-
1. Data: 2009-06-23 16:37:12
Temat: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: "Fox" <p...@g...pl>
Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.
Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
fazy i ochronny).
Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?
Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A ?
PP.
--
PZ
-
2. Data: 2009-06-23 17:08:38
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: BartekK <s...@N...org>
Fox pisze:
> Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
> Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.
>
> Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
> dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
Oj... już tutaj zaczyna mi się to nie podobać.
Jesteś pewny że podana moc znamionowa jest w kW a nie kVA ?
Jesteś pewny że cos fi mnożysz? Nawet na chłopski rozum - im gorszy cos
fi - tym większy pobór prądu (nie mocy!) "biernego". Taki np kondensator
idealny - cos fi blisko zera, a prąd płynie. I wcale nie oznacza to że
możesz go podłączać przewodem o zerowej średnicy ;)
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
3. Data: 2009-06-23 20:46:59
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: Lisciasty <l...@g...com>
On 23 Cze, 18:37, "Fox" <p...@g...pl> wrote:
> Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
> dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
P=UIcosfi
I=P/(Ucosfi)
I=17 A
> W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
> przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
Przez każdy popłynie 17A.
> Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
> fazy i ochronny).
> Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
> 2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
> Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?
To zbyt złożony temat żeby go streścić, poszukaj sobie kryteria doboru
przewodów i zabezpieczeń.
Pzdr.
L.
-
4. Data: 2009-06-23 22:40:09
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Tue, 23 Jun 2009 13:46:59 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):
> I=17 A
>
>> W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
>> przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
>
> Przez każdy popłynie 17A.
Oj, fizyki się nie uczyło....
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ GG: 3524356
___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
-
5. Data: 2009-06-24 06:40:13
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: "qlphon" <q...@p...fm>
> Jesteś pewny że podana moc znamionowa jest w kW a nie kVA ?
a nie jest tak, że podawane napiecia to wartośc skuteczna?
wtedy kW = kVA (przy V skutecznym)
> Jesteś pewny że cos fi mnożysz?
pewnie że dzieli ;-)
ale jak dzielisz przez mniejsze niz jeden, to tak naprawde mnożysz ;-D
-
6. Data: 2009-06-24 07:23:23
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: Lisciasty <l...@g...com>
On 24 Cze, 00:40, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
wrote:
> Oj, fizyki się nie uczyło....
Szlag, 3 piwka to już za dużo dla mnie, chyba stary jestem :/
Ok jeszcze raz. Prąd przy mocy 5,5kW i cosfi=0,8 wyjdzie
około 9,9A, do tego musisz znać sprawność silnika (lub przyjąć),
dajmy na to że to silnik wysokosprawny i ma np 89% sprawności.
Wtedy prąd ssany z sieci wyniesie około 11A.
Co do doboru przekroju przewodu to musisz znać przede wszystkim
długość i sposób ułożenia, oraz wziąć pod uwagę czy wytrzyma prąd
zwarciowy do czasu zadziałania zabezpieczenia.
Pzdr.
L.
-
7. Data: 2009-06-24 20:29:45
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 24 Jun 2009 00:23:23 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):
> Ok jeszcze raz. Prąd przy mocy 5,5kW i cosfi=0,8 wyjdzie
> około 9,9A, do tego musisz znać sprawność silnika (lub przyjąć),
> dajmy na to że to silnik wysokosprawny i ma np 89% sprawności.
> Wtedy prąd ssany z sieci wyniesie około 11A.
Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ GG: 3524356
___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
-
8. Data: 2009-06-24 21:15:58
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: Lisciasty <l...@g...com>
On 24 Cze, 22:29, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
wrote:
> Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.
Za dobrze by było.
Nie wiem skąd wziąłeś to 6,5 na fazę...
Pzdr.
L.
-
9. Data: 2009-06-25 10:48:37
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:1dgygx3l7pn6q$.dlg@oldfield.org.pl...
> Dnia Wed, 24 Jun 2009 00:23:23 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):
>
>> Ok jeszcze raz. Prąd przy mocy 5,5kW i cosfi=0,8 wyjdzie
>> około 9,9A, do tego musisz znać sprawność silnika (lub przyjąć),
>> dajmy na to że to silnik wysokosprawny i ma np 89% sprawności.
>> Wtedy prąd ssany z sieci wyniesie około 11A.
>
> Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.
>
A mi zawsze nominalny wychodzi na każdej z faz jak mierzę :)
--
Z poważaniem
Bartosz Augustyniak,Łódź
-
10. Data: 2009-06-25 11:06:06
Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>
Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
news:h1r0bv$57b$1@inews.gazeta.pl...
> Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
> Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.
>
> Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
> dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
> W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
> przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
P= U(mfaz)*If*sqrt3*cos fi*sprawność
If=P/(U(mfaz)*sqrt 3*cos fi*sprawność)
If =5500/(400* sqrt3*0,8*0,9)=5500/(400*1,73*0,8*0,9)=5500/498=11A
> Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
> fazy i ochronny).
I słusznie. A jaka długosc przewodu ?
Patrz też na wytzymałość napięciową izolacji. Czesć przewodów ma 300V, cześć
500V, a neiktóre 0,75/1kV.
> Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4
> x
> 2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW.
Zalezy jak chłodzona jest zyła.
Problemem pozostaje rezystancja pętli zwarcia (czy zadziła zabezpieczenie w
odpowienim czasie)
Jaki spadek napięcia chcesz uzyskać ?
> Czy mam rację?
Tak, ale z pewnymi zastrzezeniami
> Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?
> Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
> zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
> W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
> każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A
> ?
Przez każdą faze możesz puścić 16A. Nie mam przed oczami charakterystyk,
ale przy nominalnym chyba może po jakimś czasie bezpiecznik może wyrzucić
(po czasiewiększym niż 1h)
Do silnika lepiej kupić wyłacznik silnikowy. Mniejszy gabaryt, większa
wytrzymałość zwarciowa, nastawialne prady zadziałania przeciążeniówki,
podobno jakaś detekcj asymetrii.
Ja stosuje najczęsciej albo Moellera albo Siemensa. W hurtowni łatiwej
dostać mollera PKZM0-16 (nastawa prądu 10-16A) (PKZM0-12 bardziej
dopasowany ale trudniej dostępny).
--
Z poważaniem
Bartosz Augustyniak,Łódź