  • 1. Data: 2010-12-01 14:10:35
    Temat: Kiedy zawór trójdrogowy jest otwarty?
    Od: "Kwinto" <b...@g...pl>

    Witam,

    Proszę o poradę jak interpretować zdanie,
    że zawór trójdrogowy mieszający dla instalacji
    ogrzewania podłogowego jest otwarty.

    Połączyłem taki zawór do regulatora a on cały czas
    jest w skrajnej pozycji otwierającej "trzecią" drogę,
    czyli pełne mieszanie. Regulator pokazuje wyłacznie
    komunikaty, że zawór jest albo otwarty albo wyłączony

    Czy powinienem zamienić przewody "auf" i "zu"
    (po niemiecku otwarty i zamknięty)

    Temperatura zadana podłogówki: 28st,
    temperatura na dolocie do rozdzielacza zmienia się: od 21 do 27 st
    temperatura na wyjściu z pieca: od 26 (załączany) do 34 st (wyłączany)
    (zadana 31)

    Regulator praktycznie tylko włącza i wyłącza pompę za zaworem mieszającym
    natomiast zawór stoi cały czas w pozycji pełnego mieszania.

    pzdr.
    JK

  • 2. Data: 2010-12-01 14:39:00
    Temat: Re: Kiedy zawór trójdrogowy jest otwarty?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kwinto wrote:
> [...]
    >
    > Regulator praktycznie tylko włącza i wyłącza pompę za zaworem
    > mieszającym natomiast zawór stoi cały czas w pozycji pełnego

    chyab jednak potrzeba wiecej informacji...

    czy ten piec obsługuje tylko podłogówkę?

    jeśli tak to może zawór 3 drogowy nei jest wogóle potrzebny :)

  • 3. Data: 2010-12-01 20:49:50
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Kwinto" <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Regulator praktycznie tylko włącza i wyłącza pompę za zaworem mieszającym
    > natomiast zawór stoi cały czas w pozycji pełnego mieszania.

    Może zamontowałeś czujnik temp. na zasilaniu przed tym zaworem? sterownik
    myśli że w podłodze jest gorąca woda i nie otwiera zaworu. Otwarcie takiego
    zaworu może trwać nawet kilka minut, zwróc na to uwagę.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2010-12-02 09:49:10
    Od: "Kwinto" <b...@g...pl>

> [...]
    > myśli że w podłodze jest gorąca woda i nie otwiera zaworu. Otwarcie
    > takiego zaworu może trwać nawet kilka minut, zwróc na to uwagę.

    Odpowiadając przedmówcom:

    Mam instalację mieszaną: na dole podłogówka,
    na górze kaloryfery (w uproszczeniu).
    Zrezygnowałem ze sprzęgła hydraulicznego,
    i pompy cyrkulacyjnej przy zasobniku.

    W piecu (Vaillant EcoTec VC 186/3-5) jest pompa
    zasilająca obieg kaloryferów.
    Mieszacz na zaworze trójdrogowym i za nim pompa obiegowa
    zasilają podłogówkę.

    Zawór trójdrogowy i do niego silnik są kupione osobno (inny producent).
    Regulator, a właściwie jego przystawka wykonawcza VR 61
    steruje wszystkimi urządzeniami z napędem elektrycznym.

    Jestem obecnie na etapie "strojenia" systemu.
    dom jest jeszcze nie zamieszkany zatem nastawy temperatury
    są ok 10 st C. Obecnie mam wyłączony czujnik pomieszczenia odniesienia
    a używam tylko nastaw pogodowych aby złapać właściwą krzywą.
    Stopniowo obniżam numery krzywych aby doprowadzić do zgodności
    zadanej temperatury z faktyczną (obecnie zadana 10, faktyczna 12,5)

    Wszystko jest pozornie OK, niepokoi mnie tylko brak jakiegokolwiek ruchu
    zaworu trójdrogowego. Przypuszczam, że mam zamienione przewody otwierania
    i zamykania zaworu.
    Jutro zrobię eksperyment - ustawię zawór w pozycji środkowej i włączę
    "auto".
    Zobaczę w którą stronę będzie się obracał i skonfrontuję to z komunikatem
    na wyświetlaczu sterownika (otwierania czy zamykanie)
    Myślę, że sobie poradzę.

    PS
    Czujnik temperatury przywiązałem do rurki za zaworem (na zasilaniu
    rozdzielacza
    obwodów podłogówki).

    Pzdr.
    JK

  • 5. Data: 2010-12-06 19:03:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kwinto wrote:
> [...]
    > Myślę, że sobie poradzę.
    >
    > PS
    > Czujnik temperatury przywiązałem do rurki za zaworem (na zasilaniu

    imho masz za małą różnicę miedzy temperaturą wychodzącą z kotła a
    temperaturą zadaną dla podłogówki... :)

  • 6. Data: 2010-12-07 17:24:02
    Od: "Kwinto" <b...@g...pl>

    > imho masz za małą różnicę miedzy temperaturą wychodzącą z kotła a
    > temperaturą zadaną dla podłogówki... :)

    Tak, zgadza się, zwiększę tę różnicę, a oprócz tego w trakcie montażu
    siłownika
    prawdopodobnie przekręciłem zawór niechcący o 90 (180?) stopni
    (po zdjęciu pokrętła można go było obracać o 360 stopni).
    Po skorygowaniu tego błędu (zamieniłem przewody)
    zawór pracuje prawidłowo.Przy wyłączonym piecu stopniowo blokuje mieszanie
    i otwiera się na piec,a przy pracującym palniku - odwrotnie.
    (pompa za zaworem jest cały czas na I biegu)

    Tak dla informacji (topik z innego wątku) jestem na krzywych
    nr 0.6 dla obu obwodów.
    W domu nie ma żadnych drzwi wewnętrznych.
    Ocieplenie dachu URSA 25 cm, ściany 25 Leier + styro 15 cm
    Temperatura zadana 8, rzeczywista 12, zewnętrzna dzisiaj -2 (o 8:00),
    zużycie gazu ziemnego 8 m3/dobę (średnia od soboty gdy było -12 )

    pzdr.
    JK