  • 1. Data: 2011-04-04 09:11:00
    Temat: Moc solara - Budyn, Tarnus, grzanie podlogowka i stala sloneczna
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Grzebiac ostatnio w necie, natknalem sie na nasza dyskusje z zeszlego roku
    dotyczaca ogrzewania kolektorami slonecznymi podlogowki. Poniewaz mam
    skompletowane graty i lada chwila biore sie za przerobki, postanowilem
    troche policzyc. Stad ten watek:
    http://www.grupy.otopr.pl/solar-grzeje-podlogowka---
    pierwsze-spostrzezenia-,usn,9011501.html

    W dyskusji Budyn zwrocil uwage, ze podawana wartosc ok. 7kW przez kolektory
    Tarnusa znanego rowniez jako Marko1a i nie tylko jest zawyzona. Tlumaczenia
    dotyczyly promieniowania na powierzchnie pozioma a kolektor jak wiekszosc
    wie, jakos tam ustawiony jest. Jako, ze pisane tutaj dane zwykle przyjmuje
    jako istniejace, bo nie uwazam, zeby podawanie glupot komus sluzylo to
    jednak po pobieznych analizach podawana moc jakos nie chce mi sie zamknac.
    Bo:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Sta%C5%82a_s%C5%82onecz
    na
    Nie podejzewam, zeby w okolicach Bielska Bialej nie bylo atmosfery i
    przyjmuje podawana moc jako blad rachunkowy, zlego ustawienia sterownika czy
    czego tam jeszcze.
    Dla scislosci, nie mam zamiaru dyskredytowac tu kogo kolwiek, acz Tarnus
    sprawial wrazenie na tyle kompetentnego, ze takie bledy wydaja sie co
    najmniej dziwne.
    To tak dla scislosci poprzedniej dyskusji, zeby ktos nie liczyl zbyt
    optymistycznie.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-04-04 11:45:50
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > dotyczaca ogrzewania kolektorami slonecznymi podlogowki. Poniewaz mam
    > skompletowane graty i lada chwila biore sie za przerobki, postanowilem

    Działaj, działaj :-) Gdzies po drodze doczytałem ze max. moc promieniowania w zimie
    to 800W/m2 (latem 1,1kW/m2) - dotyczyło to jakiejs placówki badawczej koło lublina.
    Mam tez przykładowe dane z 2 lat natężenia promieniowania słonecznego z okolic
    warszawy bo przy okazji planuje napisac jakis symulator systemu solarnego. Tylko
    musze jeszcze przeliczyć natezenie promieniowania dla powierzchni poziomej na
    pochyloną (kąt, azymut).

    Opisz co planujesz zrobic, kolektorów masz wiecej?

    b.

  • 3. Data: 2011-04-04 22:57:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Działaj, działaj :-) Gdzies po drodze doczytałem ze max. moc promieniowania
    >w zimie to 800W/m2 (latem 1,1kW/m2) - >dotyczyło to jakiejs placówki
    >badawczej koło lublina.

    Czyli dla sprawnosci 80% tak z bani mozliwy uzysk latem najbardziej
    optymistyczny dla trzech kolektorow plaskich to nie wiecej jak 4,8kW. Jak
    wspomnianemu wyszlo w listopadzie dla podlogowki 4,5kW i tym bardziej 7kW
    tego nie pojmuje.

> [...]
    > solarnego. Tylko musze jeszcze przeliczyć natezenie promieniowania dla
    > powierzchni >poziomej na pochyloną (kąt, azymut).

    Taki program niby jest pod nazwa "Kolektorek".

    >Opisz co planujesz zrobic, kolektorów masz wiecej?

    Kolektorow mam tyle samo ile mialem tj. dwa plaskie i jeden prozniowy. Teraz
    na zasobniku mam srednio ok. 50C. Po poludniu sprawnosc kolektora wyraznie
    spada, wiec teoretycznie po przekroczeniu 45C mozna pokusic sie o zasilanie
    podlogowki. Jak narazie mimo wzglednie wysokich temp. w dzien ciagle dom
    trzeba grzac.
    Dzis spiety mam obieg podlogowki przez wymiennik. Pozostaje mala przerobka
    na dachu tj. przeniesienie odpowietrznikow na strych rurami pod gasiorem co
    tez polecam kazdemu jak ma taka mozliwosc, by nie trzeba bylo wylazic na
    dach. Jak to ogarne pod koniec tego tygodnia to biore sie za goraca czesc
    ukladu w kotlowni.
    Z pobieznych obliczen wychodzi, ze z tej powierzchni chyba nie wiele da sie
    wyciagnac jesli chodzi o ogrzewanie po zagrzaniu zasobnika, ale kolektory
    mam na dachu i problem z przykrywaniem latem przy wiekszej powierzchni, wiec
    raczej na tym poprzestane.
    Jak obserwuje porownawczo takie cos:
    http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary2.php
    to dochodze do wniosku, ze kat pochylenia nie ma az tak duzego znaczenia jak
    by sie moglo wydawac. W linkowanej instalacji kat pochylenia jest typowo
    letni i wynosi 27 stopni, u mnie 42. Temperatury osiagam wyzsze, ale zeby
    jakies krytycznie wyzsze to niestety nie. Inna sprawa, ze tam 5m^2 laduje
    zbiornik 200 litrow, ja mam 300.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-04-05 05:49:25
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Budyń pisze:

> [...]
    > na pochyloną (kąt, azymut).
    >
    > Opisz co planujesz zrobic, kolektorów masz wiecej?

    Panowie, skoro jesteście zaznajomieni w tematyce solarów, na ile
    wiarygodnie oceniacie te diagramy i tabelki?
    http://optimumtech.pl/Zdjecia/pdf/wykresy-energia.pd
    http://www.pse.com.pl/pdf/4.pdf

    bajcik

  • 5. Data: 2011-04-05 06:31:43
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > Panowie, skoro jesteście zaznajomieni w tematyce solarów, na ile
    > wiarygodnie oceniacie te diagramy i tabelki?
    > http://optimumtech.pl/Zdjecia/pdf/wykresy-energia.pd

    pomiary to pomiary, za bardzo oszukac sie nie da :) Ale do powyższego mam uwagi: jest
    tam wykres rys 4 który mówi o mocy od wczesnego rana az do wieczora. Na ziemie to
    moze tyle pada słońca -ale nie uzwglednia to pochylenia kolektora. Jeśli kolektor
    jest ustawiony np 45 stopni lub bardziej pionowo to słońce wschodzi mu "za plecami" i
    pewnie gdzies do 10ej zysk wynosi zero :) (maniek, i po to potrzebuje to liczyć, ale
    mi chodzi raczej o algorytm, bo gotowy program nie odda mi parametrów, wzory mam -
    milion arcsinusów przetwarzam na program :P).
    Zimą jest lepiej bo słońce wschodzi na horyzoncie blizej "południa" i od razu świeci
    na kolektor.

    > http://www.pse.com.pl/pdf/4.pdf

    nie wgłabiam sie bo nie mam czasu na razie - jesli przy obliczeniach ekonomicznych
    zaczynają używac określeń o "zysku ekologicznym" to znaczy ze sie nie opłaca :-))))
    A te obliczenia i tak nie były hurra-optymistyczne.

    Wnioski jak dla mnie są stałe:
    -poczekajmy az to wszystko stanieje (albo zróbmy samodzielnie) -inwestycja ma być
    tania bo jednak cwu nie kosztuje latem dużo.
    -należy użyc większej ilości solarów aby wspomóc ogrzewanie - na grudzień i styczeń
    kładzimy laske, ale w pozostałych miesiącach moga być juz realne zyski, to pozwoli
    skrócić okres grzewczy. Na ogrzewanie to juz idą większe pieniądze wiec moze i
    inwstycja zacznie sie opłacać.
    Wieksze solary mogą wymagać extra chłodzenia latem - należy o tym pamiętać.

    b.

  • 6. Data: 2011-04-05 06:59:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Kwi, 00:57, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > podlogowki. Jak narazie mimo wzglednie wysokich temp. w dzien ciagle dom

    Ja mysle ze powinienes podawac uzyski w kWh, a nie jaka masz temp. na
    baniaku - choc mozna to przeliczyc to tak naprawde nic nie mowi - bo
    co z tego ze masz 50stC jak po odpaleniu pompki do CO, podlogowka w
    pol godziny wyssie ta energie do ~25-30stC i koniec :) 300l wody,
    50-30 = 20stC roznicy to 7kWh. Niewiele. Choc przy obecnych
    temperaturach rzedu nawet powyzej 20stC starczy nawet na kilka
    godzin :)

    Ja od 2 tygodni wpuszczam 25stC na podlogi, a piecyk elektryczny co
    schodze to wszystkie grzalki wylaczone.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-04-05 12:08:28
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Jeśli kolektor jest ustawiony np 45 stopni lub bardziej pionowo to słońce wschodzi
    mu "za plecami" i pewnie gdzies do 10ej zysk wynosi zero :)

    A mnie zastanawia sensowność zastosowania jakiejś obrotnicy i czujnika
    oświetlenia, żeby solar podążał za słońcem - pewnie miałoby to sens,
    gdyby go zamontować na wieży, albo w ogrodzie :-).

    Jednak czy koszty inwestycyjne na sprzęt, czy 'specjalną' lokalizację
    solara mają szansę się zwrócić w postaci bardziej efektywnego
    wykorzystania energii słonecznej?

    Raczej obstawałbym za umieszczeniem tego ustrojstwa na ziemi i tu
    dochodzą pewnie straty związane z przesyłem ciepła do budynku, ale...

    Gdyby tak nastawić się tylko na lato i wykorzystać najtańsze sensowne
    dostępne akcesoria...? Panel kaloryfera pomalowany na czarno,
    kilkanaście metrów rurek alu-pex, pompka i wężownica w istniejącym
    baniaku na CWU.

    Urządzenie mogłoby być montowane z końcem sezonu grzewczego i
    demontowane z jego początkiem, woda spuszczana. Izolacja rurek też nie
    musiałaby być gruba, bo przecież sprawa dotyczyłaby tylko okresu letniego.

    Do tego kilkanaście metrów kabla i jakiś prosty sterownik...

    Co myślicie o 'takim solarze'?

    :-)

    pozdrawiam
    Robert G

  • 8. Data: 2011-04-05 12:21:03
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > oświetlenia, żeby solar podążał za słońcem - pewnie miałoby to sens,
    > gdyby go zamontować na wieży, albo w ogrodzie :-).

    ja uwazam ze zeby solar jesienno-wiosenny miał sens to musi byc duży. Logicznym
    rozwiazaniem jest zintegrować go z dachem - czyli odpada koszt pokrycia dachowego.
    Układy nadązne za słońcem miałyby sens w elektrowniach co to robią prąd silnikiem
    stirlinga. Ale jak zwykle -to zabawa dla hobbystów. Opłacalność -zero :)

    > Jednak czy koszty inwestycyjne na sprzęt, czy 'specjalną' lokalizację
    > solara mają szansę się zwrócić w postaci bardziej efektywnego
    > wykorzystania energii słonecznej?

    Najtaniej wychodzi jak zwykle powiekszanie powierzchni :) Zresztą latem słońca jest w
    opór, nie ma co komplikowac układu.

    > Raczej obstawałbym za umieszczeniem tego ustrojstwa na ziemi i tu
    > dochodzą pewnie straty związane z przesyłem ciepła do budynku, ale...

    miejsce w ogrodzie też "kosztuje", a solar ozdobą jest raczej wątpliwą.
    > Urządzenie mogłoby być montowane z końcem sezonu grzewczego i
    > demontowane z jego początkiem, woda spuszczana. Izolacja rurek też nie
    > musiałaby być gruba, bo przecież sprawa dotyczyłaby tylko okresu letniego.

    Żona moja wie ze mam lekki odchył w stone solarów (ja -który mówie ze to sie nie
    opłaca, sama ma odchył :P) i kazała na lato ogrzewanie basenu zorganizować.
    Prawdopodobnie rozrzuce na blaszanym dachu (obecnie mam za 100m2 dachu o niewielkim
    pochyleniu) zwykłą rurkę gumowa z marketu - powinienem uzyskać kilka kilowatów nawet
    nie malując dachu na czarno. Odległosc do basenu ze 20m, ten fragment sie zrobi w
    otulinie, popmpa bedzie potrzebna o znacznym ciśnieniu (podnoszenie na wysokosc
    dachu), obwód otwarty czyli nie wystarczy zwykła obiegówka.

    b.

  • 9. Data: 2011-04-05 14:09:51
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 5 Kwi, 14:08, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > oświetlenia, żeby solar podążał za słońcem - pewnie miałoby to sens,
    > gdyby go zamontować na wieży, albo w ogrodzie :-).

    Ja nawet taki widzialem, dotykalem i znam wlasciciela.

    > Jednak czy koszty inwestycyjne na sprzęt, czy 'specjalną' lokalizację
    > solara mają szansę się zwrócić w postaci bardziej efektywnego
    > wykorzystania energii słonecznej?

    Dosyc czesto sie psuje. Od tych 3 lat od jakich sluzy zaliczyl dwie
    wizyty serwisu.

    > Raczej obstawałbym za umieszczeniem tego ustrojstwa na ziemi i tu
    > dochodzą pewnie straty związane z przesyłem ciepła do budynku, ale...

    Zamontowany jest na slupie obok domu.
    To troche pomaga.
    Tyle ze jest tego chyba 1,5m2 wiec nie ma sie co cieszyc. Niby uzysk
    jest lepszy (bo jest od obracania za sloncem) ale powierzchnia
    niewielka.

> [...]
    > dostępne akcesoria...? Panel kaloryfera pomalowany na czarno,
    > kilkanaście metrów rurek alu-pex, pompka i wężownica w istniejącym

    Taki wlasnie mam. Przeszedl pomyslnie testy na ogrodku i w zeszly rok
    zmontowalem dla niego inspekt z metalowej skrzynki.
    Mam tego cale 3m3 w panelu kaloryferowym.
    Obacze jak w tym roku bedzie sie sprawial.

    > Urządzenie mogłoby być montowane z końcem sezonu grzewczego i
    > demontowane z jego początkiem, woda spuszczana. Izolacja rurek też nie
    > musiałaby być gruba, bo przecież sprawa dotyczyłaby tylko okresu letniego.

    Tak tez mam zamiar zrobic.

    > Do tego kilkanaście metrów kabla i jakiś prosty sterownik...
    >
    > Co myślicie o 'takim solarze'?

    Mamy, uzywamy, ja z mną ;)

  • 10. Data: 2011-04-05 14:17:04
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wiadomościnews:inf0nu$nsc$1@news.onet.pl...

> [...]
    rozwiazaniem jest
    > zintegrować go z dachem - czyli odpada koszt pokrycia dachowego.
    Z tym odpadnieciem kosztu dachu to bym polemizowal. Moze takie panele
    robia ale nie wiem czy roznica w koszcie w stosunku do zwyklego jest
    mniejsza niz koszt blachodachowki czy zwyklej dachowki.

    > Układy nadązne za słońcem miałyby sens w elektrowniach co to robią prąd silnikiem
    stirlinga. Ale jak zwykle  -to zabawa dla hobbystów. Opłacalność -zero :)

    No, niekoniecznie.
    Uklad nadazny jak juz jest to bez sensu korzystac z niego tak zeby
    panel wystawiac na slonce.
    Lepiej i taniej jest taki uklad zbudowac tak zeby zageszczal energie.
    Wtedy nawet w zime jest szansa na uzyskanie wyzszych temperatur. Ale
    trzeba co nieco zmontowac i troche zmienic sam kolektor.
    Innymi slowy obracane lusterka puszczajace zajaczki na nieruchomy
    kolektor.

    > Najtaniej wychodzi jak zwykle powiekszanie powierzchni :) Zresztą latem słońca jest
    w opór, nie ma co komplikowac układu.

    A to druga racja. Skaluje sie miniowo, jest bezawaryjne, proste w
    budowie itd.

    > miejsce w ogrodzie też "kosztuje", a solar ozdobą jest raczej wątpliwą.

    Zalezy. Na wsi miejsca zazwyczaj jest dosyc. Jesli miejsca nie ma to
    znaczy sie ze to nie wieś ;)

> [...]
    otulinie, popmpa bedzie potrzebna o znacznym ciśnieniu (podnoszenie na wysokosc
    dachu), obwód otwarty czyli nie wystarczy zwykła obiegówka.

    Tez od tego zaczynalem :)
    Teraz mam etap panelu kaloryferowego w skrzynce metalowej z szybą.

    Gdyby tylko miec mozliwosc magazynowania ciepla na zime. Tylko nie
    jako wierzba energetyczna ;)