  • 1. Data: 2015-03-09 14:46:44
    Temat: Ogrzewanie małego domku
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    Na razie jeszcze to wszystko w planach, ale chcę się powoli przygotować
    od strony teoretyczno-merytorycznej.

    Mały domek stojący obok mojego normalnego. Powierzchnia użytkowa ok. 32 m2.
    Docelowo ma być mała łazienka, aneks kuchenny i pokój. Takie małe
    mieszkanko pod nosem, ale jednak osobne dla teścia na emeryturę.

    Robiąc dopiero co przyłącze gazowe, mam też w projekcie i pozwoleniu na
    budowę zrobioną odnogę na gaz również do tego domku z założeniem
    ogrzewania + cwu z kotła gazowego.
    Domek ma nawet jakieś tam ocieplenie ścian i dachu. Nie wiem jak z
    podłogą. Teoretycznie są tam jakieś pozostałości elektrycznego
    ogrzewania podłogowego, ale patrząc, jak wszystko robili poprzedni
    właściciele, to może być tam grzeboróba maksymalna.

    I teraz pytania jakie mi się nasuwają.
    1) Co będzie lepiej zrobić - podłogówka czy kaloryfery?
    2) Jaki kocioł na tak małą powierzchnię?
    3) Czy jest jakaś opcja zamknięcia w wyciszonej szafie czy czymś
    podobnym kotła? Chodzi o maksymalne wyciszenie, bo jakby nie patrzeć
    kocioł będzie w tym samym niemalże pomieszczeniu, co salon/sypialnia, a
    teść dość czuły na hałasy.
    4) CWU przepływowo, jako piec dwufunkcyjny, czy jednak jakiś mały
    zasobnik? I ile musiałby mieć litrów, żeby starczyło z zapasem na
    spokojną, niekoniecznie najkrótszą kąpiel pod prysznicem jednej osoby?

    U siebie mam kondensacyjnego Junkersa Smarta 14 kW, jest dość cichy, ale
    jednak go konkretnie słychać. Są jakieś cichsze? Poza tym ten, będzie
    raczej zdecydowanie za duży mocowo (choć z tej serii jest
    najsłabszym...). Także odpada.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 2. Data: 2015-03-09 17:58:39
    Temat: Re: Ogrzewanie małego domku
    Od: r...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 marca 2015 14:46:46 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:
> [...]
    > Docelowo ma być mała łazienka, aneks kuchenny i pokój. Takie małe
    > mieszkanko pod nosem, ale jednak osobne dla teścia na emeryturę.

    Na taką powierzchnię to może grzanie prądem?

  • 3. Data: 2015-03-10 14:31:59
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 marca 2015 17:58:39 UTC+1 użytkownik r...@g...com > Na
    taką powierzchnię to może grzanie prądem?

    4x mniejszy domek moze miec tylko 2x mniej scian, wiec ogrzewanie nie musi byc
    dramatycznie mniejsze. Zalezy jeszcze jak zrobiony.

    Jak nie daleko ten domek, to moze rury cieplownicze dobrze zaizolowane i grzanie
    obslugiwac z jednego kotla domowego? Wtedy podlogowka ma dodatkowy plus: nizsze
    straty przesylwe.

    bajcik

  • 4. Data: 2015-03-10 14:40:27
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2015-03-10 o 14:31, Krzysztof Garus pisze:
> [...]
    obslugiwac z jednego kotla domowego? Wtedy podlogowka ma dodatkowy plus: nizsze

    Domek jest owszem obok, ale:
    - boję się jednak sporych strat na przesyle
    - ciepła woda też szła by wieczność do kranu/prysznica (zwłaszcza, że
    zasobnik jest na piętrze)
    - wolałbym, żeby instalacje były niezależne i niezależna możliwość
    rozliczenia zużycia prądu/gazu/wody itp.

    Domek to dawny domek działkowy, zbudowany z jakichś bloczków betonowych
    chyba i to wszystko ocieplone jakąś całkiem znośną ilością styropianu.
    Generalnie całkiem solidny.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 5. Data: 2015-03-10 15:27:55
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 marca 2015 14:40:28 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:
> [...]
    straty przesylwe.

    > Domek jest owszem obok, ale:
    > - boję się jednak sporych strat na przesyle

    moze z tym gosciem podyskutuj, pcha wode goraca prosto z kotla na dosyc spora
    odleglosc. http://domkopedia.pl/index.php?title=Bufory#dominik1
    9866_2

    > - ciepła woda też szła by wieczność do kranu/prysznica (zwłaszcza, że
    > zasobnik jest na piętrze)

    Podgrzewacz elektryczny - dzialalby do momentu az cieplejsza naplynie

    > - wolałbym, żeby instalacje były niezależne i niezależna możliwość
    > rozliczenia zużycia prądu/gazu/wody itp.

    No tak, to jest wazny argument przeciw.

    > Domek to dawny domek działkowy, zbudowany z jakichś bloczków betonowych
    > chyba i to wszystko ocieplone jakąś całkiem znośną ilością styropianu.
    > Generalnie całkiem solidny.

    To pierwsze co przychodzi do glowy:
    - kociolek gazowy
    - mala PC
    - bufor grzany w taniej taryfie (do CO i CWU)

    bajcik

  • 6. Data: 2015-03-10 15:42:46
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2015-03-10 o 15:27, Krzysztof Garus pisze:
    > To pierwsze co przychodzi do glowy:
    > - kociolek gazowy
    > - mala PC
    > - bufor grzany w taniej taryfie (do CO i CWU)

    No też zakładałem kocioł gazowy, zwłaszcza, że mam całą papierologię
    zrobioną pod dociągnięcie odnogi gazu do tego domku. Jedynie trzeba wykonać.
    Tylko w tym układzie jaki kocioł do tego? Bo to jednak bardzo mały
    metraż jest. I głownie o to pytałem właśnie.
    A z drugiej strony pewnie i tak rozbije się trochę o kwestię CWU.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 7. Data: 2015-03-10 16:46:26
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Kżyho" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > jest. I głownie o to pytałem właśnie.
    > A z drugiej strony pewnie i tak rozbije się trochę o kwestię CWU.

    Dokładnie - to CWU decyduje o wymaganej mocy kotła, bo na potrzeby
    ogrzewania nawet sporego domu wystarcza 4-8 kW. U Ciebie to będzie na oko
    gdzieś 1-2 kW zapotrzebowania na moc w czasie morzu. Przy 0 połowa tej
    wartości.

    Jak weźmiesz przeciętny kocioł o mocy maksymalnej 20-24 kW i modulacji od
    10kW to szybko go wykończysz bo przy tak małym domku i 10kW kocioł będzie
    pracował w cyklach dosłownie kilkuminutowych. Momentalnie będzie zagrzewał
    wodę w obiegu i się wyłączał na pół godziny. Taka praca nie jest ani
    "zdrowa" dla kotła ani ekonomiczna (zapalenie płomienia jest "najdroższe").

    Dlatego w Twoim przypadku byłoby to wskazane by kocioł miał sporo mniejszą
    moc no i wtedy trzeba by dać jakiś zasobnik.

    Nie wiem, czy w efekcie bardziej ekonomicznie by nie wyszło by zrobić tam
    bufor który być raz na jakiś czas grzał ze swojego głównego kotła. Zrobienie
    ocieplonej "magistrali" to nie problem pozostaje jedynie kwestia rozliczeń,
    ale do tego są gotowe zestawy używane przy rozliczaniu ciepła w nowych
    mieszkaniach: przepływomierz i dwa termometry.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2015-03-10 17:06:58
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2015-03-10 o 16:46, Ergie pisze:
> [...]
    >
    > Dlatego w Twoim przypadku byłoby to wskazane by kocioł miał sporo
    > mniejszą moc no i wtedy trzeba by dać jakiś zasobnik.

    Ten Junkers Cerapur Smart, którego mam w domu założonego ma 14 kW maks.,
    ale schodzi modulacją nawet do 3 kW. Więc może po prostu taki sam...?
    Nie ma niżej schodzących kotłów niż te 3 kW?

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 9. Data: 2015-03-10 19:27:59
    Od: k...@g...com

> [...]
    > jednak go konkretnie słychać. Są jakieś cichsze? Poza tym ten, będzie
    > raczej zdecydowanie za duży mocowo (choć z tej serii jest

    Kup za 4 tysiące piecyk 4kW z podajnikiem pelletu. Jak nie pasuje to klimatyzator z
    funkcją grzania i na wszelki wypadek piecyk z szybką na brykiety.

  • 10. Data: 2015-03-11 09:15:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Kżyho" napisał w wiadomości grup

    > Ten Junkers Cerapur Smart, którego mam w domu założonego ma 14 kW maks.,
    > ale schodzi modulacją nawet do 3 kW. Więc może po prostu taki sam...?

    Jeśli cena nie jest problem to bierz - to dobry kocioł.

    > Nie ma niżej schodzących kotłów niż te 3 kW?

    Nie kojarzę. Generalnie jest problem z kotłami małej mocy.

    Teoretycznie są kotły działające na zasadzie wybuchów a nie ciągłego
    spalania i te mają płynną modulację od 0-100% mocy nominalnej. Ale po
    pierwsze są bardzo drogie a po drugie mało który instalator o nich słyszał.

    Pozdrawiam
    Ergie