  • 1. Data: 2011-11-24 18:14:25
    Temat: Jakie rury do wody
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    Witam

    Przymierzam się do układania instalacji CO i CWU.
    O ile CO będzie na "alupexie" to zastanawiam się nad instalacją wodną.
    Rozważam albo alupex albo zgrzewane pcv.
    Instalacja będzie pod wylewką więc chciałbym zminimalizować ryzyko
    awarii co skłania mnie do alupexa bez jakichkolwiek złączek pod podłogą.

    Co byście doradzili?

    Jaką średnicę rurek zastosować?

  • 2. Data: 2011-11-24 18:18:33
    Temat: Re: Jakie rury do wody
    Od: "aalexandrowicz" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Skimir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Instalacja będzie pod wylewką więc chciałbym zminimalizować ryzyko awarii
    > co skłania mnie do alupexa bez jakichkolwiek złączek pod podłogą.

    AluPex

    PCV się nie zgrzewa tylko klei. Jak się nie boisz problemów za kilkanaście
    lat z pękającymi rurami to montuj klejone PCV :)

  • 3. Data: 2011-11-24 18:54:50
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 24, 7:14 pm, Skimir <p...@M...onet.pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Przymierzam si do uk adania instalacji CO i CWU.
    > O ile CO b dzie na "alupexie" to zastanawiam si nad instalacj wodn .
    > Rozwa am albo alupex albo zgrzewane pcv.
    > Instalacja b dzie pod wylewk wi c chcia bym zminimalizowa ryzyko
    > awarii co sk ania mnie do alupexa bez jakichkolwiek z czek pod pod og .
    >
    > Co by cie doradzili?
    >
    > Jak rednic rurek zastosowa ?

    U siebie zrobilem wszystko na alupex-ie.
    Ale mam porownanie do starego dobrego orurowania stalowego.
    U mnie rury po jakichs 30 latach uzywania byly czyste w srodku
    (okolice tarnowskich gor), raczej zdrowe tam gdzie bylo sucho i tylko
    troche skorodowane tam gdzie bylo ciagle wilgotno/mokro.
    Rury skrecane byly bardzo solidne. Nawet podczas remontu gdzie jeszcze
    te stalowe dalej sluzyly ale byly gnębione kuciem czy deptaniem nie
    popuscily i byly szczelne. Cisnienie mam takie ze zaworki kulowe (te
    zwykle z marketu) nie sa w stanie utrzymac i rura za nimi pokapuje.
    Zlaczki mosiezne za to byly tak slabe ze doslownie w rekach pekaly
    przy demontazu.
    U siebie to co idzie w scianie (np baterie wannowa) zrobilem ze stali.
    Reszta w alupex-ie.
    Tyle na temat starej technologii.

    Co do srednic rurek:
    Rob 20-ka.
    Tyle ile sie da.
    U siebie zrobilem 16-ka i jak odcinek jest dluzszy to czuc ze
    cisnienie jest slabsze.
    Czesc instalacji luscilem po scianie. Rury mocowalem na takie
    zatrzaski plastikowe do kupienia np w castoramie sluzace zazwyczaj do
    mocowania kabli lub peszli. Takie plastikowe oczko zatrzaskiwane na
    jeden zabek i przykrecane na jeden wkret.
    Jednak jesli bedziesz potrzebowal ciasnych zakretow licz sie z tym ze
    zlaczki katowe troche kosztuja. Ale nie jest to duza roznica jak nie
    masz zbyt przekombinowanej instalacji.
    Zaleta alupex-a jest to ze zawsze mozesz wyciac kawalek i zmodyfikowac
    za pomoca dwu trojnikow czy innych kombinacji. PCV tez pewnie sie tak
    da ale nie robilem wiec sie nie wypowiadam.

    To co musialo isc pod wylewka puscilem w rurze pcv 100mm. Czyli zimna/
    ciepla woda i odplyw z pralki poszly w dodatkowej rurze. Jak sie cos
    sypnie to mi ani lazienki ani styro w wylewce nie zaleje...

  • 4. Data: 2011-11-24 20:21:00
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > Instalacja będzie pod wylewką więc chciałbym zminimalizować ryzyko awarii
    > co skłania mnie do alupexa bez jakichkolwiek złączek pod podłogą.

    pex albo PP (zgrzewane)
    Jeżeli pex to
    rozdzielacze i doprowadzenia fi 16 mm pod przybory a doprowadzenie do
    rozdzielacza fi 25 lub fi 22 albo
    rozprowadzenie fi 22 i odgałezienia na trójnikach pod przybory fi 16

    Jeżeli PP to rozprowadzenie fi 25 i odgałęzienia pod przybory fi 16
    zgrzewane rury PP możesz bez obaw schować w wylewce po uprzedniej próbie
    szczelności ciśnieniem 9-10 barów.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2011-11-24 21:11:09
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości

    > Jeżeli PP to rozprowadzenie fi 25 i odgałęzienia pod przybory fi 16
    > zgrzewane rury PP możesz bez obaw schować w wylewce po uprzedniej próbie
    > szczelności ciśnieniem 9-10 barów.

    Wlnąłem się. Errata. Ma być
    Jeżeli PP to rozprowadzenie fi 25 i odgałęzienia pod przybory fi 20
    fi 16 to sobie można do cyrkulacji dać lub na gałązki do grzejników na
    końcach instalacji.

  • 6. Data: 2011-11-24 21:22:05
    Od: "William Bonawentura" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Skimir" napisał w wiadomości grup

    > Co byście doradzili?

    Zgrzewane PP-R. Wytrzymalsze i tańsze od PEX. Wymagają miejsca na
    kompensację, ale w podłodze, w styropianie, to nie problem.

    > Jaką średnicę rurek zastosować?

    Pół cala (16mm wewnątrz). Dla PP-R jest to 25mm zewnątrz. Dla PEX 20mm.

  • 7. Data: 2011-12-01 18:32:52
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    OK

    Zdecydowałem się na rury zgrzewane PP.

    Teraz kolejne pytanie:
    Rury położę w warstwie styropianu pod wylewką. Czy w takim układzie
    ocieplać je jeszcze otuliną?

    --
    M.

  • 8. Data: 2011-12-02 09:45:57
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > OK
    >
    > Zdecydowałem się na rury zgrzewane PP.
    >
    > Teraz kolejne pytanie:
    > Rury położę w warstwie styropianu pod wylewką. Czy w takim układzie
    > ocieplać je jeszcze otuliną?

    Otulina dla rur PP oprócz wasrtwy izolacyjnej spełnia jeszcze rolę
    przestrzeni zapewniającej kompensację. Jeżeli zostawisz w styro odpowiednią
    przestrzeń lub zasypiesz kanał z rurami chipsami styropianowymi to nie
    musisz dawać otuliny. Ja bym dał - szarą 9 mm grubą - koszt niewielki a
    święty spokój zapewniony.

  • 9. Data: 2011-12-02 20:42:16
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-12-02 10:45, Jackare pisze:

> [...]
    > styropianowymi to nie musisz dawać otuliny. Ja bym dał - szarą 9 mm
    > grubą - koszt niewielki a święty spokój zapewniony.

    Tak apropo's kompensacji.
    Jak bardzo potrzebna będzie kompensacja w rurach stabilizowanych przy
    założeniu, że najdłuższy prosty odcinek rury w moim przypadku nie będzie
    przekraczał 4m.
    Później kolanko i znów jakiś skręt.

    Wydaje mi się, że robienie jakiś kompensacji w postaci "U" w tym
    przypadku będzie zbyteczne. Byle tylko zapewnić możliwość ruchu w
    obrębie kanałów w styropianie?

    --
    M.

  • 10. Data: 2011-12-06 19:22:00
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > będzie zbyteczne. Byle tylko zapewnić możliwość ruchu w obrębie kanałów w

    Sprawdź w karcie wyrobu jakie jest wydłużenie przy zmianach temperatury. PP
    stabi miały większe wartości wydłużeń niż np PEXy, ale są różne rodzaje
    stabilizacji: płaszcz aluminiowy, siatka z włókna. Nie wiem jakie masz rury
    i jakie temperatury mają transportować