  • 1. Data: 2009-06-17 07:18:41
    Temat: Co można zmieniać w projekcie w trakcie budowy
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

    Witajcie!

    Mam kupiony projekt. Zawoże go dziś do pani architekt, żeby zaadaptowała
    architekturę
    Resztę adaptacji i modyfikacji z konstrukcją włacznie robi ojciec i jego
    znajomi. No i niby wszystko fajnie, powinni być i chyba są zaangazowani, ale
    ... ja generalnie jestem człowiek nieufny i chce sprawdzić ich opnie w
    źródłach alternatywnych

    Póki co niepokoją mnie 3-4 sprawy.
    - panowie sa nastawieni na szybkie przekazanie projektu do otrzymania
    pozwolenia na budowę wiec mówią żeby nanieść tylko przesuniecie ścian
    szczytowych, wejscia mediów, wrysowac na mapce budynek, a reszta jak zmiany
    we wnętrzu, przesuniecia kaminów, zmiany w schodach, zmiany w instalcjach
    zrobić po pozowleniu na budowę wpisami w dzinnik odpowiednich inspektorów
    nadzoru, i modyfikacjami rysunków
    Można tak ? Sa sznase że mi potem taki budynek odbiorą

    - Kombinują z fundamentem żeby lać w gruncie (suchym, piaszczystym) i to co
    nad grunt murować z bloczków. Ja już w zasadzie się z tą koncepcją
    pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Jak wysoko wyniesc izolacje poziomową nad grunt dla ścian 2W z gazobetonu a
    ile dla pustaka keramzytowego (z czego raczje byście jechali w tym momencie)

    Czwarta sprawa jest mniej pilna, jeżeli można by to zmieniać w trkacie
    budowy. W projekcie mam na poddaszu słupy żelbetowe i wieniec na ścianach
    kolankowych (51cm wysokie) i szczytowej. Konstruktor tutaj też coś mówi o
    usuwaniu tego wieńca i słupów. Materiał scian to albo gazobeton albo pustak
    keramzytowy.
    Z jednej strony facet na budowach i w biurze projektowym spędził więcej niż
    ja jestem na tym świecie (i nie ma demencji starczje, jest dalej aktywny
    zawodowo), a z drugiej strony czy takie uproszczenia nie zemszcza się
    później ?

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak

  • 2. Data: 2009-06-17 07:34:32
    Temat: Re: Co można zmieniać w projekcie w trakcie budowy
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 17 Cze, 09:18, "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>
    wrote:
> [...]
    > pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    > koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Zły. W gruncie (w wykopie) wylać tylko same ławy. Resztę wymurować z
    bloczka betonowego (nie BK) lub wylać w szalunkach.

    > Jak wysoko wyniesc izolacje poziomową nad grunt dla ścian 2W z gazobetonu a
    > ile dla pustaka keramzytowego (z czego raczje byście jechali w tym momencie)

    Nie ma różnicy.
    ;-)

> [...]
    > usuwaniu tego wieńca i słupów. Materiał scian to albo gazobeton albo pustak
    Można albo gęściej dać słupy albo zostawić wieniec w spokoju (ja bym
    zostawił).
    ;-)

  • 3. Data: 2009-06-17 08:13:32
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

> [...]
    > inspektorów nadzoru, i modyfikacjami rysunków
    > Można tak ? Sa sznase że mi potem taki budynek odbiorą

    Tak

> [...]
    > pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    > koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Pomysł dobry, pod warunkiem że masz odpowiednie warunki gruntowe :)
    Wykop dół głebokości 60cm x 1m x 60cm. Jeśli w ciągu 2 dni Ci się nie
    obsypie, to spokojnie możesz lać ławy w grunt. Wyłóż go tylko folią
    budowlaną, aby mleczko nie wypłynęło z betonu.
    Ponadto proponuję dodanie do takich ław dodatków uszczelniających, ponieważ
    takich ław się nie zaizoluje...

    > Jak wysoko wyniesc izolacje poziomową nad grunt dla ścian 2W z gazobetonu
    > a ile dla pustaka keramzytowego (z czego raczje byście jechali w tym
    > momencie)

    Zwykle się wyciąga 30cm ponad projektowany poziom opaski, skarpy czy
    czegokolwiek innego co będzie przylegać do Twojej ściany.

> [...]

    > niż ja jestem na tym świecie (i nie ma demencji starczje, jest dalej
    > aktywny zawodowo), a z drugiej strony czy takie uproszczenia nie zemszcza

    Tu Ci jednoznacznie nie odpowiem.
    Przy 50cm ścianie kolankowej wieniec zwykle nie jest potrzebny, wystarczają
    żelbetowe słupki połączone z wieńcem parteru, w których zatopione są kotwy
    do umocowania murłaty... Ale z drugiej strony ten wieniec to niewielki koszt
    (szalowanie słupków czasowo i tak zajmie więcej), a zawsze to jakaś "czapka"
    na ścianie jest, która mocno ją usztywnia... Poza tym, ten wieniec masz w
    projekcie nie bez powodu. Ja bym zrobił, choćby taki 8cm zbrojony parą
    prętów.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2009-06-17 08:49:01
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Bartosz Augustyniak pisze:
    > Witajcie!
    [..]

> [...]
    > pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    > koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Ja sobie to przeliczyłem... U mnie też tak chcieli, ale wyszło mi, że...

    1. betonu poszłoby ze dwa-trzy razy więcej, więc już tu się nie opłaca.
    Lepiej zapłacić ludziom za szalowanie i w tartaku za dechy, niż
    przepłacać ilość betonu. U mnie z szacowanych wg projektu ok 50 m3,
    zrobiłoby się ze 150 jak nie więcej. Różnica spora... :-).

    2. jak zrobisz ławę tak jak stoi w projekcie, to masz pewność, że
    stanowi ona dobre oparcie dla budynku. Jest stopa - u mnie 30 x 50 cm, a
    na tym ściana - czy lana, czy murowana. Jak zalejesz w grunt, to nie
    zrobisz takiej szerokości, jaka być powinna i nośność samego fundamentu
    też masz nie bardzo przewidywalną... to zresztą zależy od gruntu na
    jakim budujesz i warunków terenowych.

    3. ławę zrobioną jak należy możesz też jak należy zazbroić. Wiązanie
    prętów, zaginanie... wszystkiego możesz dobrze przypilnować. Jak
    zalejesz beton do gruntu, to zbrojenie po prostu wrzucisz i już go nie
    powiążesz, bo będziesz właził do głębokiego i wąskiego wykopu, żeby Ci
    się obsypał...? :-)

    4. problem z zaizolowaniem takiej ławy/fundamentu. Jak chcesz zaizolować
    przeciwwilgociowo pionowo taki fundament? Będziesz odkopywał ten grunt?
    Uzyskana po takim laniu powierzchnia nie będzie równa i nie będzie
    nadawała się ani do ocieplenia, ani do sensownego smarowania... Jak
    ściana będzie równa, to zrobisz wszystko jak należy i to bez problemu.

    5. Gdybyś tak potrzebował zdrenować budynek... Przy fundamentach lanych
    prosto w grunt też tego nie zrobisz jak się należy - trzeba wszystko
    odkopywać, a kto Ci to zrobi...?

    Ja sobie policzyłem, że fundament zrobiony wg projektu - głęboki i
    szeroki wykop, ława o wymiarach 30 x 50, izolacja pozioma, ok 130 m2
    ścian fundamentowych lanych, i do tego drenaż i wszelkie izolacje oraz
    zasypanie tego fundamentu wewnątrz, wcale mnie drożej nie wyjdzien niż
    jakbym robił 'na skróty' i lał w grunt. Będzie przynajmniej zrobione
    dobrze i nie trzeba będzie się bać, że coś potem puści.

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 5. Data: 2009-06-17 13:38:13
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    wrote:
> [...]
    > nadzoru, i modyfikacjami rysunków
    > Można tak ? Sa sznase że mi potem taki budynek odbiorą

    Raczej można o ile masz zgodę autora projektu.
    Jeżeli nie ruszasz elementów konstrukcji (ścian nośnych itp) to nie
    powinno być problemu.

> [...]
    > pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    > koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Jak już wiesz ja lałem ławy w gruncie a ścianę murowałem. Gdybym robił
    drugi raz to zrobiłbym tak samo.
    Wylany fundament jest chyba raczej trudny do ocieplenia i zaizolowania
    pionowego z racji nierównej powierzchi a do tego trzeba go odkopać.

    > Jak wysoko wyniesc izolacje poziomową nad grunt dla ścian 2W z gazobetonu a
    > ile dla pustaka keramzytowego (z czego raczje byście jechali w tym momencie)

    Ja u siebie zrobiłem 3 izolacjie poziome. Pomiędzy ławą i ścianą z
    bloczków, pomiędzy fundamentem i ścianą z pustaków oraz na pierwszej
    warstwie pustaków.
    Generalnie izolacja pozioma powinn być nie wyżej niz poziom zero
    budynku (u mnie ta trzecia jest powyżej ale ja mam nisko poziom zero)
    Ja oczywiście jestem zadowolony z wyboru pustaka keramzytowego. Ale
    jezeli gazobeton byłby tańszy to może być.

> [...]
    > ja jestem na tym świecie (i nie ma demencji starczje, jest dalej aktywny
    > zawodowo), a z drugiej strony czy takie uproszczenia nie zemszcza się

    U mnie są zarówno słupki jaki wieniec na ścianie kolankowej (wysokośc
    ok 120cm)
    Myśę że słupki wystarczą tylko pamiętaj aby zalać w nich kotwy do
    mocowania murłaty. Jak chcesz mieć pewnośc to daj więcej tych słupków
    (+1 lub 2 na ścianę).
    Co do wieńca ścian szczytowych to z nich nie zrezygnowałem (nie do
    końca) pomimo namów fachowców.
    U mnie ściana szczytowa od stropu do kalenicy ma ponad 5 m. Nie miałem
    przekonania do takiego sterczącego żagla bez żadnego związania. Tak
    więc mam wieniec który idzie od wieńca ściany kolankowej skosem w górę
    do poziomu sufitu na poddaszu, poźniej poziomo aż do skosu po drugiej
    stronie domu i skosem w dół do wieńca murłaty po drugiej stronie domu.
    Tutaj widać to dosyć dokładnie http://picasaweb.google.pl/QbaBron/Budowa#5238368824
    892532706
    Nie wiem jakie masz skosy i jak wysoka będzie ta ściana sczytowa ale
    może warto ją związać na jakimś poziomie.
    Trzeba pamiętac że ściana szczytowa przy dachu 2-spadowym nie trzyma
    sie niczego, właściwie nie dotyka dachu ani innych elementów
    konstrukcji na które mogłaby przenieść część naporu wiatru. Po prostu
    stoi na wieńcu stropu, ma szerokość 25 cm i wysokość 5 m a
    powierzchnię ok 30-40 m2. Nie wiem jak innym ale mi to przemawia do
    wyobraźni, zwłaszcza jak wieke wiatr.

    Oczywiście wieniec na skosach wylany tak aby zmieściło się ocieplenie
    pomiędzy wieńcem a dachem.
    P.S.
    Na załączonym zdjęciu widać że wieniec ściany kolankowej zachodzi u
    mnie na ścianę szczytową aż do okien.

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2009-06-17 16:09:17
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Bartek pisze:
> [...]

    Jak już poruszyłeś tą kwestię, wiele takich osób to wspaniali
    fachowcy, profesjonaliści w każdym calu. Zdarzają się też tzw. "dębowe
    dziadki". Ładują inwestora na takie miny o jakich mało komu się śniło,
    poczynając od nieznajomości przepisów, opracowania projektu - chałtury
    na dopilnowaniu wykonawstwa kończąc.
    Ostatnio taki "przesunął" inwestorowi 10 domków tak o 2m każdy bez
    zmiany uprzednio pozwolenia, a teraz obowiązkowa kontrola i ... facet
    załamany, ja sam takiemu kierownikowi nogi bym powyrywał. Marne
    pocieszenie, że do izby go podamy przynajmniej jak upomnienie dostanie
    to facet w sądzie ma wygraną sprawę.

    > Tu Ci jednoznacznie nie odpowiem.

    Za to ja się wymądrzę i powiem, zemści się taka ścianka kolankowa bez
    słupków i wieńca

  • 7. Data: 2009-06-17 21:37:38
    Od: Ulf <d...@w...pl>

> [...]
    > obsypie, to spokojnie możesz lać ławy w grunt. Wyłóż go tylko folią
    > budowlaną, aby mleczko nie wypłynęło z betonu.

    A co z tego jak wyplynie?

    > Ponadto proponuję dodanie do takich ław dodatków uszczelniających, ponieważ
    > takich ław się nie zaizoluje...

    Dlaczego nie? Izolacja pionowa takich fundamentow nie jest potrzebna, z
    pozioma nie ma zadnego problemu.