  • 1. Data: 2009-02-08 20:28:07
    Temat: Kocioł gazowy c.o. - temperatura dzienna i nocna
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    Uruchomiłem z budowanym domu ogrzewanie (kocioł gazowy, grzejniki) i
    zastanawiam się jak zaprogramować sterownik. Ponieważ trwaja prace
    wykończeniowe potrzebuję w dzień od 8 do 17 temperaturę dzienną 15-16
    stopni. W pozostałych godzinach chciałbym ustawić temperaturę nocną i nie
    wiem jaką.
    Jaka różnica temperatur dziennej i nocnej jest najekonomiczniejsza czyli
    daje największe oszczędności? Podejrzewam, że obniżenie temperatury zbyt
    mocno spowoduje sytuację w której oszczędności nocne zostaną "zjedzone" na
    ponowne podniesienie temperatury w dzień.
    Jeżeli ktoś ma doświadczenie w tej dziedzinie to proszę o podpowiedź
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

  • 2. Data: 2009-02-08 20:42:45
    Temat: Re: Kocioł gazowy c.o. - temperatura dzienna i nocna
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl> wrote in message
    > Uruchomiłem z budowanym domu ogrzewanie (kocioł gazowy, grzejniki) i
    > zastanawiam się jak zaprogramować sterownik. Ponieważ trwaja prace

    Ustaw piec na maxa, niech grzeje mury. Nie kombinuj z ustawieniami, bo i tak
    nic nie dadzą przy takiej wilgotności w nowym domu. Dobra rada...

  • 3. Data: 2009-02-08 20:53:00
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    >
    > Ustaw piec na maxa, niech grzeje mury. Nie kombinuj z ustawieniami,
    > bo i tak nic nie dadzą przy takiej wilgotności w nowym domu. Dobra

    Problemu wilgotności nie ma bo dom buduję już kilka lat i mury zdążyły
    wyschnąć. Sensowna temperatura w dzień potrzebna jest ludziom, bo juz mi się
    kafelkarz rozchorował gdy w środku było w okolicach zera i dogrzewał tylko
    jedno pomieszczenie farelką.

  • 4. Data: 2009-02-08 20:59:04
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

> [...]
    > wyschnąć. Sensowna temperatura w dzień potrzebna jest ludziom, bo juz mi
    > się kafelkarz rozchorował gdy w środku było w okolicach zera i dogrzewał

    Jak chcesz żeby ci dobrze pracowali to włącz im to cholerne ogrzewanie i nie
    żyłuj na tym. Chyba, że cie nie stać, to sprzedaj tą budowe i kup
    mieszkanie.

  • 5. Data: 2009-02-08 23:42:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości

    > Jak chcesz żeby ci dobrze pracowali to włącz im to cholerne ogrzewanie i
    > nie żyłuj na tym. Chyba, że cie nie stać, to sprzedaj tą budowe i kup
    > mieszkanie.

    Bardzo tworcza rada. :-)

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-02-09 08:41:01
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości

    > Bardzo tworcza rada. :-)
    >
    > Pozdro.. TK

    obserwuje grupy dyskusyjne od kilkunastu już lat
    i widze ze poziom odpowiedzi jest corz niższy
    a poziom ironni jest coraz wyższy

    mkonst ładnie opisał sprawę, wg mnie bardzo sensownie i szuka porady na
    grupie budowlanej.

    a wy mu mówicie
    jak wyłączasz auto na noc w garażu to znaczy ze cie nie stać na auto,
    sprzedaj go i kup rower

    po coś te nastawienia nocne sa, prawda?

    a co do tematu

    to jesli w dzien chcesz mieć kilkanaście stopni to w nocy wystarczy ok
    5-8 st.

    aha i zastanó sie czy nie warto tej ten zmienić

    bo albo ekipy będą pracować w cieplych ubraniach i te 15 st to za dużo
    albo rozebrani do swetrów to te 15 to znowu za mało

    michal

  • 7. Data: 2009-02-09 09:12:37
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    Usrobo wrote:
    > obserwuje grupy dyskusyjne od kilkunastu już lat
    > i widze ze poziom odpowiedzi jest corz niższy
    > a poziom ironni jest coraz wyższy

    Niestety masz rację :(

    > a co do tematu
    >
    > to jesli w dzien chcesz mieć kilkanaście stopni to w nocy wystarczy ok
    > 5-8 st.

    Dzięki, o taką odpowiedź mi chodziło

    > aha i zastanó sie czy nie warto tej ten zmienić
    >
    > bo albo ekipy będą pracować w cieplych ubraniach i te 15 st to za dużo
    > albo rozebrani do swetrów to te 15 to znowu za mało

    Tu chyba przesadziłeś. Pracowałem na budowie całą sobotę w krótkim rękawie
    przy tej temperaturze.

  • 8. Data: 2009-02-09 09:20:22
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponowne podniesienie temperatury w dzień.
    > Jeżeli ktoś ma doświadczenie w tej dziedzinie to proszę o podpowiedź.

    Jak już masz ten stopień wykończeniówki, że są docelowe
    okna i drzwi zewn oraz wiatr nie dmucha na poddaszu,
    to możesz ustawić temperaturę nocną na 3-4 stopnie mniej
    niż w dzień.

    Dom nie powinien się jakoś specjalnie wyziębiać przez noc,
    a kocioł nie będzie miał rano dużo do nadrobienia. Jak
    będziesz mieszkał, to róźnica temperatur dzień-noc większa
    niż 3 stopnie IMHO nie ma sensu (bo wewn. domu prawidłowo
    ocieplonego, nie powinno być szansy na obniżenie temperatury
    o taką wielkość w ciągu doby).

    Powyższe dotyczy ogrzewania grzejnikowego. Jeśli masz
    podłogówkę, to możesz sobie sterowanie nocne odpuścić,
    bo bezwładność podłogówki jest zbyt duża jak na takie
    krótkie (dobowe) wahania - jak chcesz to możesz się 'szarpać'
    na 1-2 stopnie różnicy dzien-noc.

    Powyższe wynika z 5 lat praktyki użytkowania - niestety nie
    mam 'podstaw teoretycznych' z zakresu obliczania bilansów
    cieplnych.
    Janusz Pawlinka

  • 9. Data: 2009-02-09 12:38:01
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    Janusz Pawlinka wrote:
    > Jak już masz ten stopień wykończeniówki, że są docelowe
    > okna i drzwi zewn oraz wiatr nie dmucha na poddaszu,
    > to możesz ustawić temperaturę nocną na 3-4 stopnie mniej
    > niż w dzień.

    Właśnie taki stan mam

> [...]
    > bo bezwładność podłogówki jest zbyt duża jak na takie
    > krótkie (dobowe) wahania - jak chcesz to możesz się 'szarpać'

    Nie mam podłogówek

    > Powyższe wynika z 5 lat praktyki użytkowania - niestety nie
    > mam 'podstaw teoretycznych' z zakresu obliczania bilansów
    > cieplnych.

    Chodzi o wysokość rachunku za gaz czyli jak najbardziej praktykę.

  • 10. Data: 2009-02-09 13:08:15
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > ponowne podniesienie temperatury w dzień.
    > Jeżeli ktoś ma doświadczenie w tej dziedzinie to proszę o podpowiedź

    Moje zdanie na podstawie (zaledwie) klikumiesięcznej eksploatacji kotła ze
    sterownikiem (w tym najróżniejsze ekeperymenty) jest takie:
    Ekonomicznie opłaca się obniżać temperaturę, ale pod warunkiem, że okres tego
    obniżenia jest odpowiednio długi. A więc np. urlop, weekendowy wyjazd na narty
    etc. Obniżanie na kilka godzin jest trochę sztuką dla sztuki, aczkolwiek w
    sumie też może przynieść oszczędności. Narysowałem to sobie tak jak ja to
    rozumiem (wykresik czytelny niestety tylko w czcionce proporcjonalnej np.
    Courier) :

    T_D --\---------------/------
    \ /
    \ /
    \ /
    \ /
    T_N -------\-----/-----------

    t0 t1 t2 t3

    Temperatura dzienna to T_D. Nocna to T_N. O godzinie t0 sterownik przełącza
    się z trybu dziennego na nocny. Temperatura w pomieszczeniach zaczyna się
    obniżać z T_D do T_N i osiąga ją o godzinie t1. O godzinie t2 sterownik
    zaczyna dogrzewać pomieszczenia do temperatury T_D i osiąga ją o godzinie t3.
    W czasie pomiędzy t0 a t1 piec w ogóle nie grzeje. W czasie pomiędzy t2 a t3
    dogrzewa stale pomieszczenia aby podnieść temperaturę. Energię, którą
    zaoszczędził w okresie t0_t1 musi oddać w okresie t2_t3. Moim zdaniem te
    energie są sobie w _przybliżeniu_ równe.
    A w czasie pomiędzy t1 a t2 uzyskujesz ewentualny zysk energetyczny. Wtedy
    Twój piec utrzymuje temperaturę pomieszczeń na niższym poziomie, co jak
    wiadomo może Ci przynieść oszczędności. Tym większe, im niższą temperaturę
    utrzymujesz. Jednak nawet z mojego prymitywnego wykresu można się domyślić, że
    aby zysk energetyczny był możliwy, różnica t2 minus t1 musi być zauważalna. To
    z kolei wyklucza sens ustawienia dużej różnicy temperatur T_D i T_N, bo
    ocieplony dom jeszcze nie zdąży się ochłodzić z T_D do T_N, a już sterownik
    zacznie dogrzewać z powrotem do T_D. I wtedy rzeczywiście nie ma żadnego zysku.
    Trzeba trochę poeksperymentować i poobserwować.

    Pozdrawiam
    e-kran