  • 1. Data: 2011-02-23 21:39:58
    Temat: Bardzo ciezkie akwarium
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Tak sie zastanawiam, czy pod bardzo ciezkie akwarium (250 x 60 cm), ktore
    razem z szafka i osprzetem wazy ok. 1300 kg, trzeba robic jakis specjalny
    fundament? Szafka nie stoi na nozkach, tylko opiera sie cala powierzchnia o
    posadzke.

    W sumie nacisk na 1 cm2 jest chyba mniejszy niz nacisk wywierany przez
    90-kilowego faceta stojacego na jednej nodze.

    Opinie wydaje sie byc podzielone.

    W sumie pod pianina (200 kg), fortepiany (500 kg) ani przenosne piece
    akumulacyjne (300 kg) nie buduje sie fundamentow.

    Podloga na parterze, ok. 15 cm styropianu i 5-7 cm wylewki z wloknami.

    --
    Maciek

  • 2. Data: 2011-02-23 22:17:10
    Temat: Re: Bardzo ciezkie akwarium
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-23 22:39, Maciek pisze:

> [...]
    > fundament? Szafka nie stoi na nozkach, tylko opiera sie cala powierzchnia o

    Nieźle zbrojona musi być ta szafka, która utryzmuje 1,3t :-)

> [...]
    >
    > W sumie pod pianina (200 kg), fortepiany (500 kg) ani przenosne piece
    > akumulacyjne (300 kg) nie buduje sie fundamentow.

    Ale pod kominy i kominki już tak.

    > Podloga na parterze, ok. 15 cm styropianu i 5-7 cm wylewki z wloknami.

    AFAIK to nośność wylewki to ok. 200kg/m^2. Jak postawisz akwarium to
    zawalić się nie zawali, tylko wylewka się ugnie, popęka - jeśli na
    podłodze masz kafle, to popękają.

    Możesz sprawdzić, czy nie wystarczy użyć XPS-a do garaży. Chociaż przy
    grubości 15cm obawiam się, że może być trudno.

    M.

  • 3. Data: 2011-02-23 22:59:00
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maciek" <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > akumulacyjne (300 kg) nie buduje sie fundamentow.
    >
    > Podloga na parterze, ok. 15 cm styropianu i 5-7 cm wylewki z wloknami.

    Ja sie tez zastanawialem zanim... zrobilem fundamenty. Ostatecznie w miejscu
    akwarium dalem nieco grubszego chudziaka (kazalem majstrowi w tym miejscu lopata
    troche piachu zgarnac).
    Co do nacisku akwarium na posadzke to: styropian wytrzymuje ponad 1,5 na 1m2
    (mój termoorganika gold 2,5 tony).
    Mój zasobnik cwu 300l wazy 180kg bez wody. Z woda wazy ok. 380-400kg, stoi chyba
    na 4 malych nózkach. Czesto staje sobie obok niego i wówczas nacisk na 1m2
    posadzki w kotlowni to ponad pól tony. Nic nie peka, choc styropianu sa 3
    warstwy, beton z miksokreta a kafle kleilem sam...
    Ja bym w ogóle sobie tym tematem glowy nie zawracal, chyba ze masz piwnice.
    Wówczas z konstruktorem trzeba pogadac.
    Nie zapomnij tylko o doprowadzeniu wody za szafke oraz kanalizacji, odplyw
    najlepiej gdzies w ogrodzie, zeby nie wypelniac za szybko szamba woda odpadowa z
    RO. A jesli to solniczka, to miejsce na filtr w kotlowni, baniaki do
    przygotowania wody i przylacze do salonu. I z perspektywy czasu, zrobilbym
    równiez przylacze grzejnikowe za akwarium, aby wykorzystac goraca wode CO do
    grzania sumpa przez mala petle z alupexa.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2011-02-24 10:45:20
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Feb 2011 23:59:00 +0100, Bartek napisał(a):

    > Co do nacisku akwarium na posadzke to: styropian wytrzymuje ponad 1,5 na 1m2
    > (mój termoorganika gold 2,5 tony).

    Ha, a w niektorych zrodlach podawana nosnosc posadzki beton+styro to ulamek
    z tej wartosci...

    --
    Maciek

  • 5. Data: 2011-02-24 11:06:59
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maciek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Ha, a w niektorych zrodlach podawana nosnosc posadzki beton+styro to ulamek
    > z tej wartosci...

    Zajrzyj do... źródła :)
    http://www.termoorganika.com.pl/produkty/2/12/dach_i
    _podloga/gold_dach_i_podloga/

    Albo się pomyliłem, albo zmienili w ciągu 3 lat z 2500 na 2000kg/m2.
    Ale dla Ciebie nic się nie zmienia :)

    Co do wylewki: odporność na ściskanie betonu, nawet tego wylewkowego, jest
    bardzo duża. Nie potrafię przytoczyć konkretnych liczb, ale przecież równie
    dobrze mógłbyś postawić to akwarium na ubitym piachu i też nic by się nie
    działo.

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2011-02-24 16:49:05
    Od: "adi" <a...@g...com>

    moje ojciec ma w kotłownik pod piecem wylaną pełną posadzke bez styro no bo
    przeciez waży on jakies 500 kg, a z kolei obok normalna posadzka ze styro i
    na około 1,5 m^2 leżą 3 tony węgla i żadne kafle nie pękają :)