  • 1. Data: 2016-11-11 08:40:27
    Temat: Jaki system do wodociągu/co wybrać?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Przymierzam się do zrobienia instalacji wodnej w nowym domu, która
    będzie pod podłogą. W latach 80-90 robiłem dużo instalacji
    klasycznych z rur stalowych, później z miedzi i trochę z plastiku
    klejonego. A jeszcze później wypadłem z obiegu wod-kan bo zająłem się
    czymś innym.
    Teraz jest sporo nowych.systemów: zgrzewane, ściskano-skręcane itp.
    Jaki system jest najprostszy w montażu, trwały i realcyjnie niedrogi?
    Chyba dam spokój z miedzią i klekonym plastikiem, za dużo pieprzenia
    z tym.

    Założenia:
    - nieskomplikowany do montażu samemu (możliwość wyporzyczenia
    narzędzi do montażu)
    - jeden typ rur/złączek do cw i zw
    - możliwość wyginania, przeprowadzenia w peszlu
    - żeby nie pracowały przy zmianie temperatury
    - trwałość (pod podłogę) min 20-30 lat
    - możliwość zastosowania do c.o. (podłogówka)

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-11-11 11:44:30
    Temat: Re: Jaki system do wodociągu/co wybrać?
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 11 listopada 2016 08:40:31 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > - żeby nie pracowały przy zmianie temperatury
    > - trwałość (pod podłogę) min 20-30 lat
    > - możliwość zastosowania do c.o. (podłogówka)

    ja sie przymierzam do pexa w wersji skręcanej. Niby prasowana jest lepsza ale zawsze
    mam wizję jakis poprawek w ustawieniach.
    Wzywam do tablicy uzytkownika, niech sie wypowie.

    b.

  • 3. Data: 2016-11-11 12:52:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 11 Nov 2016 02:44:30 -0800 (PST),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > ja sie przymierzam do pexa w wersji skręcanej. Niby prasowana jest
    lep
    > sza ale zawsze mam wizję jakis poprawek w ustawieniach.
    > Wzywam do tablicy uzytkownika, niech sie wypowie.

    Pexy lub alupexy mają wadę, złączki nie nadają się do zalewania w
    posadzce lub chowania za tynkiem... muszą iść na wierzchu.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-11-11 23:03:47
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-11 o 12:52, Marek pisze:
    > lep
    >
    > Pexy lub alupexy mają wadę, złączki nie nadają się do zalewania w
    > posadzce lub chowania za tynkiem... muszą iść na wierzchu.

    I tak musisz mieś szafki na rozdzielacze, pod podłogę dajesz pex-y w
    całości, łączysz wszystko mna górze. Wg mnie są one jedynym wyborem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 5. Data: 2016-11-14 01:00:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-11-11 o 11:44, Budyń pisze:
> [...]

    Klejone PCV (PVC) to wielkie gówno. Po kilkunastu latach rury stają się
    kruche prawie jak szkło.
    Dobre systemy to Pex. Jeżeli ma być łatwe i bez specjalistycznych
    narzędzi to Hep2O, najlepiej firmy Hepworth, ale nie będzie tanio.
    Dobrym systemem są także zgrzewane PP
    Co do miedzi to wcale nie trzeba się pieprzyć z lutowaniem. Można
    zastosować system zaprasowywany lub trochę droższy system skręcany z
    uszczelnieniami pierścieniowymi.

    > ja sie przymierzam do pexa w wersji skręcanej. Niby prasowana jest lepsza ale
    zawsze mam wizję jakis poprawek w ustawieniach.
    > Wzywam do tablicy uzytkownika, niech sie wypowie.
    >

    > b.

    Najlepiej zaprasowane złączki Pex, które bez obawy można dawać w podłogi
    i ściany. Oczywiście wcześniej zabezpieczone otuliną, a łączenia otulin
    uszczelnione taśmą.

    Jeżeli chodzi o Pex-a skręcanego to mówią, że złączek nie powinno się
    chować w posadzki i ściany, bo mogą się poluzować i przeciekać. Ale
    przecież można tak poprowadzić wszystkie instalacje, że złączki mogą być
    dostępne w szafkach/szachtach. Złączki skręcane są nieco tańsze.

    Przy okazji dodam, że instalacji wody użytkowej nie powinno się chować
    pod posadzką najniższej kondygnacji. Chodzi o to, że w razie wycieku
    wody z takiej instalacji, woda może podmywać fundamenty, a wyciek może
    nie być zauważony.