  • 1. Data: 2009-06-11 21:48:11
    Temat: Gniazdka z bolcem czy "niemieckie" ?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Witam,
    Wiem,że obowiązują u nas gniazdka (elektryczne) typu E czyli z bolcem.
    Wielokrotnie mnie trafiał szlag, przy próbach wetknięcia "niepłaskich" wtyczek w
    takie gniazdo.
    Niemiec wymyślił typ F, z blaszkami na obwodzie.
    Są bardziej bezkolizyjne.
    Ponieważ wymieniam instalację elektryczną, zastanawiam się nad tymi wariantami
    gniazdek.

    Zatem:
    Ok, przepisy swoja drogą, a praktyka swoją.
    Czy ktoś z was użytkuje zainstalowany w domu typ F?
    Który rodzaj wybrać, bo nawet nie bardzo kojarzę, w co wyposażone są urządzenia na
    naszym rynku?
    Pozdrawiam
    R.

  • 2. Data: 2009-06-12 07:29:40
    Temat: Re: Gniazdka z bolcem czy "niemieckie" ?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Rentier pisze:
    [..]
    > Który rodzaj wybrać, bo nawet nie bardzo kojarzę, w co wyposażone są
    > urządzenia na naszym rynku?

    Ja bym się tam w tzw 'niemiecką myśl techniczną' nie pchał. Mam tu jedną
    taką instalację z 'pięknym niemieckim pomysłem'.
    To jest porażka, bo jak chcesz podłączyć coś, co ma standardową wtyczkę
    - po prostu okrągłą, a takich jest przecież mnóstwo - to musisz stosować
    przejściówkę. Można się pochlastać chwilami.

    Jak nie chcesz mieć kłopotu, to sobie odpuść - prościej jest nawiercić
    dziurkę w okrągłej wtyczce, niż robić dwa nacięcia po bokach, żeby Ci do
    tego 'czegoś' pasowała.

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 3. Data: 2009-06-12 07:50:06
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Wiem,że obowiązują u nas gniazdka (elektryczne) typu E czyli z bolcem.
    > Wielokrotnie mnie trafiał szlag, przy próbach wetknięcia "niepłaskich"
    > wtyczek w takie gniazdo.
    Może miałeś gniazda o źle wyprofilowanych stykach?

    > Niemiec wymyślił typ F, z blaszkami na obwodzie.
    > Są bardziej bezkolizyjne.
    Może są, o ile nie trafisz na okrągłą wtyczkę.

    > Ponieważ wymieniam instalację elektryczną, zastanawiam się nad tymi
    > wariantami gniazdek.
    W handlu trudniej takie dostać i raczej w zagranicznych systemach
    instalacyjnych.

> [...]
    > Czy ktoś z was użytkuje zainstalowany w domu typ F?
    > Który rodzaj wybrać, bo nawet nie bardzo kojarzę, w co wyposażone są
    Współczesne sprzęty AGD mają wtyczki uniwersalne - pasują do gniazdek i
    bolcem i gniazdek SCHUCO (typ niemiecki). Drobniejsze sprzęty mają płaskie
    wtyczki z bolcami o mniejszej średnicy, więc tym bardziej nie stanowią
    problemu. Natomiast wiele przedłużaczy (chinśzczyzna) i rozdzielaczy jest
    robionych z okrągłymi wtyczkami, i tu gniazda niemieckie są problemem. No i
    ciągle spotyka się starsze sprzęty z okrągłymi wtyczkami (z uziemieniem lub
    bez). Dobrze zrobione gniazdka z bolcem są równie łatwie w obsłudze jak
    gniazdka SCHUCO. No i jeszcze jedna sprawa - okrągłe gniazdko łatwiej
    wytrzeć z kurzu.
    Jeśli chodzi o łatwość wkładania wtyczki, to moim zdaniem najlepsze są
    angielskie gniazdka z plaskimi bolcami, które dodatkowo wyposażone są w
    wyłącznik i bezpiecznik. Tak więc co kraj to obyczaj i różne gniazdka, ja
    bym pozostał przy okrągłych.
    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 4. Data: 2009-06-12 09:36:44
    Od: Nux <y...@p...ceti.pl>

    Rentier pisze:
    > Niemiec wymyślił typ F, z blaszkami na obwodzie.
    > Ponieważ wymieniam instalację elektryczną, zastanawiam się nad tymi
    > wariantami gniazdek.
    > Czy ktoś z was użytkuje zainstalowany w domu typ F?

    Ja u siebie zainstalowałem niemieckie gniazda.
    Zależało mi na osprzęcie niemieckich firm ze względów estetycznych.
    Niby mają oni w katalogach także gniazda z bolcami, ale tych z blaszkami
    jest dużo większy wybór - np. mogą być wyposażone w zabezpieczenie przed
    dziećmi, kontrolkę, czy też oznaczenie gniazda UPS-owanego do instalacji
    komputerowej. Dlatego wybrałem tego typu gniazda.
    W ciągu dwóch lat użytkowania nigdy nie zdarzyło mi się, żeby jakaś
    wtyczka do nich nie pasowała.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2009-06-12 09:44:54
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Nux pisze:

> [...]
    > komputerowej. Dlatego wybrałem tego typu gniazda.
    > W ciągu dwóch lat użytkowania nigdy nie zdarzyło mi się, żeby jakaś

    to albo jesteś szczęściarzem
    albo cały sprzęt kupujesz w DE ;)

    Michał

  • 6. Data: 2009-06-12 13:22:07
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > Wiem,że obowiązują u nas gniazdka (elektryczne) typu E czyli z bolcem.
    > Wielokrotnie mnie trafiał szlag, przy próbach wetknięcia "niepłaskich"

    Jeśli wtyczka nie ma otworu na kołek ochronny, to:
    1) pochodzi z urządzenia wyprodukowanego najpóźniej w latach 60-tych
    ubiegłego wieku i należy ją wymienić razme z kablem na nowe choćby z uwagi
    na ten wiek i stan gumy
    2) może pochodzić z urządzenia na inny rynek np. niemiecki i należy ją
    wymienić na prawidłową, bo może skończyć się to brakiem połączenia
    ochronnego (blaszki z boku)
    3) urządzenie nie może pracować w sieci z uziemieniem (T*) tylko w
    izolowanej (I*) i powinno zostać podłączone np. przez transformator
    separacyjny oraz gniazdo "bez bolca"

  • 7. Data: 2009-06-12 14:47:58
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (I*) i powinno zostać podłączone np. przez transformator separacyjny oraz
    4 urządzenie zostało wyposażone w taką wtyczke bo była najtańsza ...

  • 8. Data: 2009-06-12 20:23:13
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > 4 urządzenie zostało wyposażone w taką wtyczke bo była najtańsza ...
    Od czasu wejścia do UE i potrzeby wystawienia deklaracji CE żaden unijny
    producent / dystrybutor czegoś takiego nie zrobi.

  • 9. Data: 2009-06-12 22:04:10
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Od czasu wejścia do UE i potrzeby wystawienia deklaracji CE żaden unijny
    > producent / dystrybutor czegoś takiego nie zrobi.

    niestety większość produkuje teraz pozaunijny producent a improter polski z
    przepisami sobie poradzi....

  • 10. Data: 2009-06-13 05:53:38
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Pierwszy lepszy przedłużacz dwuprzewodowy (bez uziemienia) ma solidną okrągłą wtyczkę
    bez otworu.

    Co do gniazd: dałbym mieszane, trochę takich, trochę innych, ważniejsze moim zdaniem
    jest zastosowanie krytych zaślepkami otworów w gniazdach, żeby jakiś dzieciak drucika
    nie wsadził.
    JaC

    -----