  • 61. Data: 2009-06-26 12:01:51
    Temat: Re: Burza, oswietlenie awaryjne.
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości
    news:h225lc$o3f$1@node2.news.atman.pl...
    > Marek Dyjor pisze:
    > To już zależy co dany system ma robić - czasem faktycznie taniej
    > zainstalować gotowy, czasem jednak (i to chyba częściej) zrobić własny.
    > Oczywiście to też zależy od zaplecza jakie się posiada oraz wiedzy.
    Prosze przekonaj mnie niedowiarka że taki system ułatwi mi życie.
    Co takiego inteligentnego jakikolwiek system zrobi w moim domu.
    Tylko prosze nie pisz rzeczy typu ze że z drugiego końca Polski bede mógł za
    pomoca laptopa wyłaczyć światło w kiblu;))
    Odnośnie oswietlenia to w domu potrzebne jest jego wygodne
    załączanie/wyłączanie. Niektórzy potrzebują jeszcze oświetlenie awaryjne.
    Ale to wszystko można spokojnie zrobić tradycyjnymi "nieinteligentnymi"
    wyłącznikami.
    Co jeszcze jest potrzebne w kwesti oswietlenia podczas normalnego mieszkania
    w domu?
    Co wiecej oferują systemy "inteligentne" oprócz satysfakcji użytkownika z
    ich posiadania?
    Ja nie wiem. Może odpalanie światła pilotem? Ale to można zrobić tradycyjnie
    za kilkadziesiąt zł.

    Krzysiek

  • 62. Data: 2009-06-26 12:30:04
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    kris pisze:

    > Prosze przekonaj mnie niedowiarka że taki system ułatwi mi życie.

    Nie wiem czy Tobie, bo możesz mieć inne preferencje niż ja. Dla mnie na
    przykład:

    * system może automatycznie wyłączyć światło w kiblu, jeśli zobaczy że
    alarm od dłuższego czasu nie zgłasza pobudzenia czujki PIR; wkurza mnie
    zostawianie światła w kiblu non stop włączonego a jest to u mnie w domu
    normą
    * system automatycznie zmienia reżim pracy ogrzewania w sytuacji, gdy
    nikogo nie ma w domu; po co mam grzać chatę gdy mnie nie ma tak jak
    gdybym był ? analogicznie, po rozbrojeniu system wróci do normalnego trybu
    * po rozwinięciu ekranu projekcyjnego w salonie i po naciśnięciu "Play"
    na pilocie od media center powoduje płynne wygaszenie świateł w salonie;
    naciśnięcie "Pause" powoduje częściowe rozjaśnienie światła (np. gdy
    idziesz do kuchni po kolejne piwo albo wylać się do kibla)
    * po uzbrojeniu alarmu po pewnym czasie automatycznie zasunięte zostaną
    rolety
    * w przypadku gdy zostanie włączone oświetlenie ogrodowe, nawadnianie
    ogrodu zostanie wstrzymane
    * w sytuacji gdy wykryta zostaje anomalia (brak prądu, awaria
    ogrzewania, brak lub wypływ wody, wypływ gazu etc.), domownicy zostają
    powiadomieni poprzez SMS

    To kilka pomysłów "na biegu". Rzecz w tym że prawdziwie inteligentny
    dom ma być dostosowany do zapotrzebowania domowników a nie odwrotnie.
    Tak więc faktycznie bezsensowny będzie "inteligentny" dom, który nie
    robi tego czego po nim oczekują mieszkańcy a wyłącznie to, co wymyślił
    sobie producent. Tak więc dla mnie światło na pilota będzie mniej ważne
    niż to samo światło wyłączające się po włączeniu filmu z rzutnika.

    > Co wiecej oferują systemy "inteligentne" oprócz satysfakcji użytkownika z
    > ich posiadania?

    Obawiam się że ograniczasz pojęcie "inteligentnego domu" li tylko do
    oświetlenia. Rozumiem jednak że to dość powszechna tendencja nadużywania
    pojęcia przez samych producentów czy dystrybutorów. Inteligentny dom czy
    budynek to możliwość zorganizowanego sterowania wszystkimi (lub
    większością) jego instalacji: oświetleniem, ogrzewaniem, wentylacją,
    roletami, systemem alarmowym, nawadnianiem ogrodu itd.

    Przyznam Ci rację, że wydawanie tysięcy tylko na "inteligentne"
    oświetlenie jest bez sensu. Nie mieszajmy jednak pojęć - inteligentnego
    domu (np. BMS) i zaawansowanego systemu sterowania oświetleniem.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 63. Data: 2009-06-26 12:49:55
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > * w sytuacji gdy wykryta zostaje anomalia (brak prądu, awaria ogrzewania,
    > brak lub wypływ wody, wypływ gazu etc.), domownicy zostają powiadomieni

    Dla mnie rzeczy kompletnie nieprzydatne. wszystko to można robic druchow
    prawie ze samemu w domu z tradycyjna instalacja a kilkanaście tysiecy
    zostaje w kieszeni
    Musiałbym być niezłym snobem aby wydawać kilkanaście tysiecy na system który
    robi za mnie to o czym piszesz wyżej. Ale to mój punkt widzenia

    > To kilka pomysłów "na biegu". Rzecz w tym że prawdziwie inteligentny dom
    > ma być dostosowany do zapotrzebowania domowników a nie odwrotnie.

    I tym stwierdzeniem można praktycznie zakończyc dyskusje.
    A jak ktoś nie ma nawyku gaszenia światła w kiblu to faktycznie potzrebuje
    sztucznej inteligencji

> [...]
    > większością) jego instalacji: oświetleniem, ogrzewaniem, wentylacją,
    > roletami, systemem alarmowym, nawadnianiem ogrodu itd.

    Kiedyśo Kole Gospodyń Wiejskich mówili że robi wszystko czyli: "goli ,
    pier..li, krawaty wiąże, usuwa ciąże."
    Teraz to wszystko robi "dom inteligentny". Tylko że Koło Gospodyń działało
    społecznie i za darmo a za "dom inteligentny" trzeba kilkadziesiat tysiecy
    pln wyłożyć;))))

    Krzysiek

  • 64. Data: 2009-06-26 17:24:00
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No i to wydaje się być najlepszym rozwiązaniem - UPS na obwodach
    > oświetleniowych i niektórych gniazdach. Nie ma kombinowania z dodatkową
    > instalacją, więc można to wdrożyć w istniejących domach. Nie ma
    > dodatkowych opraw, nie ma zmiany przyzwyczajeń.

    Ile bedzie kosztowal UPS mogacy jakos rozsadnie obsluzyc takie rozwiazanie??

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2009-06-26 18:06:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > społecznie i za darmo a za "dom inteligentny" trzeba kilkadziesiat tysiecy

    Mi jakos jedynie uzyteczna funkcja wydaje sie odciecie podlewania po
    zapaleniu lamp. Nie wiem tylko czy nie trzeba bedzie kompa odpalac zeby
    popatrzec sobie w swietle lamp na podlewany trawnik. Co ciekawsze, zeby
    osiagnac wieksosc tych dobrodziejstw mozna z powodzeniem wykorzystac wcale
    nieskomplikowane i drogie sposoby. Wylaczyc lampy mozna chocby cisnieniowym
    wlacznikiem od hydroforu zamontowanym za zaworem nawadniajacym, chociaz nie
    wiem po co. Lampy i tak musza byc co najmniej IP44, bo deszcz jednak czasem
    pada. Imprezowanie z goscmi na mokrym trawniku tez do przyjemnosci raczej
    nie nalezy.
    Rezim pracy ogrzewania kiedy nikogo nie ma w domu ma sens chyba tylko przy
    ogrzewaniu powietrznym. Jakos nie widze wiekszego sensu stosowania tego z
    grzejnikami w odstepach kilkugodzinnych czy tym bardziej z podlogowka, o ile
    w domu sie mieszka. No moze ten play i pause trudniej bedzie uzyskac ze
    swiatelkami.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2009-06-26 19:40:25
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Pooh pisze:
    > A stare zabiera się na łódkę do pompy zęzowej, oświetlenia LED i ładowania
    > komórki, GPSa i innych takich :D
    No a co zrobić? Można od razu wyrzucić (zutylizować), bo klient wymaga
    wymiany na nowe (bo wymaga pewności działania UPSa). A że do moich celów
    nadają się wyśmienicie - no to je stosuję. A że takie ledy mogą takie
    aku dobić do zera - trudno, i tak mam ich nadmiar.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 67. Data: 2009-06-26 22:32:20
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Cze, 09:20, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    > A można to samo zrobić tak ja kilka tygodni temu rozpisaywali o tym  Jacek
    > "Plumpi" z Adamem Sz. Wtedy pewnie z przeznaczonych na ten cel 5tys zł
    > zostało by mi na bilet do Krakowa, zrobienie u Ciebie grilla na podwórku, a
    > jak zadowoliłbyś się polską wódka a nie zagranicznymi płynami w kolorze
    > herbaty to starczyłoby mi pewnie i na bilet powrotny;)))

    Tak sobie gadacie i gadacie, to tez sie podepne i sobie pogadam :)

    A wiec ja juz mam zrobiona instalacje elektryczna. Polozylem sam, z
    wlasnych materialow. Nie mam jeszcze skrzynki (sorry - skrzynek;-))
    rozdzielczych bo czekam najpierw na tynkarzy :-) Poszlo mi z 2km kabla
    i tydzien swojej roboty. Kable kupilem na allegro - ogladal je znajomy
    elektryk ktory akurat robil u mojego sasiada elektryke i oczy otwieral
    ze zdziwienia bo on te same kable kupuje o 50% drozej (mimo ze kupuje
    ich duuuuuuuuuuzo :) Na same kable wydalem ok 650 pln na 2,5mm2
    (400m), 800 pln na 1,5mm2 (800m), jakies 250 pln na ~600m skretki i
    300 pln na YD..niepamietamco..Y (alarmowy 0,5) 20 zylowy - ok 100m. Do
    tego jeszcze dojdzie z 400 pln na ~120mb koncentryka i kabla do wifi.
    Do tego jeszcze glosnikowe 2,5mm2 - jakies 100 pln. SUMA: 2,5k pln.

    Wychodze wiec z zalozenia, ze moj system bedzie zdecydowanie tanszy od
    tradycyjnej instalacji elektrycznej wykonanej przez normalnego
    elektryka ;) Zdecydowalem sie ostatecznie calosc robic na sterowniku
    PLC, alarm bedzie osobno SATELowski. Przygotowane mam okablowanie pod
    wszystko.. Do kazdego pokoju po pare skretek, do kazdego wylacznika i
    gniazda, gdzie w przyszlosci beda mogly byc podlaczane lampki. Kazda
    pojedyncza lampka, plafon, kinkiet etc ma swoj osobny kabelek.
    Wszystko zbiega sie w docelowej skrzyneczce..

    Jakie JA mialem podstawowe zalozenia wybierajac system oparty o
    zaawansowany sterownik:

    1. Tak, jestem geekiem ;)
    2. Sterowanie oswietleniem.. Jeden prosty przyklad - dwa dodatkowe
    wylaczniki (przy wyjsciu i w sypialni), ktore wylaczaja mi CALE
    oswietlenie w domu
    3. Wylaczenie glownego elektrozaworu wody po uzbrojeniu alarmu -
    wyeliminowanie ryzyka zalania chaupy jak nie ma nas akurat w domu
    4. Informacja przy uruchamianiu alarmu (na LCD z satelka) ktore okno
    jest otwarte, a ktore uchylone - zamiast biegac w butach po calym domu
    i sprawdzac, czy nie zostalo gdzies otwarte mam to wszystko ladnie na
    ekraniku :)
    5. Sterowanie wentylacja -> skorzystanie z WC wlacza na ~10 minut
    najwyzszy bieg wentylatorow, oprocz tego czujnik wilgotnosci w
    kuchni / salonie - zwiekszenie (np. wieksza liczba gosci, czy
    gotowanie jakiegos mokrego obiadu) tez wlacza wyzszy bieg.
    6. Dodatkowy wylacznik (15 cm ponizej pozostalych) w dwoch pokojach,
    gdzie mam po ~8 zrodel swiatla, ktory wlacza/wylacza cale oswietlenie
    naraz (czyli wychodzac z pokoju pykam tylko w ten knefel i gasze
    wszystko naraz :)
    7. Symulacja obecnosci domownikow - wlaczane z centralki satelowskiej
    ale sterowane ze sterownika PLC
    8. Wlaczanie odpowiednich swiatelek w odpowiednim miejscu przy
    wykryciu ruchu w nocy - wlaczane beda lampki o niskim natezeniu
    swiatla - jakis kinkiecik czy cos w tym guscie - kwestia zmiany to
    tylko ustawienie innego wyjscia w programie ;)
    9. Po uzbrojeniu alarmu - wylaczenie zasilania w gniazdach m.in. w
    lazienkach, w pralni/suszarni/prasowalni (raz z pustym zoladkiem, z
    wiszacym jezorem, siedzac w restauracji kiedy pani podawala juz obiad
    musialem wyjechac bo zona nagle sobie przypomniala ze nie wylaczyla
    chyba zelazka (oczywiscie wylaczyla) - no dajcie spokoj, za dobre
    jedzenie moge zabic, dla mnie tylko ten jeden punkt moglby istniec i
    robilbym taka instalacje ;)))
    10. Sterowanie nawadnianiem ogrodu
    11. Sterowanie odladzaniem (hm) podjazdu
    12. W kazdym pokoju po dwa koncentryki - mozliwosc wpuszczenia obrazu/
    dzwieku z kazdego pomieszczenia do innego -> w piwnicy np. robie sobie
    kino domowe z projektorem - bedzie mozna na niego puscic obraz z
    dowolnego komputera, a troche ich jest jak to u geeka :D
    13... Masa innych drobnych rzeczy, ktore mozna wrzucic do wora "domu
    inteligentnego", choc nie ma wiele wspolnego z sama instalacja
    elektryczna i oswietleniowa..

    PLC z ~80 wyjsciami i ~80 wejsciami bedzie kosztowal jakies 2k pln +
    ok 1k pln przekazniki. Do tego standardowa skrzynka elektryczna z
    normalna iloscia osprzetu.

    Gdybym mial to robic za 15..20k pln i wiecej - na pewno bym
    zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
    tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole
    dyskutowac ? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2009-06-27 07:24:22
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    Marek Dyjor pisze:
> [...]
    zas.

    > szczególnie jak siedzisz w ciemnej łazience na sraczu i właśnie gaśnie
    > ci światło i nie widzisz nawet swojej ręki :)
    ale zwykle wiem, gdzie mam d.... ;-)))

    Pozdrawiam
    Michał

  • 69. Data: 2009-06-27 10:18:27
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:
> [...]
    > tego jeszcze dojdzie z 400 pln na ~120mb koncentryka i kabla do wifi.
    > Do tego jeszcze glosnikowe 2,5mm2 - jakies 100 pln. SUMA: 2,5k pln.
    To jakiś dziwny ten elektryk. Ja poszedłem do hurtowni i dostałem ceny
    100 zł - 3x1,5mm2 za rolkę i 138 czy 148 za rolkę 3x2,5mm2 -przewody YDYp.

> [...]
    > pojedyncza lampka, plafon, kinkiet etc ma swoj osobny kabelek.
    > Wszystko zbiega sie w docelowej skrzyneczce..

    (...)
> [...]
    > zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
    > tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole

    A z tego wyszło żeś zły i brzydki, bo u mnie nie zrobiłeś :))

    pzdr.
    rafał

  • 70. Data: 2009-06-27 13:56:40
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Gdybym mial to robic za 15..20k pln i wiecej - na pewno bym
    >zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
    >tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole
    >dyskutowac ? :)

    Mniej wiecej o tym, ze gdybys robil tradycyjnie to i tak wyszlo by Ci trzy
    razy taniej jak z tymi srednio niezbednymi bajerami dajacymi sie zastapic w
    wiekszosci innymi rozwiazaniami. Skoro Tobie to pasuje to nikomu nic do tego
    rzecz jasna. Nie mowimy ze ktos jest glupi bo tak sobie zrobil i tak wlasnie
    lubi. Stosunek uzytecznosci do kosztow nadal jest moim zdaniem dosc sredni.
    Ja do okien na gorze zamontuje kontaktrony. W zabudowie garderoby (moze w
    suficie) w holu, w nierzucajacy sie w oczy sposob zamontuje male ledy wg.
    intuicyjnego schematu rozmieszczenia okien. Otwarte okna beda zapalaly
    pojedyncze ledy. Tez nie bede biegal po domu by to sprawdzic. Przed wyjsciem
    wystarczy rzut oka na ledy i wszystko wiem, bez koniecznosci palcowania
    jakiegos wyswietlacza.

    Pozdro.. TK