  • 11. Data: 2013-10-10 07:19:14
    Temat: Re: 2 kaloryfery z 12 nie grzeją
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:l3416q$uc8$1@news.dialog.net.pl...

    > Kup w sklepie budowlanym kwas solny.
    > Rozcieńcz 1:5 i zalej tym wnętrze pompy.
    > Tylko to musi być pompa ze szczelnym wirnikiem pompy!
    > Albo taka co ma taki wirnik jak współczesne pompki do pralek.
    > Posyczy i wyżre kamień.
    > Potem tylko wypłukać dobrze trzeba.

    Nie lepiej mieszaninę kwasów solnego i azotowego w stosunku 3:1 ?

  • 12. Data: 2013-10-10 07:32:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 9 Oct 2013 18:46:09 +0200, Grzegorz

    > A jesteś pewien, że zawory grzejnikowe są drożne?

    Jeszcze tego samego dnia rano kaloryfery działały, więc...

    Zresztą, chyba doszedłem OCB. Instalacja (robiona dawno temu przez szwagra,
    a może nawet przez dwóch szwagrów) została zepsuta w przypadku tego obiegu.

    Woda wchodzi w rurę do pewnego momentu i staje. Bez pompki się jednak nie
    obejdzie -- tę z kolei próbowałem wczoraj wykręcić i ani drgnęła. :/
    Aczkolwiek zastanawiam się czy nie zastosować akcji dywersyjnej i jednak
    nie spuścić większej ilości wody przez odpowietrzniki żeby to poruszyć.

    --
    Pozdor Myjk

  • 13. Data: 2013-10-10 07:39:23
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Skończyły mi się pomysły, google też dało ciała, toteż skrobnę tutaj,
    > może
    > ktoś podrzuci jakiś pomysł...
    >
    > Ostatnio przy przerabianiu kotła na palenie od góry

    Jaki to jest kocioł?
    Górnopalny czy dolnopalny, a może "dwa w jednym"?
    Jeżeli dolnopalny lub "dwa w jednym" to bezsensem jest zmiana palenia na
    górne, ponieważ górne spalanie jest bardziej upierdliwe. Wymaga
    częstszego czyszczenia kotła (co każdy załadunek), a ponadto trzeba
    czekać, aż kocioł wygaśnie, żeby wybrać popiół.
    Kotły dolnopalne czyści się praktycznie raz w tygodniu tylko dosypując
    węgiel, a jak masz dobry węgiel, który dobrze się spala i nie tworzy
    spieków to nawet rzadziej.
    Jezeli jest to kocioł górnego spalania to tu nic nie wykombinujesz i
    nalezy w nim palić prawidłowo, czyli wygaszać kocioł, czyścić, zasypywać
    do pełna i rozpalać na górze, po wypaleniu całego wsadu i wygaszenia
    kotła powtarzasz cały cykl i tak w kółko.

    > instalowałem miarkownik
    > i w tym celu musiałem spuścić wodę z układu (żeby nie zalać piwnicy).
    > Niby
    > jest pompa, ale instalacja działa(ła) dobrze grawitacyjnie, WSZYSTKIE
    > grzejniki pracowały, toteż pompa nie była używana od 3 lat (teraz nie
    > działa, bo się chyba obraziła). Na poddaszu nieużytkowym znajduje się
    > naczynie wzbiorcze. Piec jest w piwnicy i tam nie ma grzejników.

    Pompę się po prostu zastała lub zatarła. Należy ją rozkręcić i rozruszać
    wirnik, ewentualnie delikatnie zeskrobać wytworzony w środku kamień,
    który ją blokuje. Następnie należy ją skręcić, zalać wodą i
    odpowietrzyć. Dopiero wtedy można ją załączyć.
    Pompka nie może pracować na sucho, gdyż ulega zatarciu. Woda w pompce
    "smaruje" łożyska dokładnie tak samo jak olej w silniku samochodowym.
    Poza tym pompka może być montowana tylko w takiej pozycji, aby wirnik
    pompki był umieszczony poziomo.

    > Po napełnieniu instalacji i odpowietrzeniu kaloryferów (i oczywiście
    > ponownym dopełnieniu na maks.) nie grzeją dwa z dwunastu grzejników w
    > domu
    > i są to grzejniki położone na parterze.

    Jak są podłączone te grzejniki? Jakimi rurami?
    Czy wcześniej te grzejniki pracowały w grawitacji?

  • 14. Data: 2013-10-10 07:42:41
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > jednak
    > nie spuścić większej ilości wody przez odpowietrzniki żeby to

    Spuszczanie wody tylko pogarsza systuację, bo wprowadza nowy tlen i nowy
    kamień do obiegu.
    Podstawowa zasada w instalacjach CO jest unikać spuszczania i
    napełniania instalacji świeżą wodą.
    Tutaj z woddą jest jak z winem "im starsze tym lepsze" :)

  • 15. Data: 2013-10-10 07:54:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Oct 2013 07:39:23 +0200, uzytkownik

    > Jaki to jest kocioł?

    Zwykły prostacki górniak (Zębiec SKW).

    > [...] do pełna i rozpalać na górze, po wypaleniu całego wsadu
    > i wygaszenia kotła powtarzasz cały cykl i tak w kółko.

    Wiem z czym wiąże się górne palenie. Zaakceptowałem te ograniczenia. I tak
    jest lepiej niż przy paleniu od dołu i dmuchawie, biorąc pod uwagę czas
    palenia zasypu. Niedawno było -3 i pełen zasyp grzał 20h do tego bardziej
    stabilnie -- a jeszcze nie mam przeróbek do końca wykonanych (m.in. PW).

    > Jak są podłączone te grzejniki? Jakimi rurami?

    PU
    W sumie są 3 obiegi. Jeden na piętro, dwa na parterze. Jeden z tych obiegów
    parterowych dotyczy tych dwóch kaloryferów. Wczoraj walczyłem 4h z tematem
    -- rura tego obiegu nagrzewa się do pewnego momentu i koniec, nie idzie
    dalej. Bez pompy się nie obejdzie niestety, przynajmniej na start.

    > Czy wcześniej te grzejniki pracowały w grawitacji?

    Tak.

    --
    Pozdor Myjk

  • 16. Data: 2013-10-10 07:56:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Oct 2013 07:42:41 +0200, uzytkownik

    > Podstawowa zasada w instalacjach CO jest unikać spuszczania
    > i napełniania instalacji świeżą wodą.

    W moim przypadku nie ma to już znaczenia -- i tak woda jest ruszona.

    --
    Pozdor Myjk

  • 17. Data: 2013-10-10 08:49:09
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Zwykły prostacki górniak (Zębiec SKW).

    Zapewne chodziło o SWK?
    Toś się wpakował.
    Miałem ten kocioł i znam go bardzo dobrze. Uważam, że są to jedne z
    najbardziej nieudanych kotłów na rynku.
    Wady tego kotła:
    - niska sprawność
    - górne spalanie i do tego ruchomy rusz to totalne nieporozumienie i
    niepotrzebny dodatkowy koszt, ruszty ruchome mają sens tylko i wyłącznie
    w kotłach z dolnym spalaniem
    - przy paleniu górnym tzn. zasypując cały kocioł i rozpalając na górze,
    dość szybko w tym kotle opał zaczyna się palić w całej objętości co
    powoduje problemy z utrzymaniem stabilnej temperatury
    - źle zaprojektowane doprowadzenie powietrza wtórnego, które ma bardzo
    ważne znaczenie przy paleniu górnym
    - przy współpracy z miarkownikiem trzeba bardzo często czyścić rury w
    wymienniku ciepła, bo szybko zarastają sadzą, tym bardziej, że są one
    usytuowane poziomo i mają tendencję do "zarastania" sadzą i pyłem
    Co prawda jest łatwy dostęp do nich poprzez górne drzwiczki i dzieki
    temu, że są usytuowane poziomo, ale ponieważ są usytuowane poziomo to
    trzeba je bardzo często czyścić :)

    Poza prostotą konstrukcji, topornym wykonaniem i w miarę dużą trwałością
    nie mają zalet.
    Osobiście radziłbym kupić dobrego dolniaka. Cieszyć się dobrym spalaniem
    i obsługą niewiele ustępującą kotłom z podajnikami.

> [...]
    > bardziej
    > stabilnie -- a jeszcze nie mam przeróbek do końca wykonanych (m.in.

    Co to jest PW i PU?

    > Tak.

    Możliwe, że gdzieś na rurkach doprowadzających/odprowadzających wodę do
    grzejnika jest delikatne zasyfonowanie i tam zbiera się powietrze.
    W takiej systuacji dopóki woda całkowicie nie odgazuje to zapomnij o
    grawitacji.
    Musisz uruchomić pompkę, aby przepchnęła wszystkie bomble powietrza.
    Pompka musi pracować do całkowitego odgazowania wody w CO.

  • 18. Data: 2013-10-10 09:30:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Oct 2013 08:49:09 +0200, uzytkownik

    > Zapewne chodziło o SWK?

    Tak, literówka.

    > Toś się wpakował.

    Nie ja. Szwagier, gdy rozbudowywał dom pod siebie. Jak postanowił się
    wybudować w innym miejscu, z żoną odkupiliśmy to "dzieło". Ogólnie to było
    wygodne rozwiązanie ze względu na fajne miejsce, ale wszystko mnie w tym
    domu zaczyna coraz bardziej wk*wiać -- dlatego są plany budowy nowego. Ale
    zanim to nastąpi, trzeba się jeszcze pomęczyć.

    > Co to jest PW

    PW - Powietrze Wtórne (górne).

    > i PU?

    Ble, miało być PE.

    > Musisz uruchomić pompkę, aby przepchnęła wszystkie bomble powietrza.
    > Pompka musi pracować do całkowitego odgazowania wody w CO.

    Zatem dzisiaj walka z gwintami.

    --
    Pozdor Myjk

  • 19. Data: 2013-10-10 18:27:34
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Zatem dzisiaj walka z gwintami.

    Nie musisz jej odkręcać z instalacji.
    Zamykasz zawory przed i za pompą, a następnie przy użyciu klucza
    imbusowego odkręcasz 4 śruby łączące obudowę silnika z korpusem.
    Wyjmujesz wirnik, czyścisz, jak już wirnik będzie się lekko obracał to
    składasz i po sprawie.

  • 20. Data: 2013-10-10 19:47:06
    Od: "kiki" <s...@l...pl>

    "Kris" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    >Gdzies pewnie jest bąbel powietrzny i stąd problem skoro wcześniej wszystko
    >działało.

    Mnie się tak zrobiło w kaloryferach. Tylko nie wiem czy one dobrze działały
    kiedykolwiek. Grzeją mi tyły kaloryferów zamiast przody. Przeglądałem
    zdjęcia z budowy i rury są podłączone jak należy. Zasilanie idzie do zaworu
    i przedniej płyty. Mam dużo zdjęć i nie ma wątpliwości.. Też ciekawostka.
    Inny kaloryfer kilka metrów dalej działa normalnie.