  • 21. Data: 2009-07-21 21:44:58
    Temat: Re: Bezpieczniki B czy C?
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):
    > Przede wszystkim działa jako rozłącznik używany przy manipulacji przy
    > rozdzielnicy głównej. Zajmuje tyle samo miejsca i kosztuje podobnie co
    > rozłącznik.
    > Wcześniejsze zabezpieczenia są zaplombowane.

    Absolutnie wyłącznik S nie działa tak jak rozłącznik. Wyłącznikiem nie można
    rozłączać torów obciążonych. Amen. Weź najlepiej komuś dobremu do
    zaprojektowania i tyle, bo nie ma co się doktoryzowac na takich prostych sprawach.
    pzdr., PB

  • 22. Data: 2009-07-21 21:56:28
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:h45csq$inb$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > rozłączać torów obciążonych. Amen. Weź najlepiej komuś dobremu do
    > zaprojektowania i tyle, bo nie ma co się doktoryzowac na takich prostych

    Czym się rozłącza tory obciążone?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 23. Data: 2009-07-22 07:36:26
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Jan Werbiński pisze:

    > Mam tam obecnie wkręcane automaty C25. Mogę wkręcić topikowe. Czy każde
    > topikowe są zwłoczne, czy też szukać jakiś specjalnie oznaczonych?

    Oznaczeń jest sporo, generalnie jednak wystarczy Ci wkładka o
    charakterystyce oznaczonej jako "gG", "gL" lub "gD". Nie stosuj "gF" i
    "gN", one są szybkie.

    > Na razie wolę uniknąć kolejnego wydatku. Może kiedyś się zdecyduję?

    Moim zdaniem nie ma to żadnego sensu.

    > Przede wszystkim działa jako rozłącznik używany przy manipulacji przy
    > rozdzielnicy głównej. Zajmuje tyle samo miejsca i kosztuje podobnie co
    > rozłącznik.

    Więc zamień go na FR'a - to niewielki wydatek a zrobi dokładnie to
    czego oczekujesz i nie będzie źródłem problemów :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 24. Data: 2009-07-22 07:39:54
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Jan Werbiński pisze:

    > Co zyskam oprócz niewątpliwego wydatku?

    Myślę że wydatek 35 złotych za porządny rozłącznik (bo można taniej)
    zwróci się po kilkunastu wyłączeniach zwarciowych. Nie zapominaj że w
    obecnej konfiguracji zwarcie w dowolnym obwodzie wywala Ci całość
    zasilania rozdzielnicy (ciemno wszędzie, głucho wszędzie...). To jest
    właśnie uciążliwość, która powoduje że warto zamienić ów bezpiecznik na
    FR'a.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 25. Data: 2009-07-22 07:43:46
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Paweł Bochenek pisze:

    > Ku mojemu przerażeniu okazuje się, ż ew niektórych Rejonach Energetycznych
    > takowych nie zaplombują jako przedlicznikowych. Nie wiem jaki jest zasieg tej
    > głupoty, w każdym razie w Krakowie (Enion SA) parę lat temu plombowali a teraz
    > znów nie.

    Co zakład to obyczaj, jak z wieloma rzeczami zresztą. W Gdańsku masowo
    stosuje się rozłączniki bezpiecznikowe i chwała im za to.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 26. Data: 2009-07-22 07:51:25
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    William Bonawentura pisze:

    > A ja bym polemizował. Jeśli zabezpieczeniem przedlicznikowym będzie wkładka
    topikowa 25A to dodatkowe zabezpieczenie nadprądowe 20A dostępne dla użytkownika
    limituje maksymalny pobór prądu i zmniejsza ryzyko płatnej wymiany wkładki w
    plombowanym rozłączniku. Chyba że obwody są tak dobrane by nie przekroczyć
    maksymalnego prądu. Czyli na każdej fazie są góra dwa obwody instalacyjne: 10+10A lub
    16+6A.

    Więc niech przed licznikiem zostanie S303 C25. Tu mowa o braku sensu
    B20 za licznikiem a nie braku sensu S'ki przed... Nadal jednak twierdzę
    że przed licznikiem optimum będzie rozłącznik plombowany z wkładkami D02
    25A gL/gG.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 27. Data: 2009-07-22 07:59:34
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

    > Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:h45csq$inb$1@inews.gazeta.pl...

    > Czym się rozłącza tory obciążone?

    Rozłącznikiem.
    W instalacjach "domowych" najczęściej jest to FR np. FR303.
    Ja bardzo często, jeśli tylko to możliwe, stosuję rozłącznik bezpiecznikowy
    R30x, też na szynę S, łączy w sobie rozłącznik i bezpiecznik.
    pzdr., PB

  • 28. Data: 2009-07-22 08:03:54
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Sebcio <s...@n...net> napisał(a):

    > Co zakład to obyczaj, jak z wieloma rzeczami zresztą. W Gdańsku masowo
    > stosuje się rozłączniki bezpiecznikowe i chwała im za to.

    Jest to irytujące, gdyż tak naprawdę, jeśli chcieć by zachować choć minimalną
    selektywność, należałoby znacznie przewymiarować zabezpieczenie
    przedlicznikowe (ale wtedy większa opłata przyłączeniowa) lub zastosować
    wyłączniki selektywne.
    Tak a propos: jaka jest selektywność wyłączników selektywnych?
    pzdr., PB

  • 29. Data: 2009-07-22 08:24:27
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości
    > Więc zamień go na FR'a - to niewielki wydatek a zrobi dokładnie to czego
    > oczekujesz i nie będzie źródłem problemów :)

    Co to jest FR i co on zrobi, czego nie robi obecny?

  • 30. Data: 2009-07-22 08:26:04
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > obecnej konfiguracji zwarcie w dowolnym obwodzie wywala Ci całość

    Myślisz, że zwarcia zdarzają się na codzień? Nie grzebię przy instalacji, to
    nie ma zwarć i nie ma problemu.
    Zdarzają się przeciążenia oraz jednoczesne włączanie kilku zasilaczy
    impulsowych lub dużych UPS.
    Zatem nie widzę sensu zmiany.