  • 1. Data: 2009-05-15 04:12:57
    Temat: Bentonit
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Witam!

    Wiem, że to nie grupa do tego tematu, ale nie potrafię znaleźć odpowiedniej,
    a przypuszczam, że wielu Grupowiczów robi winka :)
    Mam pytanie odnośnie bentonitu (klarowin). Czy po zaaplikowaniu go do wina
    działa on w winie tylko w sposób fizyczny, tzn. nie zachodzą żadne reakcje
    chemiczne? Z tego co wiem ma on przyciągać cząstki powodujące zamętnienie
    wina i opaść jako osad na dnie butli.
    Wino moje nie jest napędzane żadną chemią, a chciałbym je sklarować (w nie
    chemiczny sposób) -stąd moje pytanie.

    Pozdrawiam! Marcin

  • 2. Data: 2009-05-15 06:29:58
    Temat: Re: Bentonit
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 15 Maj, 06:12, "Marcin" <m...@p...fm> wrote:
> [...]
    > wina i opaść jako osad na dnie butli.
    > Wino moje nie jest napędzane żadną chemią, a chciałbym je sklarować (w nie

    Niestety każda taka operacja zmienia bezpowrotnie smak wina. Takie
    wino nie będzie już nigdy pełnowartościowe.
    ;-)

    Ogólnie coś nie tak zrobiłeś w trakcie produkcji... (niewłaściwe
    drożdże, zła "kwasowość", gotowany sok, za dużo pektyn itp)

    Co do klarowania niechemicznego, to przede wszystkim zalecam
    cierpliwość i trzymanie wina w odpowiednich warunkach. Co jakiś czas
    należy je zlewać znad osadu i przelewać do innych butli, ale zawsze
    tak by były nalane prawie po korek.
    Z własnych obserwacji wiem także, że czasami wystarczy dolać troszkę
    spirytusu (tak aby zwiększyć "moc" o 1%) aby wino się samo sklarowało.
    Jak dodatkowo zamiast samego spirytusu użyjesz nalewki spirytusowej
    (własnej roboty) na np. suszonych winogronach, róży czy jeszcze czymś
    innym, to wino może nabrać fajnego owocowego aromatu i posmaku.

    Z czego jest to wino?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 3. Data: 2009-05-15 07:04:33
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Wiem, że to nie grupa do tego tematu, ale nie potrafię znaleźć
    > odpowiedniej, a przypuszczam, że wielu Grupowiczów robi winka :)

    Mnie juz udzielano porad na temat klarowania nalewek
    na grupie pl.sci.inzynieria :)

    Ale lepiej bedzie, jak zapytasz na pl.rec.kuchnia,
    a najlepiej na http://swimp.home.pl/forum/index.php

    pozdrawiam
    pluton

  • 4. Data: 2009-05-15 07:16:10
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Z czego jest to wino?

    Wino jest z jabłek. W sadzie mam kilkanaście drzew, w ubiegłym roku
    obrodziło, więc poszły na winko i właśnie te wino do końca nie jest
    klarowne. Zrobiłem również wino w winogron i tak jak poprzednie lata te wino
    wychodzi klarowne.
    W tym roku w lutym również postanowiłem (pierwszy raz) zrobić miód pitny
    trójniak :)

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź! Marcin

  • 5. Data: 2009-05-15 07:16:27
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    > Ale lepiej bedzie, jak zapytasz na pl.rec.kuchnia,
    > a najlepiej na http://swimp.home.pl/forum/index.php

    Dzieki za podpowiedź! Marcin

  • 6. Data: 2009-05-15 10:57:44
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    > a chciałbym je sklarować (w
    > nie chemiczny sposób) -stąd moje pytanie.

    może przepuść je przez geowłókninę,
    :)
    Pozdro
    KK

  • 7. Data: 2009-05-15 11:49:01
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości

    > może przepuść je przez geowłókninę,
    > :)
    > Pozdro
    > KK

    nie kombinuj,
    lepsza jest folia paroprzepuszczalna
    ;-)

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 8. Data: 2009-05-15 11:58:09
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > nie kombinuj,
    > lepsza jest folia paroprzepuszczalna
    > ;-)

    Ale zloze zwirowe bedzie jeszcze lepsze.
    Ew. wzmocnione welna mineralna.

    pozdrawiam
    pluton

  • 9. Data: 2009-05-15 13:40:29
    Od: "qaz" <q...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > chemiczne? Z tego co wiem ma on przyciągać cząstki powodujące zamętnienie

    Testowałem białko z jaja - działa, nie wiem tylko, czy kura chemią karmiona
    nie była :-)
    qaz

  • 10. Data: 2009-05-15 22:26:57
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 15 Maj, 15:40, "qaz" <q...@w...pl> wrote:
> [...]
    wiadomościnews:guiq4a$2avg$1@news2.ipartners.pl...

    > Testowałem białko z jaja - działa, nie wiem tylko, czy kura chemią karmiona

    białko nie zadziała na pektyny... raczej jakieś garbniki (np.
    tanina) ...
    A najlepiej trochę spirytusu ... choć to też chemia, tyle że
    organiczna
    ;-)