  • 171. Data: 2021-02-10 10:54:45
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 10 lutego 2021 o 09:57:12 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
    > A co z projektem i protokołem z badań ochrony przeciwporażeniowej i
    > odgromowej?
    > Projekt powinna wykonać osoba z Uprawnieniami Budowlanymi (UB) do
    > projektowania instalacji.

    uprawnienia budowlane są potrzebne do projektów w rozumieniu prawa budowlanego -
    a to jest projekt techniczne. Każdy elektryk moze go sporządzić.

    > Pomiary może wykonać osoba posiadająca Świadectwa Kwalifikacyjne G1 E z
    > pomiarami + D

    ...lub facet z uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami

    > Nie wiem jak u Was, ale są regiony, gdzie bez projektu wykonanego przez
    > osobę z UB oraz bez protokołu badań ochronnych, instalacja nie zostanie
    > podłączona. To są dodatkowe koszty.

    Ciekawe jak wygląda protokół ochrony przeciwporażeniowej dla fotowoltaiki - zapewne
    kompletnie bez sensu. Wszyscy tak maja zafiksowane w głowach, że środkiem ochrony
    przeciwporażeniowym
    jesz "szybkie wyłączenie", że wpisuje to bez pomyslenia iż PV nie da się wyłączyć ,
    nie dość że szybko
    tylko wcale.
    Kiedyś przy jednym odbiorze facet z elektrowni wyciągnął listę i pokazał palcem:
    protokół pomiarów dla zerowania,
    nie chciał przyjąć na wiarę, na oświadczenie itd że w tej instalacji zerowania nie
    ma, więc nie mogę mu dać protokołu
    sprawdzenia nieistniejącej funkcji. Była zabawa :)

    b.

  • 172. Data: 2021-02-10 13:51:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-10 o 10:54, budynPL pisze:
> [...]
    przeciwporażeniowym
    > jesz "szybkie wyłączenie", że wpisuje to bez pomyslenia iż PV nie da się wyłączyć ,

    No proszę Cię. Przecież pomiary czy raczej badania nie ograniczają się
    tylko i wyłącznie do ochrony przeciwporażeniowej i sprawdzenia
    skuteczności SWZ, ale także oględzin, sprawdzenia stanu połączeń czy
    oporności izolacji. Poza tym panele PV zabezpiecza się przed prądami
    zwarciowymi, bo w przeciwnym wypadku instalacja może spłonąć wraz z
    budynkiem. Ponadto aby podłączyć PV trzeba rozbudować rozdzielnicę lub
    wręcz ją dołożyć. Masz więc specjalne zabezpieczenia po stronie DC jak i
    po stronie AC. PV musi też być uziemiona.

    Naprawdę jest tu co robić jeżeli się podchodzi do tematu uczciwie, a nie
    jak bezmyślny pisarz beletrystyki. Osobiście uważam, że tu zwykły
    elektryk posiadający ŚK G1 D i E ma zbyt małą wiedzę i powinny być
    wymagane jeszcze ŚK UDT, tak jak jest to w przypadku urządzeń
    dźwigowych, gdzie zwykły elektryk tylko wyrządziłby masę szkód i nie
    dokonałby badań tak jak trzeba. Dlatego też w przypadku tych urządzeń,
    poza ŚK G1 D i E z pomiarami, wymaga się ŚK UDT do konserwacji urządzeń
    transportu bliskiego. Dla przykładu jednym z badań jest tutaj badanie
    wyłączenia układów sterowania przy doziemieniu obwodów bezpieczeństwa.
    Tu trzeba dokładnie znać budowę każdego tego typu urządzenia i zasadę
    jego działania.

    Ale to ma się nijak do ww tematu.

  • 173. Data: 2021-02-10 16:50:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 09:57 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Nie wiem jak u Was, ale są regiony, gdzie bez projektu wykonanego przez
    > osobę z UB oraz bez protokołu badań ochronnych, instalacja nie zostanie

    Projekt i kompletną rozdzielnię (foto będzie u mnie na osobnej wiacie)
    będę miał z firmy u której kupuję zestaw. Co do odbiorów o których piszesz
    to nie wiem. W maju będę ruszał z instalacją to tutaj wszystko opiszę.
    Założyłem sobie, że na takie nieznane wydatki zrobię rezerwę w wysokości
    3k PLN :-)

    TG

  • 174. Data: 2021-02-10 20:59:51
    Temat: Re: =-09876543
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    ona-polskie-fi

    > Widocznie jestem taki pechowiec, że podrożało tylko to co ja
    > zazwyczaj kupuję, a cały koszyk do obliczania inflacji potaniał.
    > Trudno, przeprowadzał się nie będę - jakoś to przeżyję.
    >
    > Wczoraj wieczorem tankowałem - i też jak na złość podnieśli cenę
    > ON na mojej stacji.
    > Tankuję zazwyczaj raz na tydzień i od kilku tygodni za każdym
    > razem płacę więcej...

    Ale co ma stabilnosc finansów publicznych do inflacji?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jacoj: ...istnieją na świecie ludzie, którzy

  • 175. Data: 2021-02-12 10:09:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jeśli wygra jadło narodowe, jestem za.

    -----

  • 176. Data: 2021-02-12 14:43:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 9 Feb 2021 09:42:27 +0100, FEniks

    > Kwestia ekologiczności też jest wątpliwa, bo podobno te panele po
    > okresie używalności bardzo długo się utylizuje.

    Co znaczy "długo się utylizuje"?

    > No i pomijam już zagrożenie pożarowe.

    To jak z pożarami EV. Spaliniaki płoną znacznie częściej, ale jak się EV
    spali, to jest na pierwszych stronach. Podobnie z PV, są winne pożarowi
    tylko dlatego że wiszą na spalonym domu.

    > Kilku sąsiadów sobie u nas ostatnio założyło,
    > ciekawe jak im się to sprawdzi...

    Co konkretnie jest takiego ciekawego? Przed Twoimi sąsiadami wielu miało
    panele dużo wcześniej. Dość rzec, że najstarsze pracują już 25 lat, i nadal
    działają.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 177. Data: 2021-02-12 14:54:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Feb 2021 12:44:30 -0800 (PST), budynPL

    > normalnie? to zrób i zapodaj przykładowy arkusz kalkulacyjny. Miałem taki
    zamiar....

    Też czekam, ale 4 dni minęły i nic. Może to nie takie normalne, albo wręcz
    takie normalne że wstyd teraz przyznać się do faux pas.

    > ...ale na inflacji wymiekam :-) Jestem ciekawy jak to wyjdzie tak uczciwie liczone.

    Trzeba przyjąć te 4% rocznie i już, normalnie! Mnie tam zwroc wychodzi po 6
    latach, a potem już na plus. Robiłem znajomemu OZC i porónanie kosztów
    grzania gazem, PC i prądem (druty), opcjonalnie do każdego systemu było PV
    i wyszło że mimo 11MWh na CO (plus 3MWh CWU plus 3MWh bytowy) taki dom na
    przestrzeni 15 lat najbardziej się opłaca grzać drutami z PV (do 10kWp +
    G12), kiedy to ogrzewanie zaczyna dążyć do zera.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 178. Data: 2021-02-12 17:25:27
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 12 lutego 2021 o 07:44:23 UTC-6 Myjk napisał(a):
> [...]
    > spali, to jest na pierwszych stronach. Podobnie z PV, są winne pożarowi
    > tylko dlatego że wiszą na spalonym domu.

    Paliwo w ICE mimo ze gstsze energatycznie pali sie spokojniej. W EV energia jest
    wydzielana duzo intensywniej i szansa ze od EV zajmie sie cos wiecej jest IMHO
    wieksza niz przy ICE. Znaczy sie biorac pod uwage czas reakcji.

    No i ICE mozna probowac zgasic samodzielnie. Jak sie nie zapali tapicerka to dobra
    gasnica ma szanse pomoc. EV jak juz pusci wiazke to tylko uciekac, choc czasem jest
    szansa ze tapicerka sie nie zapali. Szansa mala ale jest.

    No i auto ICE jest czesto zaparkowane na zewnatrz

    EV parkuje sie tam gdzie gniazdko. Czyli szansa na zapalenie czegos wiecej jest
    wieksza.

    A ze gazety pisza o tym czy tamtym to standard, gazeta nie jest po to abys byl
    madrzejszy. Dzis nawet szkoly od tego nie sa.

    A o PV i pozarach to nie widzialem artow w gazetach. To juz jest odlot...

  • 179. Data: 2021-02-12 17:52:03
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 12.02.2021 o 14:43, Myjk pisze:
    > Tue, 9 Feb 2021 09:42:27 +0100, FEniks

    > Co znaczy "długo się utylizuje"?

    W sensie że jest to proces skomplikowany i kosztowny, a niewiele jest
    przedsiębiorstw, które się tym zajmują. O ile wierzyć np. temu artykułowi:

    https://enerad.pl/aktualnosci/recykling-paneli-fotow
    oltaicznych/

    > To jak z pożarami EV. Spaliniaki płoną znacznie częściej, ale jak się EV
    > spali, to jest na pierwszych stronach. Podobnie z PV, są winne pożarowi
    > tylko dlatego że wiszą na spalonym domu.

    No być może jest tak jak piszesz, że to efekt nagłośnienia.

    > Co konkretnie jest takiego ciekawego?

    Ciekawe jest dla mnie, ponieważ lokalizacja ta sama, dach ten sam,
    ustawienie to samo itd. czyli obserwacje poczynią takie, jakie ja sama
    bym mogła. O ile oczywiście podzielą się informacjami bez przekłamań, bo
    wiadomo, że ludzie jednak lubią znajdować usprawiedliwienie dla swoich
    decyzji.

    Mnie przed decyzją o założeniu fotowoltaiki najbardziej powstrzymują
    dwie rzeczy - to, że nie daje ona niezależności energetycznej, tzn. jak
    na osiedlu wysiądzie prąd z energetyki, to moje panele też nie będą
    działać. I druga rzecz z pierwszą związana - że nie można sobie
    wyprodukowanej energii zmagazynować. W związku z tym wydaje mi się, że
    gra jest niewarta świeczki. No ale zastanawiam się jeszcze.

    BTW widziałam dzisiaj na jednym dachu panele przysypane 10 cm warstwą
    śniegu, wszystkie jak jeden mąż. A słońce świeciło aż miło. Czy w takiej
    sytuacji one coś są w stanie wyprodukować?

    --
    Ewa

  • 180. Data: 2021-02-12 20:00:47
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 12 lutego 2021 o 17:52:24 UTC+1 FEniks napisał(a):
    to, że nie daje ona niezależności energetycznej, tzn. jak
    > na osiedlu wysiądzie prąd z energetyki, to moje panele też nie będą
    > działać.

    To tylko kwestia falownika/invertera. Tak dzialania "on grid". Jesli chcesz sie
    odciac od enetrgrtyki calkowicie to off-grid potrzebny, mozna tez kupic hybrydowy
    on/off, ktory bedzie dzialal bez napiecia w sieci, a jak siec dziala, to nadwyzke
    mozna sprzedac..

    > I druga rzecz z pierwszą związana - że nie można sobie
    > wyprodukowanej energii zmagazynować.

    Mozna, tylko to drogawe jest, ale podpinajac sie do enetgetyki masz przechowanie za
    20% tego, co wyprodukowalas ;)