  • 1. Data: 2009-06-18 19:26:47
    Temat: Beton na fundamenty
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Mam w projekcie ścianę fundamentową laną. Warunki terenowe dość ciężkie
    - spadek na działce, ława schodkowa.
    Pamiętam jak na tej grupie toczyły się dyskusje jaki beton dawać - B20,
    czy B15. Byli tacy, co w łatwych warunkach chcieli stosować nawet B25,
    bo... niewiele droższy, a zawsze mocniejszy :-).

    Co dziś się o tym mówi?

    Mam zrobić ławę na B20 i ścianę fund. też B20. Czy faktycznie ten B20
    jest na ściany tak bardzo potrzebny skoro już jest na ławach? W końcu
    buduję dom jednorodzinny z poddaszem użytkowym, więc obciążenia... Na
    ławę owszem, ale już na ścianę fundamentową, będą raczej niewielkie.

    Wiem wiem... oszczędność na betonie w skali tychże ścian będzie rzędu
    trzy i pół stówy, bo B15 jest o dychę tańszy od B20, ale o ile ten B20
    jest bardziej uzasadniony niż B15 właśnie na ścianach? przecież i tak
    można dorzucić sobie zbrojenia i jak zwiąże, to będzie trzymał nawet ten
    'lichy' B15...

    Kiedyś się robiło beton z betoniarki i... kto tam słyszał o jakichś B15,
    czy nawet B10... Po prostu robili wg jakichś tam receptur, cement też
    mieli jaki kto dostał... Domy stoją i się nie walą o ile z głową budowano.

    Co o tym sądzicie?

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2009-06-18 19:30:18
    Temat: Re: Beton na fundamenty
    Od: "lukasz" <g...@o...pl>

    > Co o tym sądzicie?

    nie ma nad czym dyskutowac
    poprostu zrob tak jak jest w projekcie.

  • 3. Data: 2009-06-18 19:33:54
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    > Mam w projekcie ścianę fundamentową laną. Warunki terenowe dość ciężkie -
    > spadek na działce, ława schodkowa.

    Bardziej chyba chodziło o warunki wodne. Jak masz sucho to daj tańszy ale
    jak mokro i zła ziemia to B25 W8 z uszczelniaczami. Nie o siłę chodzi ale
    przemakalność.
    Mam takie właśnie przemyślenia.
    Jak warunki są suche to daj ten z projektu B20.

  • 4. Data: 2009-06-18 19:42:24
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    > Mam w projekcie ścianę fundamentową laną. Warunki terenowe dość ciężkie -
    > spadek na działce, ława schodkowa.

    czekaj czekaj, ty masz ściany oporowe tak ?
    Nie tylko ściskanie od ciężaru ale i napór ziemi ?
    Betonu bym nie osłabiał względem projektu. Musisz tylko dopilnowac żeby
    dobrze zazbroili. Znajomemy zazbroili wszystkie mury oporowe w osi obojetnej
    pojedynczą kratownicą i dali gwarancję... słowną. Dzisiaj ma brzuchy tak co
    2.5m i pionowe lub skośne pękniecia.

  • 5. Data: 2009-06-18 20:16:07
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kiki pisze:

    > czekaj czekaj, ty masz ściany oporowe tak ?

    8-O ???

    > Nie tylko ściskanie od ciężaru ale i napór ziemi ?

    Jak zrobię drenaż, opaskowy to tego naporu już nie będzie, bo woda
    będzie spływać rurą drenarską, a glina nie będzie przylegać do ścian.

    > Betonu bym nie osłabiał względem projektu. Musisz tylko dopilnowac żeby
    > dobrze zazbroili.

    Zbrojenia w ścianach fundamentowych nie mam w projekcie. Mam zalecenie,
    żeby zrobić wieniec na samej górze tych ścian, ale tylko pod częścią
    mieszkalną :-))).

    Znajomemy zazbroili wszystkie mury oporowe w osi obojetnej
    > pojedynczą kratownicą i dali gwarancję... słowną. Dzisiaj ma brzuchy tak co
    > 2.5m i pionowe lub skośne pękniecia.

    Mnie wyliczyli projekt na podstawie szczegółowych badań terenu i
    podłoża, więc nie muszę się tu trzymać tego co tam znajomy :-D.
    Po prostu pytam, czy ten B20 jest zaprojektowany 'na wyrost' czy 'w sam
    raz'...
    Ale podyskutować sobie możemy, do tego ta grupa służy :-)

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 6. Data: 2009-06-18 20:50:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > więc nie muszę się tu trzymać tego co tam znajomy :-D.
    > Po prostu pytam, czy ten B20 jest zaprojektowany 'na wyrost' czy 'w sam

    Skoro tak, to zrob jak w projekcie bezdyskusyjnie. Ja mam strop z B15
    wyliczony przez konstruktora, ale to moj dom nie Twoj.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2009-06-19 05:11:59
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Wiem wiem... oszczędność na betonie w skali tychże ścian będzie rzędu trzy
    > i pół stówy, bo B15 jest o dychę tańszy od B20, ale o ile ten B20

    Skoro B20 jest tylko o 10zł droższy od B15 to o co z tymi betonami chodzi?
    Na metr sześcienny daja worek cementu wiecej- ot i tajemnica B20?
    Ciekawa sprawa;))0

    Kris

  • 8. Data: 2009-06-19 12:13:44
    Od: "kiki" <n...@l...yt>

    "Kris" <k...@w...pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Skoro B20 jest tylko o 10zł droższy od B15 to o co z tymi betonami chodzi?
    > Na metr sześcienny daja worek cementu wiecej- ot i tajemnica B20?

    Wiem, że B25 ma inne kruszywo od B20. Sprawdziłem osobiście. B20 ma jakby
    więcej piasku, jest bardziej na moje oko miałki natomiast B25 ma kamyki
    takie jak drenażowe, tłuczeń czy jak się to nazywa. Po zastygnięciu też
    wygląda inaczej, przy kuciu też widać różnice. No i więcej cementu ale z
    kruszywem coś jest.

  • 9. Data: 2009-06-19 13:22:23
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <n...@l...yt> napisał w wiadomości

> [...]
    > takie jak drenażowe, tłuczeń czy jak się to nazywa. Po zastygnięciu też
    > wygląda inaczej, przy kuciu też widać różnice. No i więcej cementu ale z

    Skoro B25 jest tylko 10zł droższy to jest koszt worka 25kg cementu.
    A zreszta nigdy nie jesteś w stanie sprawdzić co Tobie z betoniarni
    przywiozą. Ale do domków jednorodzinnych to i betoniarka tudzież grabkami
    można beton zrobić i będzie ok.

    Kris

  • 10. Data: 2009-06-19 13:44:13
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Kris pisze:

> [...]
    > przywiozą. Ale do domków jednorodzinnych to i betoniarka tudzież
    > grabkami można beton zrobić i będzie ok.

    No i dlatego zaintrygowała mnie ta kwestia. Nie mam zamiaru odstępować
    od projektu. Zastanawiam się jedynie nad sensownością lania np B25
    zamiast B20, bo jedynie o dychę - jeśli rzeczywiście - droższy, albo B15
    zamiast B20, bo... o dychę tańszy. W końcu wieżowca nie buduję, ani
    mostu pod autostradę też... :-).

    Buduję dom jednorodzinny i to najprostszy chyba z możliwych - parterowy
    z poddaszem użytkowym, a tu... Jak kolega wspomniał... Można beton
    rozrobić w betoniarce, czy nawet w taczce kielnią i łopatą, i chociaż
    nie będzie on B... ileś tam, to będzie raczej wystarczający do
    utrzymania konstrukcji domku... :-)

    pozdrawiam
    robercik-us