  • 1. Data: 2014-01-17 08:07:36
    Temat: Hałas rekuperatora - jaki jest?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Praktycznie zdecydowałem się już na instalację rekuperatora w przyszłym
    domu. Intryguje mnie jednak, czy z wywietrzników dochodzi jakiś hałas.
    Czy jest to w jakikolwiek sposób uciążliwe dla mieszkańców.

    Dodam, że czasem szum wody w kaloryferach bywa dla nas męczący w nocy
    więc taki poziom szumu z wentylacji jest absolutnie niedopuszczalny.

    Przy okazji: jak powinna wyglądać prawidłowa instalacja rekuperacji?
    Kanały wyciągowe i wdmuchujące w każdym pokoju? Czy nadmuch może być pod
    sufitem, czy powinien przy podłodze?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-01-17 08:20:56
    Temat: Re: Hałas rekuperatora - jaki jest?
    Od: w...@g...com

    > domu. Intryguje mnie jednak, czy z wywietrzników dochodzi jakiś hałas.
    > Czy jest to w jakikolwiek sposób uciążliwe dla mieszkańców.

    U mnie np. z wywietrzników nie dochodzi żaden szum, natomiast sam rekuperator oraz
    wyrzutnia i czerpnia szumią.

    > Przy okazji: jak powinna wyglądać prawidłowa instalacja rekuperacji?
    > Kanały wyciągowe i wdmuchujące w każdym pokoju? Czy nadmuch może być pod
    > sufitem, czy powinien przy podłodze?

    Z tzw. brudnych pomieszczeń (kuchnia, łazienki, u mnie też spiżarnia, wiatrołap,
    garderoba) wyciągi, w pozostałych wdmuchujące. Chyba w każdym, w końcu musi być
    wymiana powietrza. Mam na myśli w każdym pomieszczeniu objętym rekuperacją, bo np.
    garaż, piwnica i gospodarczy są wyłączone z rekuperacji

    Nadmuchy i wyciągi u mnie all na górze. Chyba to ma sens, bo nadmuch u góry zimnego
    powietrza (zimniejszego niż w pomieszczeniu) wpływa (tylko w jakim stopniu) na
    bardziej równomierny rozkład temperatur w pomieszczeniu.

    pzdr
    Bogda

  • 3. Data: 2014-01-17 08:25:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-17 08:20, w...@g...com pisze:

> [...]
    wymiana powietrza. Mam na myśli w każdym pomieszczeniu objętym rekuperacją, bo np.
    garaż, piwnica i gospodarczy są wyłączone z rekuperacji

    Hmm. Trochę mnie to martwi. Chciałem uniknąć "siekiery w powietrzu" w
    zamkniętej na noc sypialni. Jeśli w pokoju będzie tylko nawiew - to przy
    zamkniętych drzwiach (i oknach oczywiście) nie za bardzo da się tego
    uniknąć. Mylę się?

    --
    MN

  • 4. Data: 2014-01-17 08:32:11
    Od: w...@g...com

    > Hmm. Troch� mnie to martwi. Chcia�em unikn�� "siekiery w powietrzu" w
    > zamkni�tej na noc sypialni. Je�li w pokoju b�dzie tylko nawiew - to przy
    > zamkni�tych drzwiach (i oknach oczywi�cie) nie za bardzo da si� tego
    > unikn��. Myl� si�?

    Wszystkie drzwi muszą mieć odpowiednie podcięcia od dołu, aby właśnie nimi
    przechodziło powietrze. W łazienkowych to standard (duże podcięcie lub inne ozdobne
    otworki), w normalnych podcięcia są na 1/2cm. U mnie podcięcie jest małe - coś
    pomiędzy 1cm a 2cm, ale to i tak spora powierzchnia wymiany - 80cm * 1,5cm, to
    spokojnie różnica ciśnień wyrówna. Inna sprawa, że wszystkie praktycznie drzwi są
    niedomykane.

    Myślę, że nie ma się bardzo przejmować, wyobraź sobie jakie są szczeliny nawiewne
    niewielkie przy wentylacji grawitacyjnej (w oknach), a mimo to pozwala to normalne
    funkcjonowanie.

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2014-01-17 11:40:47
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-01-17 08:07, Marcin N wrote:
> [...]
    >
    > Przy okazji: jak powinna wyglądać prawidłowa instalacja rekuperacji?
    > Kanały wyciągowe i wdmuchujące w każdym pokoju? Czy nadmuch może być pod

    Zależy z czego instalacja wykonana no i jaki przepływ jest w kanałach...
    Szum tak naprawdę znaczenie ma tylko w nocy. U mnie na rurach sztywnych
    spiro, przy ustawieniu na reku 120m3/h - nie słyszę szumu w kanałach w
    nocy ale już przy 140m3/h słychać coś.
    120 na noc to jakby ciut za mało. Przy 140 śpi mi się *zdecydowanie* lepiej.

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info