  • 11. Data: 2010-06-30 17:21:49
    Temat: Re: CO w bloku
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 08:25:32 +0200, emarcin napisał(a):

    > Mało widziałem, na wakacje dorabiałem gwintowaniem rur.
    > Jakbyś od razu trzecią narzynką gwintował dwucalową rurę -
    > zapamiętałbyś to do końca życia - jak ja.

    Mój mąż 25 lat temu pomagał instalatorowi c.o. w naszym nowo zbudowanym
    domu - gwintował wszystkie istniejące połączenia, miał dosyć, do dziś to
    wspomina :-)

    > Pompy obiegowe zagościły w Polsce chyba w latach 90-tych,
    > a woda wcześniej jakoś krążyła w grzejnikach ;)

    No nie, znacznie wcześniej - już jakieś 30-35 lat temu w duuużej szkole, w
    której "rządził" mój ojciec, funkcjonowało z jego inicjatywy CO z
    wymuszonym obiegiem - za duża instalacja, aby dała radę grawitacyjnie.

  • 12. Data: 2010-06-30 17:30:09
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    Ja sam sobie gwintowałem różne rury. Jak można gwintować trzecią narzynką,
    skoro zawsze jest jedna?

  • 13. Data: 2010-06-30 17:43:14
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 19:30:09 +0200, Panslavista napisał(a):

    > Ja sam sobie gwintowałem różne rury. Jak można gwintować trzecią narzynką,
    > skoro zawsze jest jedna?

    A tego to ja nie wiem - może chodziło o rozmiar :-)

  • 14. Data: 2010-06-30 18:38:22
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    > A tego to ja nie wiem - może chodziło o rozmiar :-)

    Zawsze jedna, chyba, że jest to gwintownica z wymiennymi nożami. Wtedy można
    gwintować za trzema przejściami - zbliżając się do wymiaru. Nie da się
    gwintować za jednym przejściem taka gwintownicą, gdyż po za dużymi siłami
    potrzebnymi do takiego działania nie wytrzymają noże (wykruszą się) a
    jaskość gwintu będzie do d...

  • 15. Data: 2010-06-30 19:45:55
    Od: "emarcin" <e...@t...pl>

> [...]
    > się gwintować za jednym przejściem taka gwintownicą, gdyż po za dużymi
    > siłami potrzebnymi do takiego działania nie wytrzymają noże (wykruszą się)

    Zgadza się gwintownica z wymiennymi nożami.
    Dawało się gwintowac trzecią narzynką - tajemnica polegala na
    półtorametrowej
    przedłużce "rączki" gwintownicy oraz odpowiedniej technice zrywania wióra
    i nie noże się wykruszały , a materiał na gwincie, co miało zaletę przy
    nawijaniu pokuł ;)

    Jakość gwintu przy instalacjach otwartych (poza szczelnością) nie miały
    specjalnego znaczenia, a i szczelność była oceniana według kryterium
    zamuli - nie zamuli.
    Zresztą ja byłem tylko pomocnikiem hydraulika, a z majstrem to lepiej było
    nie dyskutować - wiadomo siła fachowa.

    Pozdrawiam emarcin

  • 16. Data: 2010-06-30 20:34:51
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "emarcin" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Pompy obiegowe zagościły w Polsce chyba w latach 90-tych,
    > a woda wcześniej jakoś krążyła w grzejnikach ;)

    Nie.
    Pompy w zależności od wielkości instalacji stosowało się już w latach 50
    tych. A w dużych instalacjach, zanim zostało to zabronione stosowano
    ogrzewanie parowe bezpośrednie lub parowo-wodne.
    Pompy o których piszesz to pompeczki do ogrzewań etażowych lub domkowych.
    --
    Jackare

  • 17. Data: 2010-07-01 01:42:54
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "emarcin" <e...@t...pl> wrote in message

> [...]
    > zamuli - nie zamuli.
    > Zresztą ja byłem tylko pomocnikiem hydraulika, a z majstrem to lepiej było

    Partacz nie majster.

  • 18. Data: 2010-07-01 01:47:33
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Jackare" <j...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > ogrzewanie parowe bezpośrednie lub parowo-wodne.
    > Pompy o których piszesz to pompeczki do ogrzewań etażowych lub domkowych.

    Ogrzewanie w zasadzie jest parowe, przy odbiorcach są stosowane wymienniki
    ciepła, dzięki czemu można pobierać ciepłą wodę w mieszkaniach, a nie tylko
    do CO. Nie wyklucza to stosowania wody jako transportera, ale i ta jest z
    wymienników. Woda z kotłów nie nadaje się do uzytku, zawiera związki
    chemiczne do odkamieniania oraz inhibitory korozji.

  • 19. Data: 2010-07-01 08:27:59
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest z wymienników. Woda z kotłów nie nadaje się do uzytku, zawiera
    > związki chemiczne do odkamieniania oraz inhibitory korozji.
    ale nikt nigdzie tego nie napisał że CW jest pobierana z obiegu kotła...
    Z ogrzewaniem różnie bywa - rurociągu parowego zbyt daleko od ciepłowni lub
    kotłowni parowej nie poprowadzisz a przy obecnych przepisach dotyczących
    dozoru urządzeń wysokiegop ciśnienia może to być w ogóle mało opłacalne przy
    wiekszych odległościach, także raczej wymiana ciepła para-woda następuje w
    ciepłowni, magistralą transportuje się wodę i wymiana ciepła przy pdbiorcy
    to woda-woda.
    --
    Jackare

  • 20. Data: 2010-07-01 08:41:48
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

> [...]
    > para-woda następuje w ciepłowni, magistralą transportuje się wodę i
    > wymiana ciepła przy pdbiorcy to woda-woda.

    Ogrzewanie parowe jest mało komfortowe - temperatura grzejników w
    pomieszczeniach bytowych nie może przekroczyć 60°C ze względu na przypalanie
    się na ich powierzchni kurzu i związanym z tym smrodem oraz na mozliwość
    poparzenia się w zetknięciu, hałas podczas pracy takiego ogrzewania. Często
    jednak było stosowane tam, gdzie ogrzewanie parowe miało sens - np.
    gospodarstwa ogrodnicze, pieczarkarskie i inne zakłady używające pary w
    procesie produkcyjnym. W takim przypadku stosowane były bojlery - wymienniki
    ciepła lokalnie np w domu rodzinnym.do co jak i cwu.