  • 31. Data: 2021-10-12 13:21:27
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 10:33:45 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    > zabezpieczeniu przed utratą ciepła.

    > Żeco? Nachuj mi grzanie wody w godzinę do 70C? Potrzebuję najcześciej
    > ciepłą wodę do zmywania po południu i wieczorem do kąpieli. Zimą i tak
    > leci przez piec więc wstępne grzanie jest OK a latem nie muszę nakurwiać
    > do pieca, zwyczajnie.

    > Sretnia. Weź se to przelicz przy 5h grzania i o której godzinie będziesz
    > miał 50C z tych 500W. Mnie to wystarczy. O system grzałek się nie martw,
    > bo na pewno będą przewymiarowane, zeby uzyskać jak nawiększy "prąd
    > zwarcia". Z resztą elektryka/elektronika dla mnie to pikuś :)

    Grzalka na prąd staly szybciej ulega korozji i to jest problem
    a kolejny problem to napięcie na grzalce

    Bezpieczne jeszcze jest 24V i wyjątkowo 36V

    ale taka grzalka będzie grzac nieefektywnie

    Jak połączysz solary szeregowo to masz 1500W ale 15A dla 100V
    a grzałka 230V da 6A +
    czyli większe pole elektryczne DC, szybsza korozja grzałki i korozja bojlera

  • 32. Data: 2021-10-12 14:09:19
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-12 o 10:32 +0200, LordBluzg(R) napisał:

> [...]
    > ciepłą wodę do zmywania po południu i wieczorem do kąpieli. Zimą i
    > tak leci przez piec więc wstępne grzanie jest OK a latem nie muszę

    Zakładając, że woda wodociągowa ma 10 stopni, a docelowa temperatura
    wynosi 60 stopni, to szybko licząc dla 3 kW wychodzi mi nie godzina,
    tylko raczej coś koło 4h grzania.

    > Weź se to przelicz przy 5h grzania i o której godzinie będziesz miał
    > 50C z tych 500W.

    Dla zagrzania 200l wody o 40C mocą 500W potrzeba co najmniej 19h... a
    przecież w ciągu dnia słońce tyle nie świeci.

    Mateusz

  • 33. Data: 2021-10-12 14:54:03
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 14:09:21 UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > Dla zagrzania 200l wody o 40C mocą 500W potrzeba co najmniej 19h... a
    > przecież w ciągu dnia słońce tyle nie świeci.

    W tym celu wynalazłem i opatentowałem bojlery o zmiennej ilości wody, które
    rozwiązują ten problem

    Moduł AI odczytuje prognozę pogody, mierzy temperaturę powietrza, mierzy intensywnośc
    promieniowania słońca, wczytuje datę , godzinę i dopompowuje wode do bojlera gdy jej
    temperatura przekracza ustalone minimum.

    I jak zimą niebo zachmurzone, solar pracuje na 15% mocy nominalnej, to zmniejsza
    i.lośc wody w bojlerze z 200 litrów do 20 litrów, a potem ilośc zwiększa, gdy woda
    się zagrzeje do 50 C

    Zatem, gdy prognoza słoneczna, to od razu napełnia bojler 200 litrami wody, bo wie,
    że zagrzeje za 1 dzień

    Dodatkowo podłączony jest 2-gi bojlwer nadmiarowy do gromadzenia gorącej wody, gdy z
    niej niekorzystamy latem, a solary włączone podczas urlopu

    To było moje rozwiązanie problemu gotowania się glikolu w kolektorach solarnych latem
    i rozrywania instalacji, gdy nie było odbioru gorącej wody z bojlera latem

    W UK zbudowali przemysłowy akumulator ciepla pod stadionem, gromadzący gorąca wode z
    kolektorów solarnych latem, do zużycia zimą.

  • 34. Data: 2021-10-12 14:57:40
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Zakładając, że woda wodociągowa ma 10 stopni, a docelowa temperatura
    > wynosi 60 stopni, to szybko licząc dla 3 kW wychodzi mi nie godzina,
    > tylko raczej coś koło 4h grzania.

    W piwnicy mam 20C a wody przecież całej nie spuszczam, ok dochodzi
    nowa/zimna. W oryginale bojlera mam grzałkę 2kW ale nie używam w sumie.
    Raz podłączyłem i po 3-4h zadziałał termostat na 65C.

    > Dla zagrzania 200l wody o 40C mocą 500W potrzeba co najmniej 19h... a
    > przecież w ciągu dnia słońce tyle nie świeci.

    Liczysz minimum, jak będę miał za zimną to dopalę piecem, mogę też bez
    żadnego problemu skorzystać z "energetyki" (jako dodatek) i wyjdzie mi
    sumarycznie mniej prądu, niż bym użył samej "energetyki".

    Czasem dziwią mnie skrajności w obliczeniach, bo nie o to chodzi. Skoro
    mam trochę miejsca na dachu i mogę sobie zagospodarować, to chyba to
    zrobię. Niestety to "wspólnota" i budynek ma 2 piętra więc paneli
    grzewczych nie będę montował a FV są łatwe w montażu i demontażu.

    Licząc że panele ewoluują, mogę za czas jakiś wymienić na większe moce a
    stare sprzedać.
    Kabelki przez komin wentylacyjny sięgają do piwnicy bez problemu.
    W łączeniu szeregowym paneli, nie muszą być to grubaśne kabliska a dalej
    sobie poradzę.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 35. Data: 2021-10-12 15:09:06
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-12 o 05:54 -0700, a a napisał:
    > W tym celu wynalazłem i opatentowałem bojlery o zmiennej ilości wody,
    > które rozwiązują ten problem

    Link do patentu?

    Mateusz

  • 36. Data: 2021-10-12 15:10:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 14:57:50 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > Kabelki przez komin wentylacyjny sięgają do piwnicy bez problemu.
    > W łączeniu szeregowym paneli, nie muszą być to grubaśne kabliska a dalej
    "Nie powinno się prowadzić przewodów w kominie wentylacyjnym, dodatkowo powinien być
    zachowany prawidłowy odstęp od takiego komina. @harendal :co to znaczy? @LucasT :Na
    kominach nie wolno prowadzić żadnych przewodów elektrycznych. Ustalenie odległości od
    komina jest uzależniona od warunków miejscowych .
    Czy kable solarne mogą przechodzić przez komin wentylacyjny?
    laczynasnapiecie.pl/pytanie/czy-kable-solarne-moga-p
    rzechodzic-przez-komin-wen...

    "Po wprowadzeniu przewodów twój kanał kominowy stanie się szachtem instalacyjnym.
    Jeśli nie jest ci już faktycznie potrzebny (bo np. był przeznaczony do zlikwidowanego
    piecz kaflowego) to problemu nie ma.

    "Witam!Mamy pytanie -instalacja w bloku z cegły czy można po kanałach wentylacyjnych
    p|t poprowadzić instalację elektryczną?Spółdzielnia powiedziała lokatorowi,że nie
    można ?Co szanowni koledzy o tej odp.sądzą .Pozdrawiam.

    "
    Helpful post? (0)
    #4 09 Oct 2013 17:03
    Zapytaj kominiarza, czy zgodzi się na czyszczenie kanału wiedząc, że są tam przewody
    pod napięciem.

  • 37. Data: 2021-10-12 15:45:43
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.10.2021 o 15:10, a a pisze:
    [...]

    > "Po wprowadzeniu przewodów twój kanał kominowy stanie się szachtem instalacyjnym.
    Jeśli nie jest ci już faktycznie potrzebny (bo np. był przeznaczony do zlikwidowanego
    piecz kaflowego) to problemu nie ma.

    To pusty kanał wentylacyjny z piwnicy, zakończony kratką i nie obchodzi
    mnie jak go ktoś nazwie, może go nazwać nawet wyrzutnią rakiet średniego
    zasięgu.

    Przecież nie będę tych kabli pakował w przewód kominowy, gdzie piec
    pluje dymem :>

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 38. Data: 2021-10-12 16:29:30
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.10.2021 o 13:21, a a pisze:

> [...]
    >
    > Bezpieczne jeszcze jest 24V i wyjątkowo 36V
    >
    > ale taka grzalka będzie grzac nieefektywnie
    >
    > Jak połączysz solary szeregowo to masz 1500W

    Ke? łączenie szeregowe robi spadek mocy w stosunku do łączenia
    równoległego? Fajne brednie :)

    Panel ma 530W x 4szt to mi wychodzi 2120W. Skąd wziąłeś 1500W?

    > ale 15A dla 100V
    > a grzałka 230V da 6A +

    Widzę że tutaj też masz braki. W montażu grzałek stosuje się kombinacje
    różne. Jedną z ciekawszych jest np. stosowanie grzałki 4kW ale zasilanej
    połową napięcia. Jaki będzie efekt to se oblicz :)

    > czyli większe pole elektryczne DC, szybsza korozja grzałki i korozja bojlera

    Jaki problem w zainstalowaniu przetwornicy? Jak mi się zachce, to nawet
    nie będzie 50Hz a wincyj, powinieneś wiedzieć dlaczego :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 39. Data: 2021-10-12 20:48:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.10.2021 o 12:03, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > Przy czym to AGM w/g Jenoxa ... niewiele lepsze.
    >
    > Swoja droga ciekawe - samochody z systemem start-stop ponoc szybko
    > zajezdziaja akumulatory, i sa wymagane lepsze, np AGM.
    >
    > A to przeciez czesty, ale latwy rozruch jest.
    > Rozruch tez szkodzi, czy przy okazji czesto bilans ujemny i
    > rozladowane dlugo sa?

    Może urban legend? Nie spotkałem się z tym problemem.

    > Wiekszy panel stanowi rozwiazanie, ale wiekszy aku bilansu nie
    > uratuje. Tyle tylko, ze moze sie w mniejszym % wyladuje ... ale czy to
    > pomoze.

    Powinno. Skoro drenuję na poziomie 15W/h to licząc nawet 20h drenażu
    osiągam 300Wh. Jeśli panel potrafi 280W/h to po ~1,5 godzinie mam
    naładowany aku do stanu full. Przy "ledwosłońcu" dłużej ale w miarę
    skutecznie (jeszcze nie wiem ile to będzie, jutro wieszam panel i będą
    pomiary w "ledwosłońcu". Zakładam 10% czyli ok 30W, co powinno mi
    wystarczyć. Aku 220Ah to inaczej 2640Wh, przy czym rozładowanie (drenaż)
    300Wh wynikowo daje ubytek niewielkiego procentu z jego pojemności,
    którego raczej nie można zaliczyć jako cykl :] Może po tygodniu
    "gównosłońca" będzie gorzej ale mam jeszcze wiatrak :D

    > A to zwykle rozruchowe, i cykli glebokich wytrzymuja mniej.
    > A w dodatku zuzyte.

    Niewiele, właśnie ładuję taki. Miał rano 11.9V przez 12h ładowania
    prądem od 4,5A do teraz, osiągnął 13.3V i pobiera nadal ok 2,5A. Liczę
    że do rana dojdzie do 14V. Potem zrobię mu test pojemności i obciążę
    przez 10h żarówką 25W, żeby zmierzyć jego napięcie po 10h. Chyba
    trafiłem dobrą sztukę (Mercedes) Nawet nie wiem jaki jest stary ale
    darowanemu koniowi...:D

    > No ale moze nowy panel zapewni tylko plytkie wyladowania.

    Prędzej szybki przybytek. Panel pracuje raczej w dzień :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 40. Data: 2021-10-13 11:04:12
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jeżeli masz aku trakcyjny w domu to policja może go przeszukać bez nakazu bo powie,
    że jesteś przewoźnikiem.
    [uwaga: hermetyczne]

    -----