  • 1. Data: 2015-10-11 00:46:23
    Temat: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    Taka sytuacja:

    - dach niezacieniony na S-WS nachylenie 45st chyba
    - akumulator wodny 2800l
    - wezownica do solarow miedziana fi18 25m w dolnej czesci
    - liczba mieszkancow srednio dobowo 4szt :)

    Ile paneli dac "zeby bylo dobrze"?
    Typowe gotowe zestawy maja 2x2m^2 i niezaduzy zbiornik. U mnie moge wiecej przygarnac
    ciepla z zaru lipcowego, przechowac i skonsumowac w gorsza pogode.

    Baniak obsluguje tez CO, ale to chyba bez znaczenia bo jesien-zima duzo slonca nie
    ma, a nadprodukcja bylaby raczej tylko latem kiedy sie nie grzeje.

    Troche obok tematu sa pytania:
    - czy warto isc w drozsze "markowe" panele? Bo moze zamiast 3ch drozszych lepiej 4
    tansze
    - lepiej laczyc je szeregowo czy rownolegle?

    bajcik

  • 2. Data: 2015-10-11 02:09:16
    Temat: Re: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 10 Oct 2015 15:46:23 -0700 (PDT), Krzysztof Garus napisał(a):

    > Ile paneli dac "zeby bylo dobrze"?
    > Typowe gotowe zestawy maja 2x2m^2 i niezaduzy zbiornik. U mnie moge wiecej
    przygarnac ciepla z zaru lipcowego, przechowac i skonsumowac w gorsza pogode.

    Nie ma siły, musisz to policzyć.

    > Troche obok tematu sa pytania:
    > - czy warto isc w drozsze "markowe" panele?

    IMO zdecydowanie nie warto, płacisz głównie za markę (o ile rozważamy
    panele wykonane w tej samej technologii).

    > - lepiej laczyc je szeregowo czy rownolegle?

    Przy łączeniu szeregowym przy większym nasłonecznieniu masz kiepską
    sprawność, czynnik nie jest w stanie przyjąć więcej ciepła na końcu
    szeregu. Ale przy kilku sztukach nie powinno to być znaczącym problemem.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2015-10-11 11:28:37
    Od: t...@g...com

    W dniu niedziela, 11 października 2015 00:46:25 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus
    napisał:
> [...]
    tansze
    > - lepiej laczyc je szeregowo czy rownolegle?

    Nie problemem jest odebrać z kolektorów tyle energii i władować w 2800 litrów wody.
    Problemem jest wykorzystać tą zebraną energię, głównie w porze letniej podczas wielu
    dni słonecznych.
    Tak na skróty licząc masz możliwość zgromadzenia około 230kWh energii w tak wielkim
    zbiorniku. Teraz jest pytanie, czy zastosować adekwatną liczbę paneli do pojemności
    zbiornika, czy tylko tyle ile wynika z dobowego zużycia przez 4 osoby. W lecie 3
    panele o łącznej powierzchni apertury 5,5-6m2 wystarczą na 4 osobową rodzinę ale do
    tego wystarczy zbiornik 300litrów. Na tak potężny zbiornik jak 2800l, 3 panele będzie
    za mało. Z 3 paneli uzyskasz maksymalnie 25-30kWh na dzień. To jest dopiero 1/10
    pojemności zbiornika. A co zrobisz w zimie? A teraz gdyby dać 10 kolektorów, co jest
    nadal ilością za małą na taki zbiornik (pasowało by tak ze 20sztuk) to masz problem
    z zużyciem tej energii w lecie. Nie "przejesz" takiej ilości energii i już po paru
    dniach słonecznej pogody okaże się że będziesz musiał spuszczać gorącą wodę w kanał
    albo zasłaniać kolektory.

  • 4. Data: 2015-10-11 14:06:15
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 października 2015 11:28:39 UTC+2 użytkownik
    t...@g...com napisał:

> [...]
    maksymalnie 25-30kWh na dzień. To jest dopiero 1/10 pojemności zbiornika.

    Co wlasciwie oznacza "za malo paneli na taki zbiornik"?
    Bo moim zdaniem panele powinno sie dobierac do zuzycia, a baniak pozwala dodatkowo
    przewymiarowac zeby gromadzic wieksza nadwyzke z dni cieplych na pochmurne.
    Tylko kurde latem prawie same dni cieple i nie wiem czy juz na przyklad przy 4
    panelach ten baniak nie bedzie za maly na dlugotrwale nadwyzki.

    > A co zrobisz w zimie?
    To co teraz: grzanie kotlem lub pradem

    bajcik

  • 5. Data: 2015-10-11 14:57:37
    Od: t...@g...com

    Ile i na jakiej wysokości masz wężownice w tym baniaku?

  • 6. Data: 2015-10-11 18:34:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2015 o 00:46 Krzysztof Garus <g...@g...com> pisze:

> [...]
    >
    > Baniak obsluguje tez CO, ale to chyba bez znaczenia bo jesien-zima duzo
    > slonca nie ma, a nadprodukcja bylaby raczej tylko latem kiedy sie nie

    Ja mam pięć płaskich He..ex. Bufor 1500l.
    W tym roku podczas wakacji (2 ostatnie tygodnie lipca) praktycznie bez
    odbioru CWU (została jedna starsza osoba) temp. w buforze osiągnęła
    85-90st. w całej objętości. Do tego zbiornik CWU nagrzany do tej samej
    temperatury.
    Podczas gdy domownicy są w domu (łącznie 5 osób) taka ilość paneli pokrywa
    100% zapotrzebowanie na CWU od kwietnia do nawet października.
    Podczas lata jest niewielka nadwyżka, którą bez problemu przyjmuje i
    oddaje bufor. Jeden dzień bez chmur w lipcu zapewnia mi ciepłą wodę na 2
    dni.
    Pralkę i zmywarkę też mam podłączoną co ciepłej wody.
    W okresie grzewczym ciepłą wodę mam z kotła CO.

    TG

  • 7. Data: 2015-10-12 08:00:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-11 o 18:34, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> [...]
    > odbioru CWU (została jedna starsza osoba) temp. w buforze osiągnęła
    > 85-90st. w całej objętości. Do tego zbiornik CWU nagrzany do tej samej

    Przecież to jest strasznie niebezpieczne.
    Jak można dopuszczać do takich sytuacji?

    Już nie pytam nawet o tę pralkę podłączoną do wrzątku. Ciuchy pierzesz w
    80 st?

    Najprostsze w takich sytuacjach wydają się jakieś klapy automatycznie
    zasłaniające panele gdy woda w zbiorniku przekroczy X.

    --
    MN

  • 8. Data: 2015-10-12 08:18:42
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 12 października 2015 08:00:37 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Przecież to jest strasznie niebezpieczne.

    co jest niebezpieczne? gorąca woda w zbiorniku na gorącą wode?

    > Już nie pytam nawet o tę pralkę podłączoną do wrzątku. Ciuchy pierzesz w
    > 80 st?

    przy instalacji która grzeje wode do wysokiej temperatury można by dac na wyjściu
    mieszacz. Ale mysle ze dla tych pojedynczych dni w roku kiedy tyle jest to nawet i to
    nie potrzebne.

    > Najprostsze w takich sytuacjach wydają się jakieś klapy automatycznie
    > zasłaniające panele gdy woda w zbiorniku przekroczy X.

    Elementy na dachu ruchome i trwałe? Będą kosztowac tyle ze cała opłacalnosc legnie w
    gruzy. Już pewnie taniej zrobic zrzut gorącej wody do kanalizacji :)

    b.

  • 9. Data: 2015-10-12 08:32:41
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-12 o 08:18, Budyń pisze:

    > co jest niebezpieczne? gorąca woda w zbiorniku na gorącą wode?

    Jasne. 300 litrów wrzątku w jakimś zbiorniku.
    Ale to faktycznie pikuś. Gorzej, że ten wrzątek leci z kranu. A gdyby
    tak pękła rura i wrzątek zacząłby radośnie pryskać na wszystkie strony?

    Mnie to naprawdę przeraża.

    --
    MN

  • 10. Data: 2015-10-12 08:37:27
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 października 2015 08:32:39 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Jasne. 300 litrów wrzątku w jakimś zbiorniku.

    Ja mam bufor 1000l do CO i czasem go kominkiem grzeje do 80-85stC :-)

    > Ale to faktycznie pikuś. Gorzej, że ten wrzątek leci z kranu. A gdyby

    Juz Ci przeciez Budyn napisal - mieszacz na wyjsciu baniaka. Ja mam i
    uzywam, choc przydaje sie tylko raz na tydzien jak uruchamia sie wygrzewanie
    baniaka CWU i temp. dochodzi do ~70stC. A z kranu caly czas ~45stC :)

    > tak pękła rura i wrzątek zacząłby radośnie pryskać na wszystkie strony?

    Od baniaka do mieszacza mam 50cm rury, a zaraz na wyjsciu z baniaka - zawor.

    > Mnie to naprawdę przeraża.

    Mnie jakos nie, od tego ten baniak jest :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.