  • 1. Data: 2009-02-23 05:43:40
    Temat: Piwnica naturalna - ziemianka
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Powiedzcie mi jak to jest z tymi piwniczkami.
    Znalazlem jakis wspolczesny projekt takiej ziemianki w ktorym fundamenty
    posadzki, sciany i stropy sa izolowane przeciwwilgociowo i termicznie tak
    jak normalny dom mieszkalny.
    W innych materialach autor przestrzega zeby przypadkiem nie zrobic zadnych
    izolacji wilgociowych scian i stropow, posadzka ma byc tez naturalna
    (klepisko) bez zadnych izolacji.
    Ta druga koncepcja wydaje mie sie bardziej rozsadna gdyz tak byly budowane
    naturalne piwnice przez wieki.
    Boje sie robic czegokolwiek wedlug nowoczesnych koncepcji aby przy tej
    okazji nie zaprzepascic calej idei takiej piwniczki.

    Chcialbym uslyszec zdanie praktykow ktorzy sami zrobili taka piwniczke i od
    lat ja eksploatuja.

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-02-23 07:57:56
    Temat: Re: Piwnica naturalna - ziemianka
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 23 Lut, 06:43, "Tomasz" <t...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Boje sie robic czegokolwiek wedlug nowoczesnych koncepcji aby przy tej
    > okazji nie zaprzepascic calej idei takiej piwniczki.

    Ja jestem za wersją pośrednią .....

    Tzn bezwzględnie izolować przeciwwilgociowo.... ale termicznie
    izolować tylko ściany zewnętrzne z zewnątrz oraz sklepienie ziemianki
    (też z zewnątrz). Podłogi broń boże nie (tamtędy ma się dostawać
    naturalne ciepełko z ziemi).

    Zależy oczywiście co chcesz tam trzymać. Jeżeli ma być tam wilgoć (i
    być może przy okazji grzyb ;-) , co ponoć przydaje się do
    przechowywania ziemniaków, to zostaw klepisko nieuszczelnione. Jeżeli
    ma być "na winka" to IMHO lepiej jest mieć solidniejszą podłogę,
    dobrze izolowaną przeciwilgociowo.

    Tak czy owak izolację termiczną na podłodze w takiej piwniczce uważam
    za tragiczny błąd - no chyba że będzie normalnie ogrzewana.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 3. Data: 2009-02-23 08:31:46
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał

[...]

    No fajnie, a moze ktos wie jak to funkcjonowalo przez wieki bez zadnych
    izolacji przeciwwilgociowej ani termicznej?
    Wydaje mi sie za caly mikroklimat takiej piwniczki polegal na tym.
    Ciekw jestem opinii grupowiczow ktorzy uzywaja taka tradycyjna piwniczke.

    --
    Tomasz

  • 4. Data: 2009-02-23 09:05:22
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Tomasz napisał(a):
> [...]
    > Wydaje mi sie za caly mikroklimat takiej piwniczki polegal na tym.
    > Ciekw jestem opinii grupowiczow ktorzy uzywaja taka tradycyjna piwniczke.

    Sam noszę się z zamiarem zrobienia takiej ziemianki - w dzieciństwie
    miałem okazję "bawić się" w takiej i coś pamiętam. klepisko wykonane z
    gliny, ściany z kamienia. Po ścianach kapała woda (te zabawy były
    głównie latem), do ziemianki prowadziły małe drzwi, które wystawały
    ponad ziemię kilkadziesiąt cm, reszta na 2/3 pod poziomem ziemi. Na
    wszystkim spora warstwa ziemi.

    Myślę, że swoją ziemiankę zrobię z betonu bez żadnej izolacji, czy to
    termicznej, czy przeciwwilgociowej. Od góry przysypię sporą ilością
    ziemi. Jedyne co mnie martwi to woda opadowa, jak uniknąć wlania się jej
    do środka? I czy robić wentylację, czy kiepskie (mało szczelne) drzwi
    wystarczą?

    Ariusz

  • 5. Data: 2009-02-23 09:24:13
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 23 Lut, 09:31, "Tomasz" <t...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > No fajnie, a moze ktos wie jak to funkcjonowalo przez wieki bez zadnych
    > izolacji przeciwwilgociowej ani termicznej?
    Na pewno gorzej niz z taka izolacją...
    ;-)

    > Wydaje mi sie za caly mikroklimat takiej piwniczki polegal na tym.

    Cały "mikroklimat" o którym piszesz to wilgoć i stęchlizna ... Tak jak
    pisałem - jezeli tak chcesz to nie dawaj izolacji termicznej na
    podłodze (a najlepiej zrób klepisko).

    Zauważ też że obecnie zwykle buduje się domy na mniej odpowiednich
    gruntach niż drzewiej bywało ...
    ;-)

    Bywałem i w takich piwniczkach i takich "nowoczesnych" też.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-02-23 09:32:24
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 23 Lut, 10:05, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > termicznej, czy przeciwwilgociowej. Od góry przysypię sporą ilością
    > ziemi. Jedyne co mnie martwi to woda opadowa, jak uniknąć wlania się jej
    Proste -Tak zaprojektować żeby się nie wlewało ...
    ;-)

    I czy robić wentylację, czy kiepskie (mało szczelne) drzwi
    > wystarczą?

    Wentylacja (jej nadmiar) szkodzi piwniczce. Oczywiście piszę o takiej
    piwnicy niogrzewanej (do przechowywania). Wentylacja wychładza/
    (nagrzewa latem) Ci pomieszczenie i (latem) wprowadza Ci do piwnicy
    dużo wilgoci. Tak więc drzwi normalnie uszczelnione (bez super hiper
    uszczelek) są IMHO najlepsze. Przy wchodzeniu do takiej piwniczki
    trzeba ją najpierw przewietrzyć przez chwilę (chyba że jest na tyle
    mała że nie trzeba zbyt daleko w nią wchodzić). Można też wprowadzić
    super hiper automatykę do kontroli wilgotności (wtedy nie ma
    charakterystycznego zapaszku piwnicznego).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 7. Data: 2009-02-23 10:29:40
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    Na grupie czasami pisuje jeszcze PLUTON. Z tego co pamietam
    przymierzal sie do zrobienia piwnicy i chyba ja zrobil jesli zlapiesz
    go to bedziesz mogl dopytac o doswiadczenia.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 8. Data: 2009-02-23 11:02:38
    Od: Pawel Kowalski <a...@h...pl.spam.no>

    Dnia 02/23/09 | 01:24, Krzemo napisal(a):
    > Zauważ też że obecnie zwykle buduje się domy na mniej odpowiednich
    > gruntach niż drzewiej bywało ...
    > ;-)
    >
    > Bywałem i w takich piwniczkach i takich "nowoczesnych" też.

    Lepianka (piwniczka) wybudowana z bloczków betonowych (pozostałych po
    budowie) na głębokość 2m.
    Całość zaizolowana przeciwilgociowo (lepik, folia), zero izolacji termicznej
    (bo nie o to przecież chodzi).
    Jako posadzka beton pozostały po laniu fundamentów na podsypce z piachu
    i kamieni - nie wiem jaka grubość - ile tam zostało w beczkach ;)) - tak
    na oko z 15cm.
    Bez wentylacji, drzwi standardowe - uszczelnione fabrycznie + uszczelki
    okienne na framugach.
    Próg podniesiony (przez wzgląd na opady), schody zadaszone na prawie
    całej długości - zastanawiam się czy ich całkiem po bokach nie zabudować
    - ale trochę boję się stęchlizny.
    W piwniczce domowe przetwory, wina, nalewki, wędzonki .. + dwa krzesełka
    i stolik (czasem nie chce się wychodzić :))
    Temperatura w zimie - około 8~10 stopni, w lecie około 15, w największe
    mrozy w tym roku (-29) termometr zarejestrował +3 stopnie.
    Całość konstrukcji oczywiście zasypana ziemią (w formie "czapy") na
    której posadziłem krzewy.

    Cóż więcej ... koszt niski (jeśli robimy razem z resztą budowy),
    satysfakcja gwarantowana.

    Jedyne co muszę zmienić, to obłożyć styropianem i następnie cegłą
    ścianki schodów - na razie jest częściowy szalunek.
    Chodzą mi też po głowie drzwi podwójne - jedne (zewnętrzne) normalne,
    drugie - wewnętrzne - w formie włazu jako dodatkowe uszczelnienie.
    Trzeba pamiętać o lekkim poszerzeniu przedsionka (względem schodów) bo
    drzwi się nie otworzą - lekka trauma ;)

    Zapach stęchlizny skutecznie eliminują zerwane na wiosnę i w lecie tzw.
    krzoki - czyli pęczki wszelkiej maści ziół z łąki obok.

    Wszystkie materiały to pozostałości z budowy, drzwi ze śmietnika (sąsiad
    wyrzucił), schody ułożyłem z zerwanych i przeznaczonych do wyrzucenia
    kawałków płyt chodnikowych, koszt robocizny minimalny (przy całości
    budowy), półki z selgrosa ;)

    Pewnie da się ładniej, ale ... też nie do końca o to chodziło.

    --
    Kowalski Pawel
    e-mail/jid argail(na)histeria.pl

  • 9. Data: 2009-02-23 12:03:23
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Krzemo napisał(a):

> [...]
    >
    > Cały "mikroklimat" o którym piszesz to wilgoć i stęchlizna ... Tak jak
    > pisałem - jezeli tak chcesz to nie dawaj izolacji termicznej na

    Mikroklimat jest ważny - dlaczego np. wino butelkowane przechowuje się
    leżąc - po to by wino dotykało korka - ma to dwa zadania: 1. uszczelnia
    dodatkowo butelkę bo korek nie wysycha 2. za jego pośrednictwem wino
    oddycha. Optymalne warunki dla wina to 12 stC i wilgotność w okolicy
    70-75%. Wszelkie zapachy niemile widziane.

    Dlatego jeżeli ktoś planuje mieć piwniczkę przy okazji na wino nie może
    zbytnio wysuszyć powietrza, a zatem zbytnia izolacja przeciwwilgociowa
    nie jest wskazana. Może lepiej więc nie izolować przeciwwilgociowo, a
    zrobić lepszą wentylację - tak by powietrze się nie "psuło" Co do temp.
    12 st. w zimie - to ciężka sprawa. Raczej kolo 6 st. przy dobrej
    izolacji termicznej od góry. Podobnie w lecie im lepsza izolacja
    termiczna tym warunki wewnątrz bardziej stałe - a zmiana temperatury
    będzie na tyle wolna by nie szkodziła. Wino przechowywane w temp.
    poniżej 12stC wolniej dojrzewa, więc ziemianka nie jest całkiem
    zdyskfalifikowana jeżeli chodzi o przechowywanie wina. Zapach, które z
    pewnością pojawią się w tej piwnicy będą miały wpływ na smak i zapach
    wina - ale kto wie czy nie uda się przez przypadek stworzyć jakiegoś
    mikroklimatu, który spowoduje, że wino będzie przepyszne :).

    Ariusz

    Ariusz

  • 10. Data: 2009-02-23 12:17:35
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Pawel Kowalski pisze:

> [...]
    > Jako posadzka beton pozostały po laniu fundamentów na podsypce z piachu
    > i kamieni - nie wiem jaka grubość - ile tam zostało w beczkach ;)) - tak

    Jakbys mógl pokazać kilka zdjec, szczególnie tych schodów ...
    A przy okazji spytam:

    Czy dobrym pomyslem jest wykonanie scian z lanego betonu
    zamiast bloczków? (mam betoniarke, kupe żwiru, troche stali
    i cementu, pomocnika i duzo czasu.)

    Czy beton mozna lać w grunt, szalujac deskami tylko od
    wewnętrznej strony? (Wykop ustoi, nie osypie sie).
    Jak gruby mur by nie pękł pod naporem ziemi z boków?

    Jak izolować od wilgoci? Wyłożyć ściany surowego dołu
    folią (styropianem?), ustawić deski i lać?

    pozdr serd
    --
    A S