  • 1. Data: 2009-02-24 22:05:37
    Temat: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Chciałbym spytac o kilka spraw związanych z ociepleniem ścian zewnetrznych w
    domku z porothermu.
    Ściany zewnętrzne 30 cm, w projekcie ocieplenie 12 cm.

    1. Czy moge bezkarnie (i legalnie) zmienić 12 cm np na 15 cm?
    2. Czy styropian na scianie układa się 2 warstwami przesuniętymi o kawałek
    czy jedną od razu na pełna grubość?
    3. j.w. tylko odnosnie wełny
    4. Czy faktycznie wełna jest dużo lepszym rozwiązaniem izolacji ścian niz
    styro?

    --
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-02-24 22:39:32
    Temat: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > 1. Czy moge bezkarnie (i legalnie) zmienić 12 cm np na 15 cm?

    Możesz.

    > 2. Czy styropian na scianie układa się 2 warstwami przesuniętymi o kawałek

    Lepiej tak.

    > czy jedną od razu na pełna grubość?

    Jeżeli zapewnisz sczelność np. poprzez uzupełnienie szczelin pianką
    montazową lub też położenia styropianu z "felcem".

    > 3. j.w. tylko odnosnie wełny

    Wełna ma to do siebie, ze jest bardziej elastyczna, dzięki czemu krawędzie
    poszczególnych płyt lepiej do siebie przylegają.

    > 4. Czy faktycznie wełna jest dużo lepszym rozwiązaniem izolacji ścian niz
    > styro?

    Według mnie styropian jest lepszy do ociepleń zewnętrznych, ponieważ nie
    nasiąka wodą, ani parą wodną, nie wymaga dodatkowej izolacji i nie traci
    właściwości termoizolacyjnych w przypadku nasiąknięcia wodą lub parą wodną.
    Trzeba tylko zadbać, aby nie pozostawić mostków termicznych pomiędzy
    płytami.

  • 3. Data: 2009-02-24 22:41:59
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote:

    > Możesz.

    ... pod warunkiem, że zostaną zachowane wymagane odległości od granic
    działki, sąsiednich budynków itp. Zwykle geodeci wytyczając robią parę cm
    zapasu, ale warto wziąć to pod uwagę (sąsiedzi bywają różni).

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2009-02-24 22:54:00
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > ... pod warunkiem, że zostaną zachowane wymagane odległości od granic
    > działki, sąsiednich budynków itp. Zwykle geodeci wytyczając robią parę cm
    > zapasu, ale warto wziąć to pod uwagę (sąsiedzi bywają różni).

    Chcesz powiedzieć, że ludzie stawiają dom z dokładną do 5 mm na mozliwej
    granicy (u mnie 4 m)?
    Ja mam wiekszą działke niż niezbędne minimum projektowe, i dom wędrował tam
    i z powrotem zanim znalazł swoje odpowiednie (jak na razie na papierze)
    miejsce. Ale z pewnością jest zapas kilkuset cm w razie co :)
    Właśnie, mając działkę o głębokości 26m lepiej zostawiac więcej miejsca
    przed czy za domem? (przed - droga, za - sąsiad z taką samą dzialką 26xXX
    metrów)
    Ja zostawiłem z przodu tyle żebym mógł stanąc autem przed garażem i zamknąć
    bramę (2 skrzydłową).

    --
    Mariusz

  • 5. Data: 2009-02-24 23:12:14
    Od: "Robert" <r...@w...pl>

    Panie Jacku....
    Styropian nie nasiąka wodą? a weź go Pan wrzuć do wiadra z wodą na kilka dni
    i najlepiej zatop i przytrzymaj na ten czas pod wodą. Po wyjęciu wyciśniesz
    go Pan jak gąbke... kwestia czasu.
    Wełna ma kilka innych zalet.... :-)

  • 6. Data: 2009-02-24 23:40:09
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 23:39:32 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

    > Lepiej tak.

    Nie, nie. Lepiej jedna warstwa. Nikt z producentow nie poleca klejenia
    dwoch czy wiecej warstw :)

    --
    best regards,
    scream

  • 7. Data: 2009-02-25 07:31:11
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Robert napisał(a):

> [...]
    > i najlepiej zatop i przytrzymaj na ten czas pod wodą. Po wyjęciu wyciśniesz

    Na dodatek kiedy nasiąknie wodą traci swoje właściwość termoizolacyjne -
    zresztą jak każdy inny materiał Ale styropian ma jeszcze tą wadę, że
    bardzo długo wysycha. Gdzieś kiedyś czytałem, oglądałem - nie pamiętam -
    testy Styropian pod tynkiem ściągnięty do pomiarów po 2 sezonach -
    zawierał około 30 parę procent wody, wełna podobnie ale styropian
    suszony w warunkach laboratoryjnych potrzebował o wiele więcej czasu na
    wyschnięcie niż wełna. Z tymi procentami, czasami mogę się mylić bo już
    dokładnie nie pamiętam ale wnioski były takie, że styropian po
    jesienno-zimowym nasiąkaniu nie zdąży wyschną przez lato, a przez to z
    czasem straci całkowicie swoje właściwości termoizolacyjne. Z wełną nie
    ma tego problemu o wiele szybciej wysycha. Pewnie jak w każdej historii
    i wyliczenia dla styropianu będą na tyle nieistotne w jednostce czasu
    jakim jest życie lub żywotność budynku, że normalny użytkownik tego nie
    wyczuje, a za kilkanaście/kilkadziesiąt lat i tak nikt nie będzie chciał
    mieszkać w starej chałupie :)

    Zaletą wełny jest jej niepalność, o styropianie nie można powiedzieć, że
    jest bezpiecznym materiałem.

    Ariusz

  • 8. Data: 2009-02-25 07:38:15
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Mariusz <m...@n...net> napisał(a):

    > 2. Czy styropian na scianie układa się 2 warstwami przesuniętymi o kawałek
    > czy jedną od razu na pełna grubość?

    Tylko jedną wartswę. Żaden producent systemów do ociepleń nie dopuszcza
    możliwości montażu 2 warstw.

    > 4. Czy faktycznie wełna jest dużo lepszym rozwiązaniem izolacji ścian niz
    > styro?

    Pod względem odpornosci ogniowej dużo lepszym. I tylko pod takim. (no,
    jeszcze pod względem izolacyjności akustycznej ale to w praktyce nie ma
    znacznia)

  • 9. Data: 2009-02-25 08:11:47
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    > 4. Czy faktycznie wełna jest dużo lepszym rozwiązaniem izolacji ścian niz

    Do tego, co napisal Plumpi (w zasadzie wyczerpal temat) dodal bym takie
    uwagi:

    1) jezeli kladziesz styropian nie w jednej, ale w 2 warstwach, to
    bedziesz mial problem z polaczeniem tych warstw ze soba.
    Trzeba bedzie je jekos skleic chyba, bo nie wiem, czy same kolki
    wystarcza.

    2) co do wyzszosci nizszosci nad innością, to mam takie przemyslenia:
    -styropian nie nasiaka, welna - tak (i traci wtedy wlasnosci izolacyjne),
    wiec trzeba ja ukladac z uwzglednieniem wentylacji
    -styropian jest chetnie zjadany przez szczury, myszy, osy i szerszenie,
    ktore to robactwo ma w wyjedzonych norach swietne zimowisko
    -welna jest praktycznie niezniszczalna i niejadalna
    -oba materialy jednakowo latwo sie uklada i tynkuje
    Zatem mozesz rozwazyc mieszanke; od dolu pas styro(np. 1 metr),
    porzadnie zabezpieczony przed robalami (tylko czy jest
    na swiecie taka zapora, ktorej nie pokona szczur ?) ,
    pas gorny na welnie.
    Jezeli calosc na welnie, to naprawde porzadna izolacja wilgociowa od dolu:
    szeroki parapecik pod welna, i odpowiednie wywiniecia jakiejs izolacji.
    No i wentylacja!

    Ale zapewne zdecyduje kryterium cenowe, wiec sie za bardzo nie stresuj :)
    Nie wiem, jak teraz wygladaja relacje cenowe welna/styro.

    pozdrawiam
    pluton

  • 10. Data: 2009-02-25 08:16:33
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > zawierał około 30 parę procent wody, wełna podobnie ale styropian suszony
    > w warunkach laboratoryjnych potrzebował o wiele więcej czasu na

    Te liczby wydaja mi sie zupelnie nieprawdopodobne. Mas zmoze jakis link
    do poczytania ?

    pozdrawiam
    pluton