  • 41. Data: 2015-03-31 01:16:12
    Temat: Re: Ceny zbiorniki?1w CWU
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 31 marca 2015 00:49:19 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    >
    > Jeżeli chodzi o czyszczenie to w tym celu można:
    > - wykonując zbiornik dzielony, skręcany przy pomocy kołnierzy lub
    > wykonując otwór rewizyjny zamykamy deklem, poprzez który wprowadza się
    > narzędzia (np. szczotka druciana obrotowa ze stali nierdzewnej czy dysza
    > piaskarki)
    > - poprzez obróbkę rotacyjno-ścierną lub obróbkę wibro-ścierną tzw.
    > trowalizację (w obydwu przypadkach zbiornik wypełnia się materiałem
    > ściernym, śrutem lub specjalnymi kształtkami ściernymi i wprawia
    > zbiornik w ruch odpowiednio: obrotowy lub wibracje na stole wibracyjnym.

    nowe

    Kolejna skarbnica wiedzy objawionej - CNC info. Wystarczy 500 razy napisać " witam"
    żeby zostać ekspertem I klasy. Gdzie ty te rewelacje wyczytałeś że krawędzie w
    bojlerach pastą marują, daj linka to się pośmieję. Albo wypełnianie trzystu litrowych
    zbiorników argonem. To znaczy że najpierw w nich próżnię trzeba zrobić. Z próżnią
    prawdopodobne. Wiem jak robią. Biorą takich jak ty. Wiercą im w głowach mały otworek
    o wstawiają rurkę. Potem rurkę do zbiornika i jest próżnia.

  • 42. Data: 2015-03-31 03:43:55
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Uzytkownik pisze:
    > Po pierwsze elementy powinny być odpowiednio obrobione i sfazowane.
    > Obrabiane narzędziami do nierdzewnki i używanymi tylko i wyłącznie do
    > nierdzewki.

    Nie zawsze się da. Frezów i pilników z nierdzewki raczej nie dostaniesz
    - pewne operacje niestety trzeba robić narzędziami ze stali czarnej. I
    tu masz rację - trzeba się znać, trzeba te operacje wypchnąć maksymalnie
    na początek procesu technologicznego, po czym nierdzewkę poddać naprawdę
    rzetelnemu trawieniu (po spawaniu i tak trzeba trawienie powtórzyć)

    --
    Darek

  • 43. Data: 2015-03-31 07:54:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 03:43, Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Nie zawsze się da. Frezów i pilników z nierdzewki raczej nie
    > dostaniesz - pewne operacje niestety trzeba robić narzędziami ze stali
    > czarnej.

    Nierdzewka, zwłaszcza kwasoodporna jest bardzo trudna do obróbki, ze
    względu na swoją twardość. Narzędzia ze stali węglowych po prostu nie
    dają rady. Nawet wykonane ze stali HSS szybko się tępią i palą. Używa
    się narzędzi ze stali kobaltowych z węglików spiekanych oraz diamentu i
    borazonu. Firma, która poważnie traktuje swoją produkcję wykonuje
    wszystkie operacje specjalnymi narzędziami do obróbki stali nierdzewnych
    i naprawdę nie ma najmniejszego problemu, aby zakupić wszystkie
    narzędzia specjalne do stali nierdzewnych, nawet młotki czy ręczne
    pilniki. Jest tylko jeden problem - te narzędzia są kilkakrotnie droższe
    od standardowych narzędzi do stali węglowych.

> [...]
    > maksymalnie na początek procesu technologicznego, po czym nierdzewkę
    > poddać naprawdę rzetelnemu trawieniu (po spawaniu i tak trzeba

    Dokładnie.
    Niestety wiele firm chcąc zaoszczędzić używa nieodpowiednich narzędzi.
    Wtedy też pojawiają się twierdzenia, że "nie zawsze się da" i na rynku
    pojawiają się produkty, których żywotność ogranicza się tylko do okresu
    gwarancji, bo w kontroli jakości zatrudniają takich partaczy jak kogutek :)
    Da się zawsze, ale trzeba chcieć i przede wszystkim wiedzieć.

  • 44. Data: 2015-03-31 07:55:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > na początek procesu technologicznego, po czym nierdzewkę poddać naprawdę
    > rzetelnemu trawieniu (po spawaniu i tak trzeba trawienie powtórzyć)

    Same kłopoty z tą nierdzewką. I po co? Żeby zbiornik wytrzymał 50 lat
    zamiast 20?

    --
    MN

  • 45. Data: 2015-03-31 08:35:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 01:16, k...@g...com pisze:

> [...]
    prawdopodobne. Wiem jak robią. Biorą takich jak ty. Wiercą im w głowach mały otworek
    o wstawiają rurkę. Potem rurkę do zbiornika i jest próżnia.

    Wybacz, ale twoja tępota jest wręcz porażająca.
    Uważasz się za fachowca, który pracował w firmie spawającej stale
    nierdzewne, a tam naprawdę to w d.... byłeś i g.... widziałeś. Zapewne
    firma ta produkowała buble, skoro tacy partacze jak ty pracowali tam w
    kontroli jakości.

    Co do zabezpieczania
    To jest specjalny topnik w postaci proszku, którym po rozrobieniu z
    alkoholem do konsystencji gęstej pasty, pokrywa się spawane
    powierzchnie. Nakłada się go wzdłuż spawu pozostawiając tylko wąskie
    miejsce, gdzie nakładany będzie spaw oraz pokrywa się nim całą
    powierznię łączonych blach po drugiej stronie spawu na szerokości kilku
    cm w zależności od grubości blachy.
    http://www.rywal.com.pl/katalog/pl/produkty/urządzen
    ia-spawalnicze-i-zgrzewarki/topniki-solarflux-wspier
    ające-spawanie-detail.html

    Jeżeli chodzi o zabezpieczanie zbiorników podczas spawania to nie trzeba
    ich wypełniać w całości argonem. Wykonuje się to stosując specjalne
    wkładki ceramiczne, które osłaniają spawany element tylko w chwili
    spawania. Do tych wkładek podawany jest argon. Kiedyś tylko stosowano
    dyszę podającą argon.

    Widzisz tak się składa, że kiedyś zacząłem montować sterowane
    komputerowo, ekskluzywne wędzarnie dla bogatych ludzi.
    Pomimo, że potrafiłem spawać elektrycznie i gazowo to na stalach
    nierdzewnych poległem. Od tego czasu na stałe współpracuję z firmą,
    która mi wykonuje komory (tną blachę, gną, spawają, trawią). Ich robota
    to prawdziwy majstersztyk. To własnie u nich podpatrzyłem jak się
    zabezpiecza stale podczas spawania i jak się spawa, aby całość nie
    została zdeformowana na skutek skurczu stygnącej spoiny, który w
    przypadku stali nierdzewnych jest kilkakrotnie większy niż w przypadku
    stali węglowych.
    Zanim znalazłem tą firmę, kilka innych firm także poległo lub wręcz nie
    podjęło się tematu, stwierdzając uczciwie, że nie są w stanie tego
    wykonać - firm typowo spawalniczych.

  • 46. Data: 2015-03-31 11:57:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 marca 2015 08:35:44 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Zanim znalazłem tą firmę, kilka innych firm także poległo lub wręcz nie
    > podjęło się tematu, stwierdzając uczciwie, że nie są w stanie tego
    > wykonać - firm typowo spawalniczych.

    Nawtykałeś Kogutkowi żeby na końcu potwierdzić że jednak są lokalne firmy co potrafią
    spawać taki materiały. Bo raczej w Viessmanie tych wędzarni nie spawasz.
    Ale fakt że nie każdy podoła temu zadaniu. Ktoś tu wyżej pisze że mu po kilku latach
    samoróba z nierdzewki cieknie. Grupowicz Adam Sz. tez coś wcześniej pisał że jego
    zasobnik przeciekał i musiał coś z wymiennikiem kombinować.

  • 47. Data: 2015-03-31 11:59:26
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > wkładki ceramiczne, które osłaniają spawany element tylko w chwili
    > spawania. Do tych wkładek podawany jest argon. Kiedyś tylko stosowano
    Dalej nie mogę sobie wyobrazić jak to zrobić wewnątrz zbiornika.

  • 48. Data: 2015-03-31 12:32:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 07:55, Marcin N pisze:

    > Same kłopoty z tą nierdzewką. I po co? Żeby zbiornik wytrzymał 50 lat
    > zamiast 20?

    To właśnie powoduje, że zasobniki ze stali nierdzewnych szanujących
    swoją markę firm, muszą być drogie.
    Jeżeli zaś chcesz tani produkt, kupowany od pana Zenka, który takie
    zbiorniki spawa w garażu to musisz pamiętać, aby go przed zamontowaniem,
    wewnątrz wyczyścić z tych wszystkich zgorzelin, które pozostają po
    spawaniu. Jak wyczyścić już wiesz. Teraz kwestia pasywacji.
    Pasywacja to proces odbudowywania warstwy ochronnej (tlenków) na
    powierzchni stali nierdzewnych (kwasoodpornych), która chroni przed
    korozją. Wykonuje się to poprzez trawienie specjalnym żelem zawierającym
    kwas azotowy, a następnie dokładnym wypłukaniu i zneutralizowaniu
    resztek kwasu (proces taki trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut)
    lub w sposób naturalny poprzez kontakt z tlenem z powietrza. Taki
    naturalny proces pasywacji trwa 2-3 tygodnie. Po mechanicznym
    wyczyszczeniu zbiornika, należy usunąć z niego pył, brud i wilgoć, a
    następnie zapewnić stały przepływ w miarę ciepłego i suchego powietrza
    poprzez ten zbiornik. W tym celu wystarczy ten zbiornik postawić z
    otwartymi przyłączami w suchym i ciepłym pomieszczeniu na okres 2-3 tygodni.

    Są też produkowane zbiorniki z "czarnej" stali węglowej bez żadnych
    powłok zabezpieczających, które wytrzymają 50 lat i dłużej. Są o wiele
    tańsze od zbiorników ze stali nierdzewnych.
    Są to tzw. zbiorniki buforowe z wbudowaną wężownicą lub niewielkim
    zasobnikiem CWU wykonanych ze stali nierdzewnej. W zbiorniku tym
    znajduje się nie woda użytkowa lecz woda kotłowa.
    Taki zbiornik jest świetnym rozwiązaniem jeżeli posiadasz kilka źródeł
    ciepła np. pompę ciepła, kocioł gazowy czy węglowy oraz solary. Dla
    przykładu firma RBB buduje takie zbiorniki nawet z 3 wbudowanymi
    wężownicami. Jedna do grzania przepływowego wody CWU oraz dwie dodatkowe
    do podłączenia kolektorów i np. kominka z płaszczem.
    Zbiornik taki pełni dodatkowo funkcję sprzęgła wodnego.
    Oczywiście jeżeli masz tylko jedno źródło ciepła i jest to pompa ciepła
    to zastosowanie takiego bufora w obiegu CO jest bezsensowne ponieważ
    sprawność pompy ciepła jest tym wyższa im niższa jest temperatura wody w
    obiegu CO. Jeżeli ten zbiornik chciałbyś wykorzystać zarówno do CO i CWU
    to pompa pracowałaby na niskiej sprawności COP, gdyż musiałaby grzać ten
    bufor to temperatury minimum 60 stopni. Ale spokojnie można taki
    zbiornik podłączyć do instalacji CO w taki sposób, aby znajdująca się w
    nim woda nie zasilała obiegu CO tylko służyła do celów CWU.
    Woda znajdująca się wewnątrz takiego zbiornika po odgazowaniu chroni
    wnętrze tego zbiornika przed korozją. Warunek jest tylko taki, że nie
    wolno jej wymieniać.

    Zasobniki CWU ze stali węglowych rdzewieją tylko dlatego, że w wodzie
    CWU, która znajduje się w zasobniku, rozpuszczona jest duża ilość tlenu.
    Stal nie rdzewieje w kontakcie z samym tlenem.
    Nie rdzewieje też w kontakcie z samą, odgazowaną wodą.
    Korozja występuje tylko i wyłącznie wtedy, kiedy stal ma jednoczesny
    kontakt z tlenem i wodą.

    Są też producenci, którzy produkują zasobniki CWU z warstwą życicy
    spożywczej - tzw. zasobniki żywicowane - np. firma Ermet.
    Niestety nie wiem jaka jest trwałość tych zasobników.

  • 49. Data: 2015-03-31 12:38:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 11:57, Kris pisze:

> [...]
    jego zasobnik przeciekał i musiał coś z wymiennikiem kombinować.

    Ale ja nie twierdzę, że ich nie ma tylko stwierdziłem, że trudno znaleźć
    dobrego spawacza, który ma pojęcie o obróbce stali nierdzewnych, na co
    kogutek od razu na mnie najechał i zaczął ubliżać od tłuka i niemoty.

  • 50. Data: 2015-03-31 12:55:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 11:59, Kris pisze:
    > Dalej nie mogę sobie wyobrazić jak to zrobić wewnątrz zbiornika.

    Jak to jak?
    Dla przykładu jedna z metod.
    Wykonujesz najpierw spawanie środkowego walca - spaw wzdłużny. masz w
    tym momencie swobodny dostęp do środka.
    Spawacz spawa z zewnątrz, a pomocnik trzyma dyszę z kształtką osłaniając
    drugą stronę blachy prowadząc tą kształtkę dokładnie pod miejscem spawania.
    teraz należy przyspawać wszystkie krućce (wejścia, wyjścia) i znów
    pomocnik osłania drugą stronę podając argon.
    Następnie spawa się krućce do dennic i znów osłaniając drugą stronę
    spawów. Jedna z dennic musi mieć centryczny otwór.
    Teraz należy mechanicznie oczyścić spoiny i spasywować. Dostęp jest
    całkiem swobodny.
    Teraz Należy walec połączyć z jedną z dennic i znów mamy swobodny
    dostęp, aby osłonić miejsce spawu, wyczyścić i spasywować.
    Po wyczyszczeniu i spasywowaniu należy przyspawać drugą dennicę, tę z
    centrycznym otworem. Podczas spawania poprzez ten centryczny otwór
    wkładamy odpowiednio wygiętą rurę podając w miejsce spawania argon. Tą
    samą drogą możemy wyczyścić mechanicznie lub załadować materiał ścierny
    i wprawić zbiornik w ruch obrotowy. Po usunięciu materiału ściernego
    poprzez otwór wkładamy pędzel i nanosimy żel z kwasem.
    Następnie myjemy wnętrze, a na końcu mycia dodajemy środek
    neutralizujący resztki kwasu azotowego.

    Otwór w dennicy może później służyć jako wyjście ciepłej wody. Może to
    być otwór z krućcem np. o średnicy 1 cala
    Rzecz tylko polega na odpowiednim rozplanowaniu poszczególnych etapów
    roboty.