  • 1. Data: 2009-07-13 13:15:19
    Temat: Odrdzewianie marmuru
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

    Jest sobie blat stolu, okragly, antyczny z marmuru carrara. Ma lat duzo i na
    jego gladkiej i blyszczacej powierzchni tylez czerwono rozowych kropek, plamek
    o wymiarach od milimetra do 10. Odwrotna strona tego blatu, nieszlifowana ale
    takich ingrediencji nie ma. Ma za to plytka dziure na srodku, od ktorej
    zapewne jakims zmyslnym cyrklem te blat wycinali, zatem jego odwrocenie na
    lewa strone wykluczam. Blat ma grubosc okolo 2 cm i srednice 1.2 m.
    Pomyslalem, ze to sa rdzawe plamki, ktore zejda jak sie je lekko zeszlifuje -
    powstal dolek o glebokosci pol milimetra a na jego dnie nadal widnieje
    czerwona plama. Zreszta probowal to juz ktos przede mna, najwieksza plama jest
    tez w dolku.
    Probowalem zajzajerem;
    pieni sie chwilke intensywnie a plama jak byla tak i zostala. Tylko jeszcze
    jakby bardziej zczerwieniala.
    Potem probowalem jakims odrdzewiaczem; reakcja i jej efekt byly identyczne.
    Sa tam tez plamy po kawie i jeszcze kilka po niewiadomo czym.
    Wlascicielka tego stolu, lekarka z zawodu, ktora kiedys zapewne troche chemii
    liznela, mowi: zeszlifowac caly blat na milimetr i na pewno te plamy znikna,
    przeciez nie moga byc tak gleboko.
    Na pewno nie ma pojecia co to znaczy zeszlifowac marmur o powierzchni metra
    kwadratowego, o milimetr tak aby potem nadal mial rowna powierzchnie i byl
    gladki jak ta pupcia...
    Wolalbym to jakos usunac sposobem a nie niepotrzebnie zdzierac cala
    powierzchnie, zreszta nie wiem tez za bardzo jakim narzedziem, aby to jakos
    potem do blatu jeszcze bylo podobne.
    Poza tym od spodniej strony zauwazylem strukturalne
    pekniecia tego marmuru, jak go jeszcze zaczne roznymi czolgami czy wibratorami
    z glancpapierem maltretowac, to i peknac gotow a wtedy dupa w kwiatach.
    Pytanie czym i jak ew. te nakropienia usunac? Czy to w ogole jest mozliwe?
    Bardzo prosze o ew. porady, bo w tej materii jestem cienki.
    Pytalem u chemikow - ni chu-chu mi du-du; ta chemia juz calkiem na psy zeszla.
    Pzdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2009-07-13 13:32:48
    Temat: Re: Odrdzewianie marmuru
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Jak chciałem zamówić u kamieniarza blat kuchenny marmurowy, to powiedział,
    że marmur się nie nadaje na blat, bo jest materiałem nieodpornym na plamy. A
    jak już się plama zrobi, to nic poza szlifowaniem jej nie usunie.

    To są słowa fachowca - nie moje. Ale wydają się potwierdzać przypuszczenia
    właścicielki Twojego blatu ;)

    Pozdry,
    /\/\\/\/

  • 3. Data: 2009-07-13 14:58:37
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Skoro marmur nie nadaje się na blaty, to co się nadaje ?

    Granit ? Coś jeszcze ?

  • 4. Data: 2009-07-13 15:01:56
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał

    > Skoro marmur nie nadaje się na blaty, to co się nadaje ?
    >
    > Granit ? Coś jeszcze ?

    Z kamienia proponował mi tylko granit.
    No i oczywiście różne konglomeraty.

    Niestety nie ma tak ładnych granitów jak marmury... A chciałem taki
    piękny... breccia sarda ;)

    Pozdrawiam,
    MW

  • 5. Data: 2009-07-13 17:46:54
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > metra
    > kwadratowego, o milimetr tak aby potem nadal mial rowna powierzchnie i byl

    Plamy się w marmur wgryzają międzykrystalicnie, więc niekoniecznie
    szlifowanie na 1mm je usunie.
    Można spróbować wybielaczem "tlenowym" (Vanish), jak to nie pomoze to nowy
    blat zamówić niestety...
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 6. Data: 2009-07-13 19:41:12
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@N...gazeta.pl>

    Jd. <j...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > szlifowanie na 1mm je usunie.
    > Można spróbować wybielaczem "tlenowym" (Vanish), jak to nie pomoze to nowy

    Vanishem, lub jeszcze lepiej perhydrolem powinny zejść plamy z kawy. Trzeba
    się wprzódy upewnić że blat po poplamionu już nie był czymś
    impregnowany/pokryty, i czy nie jest normalnie tłusty. Ponieważjak
    jużwspomniano wyżej plamy siedzą nie tylko na powierzchni a też dość głęboko w
    kamieniu, perhydrol musiałby posiedzieć na plamie dłużej i tu nie wiem jak to
    zabezpieczyć przed wyparowaniem, może folią PE po prostu?
    Plamy z rdzy usuwa się cytrynianem tylko nie pamiętam czego ;) poszukaj na
    stronach dla "gospodyń".
    pzdr., PB

  • 7. Data: 2009-07-13 19:41:36
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@N...gazeta.pl>

  • 8. Data: 2009-07-13 20:44:15
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 13 Lip, 16:58, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:
    > Skoro marmur nie nadaje się na blaty, to co się nadaje ?
    >
    > Granit ? Coś jeszcze ?

    Beton :
    http://picasaweb.google.com/arcaneconcrete

  • 9. Data: 2009-07-13 21:00:43
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Tornad wrote:
    > Jest sobie blat stolu, okragly, antyczny z marmuru carrara. Ma lat

    > wykluczam. Blat ma grubosc okolo 2 cm i srednice 1.2 m. Pomyslalem,
    > ze to sa rdzawe plamki, ktore zejda jak sie je lekko zeszlifuje -

    Jak żelazo (rdza), to możesz spróbować solą szczawikową.
    Kwaśny szczawian sodu lub potasu, żelazo w reakcji wymiany przechodzi w
    postać rozpuszczalną.

    pozdrawiam Piotr

  • 10. Data: 2009-07-13 23:36:28
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 13 Lip, 23:00, "Piotr_Boncza" <o...@m...com> wrote:

    > Jak żelazo (rdza), to możesz spróbować solą szczawikową.
    > Kwaśny szczawian sodu lub potasu, żelazo w reakcji wymiany przechodzi w
    > postać rozpuszczalną.

    A nie zeżre to marmuru?
    ;-)