  • 1. Data: 2009-03-23 11:04:39
    Temat: ELEKTRYCY ! - podpowiedzcie :) Różnicówka a kotłownia
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Jest sobie kotłownia, a za jej ścianą mała łazienka do której
    doprowadzone jest: 1 gniazdo - zrobiłem to na jednym obwodzie z
    kotłownią tylko, że ostatnio gdzieś wyczytałem (teraz nie mogę tego
    znaleźć), że do kotłowni nie można stosować wyłączników
    różnicowoprądowych - tzn jedni twierdzili, że można i należy, inni - że
    nie bo pompki i inne urządzenia mogą powodować wyłączanie prądu...

    W kotłowni mam również roboczy zlew i ogólnie będzie to miejsce dość
    "mokre", a więc teoretycznie i obwód kotłowni powinien być zabezpieczony
    różnicówką. Teoria teorią, a praktyka i doświadczenie... - jak to
    powinno być zrobione???

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-03-23 11:13:12
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > znaleźć), że do kotłowni nie można stosować wyłączników
    > różnicowoprądowych - tzn jedni twierdzili, że można i należy, inni - że
    > nie bo pompki i inne urządzenia mogą powodować wyłączanie prądu...

    jak pompki wywalaja roznicowke to cos z nimi nie tak. Bo to oznacza, ze prad
    ucieka do ziemi. Rezygnacja z roznicowki to zamykanie oczu, a problem nadal
    jest nierozwiazany.
    U siebie mam kotlownie podlaczona jak kazdy inny obwod - przez roznicowke.
    I nic sie nie dzieje :)

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-03-23 11:20:06
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > różnicówką. Teoria teorią, a praktyka i doświadczenie... - jak to powinno

    Moim zdaniem mozna i powinno się stosować.
    Może warto do osobnej różnicówki, tak aby
    zminimalizować ryzyko wyłączenia obwodu.
    Jeśli pomieszczenie mokre to tylko odpowiednie
    gniazdka, włączniki.
    Jeśli jakieś urządzenie będzie wywalać róznicówkę
    to znaczy że wina w tym urządzeniu.
    TRzeba tez zastosować odpowiednią różnicówkę.
    Mają różne czułości (czas reakcji), są na różny prąd upływowy.

    Pzdr
    J23

  • 4. Data: 2009-03-23 11:31:35
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    J23 pisze:
    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem mozna i powinno się stosować.
    > Może warto do osobnej różnicówki, tak aby
    > zminimalizować ryzyko wyłączenia obwodu.

    Tak też mam zamiar zrobić - by móc ewentualnie podłączyć UPSa do tego obwodu

    AriusZ

  • 5. Data: 2009-03-23 11:49:14
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 23 Mar, 12:20, "J23" <i...@p...onet.pl> wrote:

    > Jeśli jakieś urządzenie będzie wywalać róznicówkę
    > to znaczy że wina w tym urządzeniu.

    nie koniecznie. Problem moze tkwić w zbyt dużej składowej indukcji...
    zanim cewka się nasyci to różnicówkę może wywalić. Dlatego obwody
    "silnikowe" o dużych prądach inaczej się zabezpiecza niż zwykłe (Co
    nie koniecznie oznacza rezygnację z różnicówki w ogóle). Trzeba się
    poradzić dobrego elektryka ...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-03-23 13:51:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomek wrote:

> [...]
    > problem nadal jest nierozwiazany.
    > U siebie mam kotlownie podlaczona jak kazdy inny obwod - przez

    nie do końca prawda, czasami elektronika w pompach może wywalać zwykłe
    różnicówki, wtedy trzeba dać różnicówkę odporną na zakłócenia od falowników.

  • 7. Data: 2009-03-23 20:11:23
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > nie do końca prawda, czasami elektronika w pompach może wywalać zwykłe
    > różnicówki, wtedy trzeba dać różnicówkę odporną na zakłócenia od
    > falowników.
    Nie od falowników a niektórych filtrów wejściowy czasem stosowanych w
    takich układach

    Czasem przy załączeniu zasilania na taki filtr potrafi nastąpić drobny
    upł1yw do ziemi przez pojemności filtru

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 8. Data: 2009-03-23 20:51:23
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Bartosz Augustyniak" napisał:
    > Czasem przy załączeniu zasilania na taki filtr potrafi nastąpić drobny
    > upł1yw do ziemi przez pojemności filtru

    a niby dlaczego upływ miałby wystąpić do ziemi?
    chyba nie chcesz powiedzieć ze filtr podłączasz do PE zamiast do L?:O)

    moim zdaniem jesli pompa wywala różnicówkę to jest poprostu albo uszkodzona,
    albo fabryczny bubel:O(

  • 9. Data: 2009-03-23 22:23:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    gargamel wrote:

    > a niby dlaczego upływ miałby wystąpić do ziemi?
    > chyba nie chcesz powiedzieć ze filtr podłączasz do PE zamiast do L?:O)

    a widziałes ty kiedyś jakiś filtr?

    > moim zdaniem jesli pompa wywala różnicówkę to jest poprostu albo
    > uszkodzona, albo fabryczny bubel:O(

    zwykła może wywalać.

  • 10. Data: 2009-03-23 22:24:14
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    >Problem moze tkwić w zbyt dużej składowej indukcji...
    > zanim cewka się nasyci to różnicówkę może wywalić. Dlatego obwody
    > "silnikowe" o dużych prądach inaczej się zabezpiecza niż zwykłe

    To twoja teoria?

    Ja mam podłączone różne silniki i jest OK.
    Tylko raz różnicówka działała jak sąsiad podłączył silnik i dał "N" na obudowę.
    Wtedy musieli podkładać deseczki aby nie leżał na glebie.

    Ja w domu mam jedną różnicówkę, która obejmuje całość obwodów i nie działa ona
    zbyt często.
    Dlatego uważam że jeśli instalacja jest zrobiona OK to nie powinno być
    kłopotów.
    Chyba, że będzie się stosować chińskie wynalazki, które nie posiadają
    należytej izolacji lub kondensatory zrobione z "bambusa".

    Moją dewizą jest aby różnicówką zabezpieczać wszystko oprócz obwodów
    oświetleniowych ponieważ tam jest małe prawdopodobieństwo wystąpienia
    porażenia kogoś.
    Korzyści takiego postępowania są wymierne ponieważ jeśli różnicówka już
    zadziała to jest ciemno, a znalezienie wtedy latarki graniczy z cudem.

    Ile róznicówek na dom to już inna bajka, która na forum wywołała żywiołową
    dyskusję.
    Zbyszek