  • 101. Data: 2009-01-30 17:07:01
    Temat: Re: Byl dzis u mnie...
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:glu7rv$gv3$1@news.onet.pl...

    > III strefa klimatyczna -20stC (Katowice)

    Zakladacie zatem, ze -20C bedzie przez caly rok, sezon??
    Te obliczenia sa w gruncie rzeczy nic nie warte, bo nie pamietam zimy, zeby
    caly czas bylo -20C. W zwiazku z tym te 200zl roznicy realnie rozlozy sie na
    pare lat, nie na rok. Sens dodatkowego ocieplenia nabiera nowego wymiaru.:-)

    Pozdro.. TK

  • 102. Data: 2009-01-30 19:25:34
    Od: a...@g...com

    On 30 Sty, 18:07, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > pare lat, nie na rok. Sens dodatkowego ocieplenia nabiera nowego wymiaru.:-)

    He he. Oj Maniek, widac zes z innej branzy ;) Wiec spiesze wyjasnic..
    Obliczenia na CO wykonujesz zawsze dla mozliwej najnizszej temperatury
    - w koncu chodzi o to zeby bylo cieplo, jak na dworze bedzie -20st
    (zalezy od strefy), a nie tylko jak bedzie -5C :) Chodzi o to zeby
    dobrze dobrac komponenty instalacji, pieca i byc przygotowanym na
    najwieksze mrozy. Nie ma to jednak *NIC* wspolnego z sezonowym
    zapotrzebowaniem na cieplo, ktore programy same licza (wiedzac w
    jakiej jestes strefie przyjmuja odpowiednie srednie temperatury w
    danym miesiacu). Obliczanie zuzycia energii tylko dla jednej sredniej
    temperatury sezonowej byloby pozbawione sensu.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 103. Data: 2009-01-30 23:17:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > (zalezy od strefy), a nie tylko jak bedzie -5C :) Chodzi o to zeby
    > dobrze dobrac komponenty instalacji, pieca i byc przygotowanym na

    To jest jasne. Odnioslem sie wylacznie do zaoszczedzonych wyzej 200zl
    rocznie po zwiekszeniu ocieplenia. Co do koniecznej mocy do ogrzewania przy
    ekstremalnych temperaturach nie dyskutuje.

> [...]
    > danym miesiacu). Obliczanie zuzycia energii tylko dla jednej sredniej
    > temperatury sezonowej byloby pozbawione sensu.

    Algorytmu obliczen nie znalazlem i czy nie jest tak, ze programy takie jak
    OZC licza zapotrzebowania dla umownych -20C?? Mialo by to sens, bo wartosci
    OZC podstawia sie do C.O. jako maksymalne zapotrzebowanie i dla nich
    projektowana jest instalacja, nie dla wartosci srednich.. Pozwolilem sobie
    glosno sie zastanowic nad tym, bo gdyby tak bylo to porownania roznych scian
    w zaleznosci od parametru U i zwiazanych z tym oszczednosci co prawda nie sa
    teoretyczne, ale czas ich zwrotu juz na pewno tak. No chyba ze obliczenia
    korygowane sa srednimi miesiecznymi, ale podczas obliczen program nie daje
    mozliwosci podgladu parametrow obliczeniowych, zreszta jaki bylby sens
    obliczania zapotrzebowania wykorzystujac jakies srednie i uzywac danych
    wynikowych do projektowania instalacji C.O.? Co byla by warta instalacja na
    poczatku stycznie tego roku zrobiona na podstawie sredniej temp. z grudnia
    zeszlego roku? W kazdym razie przy dzisiejszych zimach interwal zwrotu moze
    byc znacznie dluzszy niz wynikalo by to z obliczen OZC.

    Pozdro.. TK

  • 104. Data: 2009-01-30 23:43:57
    Od: a...@g...com

    On 31 Sty, 00:17, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Algorytmu obliczen nie znalazlem i czy nie jest tak, ze programy takie jak
    > OZC licza zapotrzebowania dla umownych -20C?? Mialo by to sens, bo wartosci

    Tak - zapotrzebowanie na moc (maksymalna) - liczona jest dla
    minimalnej temperatury - czyli dla np. -20st.

> [...]
    > teoretyczne, ale czas ich zwrotu juz na pewno tak. No chyba ze obliczenia

    Mylisz obciazenie cieplne budynku (czyli w skrocie - minimalna moc
    pieca jaka musisz miec zeby utrzymac zadane temperatury w domu) do
    obliczenia sezonowego zapotrzebowania na cieplo. To drugie jest
    obliczane na podstawie normy PN-B-02025. Conieco szczegolow masz np
    tutaj:

    http://systemyogrzewania.pl/projektowanie/pomoce_pro
    jektowe2.asp?id_artykulu=837

    > korygowane sa srednimi miesiecznymi, ale podczas obliczen program nie daje
    > mozliwosci podgladu parametrow obliczeniowych, zreszta jaki bylby sens

    Ale masz mozliwosc podejrzenia sezonowego zuzycia energii w kazdym
    miesiacu osobno :)

> [...]
    > zeszlego roku?  W kazdym razie przy dzisiejszych zimach interwal zwrotu moze
    > byc znacznie dluzszy niz wynikalo by to z obliczen OZC.

    Tak naprawde to srednia temperatura "dzisiejszych zim" jest
    praktycznie identyczna, jak zima 5 lat i 20 lat temu ;-)
    A wracajac do OZC - to on poprostu liczy dwie rozne rzeczy -
    maksymalna moc (obciazenie cieplne budynku) i sezonowe zapotrzebowanie
    na cieplo (czyli ile zuzyjesz kWh w sezonie grzewczym).

    Jezeli sezonowe zapotrzebowanie na cieplo byloby liczone dla -20st C
    przez caly sezon to wartosci zuzycia energii bylyby wziete z
    kosmosu :-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 105. Data: 2009-01-31 07:23:52
    Od: z...@f...pl

    > No to masz nawalone rur co 10cm albo i gęściej jak głupi czopek i tyle.
    > Przepłacone za rurki, rozdzielacze, a i tak chodzi pewnie z tej
    > podłogówki początek bo przy takich oporach za małą jest prędkość wody i
    > zdąży ostygnąć zanim opóści podłogę.
    > A tą samą podłogówkę można zrobić przy rozstawie pewnie 20 a nawet 25 cm
    > co daje 4 do 5 razy mniej rury, temp zasilania 45st powrót 35 i będzie
    > tak samo grzała.
    > Z mojej strony EOT.

    ..I jak tu z takim "betonem" dyskutować o poważnych sprawach.. z tego co piszesz
    wynika, że nie masz nawet bladego pojęcia o podłogówce.. Ty po prostu lamer
    jesteś i do tego błędy ortograficzne jak dzieciak. Ten EOT to tylko z korzyścią
    dla Ciebie i innych dyjorów.

  • 106. Data: 2009-01-31 09:21:41
    Od: a...@g...com

    On 29 Sty, 23:01, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:
    [...]
    > A tą samą podłogówkę można zrobić przy rozstawie pewnie 20 a nawet 25 cm
    > co daje 4 do 5 razy mniej rury, temp zasilania 45st powrót 35 i będzie
    > tak samo grzała.

    Janusz - tylko ze przy np. pompie ciepla zasilanie 45 st to z jakies
    polowe mniejszy COP i dwa razy drozsze ogrzewanie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 107. Data: 2009-01-31 09:39:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Ale masz mozliwosc podejrzenia sezonowego zuzycia energii w kazdym
    >miesiacu osobno :)

    OK. Melduje Panie prezesie, ze sie nie przylozylem. Prosze o pokute i
    paragon.:-)
    W kazdym razie sprawdze jeszcze, ale na razie walcze ze styropianem na
    posadzce i nie mam czasu.
    Styropian z rurami CO i CWU to strasznie upierdliwe zajecie. :-(

    Pozdro.. TK

  • 108. Data: 2009-01-31 11:55:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    >
    > Janusz - tylko ze przy np. pompie ciepla zasilanie 45 st to z jakies
    > polowe mniejszy COP i dwa razy drozsze ogrzewanie :)

    a jak sądzisz ile dni w roku potrzeba dać 45 st na podłogówkę?

    to jest temperatura wymagana przy -20 st na zewnątrz (czy ile tam wychodzi
    dla danej strefy klimatycznej)

  • 109. Data: 2009-01-31 11:57:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > Ty po prostu lamer jesteś i do tego błędy ortograficzne jak dzieciak.
    > Ten EOT to tylko z korzyścią dla Ciebie i innych dyjorów.

    o twojej kompetencji to ja już mam swoje zdanie.

    gdy chciałem poprzednio obgadać temat dogłębnie to uciekłeś, a zaczynaliśmy
    rozmawiać rzeczowo.

    a czepianie sie kogoś o błędy ortograficzne jest zwykłym ...

  • 110. Data: 2009-01-31 12:07:57
    Od: a...@g...com

    On 31 Sty, 12:55, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > a jak sądzisz ile dni w roku potrzeba dać 45 st na podłogówkę?
    >
    > to jest temperatura wymagana przy -20 st na zewnątrz  (czy ile tam wychodzi
    > dla danej strefy klimatycznej)

    Nie wiem ile. Jak zwykle trzeba tu wybrac jakis kompromis miedzy
    najnizsza temperatura zasilania, a gestoscia ulozenia rurek :) U
    siebie bede to dopiero liczyl i decydowal :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.