  • 121. Data: 2017-12-31 11:00:57
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-31 o 10:02, l...@g...com pisze:
    > "Podobnie z kaloryferami na zmianę zimnymi i gorącymi -- powinny mieć
    > cały czas jednakową temperaturę (mierzoną w okresie np. kilku godzin).
    > Jeśli nie mają, to znaczy że regulacja (w sensie automatyki) do bani.
    > A wracjając do pytania pierwotnego -- przy instalacji z setkami litrów
    > wody w grzejnikach, dobra regulacja jest nie lada wyzwaniem matematycznym
    > "
    > Przy obecnych, lepiej lub gorzej docieplonych, domach i dostępnych na rynku kotłach
    gazowych czy węglowych to mało realne. Zresztą sam sposób działania kondensacyjnego
    kotla gazowego wymusza przerwy w działaniu. Grzejniki, nawet żeliwne szybko stygną i
    pomimo utrzymania temp. wewnętrznej na założonym poziomie, pojawia się uczucie
    dyskomfortu cieplnego.

    Dokładnie tak.

    Przy bardzo małym zapotrzebowaniu cieplnym budynku utrzymanie stale
    ciepłych grzejników jest nie lada wyzwaniem.

    Rozwiązaniem tu są kotły, które mogą modulować prawie od zera, ale nie
    każdego stać na zakup takiego kotła (np. rakietowy Auer), który ma tak
    duży zakres modulacji.

    Większość kotłów jednak zaczyna modulować od kilku kW i siłą rzeczy
    muszą się wyłączać i włączać, a każde takie wyłączenie i ponowne
    załączenie kotła generuje straty.

    Trzeba więc trzeba zadbać aby tych cyklów załączania i wyłączania było
    jak najmniej. W tym celu właśnie dobudowuje się bufory ciepła, dzięki
    którym kotły rzadziej się załączają i wyłączają, a grzejniki są stale
    ciepłe.

    Teraz mistrzu Jarosławie Sokołowski wytłumacz wszystkim w jaki sposób
    chcesz osiągnąć, aby grzejniki były stale ciepłe, a kumulacyjność
    instalacji jak najmniejsza?

    Masz kocioł, którego modulacja zaczyna się od 5kW, a zapotrzebowanie
    domu na ciepło akurat jest 2kW.

  • 122. Data: 2017-12-31 11:12:07
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 grudnia 2017 00:27:00 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > On Sat, 30 Dec 2017 11:24:54 -0800 (PST), "Adam Sz."
    >
    > No i to są straty, skoro można wyłączyć ogrzewanie to jest ono

    Nie pisałem o okresie kiedy można wyłączyć ogrzewanie, bo takiego w domu
    zamieszkałym na stałe nie ma, tylko o awarii. No ja nie wiem, czy taki
    sposób oszczędności jest fajny - wyłączanie ogrzewania i marznięcie w domu
    ale skoro tak uważasz to spoko, każdy oszczędza jak chce :D

    > niepotrzebne, ergo jego akumulacja po wyłączeniu jest zbędna.

    W hotelu, biurze, domu letniskowym - owszem. W domu zamieszkałym na stałe
    duża akumulacja to wyłącznie same zalety, bo w domu nie robi się przerw
    od ogrzewania (to zresztą nie jest zdrowe dla samego domu).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 123. Data: 2017-12-31 11:37:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Nieprawda. Kumulatywność (czyli pojemność cieplna budowli) ma wpływ
    > tylko na amplitudę i szbkość wahań temperatury. Nie ma wpływu na
    > skuteczność regulacji w celu osiągnięcia oszczędności. Krótko mówiąc i
    > prostym językiem, kidy wyjdziesz z domu o małej kumulatywności i
    > wyłączysz ogrzewanie, temp. szybciej i mocniej spadnie niż gdy to samo
    > zrobisz dla domu o dużej kumulatywności. Ale w celu przywrócenia
    > pożądanej temperatury po przyjściu i włączeniu ogrzewania zużyjesz tyle
    > samo energii (musisz podgrzać tą "kumulatywność).

    ROTFL

    Sam sobie zaprzeczasz.

    > Nie ma wpływu na skuteczność regulacji w celu osiągnięcia oszczędności.

    > Ale w celu przywrócenia pożądanej temperatury po przyjściu i włączeniu ogrzewania
    zużyjesz tyle samo energii (musisz podgrzać tą "kumulatywność)

    Spróbuję Ci to wytłumaczyć.
    Co to są straty ciepła i kiedy one występują?
    Straty ciepła to przepływ ciepła z ośrodka o wyższej temperaturze do ośrodka o
    temperaturze niższej. Im większa będzie różnica temperatur tym większe będą straty.

    Tak więc starty ciepła w domu są tym większe im większa jest różnica temperatury
    wewnątrz i na zewnątrz domu. Jest to chyba fakt niezaprzeczalny.

    Bierzemy pod uwagę dom o dużej kumulacyjności.
    Mamy w nim ciepło, ściany nagrzane.
    Zaczynamy obniżać w nim temperaturę.
    Co się dzieje?
    Skumulowane ciepło jeszcze przez wiele godzin utrzymuje temperaturę w domu na
    jednakowym poziomie, a zatem straty są na tym samym poziomie, bo wynikają one z
    różnic temperatur wewnętrznej i zewnętrznej. Kiedy dom dostatecznie się wychłodzi,
    wtedy straty maleją, bo też maleje różnica temperatur.
    Zaczynamy znów grzać. Teraz musimy dostarczyć dużo więcej ciepła niż wynikałoby z
    wartości strat, bo w przeciwnym razie nie udałoby się podnieść temperatury. W tym
    czasie kocioł pracuje z większą mocą i wyższą temperaturą, przez co grzeje z mniejszą
    sprawnością niż wtedy, kiedy dom był nagrzany, a kocioł tylko sobie tylko pyrkał, aby
    uzupełniać straty ciepła utrzymując temperaturę na stałym poziomie.
    To co chcieliśmy zaoszczędzić poszło się j...., bo i tak musieliśmy z powrotem
    wtłoczyć ciepło, a kocioł przez wiele godzin pracował z niższą sprawnością.

    Teraz co będzie z domem o małej kumulacyjności.
    Mamy w nim ciepło, ściany nagrzane.
    Zaczynamy obniżać w nim temperaturę.
    Co się dzieje?
    Temperatura szybko spada, bo skumulowanego ciepła nie jest zbyt wiele w domu.
    Dom osiąga obniżoną temperaturę, a kocioł zaczyna ją utrzymywać pracując teraz z
    niższą mocą niż wcześniej.
    Ponieważ temperatura wewnątrz jest niższa to i straty są mniejsze, bo jak pamiętamy
    zależą one od różnicy temperatur wewnątrz i na zewnątrz domu.
    Teraz przez wiele godzin kocioł pracuje z mniejszą mocą, a dom ma mniejsze straty
    ciepła.
    Zaczynamy grzać. Kocioł zwiększa moc i szybko doprowadza do zadanej temperatury. Po
    czym pyrka sobie z taką mocą, aby utrzymać stała temperaturę kompensując tylko straty
    ciepła.
    Mamy oszczędności z utrzymywania niższych strat przez wiele godzin.

    W przypadku domu o dużej kumulacyjności nie było to możliwe, bo nie udało się nam
    uzyskać dostatecznie szybko stanu obniżonej temperatury, aby zminimalizować straty
    cieplne, a do tego później kocioł przez wiele godzin musiał wtłaczać w dom tyle
    ciepła ile utracił podczas wyłączenia.

  • 124. Data: 2017-12-31 11:38:34
    Od: JKK <n...@s...pl>

    W dniu 31.12.2017 o 10:40, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > gdyż twierdzono, że nie jest możliwe odzyskanie tej energii.
    >
    > Kiedy pojawiły się kotły kondensacyjne, które zaczęły odzyskiwać to
    > ciepło, którego do tej pory nie dało się odzyskać to się okazało, że
    > kotły te mają sprawność 109-110%
    >
    > Oczywiście nie ma kotła opałowego, który mógłby osiągnąć 100% sprawność
    > biorąc pod uwagę wartość kaloryczną opału.
    >
    > Sposób liczenia w którym kocioł gazowy ma 110% sprawności natomiast jest
    > najbardziej wiarygodnym do porównania sprawności pomiędzy kotłami
    > stałopalnymi (węglowymi, na drewno, pellet), gazowymi niekondensacyjnymi

    Szkoda, że pomysłodawca takiego liczenia nie odniósł się do maszyny
    parowej. Aż strach pomyśleć jakie zyski moglibyście dzisiaj uzyskiwać w
    tych cudownych urządzeniach.
    JK

  • 125. Data: 2017-12-31 11:46:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 31 Dec 2017 10:40:37 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Sprawność 110% to nie żaden chwyt marketingowy. Zanim pojawiły się
    > kot

    [...] ciach bełkot

    Piorunem do szkoły, natychmiast.

    --
    Marek

  • 126. Data: 2017-12-31 11:55:10
    Od: JKK <n...@s...pl>

    W dniu 31.12.2017 o 01:10, Uzytkownik pisze:

    > Bo dom grzeje się po to, żeby domownikom było ciepło, a nie po to, żeby
    > termometr pokazał konkretną wartość.

    A czy to przypadkiem wspólne wskazania termometru i higrometru nie
    stanowią właśnie o (subiektywnym) komforcie cieplnym użytkowników? A
    może rzeczywiście wystarczy poczytać takie tematy jak ten i robi się
    cieplej...
    JK

  • 127. Data: 2017-12-31 11:58:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-31 o 11:38, JKK pisze:

    > Szkoda, że pomysłodawca takiego liczenia nie odniósł się do maszyny
    > parowej. Aż strach pomyśleć jakie zyski moglibyście dzisiaj uzyskiwać
    > w tych cudownych urządzeniach.
    > JK

    Bredzisz od rzeczy. Kiedy pojawił się ten sposób liczenia nie było
    innych kotłów gazowych jak z otwartymi komorami spalania. Ponieważ kotły
    te pracowały na naturalnym ciągu kominowym to musiały tak samo jak kotły
    węglowe grzać ten komin, aby mógł w nim powstawać ciąg. Nie było więc
    potrzeby, aby zmieniać sposób liczenia.

    Później dopiero zaczęły się pojawiać kotły z komorami zamkniętymi i
    kotły kondensacyjne.

    Skoro dla starych kotłów liczono sprawność tak jak dla kotłów węglowych
    to jak sobie wyobrażasz miało wyglądać liczenie sprawności kotłów
    kondensacyjnych?

    Gdyby nagle zmieniono sposób liczenia to potencjalni klienci
    stwierdzaliby po co przepłacać, skoro kotły kondensacyjne mają mniejszą
    sprawność od kotłów węglowych.

    Zastanów się trochę. Sposób liczenia sprawności kotłów kondensacyjnych
    na ponad 100% był tylko efektem przyjęcia kiedyś dawno takiego sposobu
    liczenia dla kotłów stałopalnych.

    Dopiero teraz, kiedy nie ma już na rynku kotłów niekondensacyjnych, a
    kotły węglowe idą do lamusa można zmienić sposób liczenia i w kartach
    katalogowych kotłów kondensacyjnych producenci właśnie już podają te
    sprawności wg nowych zasad.

    Poza tym nie rozumiem po co do mnie kierujecie te pretensje i zarzucacie
    mi głupotę, skoro sami nie rozumiecie o co w tym wszystkim chodziło?

    Jak się domyślam i tak, żadnemu z Was honor nie pozwala napisać słowa
    przepraszam za swoją pomyłkę.

  • 128. Data: 2017-12-31 12:01:03
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-31 o 11:46, Marek pisze:

    > [...] ciach bełkot
    >
    > Piorunem do szkoły, natychmiast.

    Liczysz, że Ci zafundujemy wyprawkę szkolną? :)

  • 129. Data: 2017-12-31 13:13:38
    Od: JKK <n...@s...pl>

    Nie poniżaj się więc już (a w zasadzie to nie zniżaj do naszego
    poziomu)i nie odpisuj!!!

    JK.

  • 130. Data: 2017-12-31 13:58:58
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-31 o 13:13, JKK pisze:
    > Nie poniżaj się więc już (a w zasadzie to nie zniżaj do naszego
    > poziomu)i nie odpisuj!!!
    >
    > JK.

    Masz rację, że szkoda czasu poświęcać takim jak ty, bo i tak się niczego
    nie nauczą, a poza chamstwem i ironią nie można liczyć na konstruktywną
    i merytoryczną dyskusję z twojej strony.

    Pozdrawiam sylwestrowo.