy wykładowcy. A
    statystycznie mało prawdopodobne by na 15 chłopa w grupie 15 było
    debilami :)

    pozdrawiam
    rafał

  • 8. Data: 2010-01-15 16:05:17
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > 1/ Jeśli ktoś ma chałupę z gołego pustaka żużlowego to termowizja nie ma sensu
    > bo głupi wie , że to trzeba ocieplić (najlepiej dobrze - to też głupi wie)

    "Pewność" co do sensu ocieplenia możesz mieć przy ścianie z cegły 40cm. Przy pustaku
    komorowym żuzlowym 36cm masz U<0,75[W/m2*K] i okres zwrotu przy paleniu drewnem lub
    węglem wzrasta do kilkunastu lat.

  • 9. Data: 2010-01-15 19:13:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Sty, 13:00, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:

    > Co ciekawe jakos nikt w ten sposob nie podchodzi do tematu kupujac auto.
    > Patrzy sie na mnostwo innych parametrow, a spalanie jest gdzies tam pod
    > koniec listy priorytetow.

    Zle porownanie - dom budujesz (w wiekszosci wypadkow) na cale zycie,
    ciezko go zmienic, remonty sa drogie i niekomfortowe. Samochod
    kupujesz "na juz", zmieniasz kiedy chcesz. Nie bedzie Cie stac na
    paliwo to sprzedasz i kupisz mniejszy. Nie bedzie Cie stac na ogrzanie
    domu to co ? Bedziesz marznal ? Moze inaczej do tej sprawy podchodza
    ludzie, ktorzy wiedza, ze dom pojdzie za 5-10 lat na sprzedaz, ja
    jednak wole zapewnic sobie mozliwie jak najmniej energo-zerny dom, bo
    nigdy nie wiadomo co bedzie w przyszlosci, a remont bedzie drozszy niz
    zrobienie tego odrazu do porzadku.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2010-01-15 20:01:23
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > kupujesz "na juz", zmieniasz kiedy chcesz. Nie bedzie Cie stac na
    > paliwo to sprzedasz i kupisz mniejszy. Nie bedzie Cie stac na ogrzanie

    sprzedajesz, kupujesz mniejszy :)
    A tak powaznie, mowimy o kwotach rzedu 200zl _rocznie_! To jakis ulamek
    procenta domowego budzetu, dla mnie jeden wypad na zakupy do spozywczego.
    Nie ma takiej mozliwosci, aby 2 stowy rozwalily moj budzet.

    --
    Tomek