  • 21. Data: 2011-02-28 00:03:51
    Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    kogutek wrote:
> [...]
    wiÄ&#65533;kszoĹ&#65533;ci starsi ludzie -
    > Wiek i zamożność nie mają nic do przepisow. Zwlaszcza ze te wręcz nakazują o
    > ile to możliwe stosowanie połączeń wyrównawczych pomiedzy urządzeniami a
    > instalacjami wszelakiego rodzaju oraz zbrojeniem jeśli występuje.

    Jak wygląda takie "połączenie wyrównawcze"? W jaki sposób należy wykonać
    takie coś dla kuchenki gazowej w kuchni i pralki w łazience? Trzeba
    puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez
    metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?

  • 22. Data: 2011-02-28 00:08:04
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "R. P." <r...@w...to.wp.pl> wrote in message

    > Ale instalacja wewnątrz mieszkania jest dwużyłowa.

    Przewód ochronny można poprowadzić w rurkach lub gdy są w tynku, to wzdłuż
    listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić
    plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie
    listwy.

  • 23. Data: 2011-02-28 00:10:59
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

> [...]
    > jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez
    > metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?

    W zasadzie tylko tam, gdzie może wystąpić napięcie dotykowe, np dotykasz
    jedną ręką bojlera, a drugą pralki. Albo nogą grzałki elektrycznej a ręką
    suszarki do włosów...

  • 24. Data: 2011-02-28 03:30:22
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    R. P. <r...@w...to.wp.pl> napisał(a):

    > Ale instalacja wewnÄ&#65533;trz mieszkania jest dwuĹźyĹ&#65533;owa.
    Nie słuchaj tego z Panslavi bo oni tam w rzekach piorą i niedawno nauczyli się
    swieczki szeregowo łączyć. Oprocz wszystkiego najlepiej się zna na gotowaniu
    zupy z kminku i wody oraz na wymianie z niejaką xelką informacji mogących
    służyć szantażowi innych forumowiczów. Fizycznie wygląda instalacja tak. Jest
    transformator. Wychodzą z niego trzy fazy. Uziemienie jest zrobione w ten
    sposób że zakopali w ziemi kawał żelaza i podlączyli do niego przewod wspólny
    transformatora jak jest polączony w gwiazdę. Jak masz w gniazdku 230 to znaczy
    że jest polączony w gwiazdę. Ten przewod wychodzący z ziemi rozdziela się na
    dwa przewody. PE i N. PE to nowa nazwa zera ochronnego a N roboczego. Robocze
    to takie co zamyka obwód do ziemi jak włączysz żarówkę. PE I N są teoretycznie
    na tym samym potencjale i jest to potencjał ziemi. Nasuwa się pytanie po co
    ciągnąć dodatkowy przewód jak ten co jest ma ten sam potencjał. Ciągnie się go
    dlatego że N przechodzi przez pierdyliard listew zlączek, licznikow puszek.
    Jest pocięty i sklada się z wielu polączonych kawałków.Kazde łączenie to
    miejsce ewentualnej awarii. Pomimo że nie ma żadnych uregulowań jak ma byc
    ciągnięty PE to w elektrce oprócz przepiso istnieje pojęcie zasad sztuki.
    Jedna z nich mówi że należy zachować ciągłość PE na tyle na ile jest to
    możliwe. Że nie powinno się robić odejśćia z tego przewodu poprzez przecięcie
    odizolowanie końcówek i polączenie trzech przewodów kostką ( skrecanie
    kombinerkami jest zabronione jeśli po skręceniu przewody nie zostały zlutowane
    pospawane albo zgrzane, dotyczy to również przeodow fazowych i N). Prawidlowo
    wykonane lączenie PE to zdjęcie izolacji bez przecinania przewodu i dolączenie
    do niego odejścia za pomocą dedykowanego zacisku śrubowego lub okręcenie i
    polutowanie, pospawanie lub zgrzanie. Ktoś już napisał co to jest polączenie
    wyrównawcze. Dlaczego się je stosuje i dlaczego lączy ze wszystkim co ma
    potencjal ziemi. Dla bezpieczeństwa i lepszych warunkow pracy instalacji
    elektrycznej się to robi. Zamiast jednego polączenia N i ziemi przy
    transformatorze robi się w ten sposób dużo takich połązceń. Jak wysiązdie coś
    na przewodzie fazowym to zwyczajnie nie ma prądu. Ale jak wysiązdie coś od
    strony zera to następuje nie jednakowe obciążenie faz. W skranym wypadku
    doprowadza to do pojawienia się napięcia 400V w miejscach gdzie zawsze jest
    230. Czasami ci co się nie znają mowią ze padlo zero i telewizor się
    przepalił. Niedawno byłem na budowie nowego bloku. Wszystkie instalacje z
    tworzywa i ogrzewanie podlogowe. W lazience byla dodatkowa niezależna od
    instalacji elektrycznej listwa polączona na oko przewodem 6mm2 z uziemieniem
    budynku. Z drugiej strony byla podlączona do przewodu N za licznikiem i miala
    odejścia na wannę i krany. W dwu przewodowej instalacji jesli pomiar
    rezystancji przewodu N pod obciążeniem wskazuje na brak uszkodzeń tego
    przewodu i po zastosowaniu dla poprawienia bezpieczeństwa polączenia przewodu
    N z naturalnym uziemieniem ( metalowe rury) bez problemu chociaż niezgodnie z
    przepisami można zalożyć wylącznik rożnicowo prądowy ciągnąc dodatkowy pzrewod
    PE z wyłącznika do wybranych odbiornikow. Można i nic nie robić godząć się na
    brak ochrony przeciwporażeniowej od częsci przypadków ( różnicowka to nie maść
    na mole i wszystkie robole). Podlącza się wtedy przewod N najpierw z bolcem a
    potem mostkiem z zaciskiem do ktorego był wcześniej podlączony. Takie
    podlączenie przy sprawnej istniejącej instalacji elektrycznej jest prawidlowe.
    Również w czasie pomiaru impedancji pętli zwarcia zachowa się prawidłowo.
    Wymog dokladania przewodu PE ( przynajmniej w tej chwili) istnieje tylko w
    przypadku wymiany lub remontu instalacji dwu przewodowej. To dobrze że w końcu
    ktoś się wziąl i nakazał robić pomiary instalacji elektrycznych. Zle w tym
    jest to że z reguly ekipy dokonujące pomiarów oferują na czarnu usługę
    usunięcia nieprawidłowości nie leżących po stronie uzytkownika lokalu.
    Procedura wygląda tak że chodzą po mieszkaniach i spisują wyniki pomiarów. Po
    wykonaniu kilku pomiarów wiedzą czy usterka jest w mieszkaniu czy gdzieś w
    poza nim. Jak jest poza mieszkaniem to i tak wpisują w protokole wyniki z
    mieszkań. Administrację informują o usterce w częsci do niej należącej i ją
    usuwają. A na podstawie protokołow ktoś wypisuje zawiadomienia do lokatorow ze
    mają u siebie usunąć, naprawić, podlączyć. Jak były nie pdlączone tylko bolce
    to wpada spec ekipa z gotowymi mostkami i bierze od dziadkow kilka razy
    większą kasę niż by się należała. Skąd to wiem. Mam upranienia elektryczne z
    dozorem wlącznie i od czasu do czasu spotykam się z takimi sytuacjami. Z
    takimi ze niedouczeni elektrycy z takich ekip potrafią polączyć przewod fazowy
    z bolcem też się spotkałem. Ponieważ nie zostaje po nich żaden ślad z
    wyjątkiem informacji od lokatora że przyszedł elektryk bo spóldzielnia
    przyslalą pismo ze ma źle z prądem i od razu naprawił nie ma komu dupy skopać.

  • 25. Data: 2011-02-28 03:48:58
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Panslavista <p...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić
    > plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie

    Jeden koniec polączysz do bolca a drugi sobie w dupę wsadzisz bo do mieszkania
    dochodzą dwa przewody. Przepis wyraźnie mówi że ten trzeci przewod ma iść
    bezpośrednio od zacisku N w złączu albo od zacisku uziemienia w
    transformatorze i w budynku nie może być cieńszy niż 4mm2. W dwu przewodowej
    instalacji trzeci przewod można tylko połączyć niezgodnie z przepisami. I po
    co trzeci przewod jak nie ma wylącznika różnicowo prądowego. Chyba tylko dla
    sportu. Weź się za to co ci wychodzi najlepiej. Za gotowanie zupy z kminku i
    wody i za wymienianie uklonow z pewną nauczycielką jak ci przysyla haki na
    innych użytkowników Usenetu.

  • 26. Data: 2011-02-28 03:51:04
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Panslavista <p...@i...pl> napisał(a):

    > "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message

    > ===

    > ===

    > Jest z sensem - robi się wstawki izolacyjne w rurach, aby uniknąć
    > elektrokorozji przy prądach błądzących.

    Jest bez sensu. Amen.

  • 27. Data: 2011-02-28 04:31:30
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    R. P. <r...@w...to.wp.pl> napisał(a):

> [...]
    > puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez
    > metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?
    Jak nie masz na obudowie urządzenia dodatkowego zacisku, srubki itp
    oznakowanej symbolem ziemi i nie ma w instrukcji obslugi informacji o
    konieczności wykonania takiego polączenia to nie musisz go robić bo producent
    uznał że jest niepotrzebne. Co nie znaczy że nie możesz go zrobić. Najprościej
    to przewod z oczkiem pod jakąś srbkę polączoną z metalową obudową i drugi
    koniec do rury od wody. Kuchenka oprocz wtyczki w której występje styk PE z
    reguły jest polączona metalowym elementem z metalowa rurą od gazu. To z
    nadmiarem wystarcza jeśli jest gniazdko z podlączonym prawidłowo bolcem. Przy
    kuchence podlączonej do metalowej rury i gniazdka z bolcem od razu wszystkie
    prawidłowo polączone gniazdka z bolcem dostają potencjał ziemi jeśli wtyczka
    od kuchenki jest wsadzona w gniazdko. Tak samo jest z bojlerem i instalacją
    metalowa jeśli nie jest podlączony plasikowymi przewodami. Z jednej strony
    jest ziemiony przez rury a zdrugiej pzrez bolec. Jeśli kuchenka jest
    podlączona inaczej to trzeba coś rzeźbić. Po amatorsku można sprawdzić
    przydatność ziemienia w ten sposób że wiltomierz przylącza się do dzirki w
    gniazdu z przewodem fazowym i do potencjalnego uziemienia. ma pokazać takie
    samo napięcie jak w gniazdu. Potem rownolegle do woltomierza przylącza się
    jakieś spore obciążenie, na przykląd czajnik elektryczny. Jeśli napięcie
    pokazywane przez woltomierz spadnie o kilka woltow to jest dobrze. le jak
    spadnie więcej to znaczy że takie uziemienie jest nie przydatne albo będzie
    spełnialo swoją rolę w ograniczonym zakresie. Jeśli spadnie powyżej 24 woltów
    to należy natychmiast odlączyc calę ustrojsto. Przy takim pomiarze występuje
    ryzyko porażenia prądem. Ale nie siebie tylko kogoś kto akurat w tym momenie
    będzie fizycznie dotykał elementu instalacji wykorzystywanej do pomiaru i
    jednocześnie będzie dotykal czegoś co będzie prawidłowo uziemione. Dlatego
    takie pomiary należy wykonywać z rozwagą i zapewnieniem bezpieczeństwa nie
    tylko sobie ale i sąsiadowi mieszkjącemu 6 piętrej niżej na dodatek w innej
    klatce. Metalowa rura do gazu wody centralnego ogzewania to bardzo dobre
    uziemienia. Jesli są niedaleko od siebie to polączenie ich dobrym
    przewodnikiem poprawia parametry takiego uziemienia. Urzązdenia posiadające
    podwójną izolację nawet jak by byly metalowe nie wymagają ochrony. Nie da się
    jej rownież zrobić bo przewod zasilający jest dwu żyłowy. W tej chwili jest
    nawet wymog żeby jeśli to możliwe projektować tylko takie urzazdenia.

  • 28. Data: 2011-02-28 05:03:28
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message

    Klimkiem w uszy - też mam uprawnienia (15kV) i nn jako radiowiec.
    Elektrykowi nie trzeba tłumaczyć, ale nieelektrykowi to jest konieczne.
    Zapomniałeś powiedzieć po co dwa przewody zero i neutrum, także o tym, że
    zero jest uziemiane na słupach.
    Nie rób za fajansa.
    Przyjedź z S. na zupę kminkową.

  • 29. Data: 2011-02-28 05:06:54
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message

    Pajacujesz. Czyżby macher od lewizny mieszkaniowej? Delikwent pisze o
    bloku - zapewne trzy fazy są w budynku i z tej skrzyni można legalnie
    wyprowadzić ten przewód.

  • 30. Data: 2011-02-28 05:30:27
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Panslavista <p...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Pajacujesz. Czyżby macher od lewizny mieszkaniowej? Delikwent pisze o
    > bloku - zapewne trzy fazy są w budynku i z tej skrzyni można legalnie

    Jasne, w Panslavi można ze skrzynki na listy wciągać knoty do świec. W Polsce
    do starego bdynku w ktorym jest w mieszkaniach instalacja dwu przewodowa
    dochodzą 4 przewody. 3 fazy i uziemienie. Takie szafka jest w budynku zamykane
    na kluczyk i nie jest to wodniarka. Tam jak się robi instalację 5 przewodową
    dolącza się do uziemienia ktore przed tą szafką jest uziemieniem a za
    przewodem N jeszcze jeden pzrewód co się nazywa PE. Pisali w gazetach ze w
    panslawi robili proby żeby dalo się PE wygospodaroać z jednego fazowego. Dało
    sie, tylko 1/3 mieszkań nie miala prądu. Ty i uprawnienia do 15kV. Daj spokój
    bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Szybciej Palestyńczycy zdobęda
    Izrael niż ty dostaniesz uprawnienia na używanie baterii AAA. Na świeczki to
    sie zgodzę że możesz mieć warunkowe dopuszczenie do zapalnia pod warunkiem że
    ktoś normalny obok stoi.