  • 1. Data: 2015-05-01 11:47:21
    Temat: Akant, stratyfikacja nasion
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Dostałem od znajomej nasiona akantu.
    Z tego, co czytam, to teraz już na siew za późno bo trzeba wysiewać w
    styczniu-lutym po uprzedniej stratyfikacji. Nigdy wcześniej się z tym
    określeniem (w stosunku do nasion) nie spotkałem, więc i wiedza moja w
    tym temacie jest, jak to mawiają ze szklanego ekranu "nie do końca pełna".
    Poradźcie, co z tymi nasionami zrobić? Włożyć do lodówki na początku
    grudnia i w styczniu wysiać, czy jak? W lodówce jaką temperaturę
    nastawić? Nasiona mają być suche, czy zwilżyć?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-05-01 12:40:05
    Temat: Re: Akant, stratyfikacja nasion
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 01 May 2015 11:47:21 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > grudnia i w styczniu wysiać, czy jak? W lodówce jaką temperaturę
    > nastawić? Nasiona mają być suche, czy zwilżyć?

    http://zielonapasjaagnieszki.blogspot.com/2013/02/st
    ratyfikacja-nasion.html
    --
    XL
    Kłamstwom cmentarnych hien z TVN powiedz NIE!

  • 3. Data: 2015-05-01 13:00:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek dostał od znajomej nasiona akantu:

> [...]
    > grudnia i w styczniu wysiać, czy jak? W lodówce jaką temperaturę
    > nastawić? Nasiona mają być suche, czy zwilżyć?

    Zaraz pewnie wszystko opisze ktoś, kto ma w tym temacie wiedzę pełną.
    Bo on od lat nasiona akantu sieje co roku. Jak inni maciejkę. Więc zna
    metodę najdoskonalszą. Albo ma dostęp do gugla -- i zaraz znajdzie
    jakiś blog o sianiu akantu. A blogerzy przecież nigdy się nie mylą.

    Ja mogę tylko drogą dedukcji. Skoro te badyle pochodzą z południa Europy
    (starożytni Grecy z lubością przerabiali je na kolumny korynckie), to
    najlepiej odtworzyć im tamtejsze warunki. Początek wiosny na przełomie
    stycznia i lutego -- to się zgadza. Ale u nas w grudniu też upałów nie
    ma, więc lodówka wydaje się zbędna. Ja bym toto wysiał na początku zimy
    do doniczek. Podlał, bo śródziemnomorska zima mokra. A te doniczki
    dał do jakiego nieogrzanego garażu, na strych czy do piwnicy -- tęgich
    mrozów tam na południu nie mają (ale pewnie te nasze też by nasionkom
    nie zaszkodziły). A potem w lutym zarządzic im wiosnę przez przeniesienie
    do ciepłego.

    Jarek

    --
    Na przykład Majewski.

  • 4. Data: 2015-05-01 13:02:09
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 1 May 2015 12:40:05 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]

    Uzupełniem: ponieważ nie wiadomo, jaka jest trwałość tych konkretnych
    nasion, przetrzymywanie ich w stanie suchym do grudnia jest ryzykowne,
    dlatego ja bym stratyfikowała od teraz (ok. 2 MIESIĄCE jak w linku w poście
    wyżej), po czym (lipiec) wysiała do doniczek na balkonie, przykrywajac
    folią. Od chwili wzejścia póki się da trzymałabym nadal na zewnątrz, a
    jesienią wzieła do domu na klatkę schodową. Wiosną - wysadzanie do gruntu
    (o ile to zimotrwałe jest u nas, bo w to już się nie zagłębiam).

  • 5. Data: 2015-05-03 16:36:18
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości

    > Dostałem od znajomej nasiona akantu.
    >
    > Poradźcie, co z tymi nasionami zrobić? Włożyć do lodówki na początku
    > grudnia i w styczniu wysiać, czy jak? W lodówce jaką temperaturę nastawić?
    > Nasiona mają być suche, czy zwilżyć?

    Hejka. Mam na działce akant i w przyszłą wiosnę zamierzam go rozmnożyć z
    odrostów. Gdybym teraz dostał nasiona akanta to włożyłbym je do lodówki w
    plastikowym woreczku wypełnionym wilgotnym piaskiem. (temp: +4C) Następnie
    kilkujące nasiona przełozyłbym do doniczek, które postawiłbym na parapecie.
    W zimie dałbym doniczki do chłodnej piwnicy. Do gruntu posadziłbym rośliny
    za rok po ustaniu groźby przymrozków.
    Pozdrawiam kolumnowo Ja...cki