  • 11. Data: 2015-12-21 20:36:25
    Temat: Re: APF - gdzie powinny być umieszczone?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-12-21 19:57, Budyń wrote:
    > własciwie sensownosc tej grupy polega na wykazaniu ze rozwiązanie którego
    Budujacy-Który-Bardzo-Chce-Coś jest zwykle błędne. Ale bardzo rzadko
    Budujacy-Który-Bardzo-Chce-Coś daje sie zniechęcić. Bardzo-Chęć jest znacznie
    silniejsza niz techniczno/ekonomiczne argumenty :)

    Koniec budowy - kasa się kończy. Tak więc doprawdy jestem podatny na
    wszelkie sugestie co to pozwolą *sensownie* oszczędzić kasę ;-)

    A tak na poważnie to w okolicy nie stwierdzono braku fazy przez 3 lata
    tak więc użycie APFów faktycznie wygląda na zbędny wydatek ...

    Piotrek

  • 12. Data: 2015-12-21 22:19:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-21 o 20:36, Piotrek pisze:

> [...]
    >
    > A tak na poważnie to w okolicy nie stwierdzono braku fazy przez 3 lata
    > tak więc użycie APFów faktycznie wygląda na zbędny wydatek ...

    Ale nie oszczędzaj na różnicówkach. Najbardziej optymalna opcja ze
    względów finansowych i praktycznych to 1 różnicówka 3-fazowa dla obwodów
    3-fazowych + 3 różnicówki 1-fazowe, zabezpieczające każdą fazę.
    Za tymi różnicówkami montuje się zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe, ale
    nie ma też sensu pakować dużej ilości takich zabezpieczeń, bo to
    pogarsza selektywność.
    Bardzo ważnym jest dobry podział obwodów gniazd i oświetlenia pomiędzy
    poszczególne fazy oraz równomierne rozłożenie obciążeń, zwłaszcza tych
    dużych typu pralka, grzałka bojlera elektrycznego itp. Ponadto takie
    urządzenia powinny być na wydzielonych obwodach.

    Selektywność obwodów elektrycznych polega na tym, że w chwili awarii ma
    wyłączyć najmniejsze z zabezpieczeń bez wyłączania zabezpieczeń
    wcześniejszych stopni oraz głównych w przyłączu.
    Z racji zamawiania małych mocy, (najczęściej 14-17kW) tych stopni
    zabezpieczeń nadmiarowo-prądowych w budownictwie mieszkalnym jest mało i
    zazwyczaj ograniczają się do zabezpieczenia głównego 25A oraz
    zabezpieczenia poszczególnych obwodów 16A gniazd + 10 lub 6A obwodów
    oświetleniowych.

    Jeżeli jesteś w trakcie budowania przyłącza i masz możliwość finansową
    wydania kilku stówek (ok. 500-700zł) na specjalne wyłączniki
    nadmiarowo-prądowe, selektywne w przyłączu to warto jest zainwestować.
    Takie zabezpieczenie działa z pewnym opóźnieniem dając praktycznie w
    100% możliwość wyłączenia mniejszych zabezpieczeń znajdujących się na
    poszczególnych obwodach bez wyłączania zabezpieczenia głównego. To
    zabezpieczenie główne selektywne zadziała tylko wtedy, kiedy nastąpi
    zwarcie przed zabezpieczeniami obwodów odbiorczych lub z jakichś
    przyczyn nie zadziała zabezpieczenie tych obwodów (np. na skutek
    zgrzania się styków).

    Co prawda zakłady energetyczne niechętnie się godzą na zabezpieczenia
    selektywne i zazwyczaj zmuszają do stosowania charakterystyk B w
    skrzynkach przyłączy. Takie same charakterystyki mają zabezpieczenia
    poszczególnych obwodów. Skutkuje to tym, że bardzo często zwarciom w
    obwodach odbiorczych towarzyszy wyłączenie wszystkich zabezpieczeń w
    danej gałęzi wraz z zabezpieczeniem głównym.

  • 13. Data: 2015-12-21 22:40:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-12-21 22:19, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > dużych typu pralka, grzałka bojlera elektrycznego itp. Ponadto takie
    > urządzenia powinny być na wydzielonych obwodach.

    Tak to jest - mniej więcej - zaplanowane.

> [...]
    > zwarcie przed zabezpieczeniami obwodów odbiorczych lub z jakichś
    > przyczyn nie zadziała zabezpieczenie tych obwodów (np. na skutek

    Przyłącze już jest. Tak więc obawiam się, że zmiany w szafce ZE byłyby
    raczej trudne do przeprowadzenia.

    Ale dzięki za sugestie - jeśli będą problemy z zabezpieczeniem w
    przyłączu to podrążę temat.

    >[...]

    Piotrek

  • 14. Data: 2015-12-21 22:54:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 grudnia 2015 22:20:04 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Za tymi różnicówkami montuje się zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe, ale
    > nie ma też sensu pakować dużej ilości takich zabezpieczeń, bo to
    > pogarsza selektywność.

    qruca bomba -znów bedziemy walkowac to samo. Nie - nie pogarsza.

> [...]
    > zazwyczaj ograniczają się do zabezpieczenia głównego 25A oraz
    > zabezpieczenia poszczególnych obwodów 16A gniazd + 10 lub 6A obwodów

    jesli zabezpieczenie główne jest 25A to nie ma najmniejszej różnicy czy zabezpieczen
    kolejnego stopnia np. 16A jest 3 czy 33. Dla kazdego bedzie to selektywnosc 16 do
    25A.

    b.

  • 15. Data: 2015-12-21 23:54:57
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-21 o 22:54, Budyń pisze:
> [...]
    zabezpieczen kolejnego stopnia np. 16A jest 3 czy 33. Dla kazdego bedzie to

    Wybacz, ale czasami wątpię czy masz coś wspólnego z projektowaniem
    instalacji elektrycznych :)
    Oczywiście pomiędzy 3 czy 33 eSami 16A w stosunku do zabezpieczenia
    wcześniejszego 25A nie ma znaczenia, bo jednakowo pogarszają selektywność.
    Natomiast jest różnica kiedy mamy zabezpieczenie główne 25A, a za nim
    tylko 16A + 10A lub 6A czy też 10A + 10A + 6A
    Selektywność to nie tylko kwestia samych wyłączeń zwarciowych, ale
    przede wszystkim czas zadziałania ściśle związanych z charakterystykami
    tych zabezpieczeń.
    Rzecz polega na tym, że zabezpieczenie, którego aktualne obciążenie jest
    na granicy charakterystyki wyłączenia lub nieco powyżej, w chwili awarii
    potrzebuje o wiele mniej czasu na wyłączenie niż zabezpieczenie, które
    jest obciążone tylko w pewnym stopniu.
    Ponadto weź też pod uwagę, że podstawowy warunek spełnienia
    selektywności dla takich samych charakterystyk to jest współczynnik
    zestopniowania zabezpieczeń minimum 1,6
    Niestety pomiędzy zabezpieczeniami 25A a 16A ten współczynnik jest
    delikatnie mniejszy, a przy zastosowaniu wielu eSów w obwodach
    odbiorczych bardzo łatwo jest doprowadzić do wyłączenia zabezpieczenia
    głównego bez wyłączania zabezpieczeń odbiorczych. Zdarza się, że wywali
    zabezpieczenie główne, a zabezpieczenia obwodów są nienaruszone lub też
    "wywalają" wszystkie.
    Najlepiej jest jednak zamówić moc powyżej 17,25kW. Wtedy mamy
    zabezpieczenie główne 32A, a zestopniowanie 32/16=2 i spokojnie możemy
    wykonać instalację 16A + 16A + 6A, bez pogarszania selektywności.

  • 16. Data: 2015-12-22 11:49:12
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 grudnia 2015 23:55:35 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    zabezpieczen kolejnego stopnia np. 16A jest 3 czy 33. Dla kazdego bedzie to
    selektywnosc 16 do 25A.

    > Wybacz, ale czasami wątpię czy masz coś wspólnego z projektowaniem
    > instalacji elektrycznych :)

    nie wątpie ze wątpisz bo mimo tłumaczenia upierasz sie przy błędnym rozumowaniu.
    Czyli tematu do konca nie chwytasz.
    Zmniejszenie ilosci zabezpieczen jakie proponujesz w zaden sposób nie poprawia
    sytuacji - poprawa by była gdyby dac własnie wiekszą ilosc zabezpieczen bo wtedy
    mozna dac je mniejsze.

    Ty proponujesz w uproszczeniu: 25 główne (takie jest i tyle, nie kombinuj ze
    zwiekszeniem mocy) a potem 16 na kazdą faze by pracowały na granicy wyłączenia by
    jego czas był krótki.(oswietlenie pomijam bo nieistotne w tym kontekscie)

    A ja proponuje rozbic układ na wiecej bezpieczników -wtedy moge dac 10A nawet i 50szt
    i mam selektywnosc zapewnioną z palcem w d...

    Wiec nie MNIEJ bezpieczników, a wiecej.

    > Najlepiej jest jednak zamówić moc powyżej 17,25kW. Wtedy mamy
    > zabezpieczenie główne 32A

    to jest nieco chore zamawiac wiecej mocy (niepotrzebnej) dlatego ze sie nie potrafi
    dobrac bezpieczników

    b.

  • 17. Data: 2015-12-22 17:37:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-22 o 11:49, Budyń pisze:

> [...]
    >
    > A ja proponuje rozbic układ na wiecej bezpieczników -wtedy moge dac 10A nawet i
    50szt i mam selektywnosc zapewnioną z palcem w d...

    ROTFL
    Selektywność?
    Zapominasz o tym, że wyłączniki nadmiarowo-prądowe także pełnią rolę
    ograniczników mocy, które ograniczają przeciążenia, a nie tylko rolę
    zabezpieczeń zwarciowych.
    Niestety wyłączenia zabezpieczeń o wiele częściej występują z powodu
    przeciążeń niż z powodu zwarć.
    Oczywiście jak zwykle "obracasz kota ogonem" i to co ja wcześniej
    napisałem o podziale np. 16A + 10A czy też 10A + 10A + 6A przypisujesz
    sobie, uważając za genialny pomysł. Natomiast to co ja napisałem za
    "błędne rozumowanie".

    > to jest nieco chore zamawiac wiecej mocy (niepotrzebnej) dlatego ze sie nie potrafi
    dobrac bezpieczników

    Chore to jest wmawiać ludziom, że im więcej będzie zabezpieczeń tym
    będzie lepiej.
    Niestety nie jest to prawdą, bo im więcej będzie zabezpieczeń tym
    częściej trzeba będzie lecieć do skrzynki przyłącza.
    Problem jest nieco bardziej złożony i jeżeli chodzi o zabezpieczenia to
    nie wystarczy dać 50 sztuk po 10A na gniazda, bo w każdym domu są
    urządzenia, które potrzebują więcej prądu np. pralka, czy grzałka
    bojlera lub kuchnia indukcyjna i te muszą mieć zabezpieczenia 16A.
    Fakt faktem, że stosowanie zabezpieczeń większych niż 10A dla gniazd w
    pokojach jest bezzasadne.
    Bezsensowne jest natomiast montowanie kilku czy kilkudziesięciu takich
    zabezpieczeń pracujących równolegle, bo poza dodatkowymi kosztami
    związanymi z zakupem większej ilości wyłączników oraz dużo większej i
    dużo droższej skrzynki rozdzielczej nie przynoszą żadnych wymiernych
    korzyści.
    W zupełności wystarczy zamontować na każdej z faz:
    Jeden wyłącznik 16A dla urządzeń o większych mocach np. pralka
    Jeden wyłącznik 10A dla pozostałych gniazd w pokojach.
    Jeden wyłącznik 6A dla oświetlenia.
    Taki sam zestaw na każdej z faz, pamiętając, że kolejne urządzenia o
    większych mocach z zabezpieczeniem 16A zasilamy z innej fazy.
    Wtedy jest większa szansa, że w razie przeciążenia czy też zwarcia nie
    "wybije" nam zabezpieczenie główne.
    Ale oczywiście "kto bogatemu zabroni?", a są elektrycy, którzy żerują na
    takich kasiastych frajerach.
    Miałem okazję kiedyś uruchamiać kocioł CO w domu, gdzie elektryk
    wpierniczył 6 czy 7 szaf wielkości 3/4 drzwi, zapełniając je
    różnicówkami, eSami, lampkami, przełącznikami faz i przekaźnikami.
    Właściciel mi się chwalił, że ma każde gniazdo i każdy obwód oświetlenia
    oddzielnie zabezpieczone i sterowane przekaźnikami. Skwitowałem to
    delikatnym uśmiechem i pomyślałem sobie "ale frajer dał się wyru....ć
    elektrykowi, który musiał tu nieźle natrzepać kasiory nie tylko na
    robociźnie, ale przede wszystkim na osprzęcie".

    Co do zamawiania większej mocy to jest to raptem ok. 14 a 17,5kW = 3,5kW
    różnicy przy cenie podłączenia 3,5 * ok. 160-180zł = 560 - 630zł więcej
    i jest to jedyny dodatkowy koszt, o w obydwu przypadkach kabel i tak
    pozostaje ten sam 4 lub 5 * 10mm2
    Każdy musi sobie sam przeanalizować czy mu się to opłaca.

  • 18. Data: 2015-12-22 21:02:27
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 22 grudnia 2015 17:37:36 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > W zupełności wystarczy zamontować na każdej z faz:
    > Jeden wyłącznik 16A dla urządzeń o większych mocach np. pralka
    > Jeden wyłącznik 10A dla pozostałych gniazd w pokojach.
    > Jeden wyłącznik 6A dla oświetlenia.

    Normy poczytaj zanim te minimalistyczne plan wprowadzisz komus w zycie.
    Mnie sie nie chce kolejny raz boksowac tylko zwracam uwage innym czytaczom zeby twoje
    opowiesci dotyczące elektryki konsultowali właśnie z elektrykiem.

    b.

  • 19. Data: 2015-12-23 00:10:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-22 o 21:02, Budyń pisze:
    > Normy poczytaj zanim te minimalistyczne plan wprowadzisz komus w zycie.

    Sam poczytaj, bo widzę, że Ty ich nie znasz.
    Poza tym jakie minimalistyczne?
    Wskaż, która norma nakazuje instalowania 33 wyłączników
    nadmiarowo-pradowych na każdej fazie, bo taką liczbę tu lansowałeś?

    > Mnie sie nie chce kolejny raz boksowac tylko zwracam uwage innym czytaczom zeby
    twoje opowiesci dotyczące elektryki konsultowali właśnie z elektrykiem.

    Akurat jestem na bieżąco z normami oraz rozporządzeniami dotyczącymi
    budynków ..., bo jest to "mój chleb powszedni"
    Skoro uważasz, że piszę kłamstwa to je wskaż, albo skończ pier...ć
    głupoty i wypisywać kłamstwa pod moim adresem.

    Wybacz, ale coraz bardziej jestem przekonany, że jesteś z tej grupy
    niedouczonych pseudoprojektantów jak jeden z tych, z którymi kiedyś
    współpracowałem i poprawiałem po nim projekty.
    Ja: "W tym pana projekcie co pan złożył do ZE jest błąd"
    Pan projektant: "Tak? A jaki?"
    Ja: "Zaprojektował pan WLZ w układzie TN-C, a przewody w projekcie pan
    dał 6mm2"
    Pan projektant: "No i?"
    Ja: "Przewód ma zbyt mały przekrój dla układu TN-C"
    Pan projektant: "E nie.... Spokojnie wytrzyma"
    Ja: "Ja wiem, że wytrzyma, ale norma wymaga aby przewód PEN miał minimum
    10mm2 jeżeli jest to przewód miedziany lub minimum 16mm2 jeżeli jest to
    przewód aluminiowy"
    Pan projektant: "Taaaaak.......? W takim razie niech pan robi po
    swojemu, bo wiem, że pan zrobi dobrze"
    Ja: "A co z projektem? Poprawi to pan?"
    Pan projektant: "Nie, nie będziemy teraz kombinować, bo wie pan to jest
    tylko taka formalność"

    W ZE nie mieli żadnych zastrzeżeń :)
    Jak widać tacy sami mądrzy jak on :)

  • 20. Data: 2015-12-23 10:39:10
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 23 grudnia 2015 00:10:26 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Wskaż, która norma nakazuje instalowania 33 wyłączników
    > nadmiarowo-pradowych na każdej fazie, bo taką liczbę tu lansowałeś?

    Zadna oczywiscie. Wesołych Swiąt tobie i szanownej twej mauzonce zycze :)

    b.