  • 11. Data: 2009-05-16 12:59:52
    Temat: Re: Bentonit
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Najczęściej przyczyną mętności są garbniki. Klaruje się przez dodanie białka
    kurzego. Zrobią się kłaczki, które osiądą i łatwo zlac czysty płyn znad
    osadu. Jeżeli przyczyną mętności jest białko (np. wina z gruszek, ale rzadko
    kto robi) to klarujemy garbnikami np. bardzo silną esencją herbacianą.
    Bentonit nie jest zły, ale najlepiej dbać aby wino nie wychodziło mętne od
    samego początku. Zasada jest prosta - nie trzymamy owoców i miąższu w
    baniaku dłużej, niz miesiąc, góra dwa, potem obowiązkowo zlewamy.
    Warto tez poeksperymentować nalewając trochę wina do wysokiej menzurki
    ewentualnie szklanki i próbowac różnych sposobów klarowania zanim wleje się
    środek do całej objętości.
    Jacek

  • 12. Data: 2009-05-19 10:18:40
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > Warto tez poeksperymentować nalewając trochę wina do wysokiej menzurki
    > ewentualnie szklanki i próbowac różnych sposobów klarowania zanim wleje

    Dzięki za odpowiedź.
    Widzę, że też zajmujesz się wytwarzaniem wina :) Ja jak na razie amatorsko
    od 3 lat, ale cieszy efekt końcowy!

    Pozdrawiam! Marcin

  • 13. Data: 2009-05-19 13:50:41
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 19 Maj, 12:18, "Marcin" <m...@p...fm> wrote:
> [...]

    Przy jabłkach mentość powodują pektyny (białka), więc nie rób jaj ...
    ;-)

    Co zmieni niewątpliwie smak wina ...
    ;-)

    Popieram.

    > Dzięki za odpowiedź.
    > Widzę, że też zajmujesz się wytwarzaniem wina :) Ja jak na razie amatorsko
    > od 3 lat, ale cieszy efekt końcowy!

    "Efekt końcowy" zależy od spożycia (ilości)... czasem cieszy czasem
    zupełnie na odwrót ....