  • 1. Data: 2010-12-19 22:07:08
    Temat: Bezstopniowy sterownik do pieca akumulacyjnego
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Piece akumulacyjne Inproel i Stiebel. Wentylator napędzany silnikiem 230V
    18W. Podobno można sterować jego obrotami. Jaki sterownik to umożliwia?
    Informacja na stronie producenta jest bardzo niejasna.
    http://www.inproel.pl/produkty/

    W jaki sposób reguluje się obroty takiego silnika? Natężeniem prądu?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2010-12-20 18:02:11
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Piece akumulacyjne Inproel i Stiebel. Wentylator napędzany silnikiem 230V
    > 18W. Podobno można sterować jego obrotami. Jaki sterownik to umożliwia?

    ale po co?
    ZTCP piece akumulacyjne steruje się przpustnicą regulującą udział powietrza
    gorącego z wkładu akumulacyjnego w całym strumieniu przepływającego
    powietrza ogrzewanego...

  • 3. Data: 2010-12-20 22:46:55
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > ale po co?
    > ZTCP piece akumulacyjne steruje się przpustnicą regulującą udział
    > powietrza gorącego z wkładu akumulacyjnego w całym strumieniu
    > przepływającego powietrza ogrzewanego...

    Masz na myśli bimetal otwierający przepustnicę? Obydwa są w niego
    wyposażone.
    Czyli jak rozumiem nie ma sensu regulować obrotów, tylko włączenie i
    wyłączenie?

  • 4. Data: 2010-12-21 02:36:49
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > U&#191;ytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisa&#179; w wiadomo&#182;ci

    > Masz na my&#182;li bimetal otwieraj&#177;cy przepustnic&#234;? Obydwa s&#177; w
    niego
    > wyposa&#191;one.
    > Czyli jak rozumiem nie ma sensu regulowa&#230; obrotów, tylko w&#179;&#177;czenie i

    > wy&#179;&#177;czenie?
    >
    > --
    > Jan Werbi&#241;ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    > Prywatna http://www.janwer.com/
    > Nasza siec http://www.fredry.net/

    Jak bedziesz rozpoatrywal ze to pomieszczenie a nie piec jest obiektem regulacji
    to ma sens. Oczyiscie wlaczanie i wylaczanie wentylatora tez ma sens. Ale z
    plynna regulacja jest bardziej bajerancko a koszt po stronie producenta
    niewielki. W piecach akumulacyjnych zastanawia mnie cos innego. Moze sie
    pomylilem w obliczeniach bo bardziej szacowalem niz liczylem. Wyszlo mi ze w
    kilogramie zeliwa mozna zmagazynowac okolo kilowata. W obetosci troche wiekszej
    niz litr mozna upchnac 10 kilowatow. Oczywiscie w skrajnych warunkach, czyli jak
    podgrzac do 1000 stopni. Potrzebuje piec akumulacyjny w ktory wbije z 15
    kilowatogodzin. To jak by troche ujac z temperatury to wyjdze ze z 25 kilo wazyl
    by wklad. Raptem 3 lity objetosci. Z obudowa mozna by sie zmiescic w 10 litrach
    objetosci. Taki kieszonkowy piec akumulacyjny by wyszedl. Moze by ktos sprawdzil
    czy sie nie pomylilem. Cieplo wlasciwe zeliwa z 550J/kg*K.

  • 5. Data: 2010-12-21 06:40:00
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > to ma sens. Oczyiscie wlaczanie i wylaczanie wentylatora tez ma sens. Ale
    > plynna regulacja jest bardziej bajerancko a koszt po stronie producenta

    Na razie zainstalowałem tylko Inproel DGP 36.
    Wentylator na pełnych obrotach kręci się tak wolno, że jak bym miał obniżać
    jego obroty, to by chyba stanął. W szeregu z silnikami jest wpięty opornik.
    Silniki chyba 18W. Podejrzewam, że zabiera im dużo mocy, ale producent na
    schemacie nie przewidział jego odłączania.

> [...]
    > sprawdzil
    > czy sie nie pomylilem. Cieplo wlasciwe zeliwa z 550J/kg*K.

    DGP 36 trzyma 3,6kW*8 godzin = 28,8 kW. Waży ok 170 kg. Przez 8 godzin
    naładował się prawie do maksimum i kiedy ładowanie jest ustawione na maks,
    to nawet bez wentylatorów ogrzewa pomieszczenie. Obudowa jest cała gorąca.
    Jeżeli chcesz zmagazynować 15kWh, to weź piec o połowę mniejszy. Moc 2kW i
    masa 100kg. Kupisz takie coś za 2 tys nowy, albo okazyjnie (czasem też nowy)
    za 1/3.
    Problem nie jest w żeliwie, ale zaizolowaniu całości. Wkłady z magnezytu
    rozgrzewają się do kilkuset stopni. Nie sądzę żebyś w 10 litrach zmieścił
    15kW zachowując jednocześnie zdolność przechowania tej energii w dłuższym
    czasie.

  • 6. Data: 2010-12-21 10:18:56
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    > wyposażone.
    > Czyli jak rozumiem nie ma sensu regulować obrotów, tylko włączenie i

    ale co chcesz osiągnąć?
    bo ja widzę jedynie sens, jeśli chciałbyś wyciszyć pracę dmuchaw...

  • 7. Data: 2010-12-21 10:28:27
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    magnezytu
    > rozgrzewaj&#177; si&#234; do kilkuset stopni. Nie s&#177;dz&#234; &#191;eby&#182; w
    10 litrach zmie&#182;ci&#179;
    > 15kW zachowuj&#177;c jednocze&#182;nie zdolno&#182;&#230; przechowania tej energii
    w d&#179;u&#191;szym
    > czasie.
    >

    > --
    > Jan Werbi&#241;ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    > Prywatna http://www.janwer.com/
    > Nasza siec http://www.fredry.net/
    >
    > --
    > Jan Werbi&#241;ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    W piecaach akumulacyjnych oprocz belkotu reklamowego ustawionego pod glupkow
    wkurza mnie cena. Sugeruje ona ze kamienie na wklad sa wozone z Ksiezyca i
    wliczone sa w nia wsyskie mandaty jakie pilot wahadlowca placi po drodze. Do
    ogrzania pomieszczenia potrzebuje 0,5 kW mocy. Mam piecyk z marketu. Kosztowal
    59 zlotych. Przy mrozach jakie byly pracowal na 1200W. Dzisiaj pracuje na 750W i
    sie wlacza i wylacza. Chetnie zalozyl bym akumulacyjny bo mam dwie taryfy. Ale
    nie za dwa tysiace. Roznica w cenie pradu kosztuje mnie srednio 50 zlotych
    miesiecznie. To jak by z grubsza policzyc to jak wsadze 2000 na 5% to mam na dwa
    miesiace grzania i nie ruszony kapital. Taki piec nie jest wieczny i szybciej
    sie zuzyje niz na tym oszczedze. A wrecz doloze. Jak by kosztowal nowy 500
    zlotych, bo tyle jest wedlug mnie warty to bym sie nie zastanawial. Jak by
    jeszcze piec akumulacyjny byl pozbawony wady przypalania kurzu i bylbym
    alergikiem to wzgledy zdrowotne by decydowaly. Dzisiaj policze jeszcze raz
    dokladnie ile ciepla mozna w zeliwie zmagazynowac. Czas mam, lubie robic rzeczy
    dziwne i nietypowe. Materialy sa i do tego niedrogie. Najwyzej doloze z 400
    zlotych ale sie za nie troche pobawie.

  • 8. Data: 2010-12-22 08:22:58
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > ale co chcesz osiągnąć?
    > bo ja widzę jedynie sens, jeśli chciałbyś wyciszyć pracę dmuchaw...

    Dmuchawy są niesłyszalne w odległości kilku metrów.
    Raczej chciałbym je przyspieszyć żeby szybciej oddawały ciepło w początkowej
    fazie. Obecnie żeby mieć komfort, to niestety trzeba odpowiednio wcześniej
    przewidzieć rozpoczęcie grzania.

  • 9. Data: 2010-12-22 08:34:40
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    > Do
    > ogrzania pomieszczenia potrzebuje 0,5 kW mocy. Mam piecyk z marketu.

    Pomieszczenie 5m2, czy najnowsza technologia i pomieszczenie 8m2?

> [...]
    > Ale
    > nie za dwa tysiace. Roznica w cenie pradu kosztuje mnie srednio 50

    50 zł miesięcznie daje 600 zł rocznie i 3000 przez 5 lat. Warto
    zainwestować, ale nie trzeba od razu 3000.

> [...]
    > szybciej
    > sie zuzyje niz na tym oszczedze. A wrecz doloze. Jak by kosztowal nowy 500

    Tam się nie ma co zużyć. Magnezyt dopóki nie potłuczesz jest trwały,
    izolacja też póki nie wykruszysz przy rozbieraniu i składaniu. Silniki,
    spirale są wymienne.

    > zlotych, bo tyle jest wedlug mnie warty to bym sie nie zastanawial. Jak by
    > jeszcze piec akumulacyjny byl pozbawony wady przypalania kurzu i bylbym

    Nie przypala kurzu w sposób zauważalny dla mnie. Przed montażem odkurzyłem i
    przetarłem cegły. Kurz wypalił się przy pierwszym grzaniu i spokój.

> [...]
    > rzeczy
    > dziwne i nietypowe. Materialy sa i do tego niedrogie. Najwyzej doloze z

    Ja też bym nie dał 3000 za piec. Szkoda kasy.
    Bez problemu znalazłem okazje. Nie płaciłem więcej niż 1/3 ceny, nawet za
    nowe. Używany kilkunastoletni dostałem za darmo.

  • 10. Data: 2010-12-22 08:48:09
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > początkowej fazie. Obecnie żeby mieć komfort, to niestety trzeba
    > odpowiednio wcześniej przewidzieć rozpoczęcie grzania.

    sam stosuję ogrzewanie akumulacyjne
    ale akumulatorem jest płyta podłogowa
    a ciepło dostarczane jest przez wodę
    którą mogę grzać prądem, węglem, drewnem,
    a w przyszłości czym zechcę....

    w twoim przypadku, Ci nic nie doradzę...
    dokonałeś takiego a nie innego wyboru sposobu ogrzewania
    z tego co pamiętam liczyłeś tylko koszt inwestycji i samego ogrzewania,
    nie analizowałeś tego problemu za bardzo przed podjęciem decyzji

    każde rozwiązanie ma plusy dodatnie i plusy ujemne...
    teraz sam już wiesz które są które...