  • 1. Data: 2011-06-18 06:55:02
    Temat: Czym zabezpieczyc boazerie z modrzewia? Nie lakierem!
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Boazeria z modrzewia zostala polozona ok. 3 lata temu. Dom drewniany (ok.
    100m2). Wykonawca zabezpieczyl boazerie psikajac wszystko jakims bezbarwnym
    roztworem. Nie wiem co to jest bo nie mam z tym czlowiekeim kontaktu. A i
    wowczas nie mogl dokladnie powiedziec co to jest, bo to bylo przelane z
    jakiegos wielkiego zbiorczego opakowania, a na dozowniku nie bylo juz nazwy.
    Chce, aby drewno jak najdluzej NIE ciemnialo. I to sie udaje na razie.
    Zastanawiam sie jednak, czy nie trzeba okresowo czyms go zabezpieczac. Jesli
    tak, to czym? Tak, aby nie ciemnialo. Lakierowanie odpada.
    Pozdrawiam
    marcan

  • 2. Data: 2011-06-18 11:13:11
    Od: mal <m...@g...com>

    On 18 Cze, 08:55, "marcan" <m...@o...pl> wrote:

    > Zastanawiam sie jednak, czy nie trzeba okresowo czyms go zabezpieczac. Jesli
    > tak, to czym? Tak, aby nie ciemnialo. Lakierowanie odpada.

    U mnie jest boazeria sosnowa. Też ciemnieje. Co kilka lat robię jej
    'przecierkę' papierem ściernym, a potem maluję pokostem. Do
    następnego ciemnienia.

    pzdr

    mal

  • 3. Data: 2011-06-18 11:49:33
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "mal" napisał
    (...) a potem maluję pokostem.
    nie chcę ani oleju, ani lakieru...
    chciałbym to czymś spryskaći szukam takiego środka, który zabezpieczając
    drewno nie zieni jego koloru (a w dotyku pozostawi drewno drewnem)

  • 4. Data: 2011-06-18 18:18:30
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > udaje na razie. Zastanawiam sie jednak, czy nie trzeba okresowo czyms go
    > zabezpieczac. Jesli tak, to czym? Tak, aby nie ciemnialo. Lakierowanie

    Pozwalasz sobie pryskać drewno jakimś świństwem i nawet nie próbowałeś
    sprawdzić co to było i czy nie jest zbyt szkodliwe dla zdrowia?

  • 5. Data: 2011-06-18 22:31:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Alexy napisał:
    > Użytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Pozwalasz sobie pryskać drewno jakimś świństwem i nawet nie próbowałeś
    > sprawdzić co to było i czy nie jest zbyt szkodliwe dla zdrowia?

    Drewno popsiukane arszenikiem z solami rtęci z pewnością długo barwy nie
    zmieni...

    --
    Darek

  • 6. Data: 2011-06-19 06:00:02
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Alexy" napisał
    > Pozwalasz sobie pryskać drewno jakimś świństwem i nawet nie próbowałeś
    > sprawdzić co to było i czy nie jest zbyt szkodliwe dla zdrowia?
    Źle się wyraziłem. Wówczas nie znałem nazwy, ale wiedziałem jakie ma
    właściwości, w tym dla ludzi (neutralne). Szukam tego samego, ale nie znam
    nazwy i proszę o pomoc grupę. Jesli możesz pomóc, to pomóż

  • 7. Data: 2011-06-19 20:48:28
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Jun 19, 8:00 am, "marcan" <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > właściwości, w tym dla ludzi (neutralne). Szukam tego samego, ale nie znam
    > nazwy i proszę o pomoc grupę. Jesli możesz pomóc, to pomóż

    Wiele nie da sie zaproponowac jesli odrzucisz olej,pokost i lakier.

    Jesli chcesz to poszukaj jakichs antygrzybow czy anty robali. Na
    czynniki atmosferyczne nie pomoze ale przynajmniej nic ci jej nie zje.

    Mozesz sprobowac malowania szklem wodnym ale nie wiem co sie z drewnem
    stanie. To jest propozycja bardzo w ciemno.

    I zacznij myslec jak okolice tej boazerii zaadaptowac do ciemniejacego
    drewna. Bedzie lepiej.

    Albo jeszcze inaczej. Znajdz inne zajecie tej kobicie co ci glowe o
    boazerie suszy ;)

  • 8. Data: 2011-06-20 09:25:22
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Mozesz sprobowac malowania szklem wodnym ale nie wiem co sie z drewnem
    > stanie. To jest propozycja bardzo w ciemno.

    i rzeczywiście. Szkło wodne jest mocno alkaliczne, więc spowoduje
    wybielenie i sporowacenie drewna. Poza tym po wyschnięciu wcale nie jest
    takie estetyczne.... Kiedyś było używane w teatrach do doraźnego
    zabezpieczania drewnianych dekoracji przed ogniem. Wyłącznie w miejscach
    niewidocznych ;-)
    A co do meritum -obstawiam że ten tajemniczy specyfik to było coś w
    rodzaju caponu - rzadkiego roztworu nitrocelulozy w acetonie
    (śmierdzący) albo jakimś estrze (względnie bezwonny). Wsiąka nieźle, po
    wyschnięciu jest praktycznie niewidoczny i na jakiś czas zabezpiecza
    przed szarzeniem. Jeśli nie wchodzi w grę, jedyne co zostaje to roztwór
    wosku w terpentynie balsamicznej. Po wyschnięciu i porządnym przetarciu
    flanelą też jest niewidoczny, a przynajmniej ładnie pachnie ;-).
    Tym niemniej modrzew sam w sobie jest bardzo odporny i we wnętrzach
    raczej nie zmienia koloru. Jeśli do tej pory nie ściemniał/zszarzał, to
    myślę że lepiej to zostawić jak było.

  • 9. Data: 2011-06-20 18:04:48
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jakub Tarczewski napisał:

> [...]
    > wosku w terpentynie balsamicznej. Po wyschnięciu i porządnym przetarciu
    > flanelą też jest niewidoczny, a przynajmniej ładnie pachnie ;-).

    Jaką tam flanelą - wiórami drewnianymi spod hebla ręcznego! Najpierw
    przed woskowaniem, potem po - śliczny, lekko matowy połysk naturalnego
    drewna.

    Można też (ale to już spore koszty) zapoliturować...

    --
    Darek

  • 10. Data: 2011-06-20 18:06:57
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Jaką tam flanelą - wiórami drewnianymi spod hebla ręcznego! Najpierw
    > przed woskowaniem, potem po - śliczny, lekko matowy połysk naturalnego
    > drewna.

    nie znałem tego sposobu. Ciekawe...