  • 31. Data: 2011-02-28 06:19:34
    Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
    news:ikfbtj$2hi$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > dolącza się do uziemienia ktore przed tą szafką jest uziemieniem a za
    > przewodem N jeszcze jeden pzrewód co się nazywa PE. Pisali w gazetach ze w
    > panslawi robili proby żeby dalo się PE wygospodaroać z jednego fazowego.
    > Dało
    > sie, tylko 1/3 mieszkań nie miala prądu. Ty i uprawnienia do 15kV. Daj
    > spokój
    > bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Szybciej Palestyńczycy zdobęda
    > Izrael niż ty dostaniesz uprawnienia na używanie baterii AAA. Na świeczki
    > sie zgodzę że możesz mieć warunkowe dopuszczenie do zapalnia pod warunkiem

    Próbujesz mnie poniżać, nie wiem dlaczego. Punkty PE i N (sam pisałeś)
    są połączone razem i uziemione na transformatorze. Takie punkty można
    przenieść do skrzyni z przyłączem bloku -zapewne trójfazowym (tylko w UK
    mają przyłącza jednofazowe do100 A na flat). Pozostaje dodać po jednym
    przewodzie do każdego pionu, circa 20 m długości i wciągnąć do rur, owszem
    może to być kłopotliwe przy starej instalacji i rurach Bergmana, ale
    specjalnie kosztowne nie jest. Dojście do mieszkań już opisałem.
    Uprawnienia miałem, bo musiałem mieć, aby wykonywać i dozorować pracę
    ludzi w brygadzie, nie jest to nic nadzwyczajnego. Miałem pewnie więcej tego
    niż ty, bo ogólne (SEP) jak i branżowe (MES i TMR), także BHP rzemieślnicze
    i przemysłowe.

  • 32. Data: 2011-02-28 08:24:54
    Od: "Chiron" <c...@o...eu>

    Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

    Smęcisz bo Ci się coś wydaje i to co napisałem nie pasuje do Twojej niczym
    nie
    popartej wizji Świata. Widziałeś gdzieś linię wysokiego w ktorej idą jakieś
    inne przewody niż fazowe? To bylo pytanie retoryczne, nie musisz odpowiadać.
    Tylko fazy tam idą. Obydwa zera dla użytkownika bierze się z innego punktu i
    nie jest on polączony z elektrownią zadnym kablem ani przewodem.

    Dokladnie ten
    sam potencjał co ma ten punkt mają wszystkie rury i instalacje nie
    elektryczne
    zakopane w ziemi. To jeśli mają tam taki sam potencjał to można je łączyć, o
    ile nie ma jakiś szczególnych przeciwskazań dla konkretnych przypadków, z
    przewodem ochronnym w każdym miejscu. Wręcz wymaga się wykonywania polączeń
    wyrównawczych w celu zdublowania czasami niepewnego polączenia gwintowanego
    Teoretyku- różnice- i to dopuszczalne- w sieci zerowanej wynoszą kilka
    Voltów- czego się można spodziewać, bo trudno zakładać, żeby impedancja
    przewodu zerowego łączącego mieszkanie z transformatorem była zerowa.

    jakimi łączy się rury. Przewody N i PE wychodzą z tego samego miejsca przy
    transformatprze. Zostały rozdzielone żeby pzrez przewód ochronny nie płynęły
    duże prądy bo sluży on tylko i wylącznie do ochrony. Jeśli wystepuje róznica
    napięć pomiędzy tymi przewodami wskazuje to na konieczność przyjrzenia się
    instalacji. Zbiornik bojlera i każdego innego fabrycznego podgrzewacza wody
    ma
    z jednej strony obudowę podlączoną poprzez wtyczkę do bolca w gniazdu z
    drugiej strony poprzez przyłącze wodne do rur. Kuchenka gazowa z jednej
    strony
    jest przykręcona do rury z gazem a z drugiej jej obudowa poprzez wtyczkę do
    bolca w gniazdku. Nie wykluczam istnienia kuchenek gazowych wykonanych w II
    klasie izolacji. Nie interesowałęm się tym. Wszystkie jakie mialęm i
    widzialęm
    wymagaly uziemienia lub zerowania. Dlatego stwierdzenie tworcy tematu o tym
    ze
    myśli że nikt nie powinien lączyć przewodu zerowego i lub ochronnego ze
    metalową rurą gazową jest bez sensu.
    Dokładnie- nie odnosisz się do tego, co napisałem- wypunktuję:
    1. rury wodne w urządzeniach takich jak bojler elektryczny- łączy się z
    zerem. Choć powoduje to straty- to jednak robi się to ze względów
    bezpieczeństwa. Jak chcesz się przekonać o stratach, to odepnij wszystkie
    urządzenia od sieci, podłącz bojler- i zobaczysz, że nawet wyłączony
    powoduje, że licznik działa. Baaardzo wolno- ale jednak.
    2. rury GAZOWE- są najczęściej izolowane od ziemi. Przyjrzyj się, sporo w
    Łodzi wykopek, wymian rur- to sam zobaczysz. Pisałem, że problemem
    nieizolowanych rur gazowych są w miastach- szczególnie z tramwajami- prądy
    błądzące. Odizolowane rury w skutek nich szybko korodowały. Sieć gazowa nie
    może więc być częścią naturalnego uziomu.
    3. zerowanie stosuje się do ochrony UŻYTKOWNIKÓW urządzeń, na których
    obudowie może pojawić się potencjał elektryczny względem ziemi ("faza").
    Napisałem- moja zapalarka gazu jest wykonana w odpowiedniej klasie- nie
    wymaga zerowania. Trudno sobie wyobrazić współczesne płyty gazowe czy też
    nawet piekarniki wykonane tak niechlujnie, żeby wymagały zerowania. Co tam
    może być- rożen, wiatrak nawiewowy? Te urządzenia są na ogół chronione przed
    zalaniem i jednocześnie wodoodporne- po co więc zerowanie? No ok- może
    jakieś badziewne nie będą.
    4. Jak napisałem- od kilku lat rozdziela się zero ochronne od roboczego.
    Jednak- nie wymaga się od użytkowników, żeby zmieniali instalacje
    elektryczne. A owszem- jak ktoś się zgłosi do spółdzielni, że on to by
    chciał dodatkowe gniazdko- to ci mu wtedy wydadzą warunki takiej przeróbki,
    w której nakażą przeróbkę- no ale jak to spółdzielnie. U nas zapowiedzieli,
    że jak będą wyciągać liczniki elektryczne na zewnątrz mieszkań- to przerobią
    instalację.
    --

    Chiron

    Prawda, Prostota, Miłość.

  • 33. Data: 2011-02-28 08:27:50
    Od: "Chiron" <c...@o...eu>

    Użytkownik "Panslavista" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    "R. P." <r...@w...to.wp.pl> wrote in message

    > A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest
    > dwużyłowa? Dodatkowo, w bloku mieszkają w większości starsi ludzie -
    > emeryci, którzy na pewno nie będą mieli pieniędzy na remont mieszkania -
    > kucie ścian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza
    > im na opłaty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo
    > zezwala na podłączanie bolcy do "zera" ?

    Dodatkowy przewód w pionie nie jest drogi.

    Ale pomiary, projekt- czyli wszystko, co niezbędne do wykonania- już jest
    drogie. Poza tym- to musi być przeróbka od ZK (złącza kablowego). No i
    oczywiście- w całym mieszkaniu. Tylko po co?
    --

    Chiron

    Prawda, Prostota, Miłość.

  • 34. Data: 2011-02-28 09:19:55
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Chiron" <c...@o...eu> wrote in message news:ikfma7$rgj$1@news.onet.pl...
> [...]
    > drogie. Poza tym- to musi być przeróbka od ZK (złącza kablowego). No i
    > oczywiście- w całym mieszkaniu. Tylko po co?

    Też się zastanawiam, przecież są jednofazowe różnicówki...

  • 35. Data: 2011-02-28 12:29:23
    Od: "Chiron" <c...@o...eu>

    Użytkownik "Panslavista" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > oczywiście- w całym mieszkaniu. Tylko po co?

    Też się zastanawiam, przecież są jednofazowe różnicówki...

    W ogóle z tym uziemianiem to bzdura. W latach 80 znajomi wyjechali do pracy
    eksportowej do NRDówy. Pracowali przy budowie osiedla bloków. Opowiadali, że
    w piwnicy każdego bloku był trafo separacyjny- nie było więc żadnych
    gniazdek z bolcem w mieszkaniach. Ba! W łazienkach były gniazdka na 12V- o
    innym kształcie- żeby nie można było wcisnąć urządzenia na 220V (i
    odwrotnie). Mieli więc suszarki na 12V- i panie mogły suszyć włosy w
    wannie:-).
    --

    Chiron

    Prawda, Prostota, Miłość.

  • 36. Data: 2011-02-28 13:05:30
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    >Zakładasz, że wszędzie są metalowe, co nie musi być prawdą - koło mnie
    >kładli nową instalację gazową i _wszystkie_ przewody idące do skrzynek
    >gazowych są plastikowe.

    moglbys powiedziec, ze wszystkie, jakbys sam kladl, a tak to co najwyzej mozesz
    domniemywac
    a po drugie przewody moga byc metalowe w plastikowych oslonkach

  • 37. Data: 2011-02-28 20:27:51
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <u...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ikbuh4$2ou$1@news.task.gda.pl...
    > Witajcie,
    >
    > Moja spoldzielnia w zwiazku z obowiazkiem (?) przegladu instalacji
    > elektrycznej co 5 lat wynajela firme, ktora chodzila po mieszkaniach i
    > dokonywala pomiarow. Wczoraj otrzymalem zalecenia pokontrolne -
    > koniecznosc podlaczenia bolcow uziemiajacych w gniazdkach w kuchni i
    > lazience.
    >
    > Wszystko pieknie, ale to stary budynek z dwuzylowa instalacja elektryczna.
    > Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy nadzieje) nie
    > uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma to jakis sens
> [...]
    To nie takie proste. Stare budynki mogą być zasilane z sieci o układzie TT
    gdzie przewód N niekoniecznie będzie miał potencjał ziemii i tym samym nie
    będzie się nadawał do wykonania zerowania.
    Od 1995 roku zerowanie nie jest dopuszczane jako metoda ochrony
    przeciwporażeniowej.
    Z drugiej strony instalacja budynku ma ileś tam lat i należy do niej
    stosować przepisy obowiązujące w momencie dopuszczenia do eksploatacji. W
    każdym innym przypadku, wymagając dostosowania instalacji odbioczych w
    mieszkania do aktualnych wymogów, należy zapewnić przystosowanie instalacji
    zasilających (ZK, WLZ) do spełniania obowiązujących wymogów ochrony
    przeciwporażeniowej, czyli identyfikację układu sieci zasilającej, wykonanie
    uziemienia budynku, wprowadzenie uziemienia do ZK, rozprowadzenie przewodu
    PE po WLZ-tach i dopiero można wymagać zmian w instalacjach odbiorczych. W
    przeciwnym wypadku ktoś może sobie strzelić samobója.
    Po pierwsze sprawdzić firmę wykonującą pomiary. Druga rzecz to forma
    własności. Jeżeli to spółdzielcze lokatorskie prawo własności lub najem to
    właścicielem instalacji jest spółdzielnia i do niej należy się zwrócić
    conajmniej o wyjaśnienie sytuacji.

    Nie ma w polskim prawie przepisów nakazujących wymianę instalacji celem
    dostosowania jej do obowiązujących przepisów i norm - funkcjonują przecież
    instalacje mające po kilkadziesiąt lat, natomiast jest wymóg by przy
    remontach instalacji takie dostosowanie przeprowadzić. Należy też rozróżnić
    remont jako działanie planowane od naprawy jako przywrócenia sprawności
    działanie przy zachowaniu stanu istniejącego.

  • 38. Data: 2011-02-28 23:45:12
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > rozróżnić remont jako działanie planowane od naprawy jako przywrócenia
    > sprawności działanie przy zachowaniu stanu istniejącego.

    Możesz podać podstawę prawną? Bo ja to rozumiem tak: jeśli mam stare
    mieszkanie w bloku z instalacją 2-żyłową to nie mam obowiązku przerabiać
    instalacji tak, żeby dokładać jakieś uziemienie. Czy tak? Niby tutaj
    niektórzy piszą o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na pewno
    właściwy sposób i czy przede wszystkim jest to rozwiązanie bezpieczne?

    Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w
    pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić
    również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?

  • 39. Data: 2011-03-01 06:04:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Panslavista wrote:
> [...]
    > nadzwyczajnego. Miałem pewnie
    > więcej tego niż ty, bo ogólne (SEP) jak i branżowe (MES i TMR), także

    on cie poniża bo pitolisz...

    nie możesz sobie tak normalnie wziąć i grzebać w instalacji w bloku...
    musisz mieć projekt zgodę wspólnoty, spółdzielni lub właściciel kamienicy,
    musisz mieć zgodę ZE (prawdopdobnei wystąpić o warunki itd...

    dodajmy że zero w skrzyni w starej kamienicy nie koniecznie jest podłączone
    do lokalnego uziemienia, wtedy nie zrobisz żadnego PE bo do tego musi być
    uziemienie lokalne. ergo trzeba wszystko przebudować.

    Wniosek końcowy trzeba zrobić remont (wymianę) instalacji elektrycznej w
    budynku.

  • 40. Data: 2011-03-01 06:14:36
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "R. P." <r...@w...to.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:4d6c3388$0$2500$65785112@news.neostrada.pl...

    > Możesz podać podstawę prawną? Bo ja to rozumiem tak: jeśli mam stare
    > mieszkanie w bloku z instalacją 2-żyłową to nie mam obowiązku przerabiać
    > instalacji tak, żeby dokładać jakieś uziemienie. Czy tak?

    Np prawobudowlane i rozporządzenia wykonawcze. Spróbuj znaleźć gdzieś
    przepisy nakazujące wymianę instalacji celem dostosowania do przepisów. Nie
    ma takich. Poczytaj literaturę z zakresu instalacji - ileż tam utyskiwania
    że nie ma przepisów nakazujących wymiane i miliony ludzi żyją w permanentnym
    zagrożeniu życia :) Nie masz obowiązku wymiany sprawnej instalacji tylko po
    to by dostosować ją do przepisów.

    >Niby tutaj niektórzy piszą o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na
    >pewno właściwy sposób i czy przede wszystkim jest to rozwiązanie
    >bezpieczne?

    Nie wolno tego robić. Do uziemiania służy szyna uziemiająca i odpowiednio
    wykonane uziemienie a nie rury wodociągowe. Nie masz żadnej gwarancji że
    rury wodociągowe są na całym odcinku metalowe i mają dobre parametry
    przewodzenia. W pewnych bardzo prostych warunkach przy sieci TN mozna
    spowodować że na rurach pojawi sie napięcie fazy i kogoś zabije. W takim
    przypadku całą odpowiedzialność poniesie ten kto wykonał takie "uziemienie"
    a ubezpieczyciele poszkodowanych i wszelkie inne instytucje sprawią że
    sprawcy do końca życia nie będzie stać nawet na przysłowiowe skarpetki.

    > Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w
    > pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić
    > również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?
    Nie masz obowiązku zrobienia tego tylko w tym celu, ale zgodnie z prawem
    budowlanym masz obowiązek dostosowania instalacji do obowiązujących
    przepisów w przypadku wykonywania jej remontu.
    Innym przypadkiem może być sytuacja gdy ktoś wykona pomiary, stwierdzi
    uszkodzenie instalacji (np nieprawidłowa rezystancja izolacji) i nakaże jej
    wymianę/remont i zgosi to do PINBu. Wtedy dostaniesz nakaz i musisz to
    zrobić zgodnie z aktualnymi przepisami, ale musiałby to być nakaz wymiany
    instalacji a nie naprawy uszkodzenia, bo wtedy wystarczy zlokalizować i
    wymienić uszkodzony odcinek przewodu czy element osprzętu. i po sprawie.
    Prowadzę zakład instalacyjny i osobiście nie spotkałem się z takim odgórnym
    nakazem (wymiany całej instalacji) co nie oznacza że w pewnych warunkach nie
    może on zostać wydany, ale zazwyczaj w zupełności wystarcza doraźna naprawa.
    Oczywiście lepiej byłoby wymienić całą instalację i cieszyć się komfortem i
    bezpieczeństwem ale nie wnikając w przyczyny nie zawsze jest to możliwe.