  • 1. Data: 2010-06-15 11:48:18
    Temat: Kocioł CO - dudnienie w kominie
    Od: "mireka" <m...@o...pl>

    Witajcie,
    niedawno odpaliłem kotłownię w nowym domku i pojawiła się zagwozdka.
    Kocioł to Cichewicz 16kW z podajnikiem na ekogroszek. Objaw jest taki, że w
    pewnych okolicznościach (nie wyczaiłem jeszcze od czego to zależy) w czasie
    gdy kocioł jest w trybie praca czyli palnik idzie na pełną parę w kotłowni
    słychać bardzo niski dźwięk, przenoszący się w inne miejsca budynku, trudny
    do zlokalizowania.
    Jeśli rozszczelnię drzwiczki kotła to momentalnie ustaje, gdy zamknę pojawia
    sie ponownie.
    Wydaje mi się że dźwięk ustaje gdy spaliny trochę się schłodzą, na
    podtrzymaniu nigdy tego nie słychać.
    Komin to Presto z wkładem ceramicznym, średnicy 20cm wysoki na niecałe 8
    metrów.
    Czy powodem może być zbyt duży ciąg komina? Na czopuchu nie mam ani szybra
    ani regulatora ciągu.
    Acha, żeby nie było - ten dźwięk to nie odgłos pracy podajnika :D

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-06-15 13:06:47
    Temat: Re: Kocioł CO - dudnienie w kominie
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Cze, 13:48, "mireka" <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > podtrzymaniu nigdy tego nie słychać.
    > Komin to Presto z wkładem ceramicznym, średnicy 20cm wysoki na niecałe 8

    A czy ten wklad ceramiczny nie zostal czasem zbyt sztywno (lub wogole
    sztywno) obudowany ? Moze pod wplywem rozszerzania sie wydaje takie
    dzwieki. Nie opisales jeszcze jak dokladnie ten dzwiek "wyglada" - z
    jaka czestotliwoscia dudni, jak czesto :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-06-15 13:21:34
    Od: "mireka" <m...@o...pl>

> [...]
    > dzwieki. Nie opisales jeszcze jak dokladnie ten dzwiek "wyglada" - z
    > jaka czestotliwoscia dudni, jak czesto :)

    Dudnienie pokrywa się z pracą palnika - gdy na palniku wzrasta temperatura
    pojawia się dźwięk.
    Po rozszczelnieniu drzwiczek momentalnie ustaje, po zamknięciu ich pojawia
    się z powrotem.
    Dźwięk to bardzo głęboki bas, bardzo niskiej częstotliwości, przebywając w
    kotłowni w czasie gdy się pojawia robi się nieswojo :D Ciekawe jest też to,
    że nie ma jakiegoś konkretnego miejsca z którego ten dźwięk się wydobywa, po
    prostu jest wszędzie ;)

    --
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-06-15 13:26:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Cze, 15:21, "mireka" <m...@o...pl> wrote:

    > kotłowni w czasie gdy się pojawia robi się nieswojo :D Ciekawe jest też to,
    > że nie ma jakiegoś konkretnego miejsca z którego ten dźwięk się wydobywa, po
    > prostu jest wszędzie ;)

    Kurcze, nie pomoge - myslalem ze to takie stuki bardziej, wskazujace
    na problem z np. zbyt sztywnym wkladem w kominie :) Dzwieki niskiej
    czestotliwosci sa trudne w lokalizacji (dlatego subwoofery mozesz
    stawiac w zasadzie dowolnym miejscu). A jak otworzysz wyczystke to nic
    sie nie zmienia ? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-06-15 13:48:56
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    > Dudnienie pokrywa się z pracą palnika - gdy na palniku wzrasta
    > temperatura pojawia się dźwięk.
    > Po rozszczelnieniu drzwiczek momentalnie ustaje, po zamknięciu ich
    > pojawia się z powrotem.

    Z komina zrobiła się trąba :-)

    Trzeba inaczej nastroić komin :-) a raczej rozstroić.

    Częstotliwość dźwięku jest dopasowana do średnicy i kształtu komina i
    powstaje efekt falowy.

    Jakoś tak mniej więcej to wygląda, ale pewnie źle wytłumaczyłem bo nie
    jestem fizykiem.

    Niektórzy będą wiedzieć o co chodzi.

  • 6. Data: 2010-06-15 15:00:43
    Od: "wolim" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Agent0700" <a...@g...pl> napisał

> [...]
    > powstaje efekt falowy.
    >
    > Jakoś tak mniej więcej to wygląda, ale pewnie źle wytłumaczyłem bo nie

    Potwierdzam, to komin wydaje taki dźwięk. Właściwie brzmi to tak, jakby
    wpadał w rezonans.
    Mam dokładnie tak samo, z tym że jak palę w piecu z wyłączonym podajnikiem
    (na dodatkowym ruszcie). Jak się zrobi porządny cug, to komin wydaje taki
    gruby gwizd. Nie jest to typowe huczenie od cugu. Bardziej tak, jakby ktoś
    włączył trąbe w tirze :) I wydaje mi się, że jakby przy tym drży budynek...
    Jak przymknę lekko drzwi wyczystki (zmniejszę ciąg), to efekt ustaje.

    Co śmieszne, kocioł też mam od Cichewicza, ale 21kW

    Pozdrawiam,
    MW

  • 7. Data: 2010-06-15 15:07:28
    Od: "Krzysztof L" <l...@o...pl>

    > pełną parę w kotłowni słychać bardzo niski dźwięk, przenoszący się w
    > inne miejsca budynku, trudny do zlokalizowania.

    To jest dźwięk płomienia.
    Trzeba się cieszyć, że masz dobry "cug" w kominie :)
    Szyber między kotłem a kominem powinien jednak być, prawdopodobnie
    załatwiłby temat.

    Nawet zwykły piec zasypowy bez nadmuchu i podajnika można rozhajcować,
    że dudni basem nieswojo. Wówczas przymyka się wlot powietrza na dole i
    lekko szyber na górze.
    Może masz za duży nadmuch? Zasłoń turbinkę jak się pali i dudni.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-06-15 16:24:23
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    mireka pisze:
    > Czy powodem może być zbyt duży ciąg komina? Na czopuchu nie mam ani
    > szybra ani regulatora ciągu.

    Nie wiem, czy na temat, ale murarz (mam komin murowany)
    cos opowiadal, ze jak nie lubia inwestora, to w kominie
    odpowiednio zamurowuja butelke. Wtedy w domu straszy
    (jak powiadal) - czyli wyje.

    Domyslam sie na czym polega ten numer. U mnie nie wyje ;)
    --
    A S

  • 9. Data: 2010-06-15 16:46:40
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> wrote in message

    > cos opowiadal, ze jak nie lubia inwestora, to w kominie
    > odpowiednio zamurowuja butelke. Wtedy w domu straszy
    > (jak powiadal) - czyli wyje.

    Oni te butelki wkładają tym, których nie lubią i tym co im płacą jak należy.
    Ta ich robota to jest jedna wielka "butelka" , że aż "straszy" :-)

    > Domyslam sie na czym polega ten numer. U mnie nie wyje ;)

    U mnie jest pomruk ale nie tak mocny żeby przeszkadzał natoniast byłem
    kiedyś u znajomego co miał pod sobą 2 Viessmann - na olej i mruczał cały
    narożnik budynku już od wejścia na klatkę, takim basem kilkadziesiąt Hz

  • 10. Data: 2010-06-15 19:32:31
    Od: "Lukasz" <l...@w...pl>

    Użytkownik "mireka" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czasie gdy kocioł jest w trybie praca czyli palnik idzie na pełną parę w
    > kotłowni słychać bardzo niski dźwięk, przenoszący się w inne miejsca

    http://www.wo.amu.edu.pl/wyklady_filmy.php?film=26
    19 minuta filmu
    zapewne o to zjawiko chodzi tylko ze względu na rozmiar generowane są inne
    częstotliwości

    --
    lukasz