  • 1. Data: 2014-04-26 15:24:02
    Temat: Przewymiarowane solary + basen
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    Witam,
    pomysł mam taki:
    - solary na dach (samoróbki)- dach płaski pow. dachu łącznie ok. 80m2
    - na 1 piętrze mam piec dwufunkcyjny. Między piecem a pomieszczeniem na
    dole (dodatkowa łazienka "robocza") mam puszczone dwie dodatkowe rurki
    (do dołu jest też doprowadzona CW i ZW) W pomieszczeniu na dole
    chciałbym wstawić zasobnik CWU.
    -solary chciałbym przewymiarować maksymalnie - mam basen 31m3 wody który
    przyjmie pewnie każdą ilość ciepła-głównie chodzi mi o grzanie wody w
    basenie, ale dzięki przewymiarowaniu pewnie też poza sezonem miałbym
    więcej 'darmowej' CWU.

    Schemat jaki sobie wymyśliłem:
    1) obieg solarów (glikol)
    2) ciepła woda z zasobnika ładowana na wymiennik basenowy (z czego go
    zrobić?), a poza sezonem na zasilanie (podłączenie zimnej wody) pieca
    gazowego
    3) z drugiej strony wymiennika krąży woda basenowa

    trochę to skomplikowane i będą straty na wymienniku, ale nie mam pomysłu
    jak to zrobić inaczej.Może jakoś da się na powrocie z solarów wstawić
    wymiennik (jeszcze przed zbiornikiem)?

    Macie jakiś pomysł? :)

    Łukasz

  • 2. Data: 2014-04-26 17:34:53
    Temat: Re: Przewymiarowane solary + basen
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Macie jakiś pomysł? :)

    najlepsze do grzania basenu, będzie przykrycie tafli wody czarną folią.
    raz aby ograniczyć parowanie, dwa aby folia absorbowała i przekazywała
    do wody maksymanie dużo energii.
    Oczywiście, nawet "home made" solary, będą miały większą skuteczność,
    ale... czy będziesz ich miał 31 metrów kwadratowych?
    Najłatwiej, naj mniej strat byłoby gdybyś wodę z basenu pompował do
    solarów a z nich spowrotem do basenu. Obawiam się jednak że nawet jak z
    rurki pół cala będzie lała się dość ciepła woda non stop, to i tak, jej
    wpływ na temperature wody w basenie będzie trudno mierzalny. Może trochę
    przesadzam, bo jak byłem dzieckiem to miałem basenik 2x5m - i nie było
    wała żeby to podgrzać.
    Policz to najpierw, żebyś się nie narobił bez potrzeby, a ja trzymam
    kciuki i kibicuje!

    ToMasz

  • 3. Data: 2014-04-26 19:55:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-04-26 17:34, ToMasz wrote:
    > Oczywiście, nawet "home made" solary, będą miały większą skuteczność,
    > ale... czy będziesz ich miał 31 metrów kwadratowych?

    Mam tak:

    a) basen 3m średnicy, około 0.6m-0.8m wysokości wody
    b) 75m czarnej rurki "systemowej" zakupionej w LM rozrzuconej byle jak w
    trawie - bo czarna i najtańsza
    c) pompkę jachotwą (do zęzy) 12V zasilaną z akku - największy rozmiar
    jak znalazłem

    W dzień basen przykryty jest ciemną pokrywą ochronną. Dodatkowo całe
    południe pompowana jest woda przez ten solar.

    Efekt jest taki że 2 lata wczesniej musiałem czasowo wyłaczać bo woda w
    basenie byla za gorąca. Strumień jaki leci z tego solara to mniej więcej
    tyle ile leci z 2l plastikowej odwróconej butelki i niestety im dłuższy
    solar tym gorzej, pompa nie wydala. Wpinanie rurak równolegle daje
    oczywście wiekszy strumień i niższą temperaturę.

    W zeszlym roku skręciłem ciasne pętle (ślimaki) z tej rurki i zbiłem z
    desek proste lustra (z folii którą lepimy za kaloryferami). Lustra co
    prawda trzeba kilka razy dziennie przestawiać, ale to żaden problem.

    Woda z solara płynie na tyle gorąca że można się poparzyć. Basen
    cieplutki w ciągu 2-3 godzin.

    W tym roku zamierzam ze styropianu i płótna zrobić opaskę i pokrywę na
    noc bo może uda się choć trochę ciepła uratować.

  • 4. Data: 2014-04-26 23:01:16
    Od: Mruk <t...@g...pl>

    W dniu 2014-04-26 17:34, ToMasz pisze:

    > najlepsze do grzania basenu, będzie przykrycie tafli wody czarną folią.
    > raz aby ograniczyć parowanie, dwa aby folia absorbowała i przekazywała
    > do wody maksymanie dużo energii.

    nie prawda. Czarna folia dość mocno będzie w nocy promieniować. Może
    zapobiegnie parowaniu ale na pewno nie promieniowaniu.

    Mam w lecie basen to wiem co piszę. Jak nagrzejesz 30m3 wody do
    temperatury 29-31 (zupa) to fajnie o 23-północ wskakuje się do takiej
    wody i siedzi. Ale z rana masz już 26-27 stopni.

    Jak masz 2 dni chłodne to masz już w basenie 20 stopni co jest zimno.

    > Oczywiście, nawet "home made" solary, będą miały większą skuteczność,
    > ale... czy będziesz ich miał 31 metrów kwadratowych?

    co to za liczenie metr kwadratowy na metr sześcienny ?

    200 metrów węża ogrodowego pomalowanego na czarno o średnicy 3/4 cala i
    mała pompka gardena podnosi temperaturę płynącej wody o jakieś 10 stopni

> [...]
    > wpływ na temperature wody w basenie będzie trudno mierzalny. Może trochę
    > przesadzam, bo jak byłem dzieckiem to miałem basenik 2x5m - i nie było

    eeeeeee, widać widać efekt bardzo dobrze. Wymiary podałem wyżej.

    > Policz to najpierw, żebyś się nie narobił bez potrzeby, a ja trzymam
    > kciuki i kibicuje!

    ciepło właściwe wody jest znane, ilość wody znana, promieniowana
    słonecznego mamy około 1,5kw / metr kw przy powiedzmy sprawności rzędu
    15-25% już widzisz ile masz

    Ja 200mb węża mam i wyciagam w 30m sześciennych basenu bez izolacji 30
    stopni spokojnie (za gorąco), Wolałbym jakiś zasobnik co mi zatrzyma
    ciepło na zimne dni. Przydałby się też sterownik jakiś i dozownik
    chloru. Ale to może w tym sezonie zrobię.

  • 5. Data: 2014-04-26 23:27:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Mruk" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    > nie prawda. Czarna folia dość mocno będzie w nocy promieniować. Może
    > zapobiegnie parowaniu ale na pewno nie promieniowaniu.

    taaa, i co jeszcze?

    > 200 metrów węża ogrodowego pomalowanego na czarno o średnicy 3/4 cala i
    > mała pompka gardena podnosi temperaturę płynącej wody o jakieś 10 stopni

    buahaha, to ciekawe po co ludzie stosują fabryczne solary, widac rurka jest
    znacznie lepsza :) Chyba ze mówisz o kropelce na minute :-)

    > ciepło właściwe wody jest znane, ilość wody znana, promieniowana
    > słonecznego mamy około 1,5kw / metr kw przy powiedzmy sprawności rzędu
    > 15-25% już widzisz ile masz

    1,5? Ciekawe gdzie, w okolicy wenus pewnie.

    b.

  • 6. Data: 2014-04-27 08:28:21
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-04-26 23:01, Mruk pisze:

> [...]
    > wody i siedzi. Ale z rana masz już 26-27 stopni.
    >
    > Jak masz 2 dni chłodne to masz już w basenie 20 stopni co jest zimno.

    najlepiej pod basenem zakopać cysternę, ciepło z solarów pompować pod
    basen, a w nocy go wyciągać :)

    ma ktoś na sprzedaż tanią ocieploną cysternę? :)

    z tego co widzę sens zabawy średni- może faktycznie pominąć obieg domowy
    i zająć się tylko ogrzaniem basenu

    a może jakoś wykorzystać klimatyzator (split), a może jakoś przerobić go
    na PC? :) jaki byłby koszt dogrzewania wody PC?

    Łukasz

  • 7. Data: 2014-04-30 08:35:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 27 Apr 2014 08:28:21 +0200, dddddddd

    > a może jakoś wykorzystać klimatyzator (split),
    > a może jakoś przerobić go na PC? :)

    Można przerobić. Nawet zwykły split (bez PC). Zamiast oryginalnej lamelki
    powietrznej po stronie ciepłej musisz wmontować wymiennik płytowy (o
    odpowiednio dobranych parametrach, naturalnie). Trzeba też oszukać
    sterownik że wentyl tam działa (choć go nie będzie, bo jest wtedy
    zbyteczny).

    > jaki byłby koszt dogrzewania wody PC?

    Zależy jaki klimatyzator do tego weźmiesz, jaka będzie temperatura
    powietrza, jaka temperatura wody, ile tej wody w basenie. W zasadzie to
    powinno się za obliczenia zabrać od dupy strony. ;)

    --
    Pozdor Myjk