  • 21. Data: 2018-09-03 17:48:42
    Temat: Re: Budowa basenu/stawu kąpielowego
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 3 Sep 2018 16:29:19 +0200, A S

    > A w temacie - jeśli z bloczków to najłatwiej zbudować okrągły.
    > Nie trzeba zbrojenia w ściany. Minimalne zużycie materiału.

    Może i najłatwiej, gorzej z pokryciem tego folią basenową.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2018-09-03 17:51:32
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2018 o 16:14 Budyń <b...@g...com> pisze:

    > ok, napisz co i w jakich ilosciach stosowales

    Chemia to sprawa drugorzędna - podstawa to filtr piaskowy. Nawet najtańszy
    dobrany do objętości załatwi 80% problemów z czystością wody. Najtańszy
    można już kupić za 250-300 zł. Po sezonie wymieniasz piasek i masz spokój
    na lata.
    Ja od miesiąca nie dodawałem żadnej chemii a wodę mam krystaliczną, basen
    czysty.

    TG

  • 23. Data: 2018-09-03 18:18:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2018 o 11:23 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Już ponad 1,5m głębokości nie ma sensu. Eliminuje z użytkowania
    > największych amatorów, małe dzieci. Optymalna głębokość to 70-120cm, już
    > 70
    > cm umożliwia pływanie, nawet kraulem, każdemu dorosłemu. No chyba że ktoś
    > musi skakać na główkę, to 70cm za mało. :P

    Ziemny basen ma być głęboki bo wtedy jest bezpieczniejszy dla dzieci
    (oczywiście przebywających stale pod opieką dorosłych potrafiących pływać)
    1. jak dziecko nie umie pływać to mu bez różnicy czy topi na głębokości 1m
    czy 2m. I tak i tak się może utopić
    2. łatwej dziecko nauczyć pływać gdy nie sięga nogami do dna, nie ma
    nawyku szukania gruntu i lepiej sobie później radzi na otwartych wodach.
    3. po to się robi basen o pochyleniu 1-1,2 do 2m aby dziecko mogło
    bezpiecznie wejść do wody i gdy pływa aby miało gdzie odpocząć.
    4. do płytkiego basenu (a taki jest ten o którym piszesz) absolutnie nie
    można skakać (nawet na nogi) bo można się uszkodzić. 80% zabaw
    "basenowych" dzieci (jak już się znudzą pływaniem) to różne wygłupy i
    wskakiwanie do wody.

    > Zawsze warto mieć nakrycie, a jak nie ma grzania to tym bardziej.
    Na południu Hiszpanii większość basenów ma nakrycie w postaci zwijanej
    folii kubełkowej. Przy krótszym boku basenu znajduje się rolka (na stojaku
    oczywiście) z której wciąga się do wody dopasowaną do kształtu basenu
    folię. Rolka ma korbę za pomocą której bardzo łatwo jest zwinąć
    niepotrzebną folię. Folia pływa - cały proces przykrywania i odkrywania
    trwa 2-3 minuty. Całość kosztuje w okolicach 200EUR.
    U nas ludzie idą niepotrzebnie w koszty stawiając nad basenem wiaty z
    różnymi przesuwnymi systemami - basen poza ogrzewanym budynkiem i tak
    nigdy nie będzie całoroczny.

    > Za dużo, dwie dysze i jeden skimmer w zupełności wystarczą na podane
    > wyżej
    > wymiary basenów. Liczy się wydatek pompy.
    Dysza to 50zł (max 100) skimer z rewizją to 300-400 zł.
    Jeden skimer to za mało, jak Ci spadnie liść przy dyszy to będzie musiał
    zrobić kilka kółek zanim trafi do jednego skimera (jak wcześniej nie
    opadnie na dno). Dwa skimery zapewniają równiejszy prąd wody.

    TG

  • 24. Data: 2018-09-03 18:47:06
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 17:51:32 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk
    napisał:

    > Ja od miesiąca nie dodawałem żadnej chemii a wodę mam krystaliczną, basen
    > czysty.

    Jakim cudem nie odkładają Ci się zielone glony na ściankach? Ich filtr
    nie wyłapie bo one się nie odrywają. Tydzień bez chemii i ścianki basenu
    robią się śliskie i zielone.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2018-09-03 19:10:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2018 o 18:47 Adam Sz. <a...@g...com> pisze:

    > Jakim cudem nie odkładają Ci się zielone glony na ściankach? Ich filtr
    > nie wyłapie bo one się nie odrywają. Tydzień bez chemii i ścianki basenu
    > robią się śliskie i zielone.
    > pozdr.

    Basen mam od kilku lat, zawsze pod koniec sezonu przestawałem dodawać
    chemii aby wykorzystać wodę basenową do podlewania. Gdy nie miałem filtra
    piaskowego miałem pod koniec sezonu glony - do tego stopnia, że musiałem
    wchodzić do basenu i go porządnie myć myjką ciśnieniową przed złożeniem.
    Teraz nie mam glonów - nie chciało mi się z tego doktoryzować, ale na
    chłopski rozum glon (a wcześniej zarodniki) zanim przytwierdzi się do
    ścianki pływa w wodzie. Jak go filtr wyłapie (a piaskowy to zrobi bez
    problemu) to przestaje pływać i się namnażać.

    TG

  • 26. Data: 2018-09-03 20:37:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.09.2018 o 21:04, Uzytkownik pisze:
    > Czy ktoś z grupowiczów zbudował basen i może się podzielić doświadczeniami?
    >
    > Może macie namiar na jakieś ciekawe poradniki?
    Ja basenu nie mam, ale miał basen kolega, więc krótko o nim.
    Basen 3x7 o głębokości do 1,8 beton zbrojony wylewany w szalunku. Na to
    farba epoksydowa. Basen zbudował w 1998. Do tego dobudowana była
    zewnętrzna instalacja uzdatniania wody (baniak wielkości bojlera, drugi
    mniejszy i pompa). Kilka lat później dobudował zadaszenie z płyt
    komorowych z poliwęglanu. Ogrzewanie wody było z paneli słonecznych.
    Początkowo panele były własnej konstrukcji z później kupił zestaw 3x 1,5 kW.
    Teraz najważniejsze: w tym roku kolega basen zburzył i zasypał.
    Twierdzi, że drugi raz co najwyżej kupiłby basen rozporowy, który można
    na zimę zdemontować.
    Uzasadnienie: jak miał dzieci w wieku przedszkolnym, to basen był w
    pierwszym roku okupowany przez całe lato. W kolejnych latach
    atrakcyjność basenu spadała i miał lata, że w ogóle wody nie nalewał.
    Potem, jak się pojawiły wnuki to sytuacja się powtórzyła.
    Tak więc daję pod rozwagę, czy warto wikłać się w basen ciężkiej
    konstrukcji, czy może od razu zmienić plany.
    Jacek

  • 27. Data: 2018-09-03 20:50:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 18:47:07 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Jakim cudem nie odkładają Ci się zielone glony na ściankach?

    Hint: cykl azotowy :>

    L.

  • 28. Data: 2018-09-03 21:03:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2018 o 20:37 Jacek <k...@a...com> pisze:

> [...]
    > Tak więc daję pod rozwagę, czy warto wikłać się w basen ciężkiej
    > konstrukcji, czy może od razu zmienić plany.

    To samo było u mnie - kilka lat temu byłem 1h od podjęcia decyzji o
    budowie "ciężkiego" basenu. Na szczęście mi przeszło :-)
    Teraz się będę zastanawiał czy w kolejnym sezonie w ogóle rozkładać
    stelażowy (4,5x1,2m).

    TG

  • 29. Data: 2018-09-03 22:18:58
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 września 2018 21:03:26 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk
    napisał:

> [...]
    > budowie "ciężkiego" basenu. Na szczęście mi przeszło :-)
    > Teraz się będę zastanawiał czy w kolejnym sezonie w ogóle rozkładać

    Ja też byłem blisko - szczególnie jak miałem swoją koparkę i sporo
    wolnego czasu ;) Ale przeliczyłem, przemyślałem i stwierdziłem że to
    nie ma najmniejszego sensu. W promieniu 30km mam kilkanaście różnych
    basenów kąpielowych - otwartych i zamkniętych. Kilka kąpielisk z plażami
    z piasku, trawy. Z atrakcjami jakimi w basenie kąpielowym nigdy nie
    zaznasz (np. wyciąg nart wodnych dookoła jeziora). Męczyć się z
    utrzymywaniem czystej wody, wydawać na to kupę kasy i mieć tylko
    dziurę 6-8x2 z wodą? Popływać w tym średnio - a żeby się schłodzić to
    wystarczy sobie kupić prysznic ogrodowy i podpiąć pod wodociąg ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2018-09-04 08:36:38