  • 1. Data: 2015-02-23 09:40:54
    Temat: (Ćwierć) inteligentny budynek
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?

    Co zrobiliście, ale spokojnie można było odpuścić?

    Czego nie zrobiliście, ale na pewno zrobicie w kolejnym domu?

    Celem nie jest wydanie (bez sensu) maksymalnej ilości kasy i stąd ten
    nieco przewrotny tytuł postu.

    Natomiast dom za chwilę zacznie się budować i planuję nieco się pobawić
    dokładając parę ficzerów.

    Piotrek

  • 2. Data: 2015-02-23 10:12:06
    Temat: Re: (Ćwierć) inteligentny budynek
    Od: r...@k...net

    W dniu poniedziałek, 23 lutego 2015 09:41:05 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?
    Ja z automatyki to mam sterowanie oświetleniem (różne zależności, grupowe sterowanie,
    itp.), temperaturą w pokojach (grzanie), integracja z systemem alarmowym, pomiar
    temperatury na zewnątrz, brama garażowa.

    > Co zrobiliście, ale spokojnie można było odpuścić?
    Raczej nic. Moja automatyka nie jest zbytnio rozbudowana.

    > Czego nie zrobiliście, ale na pewno zrobicie w kolejnym domu?
    Pomiar zapełnienia szamba. :) Teraz muszę to fizycznie sprawdzać.
    Dodatkowo zainwestował bym w czujniki obecności w pokojach do automatycznego gaszenia
    światła zamiast bazować na czujkach alarmowych, które wykrywają tylko ruch a nie
    obecność co powoduje że jak leżę sobie spokojnie i czytam książkę to światło potrafi
    się samo zgasić bo czujki nie wykrywają ruchu.

    > Celem nie jest wydanie (bez sensu) maksymalnej ilości kasy i stąd ten
    > nieco przewrotny tytuł postu.
    Z doświadczenia podpowiem że należy zainwestować w system który będziesz mógł w
    późniejszym czasie sobie przeprogramować i dodawać/zmieniać algorytmy sterowania i
    zależności.

    R.

  • 3. Data: 2015-02-23 10:19:14
    Od: Franc <t...@w...pl>

    Dnia Mon, 23 Feb 2015 09:40:54 +0100, Piotrek napisał(a):

> [...]

    > nieco przewrotny tytuł postu.
    >
    > Natomiast dom za chwilę zacznie się budować i planuję nieco się pobawić

    Ja mam automatykę zakładaną przez firmę. Gdyby wiedział, że sumarycznie
    będzie to taka kasa, to bym odpuścił.

    Nie wiem, jak dużą chatę będziesz budował, ale załóż, że będziesz miał duże
    koszty związane z samą instalacją elektryczną, co więcej - musisz przed
    tynkami w miarę dokładnie przewidzieć wszystkie elementy sieci -
    rozprowadzenie i ilość punktów świetlnych, sieci komputerowe, skrętkę
    podociągać włączników, ilość skrętki też może być różna (ja mam dwa
    włączniki, gdzie mam dwie skrętki + 2 x kabel prądowy - bardzo duży
    zintegrowany włącznik z wtyczkami).

    Fajny bajer poszpanować roletami z tabletu, powyłączać światła itp.

    U mnie system nie jest jeszcze w pełni skończony - tzn. nie jest w pełni
    skonfigurowany. Mam trochę zapasu na modułach, to w przyszłości będę mógł
    podpiąć podlewanie ogródka.

    Na dzień dobry to mam tak:
    - rolety
    - instalacja alarmowa
    - podpięty garaż
    - cała instalacja elektryczna
    - z 26 czujników ruchu
    - rekuperator
    - buduje się brama garażowa
    - dojdą kamery

    Dużo tego.

    Górnej granicy w tym nie będziesz miał, bo np. może wydać na same włączniki
    i 250 za sztukę a możesz wydać i 1500 zł.

    --
    Franc

  • 4. Data: 2015-02-23 10:23:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 lutego 2015 09:41:05 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?

    Ja mam przede wszystkim sterowanie oswietleniem - kazdy punkt oddzielnie i
    wszystko sterowane via PLC :) BARDZO przydatne i na 100% zrobilbym to
    w nastepnym domu. Zaplanuj sobie w korytarzach / garazu / piwnicach czujki
    ruchu (ja mam wszedzie dualne) ktore beda uruchamiac oswietlenie czasowo.
    Nie zapomnij o klawiszu w sypialni w poblizu lozka + przy wyjsciu w poblizu
    domofonu ktory bedzie sluzyl do wylaczania oswietlenia w calym domu. Idziesz
    spac albo wychodzisz z domu - klikasz i masz swiatla wszedzie pogaszone.
    Oprocz tego mozna zaplanowac wygodne gaszenie wiekszych grup oswietlenia.

    Na gorze mam polaczona lazienke z pralnia. W lazience gorne oswietlenie +
    oswietlenie przy lustrze, w pralni oswietlenie gorne + oswietlenie boczne
    dodatkowe. Wlacza sie wszystko normalnie (tj. oddzielnie klawiszami) ale
    wychodzac wystarczy przycisnac jeden przycisk na zewnatrz zeby zgasic
    calosc :) To takie niby pierdoly drobne ale uzywajac ich kilka razy
    na dzien realnie podwyzszaja komfort pomieszkiwania :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2015-02-23 10:34:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotrek wrote:

    > Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?

    1. Przewody oświetleniowe w układzie gwiazdy, więc można łatwo
    przepinać z 230 na 12V i odwrotnie.

    2. Podobnie z włącznikami -- dopiero w praktyce można odkryć,
    który powinien być od którego zestawu lamp i w jakiej sekwencji
    powinny względem siebie działać (symulacja przełącznika krzyżowego
    lub bardziej złożone maszyny stanów). Chyba najwygodniejszy
    element całości.

    2. Podtrzymywanie akumulatorowe obwodów 12V.

    3. Sprzężenie z czujnikiem otwarcia drzwi, zapalające światło na klatce.

    4. Monitorowanie stanu sieci zasilającej z możliwością automatycznego
    podjęcia decyzji o wyłączeniu FRX.

    > Co zrobiliście, ale spokojnie można było odpuścić?

    Ściemniacze na każdym kanale. W sumie one i tak tam są, ich
    "pojawienie się" było tylko kwestią wystawienia obsługi kluczy
    sterujących dla użytkownika. Praktycznie nie korzystam, ale
    efekt uboczny jest taki, że lampy mają softstart i zauważalnie
    dłużej wytrzymują.

    Symulator pieska :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2015-02-23 10:56:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-02-23 10:34, Piotr Wyderski wrote:
    > 1. Przewody oświetleniowe w układzie gwiazdy, więc można łatwo

    U mnie pewną komplikacją jest dość rozległy budynek, ale tak to planuję
    zrobić dokładając co najwyżej coś na wzór koncentratorów w
    poszczególnych segmentach.

    > przepinać z 230 na 12V i odwrotnie.

    Jak rozumiem dla 12V zakładasz używanie wyłącznie oświetlenia ledowego.

> [...]
    > powinny względem siebie działać (symulacja przełącznika krzyżowego
    > lub bardziej złożone maszyny stanów). Chyba najwygodniejszy

    Jakich konkretnie włączników używasz?

> [...]
    >
    > 3. Sprzężenie z czujnikiem otwarcia drzwi, zapalające światło na klatce.
    >
    > 4. Monitorowanie stanu sieci zasilającej z możliwością automatycznego

    Na to nie wpadłem. Dzięki!

> [...]
    > sterujących dla użytkownika. Praktycznie nie korzystam, ale
    > efekt uboczny jest taki, że lampy mają softstart i zauważalnie

    Dzięki za komentarz

    Piotrek

  • 7. Data: 2015-02-23 11:04:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotrek wrote:

    > Jak rozumiem dla 12V zakładasz używanie wyłącznie oświetlenia ledowego.

    Obecnie halogeny, LED kiedyś. Zasilacz zaprojektowałem
    dla obciążalności do 480W, więc jest z czym szaleć.

    > Jakich konkretnie włączników używasz?

    Zwykłych, ja sobie ten sterownik zrobiłem sam.
    Za to przewody do włączników to skrętka FTP. :)
    Póki co używam ich "normalnie", tj. włączniki
    robią zwarcie do masy, ale infrastruktura skaluje
    się pod ewentualne procesorowe sterowniki w puszkach.

    > Na to nie wpadłem. Dzięki!

    Na Allegro można okazyjnie kupić 2x taniej, niż w sklepie.
    Tylko pamiętaj, ma być FRX (z miejscem na zewnętrzny wyzwalacz
    zwany cewka wybijakową), nie FR.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2015-02-23 11:05:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-02-23 10:12, r...@k...net wrote:
    > Ja z automatyki to mam sterowanie oświetleniem (różne zależności, grupowe
    sterowanie, itp.), temperaturą w pokojach (grzanie), integracja z systemem alarmowym,
    pomiar temperatury na zewnątrz, brama garażowa.

    Co konkretnie robisz z bramą? Wykrywasz otwarcie? Czy coś bardziej
    zaawansowanego?

> [...]
    nie obecność co powoduje że jak leżę sobie spokojnie i czytam książkę to światło
    potrafi się samo zgasić bo czujki nie wykrywają ruchu.

    Czujniki pracujące na zasadzie zliczania wejść/wyjść? Czy coś innego,
    jeśli tak to co?

    > Z doświadczenia podpowiem że należy zainwestować w system który będziesz mógł w
    późniejszym czasie sobie przeprogramować i dodawać/zmieniać algorytmy sterowania i
    zależności.

    To jest oczywiste. Tak się składa, że cały czas mam fun zarówno jeśli
    chodzi o software jak i hardware tak więc nie wyobrażam sobie tego inaczej.

    Piotrek

  • 9. Data: 2015-02-23 11:27:46
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 lutego 2015 09:41:05 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?

    oswitlenie nocne korytarza włączane fotokomórką, taka tam dioda sie swieci w nocy, do
    kibla łatwo trafic :)

    > Co zrobiliście, ale spokojnie można było odpuścić?

    rób naprawde niewiele - bo bedzie drogo jesli firmowo, albo zrobisz sam - i za pare
    lat nikt nie bedzie umiał naprawic - łącznie z tobą :)

    b.

  • 10. Data: 2015-02-23 11:30:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Co z automatyki domowej zrobiliście u siebie i jesteście zadowoleni?

    Nic :-)
    No dobra oczywiście kocioł i rekuperator mają swoje sterowniki, ale
    centralnego nie ma. Miał być ale koniec końców okazało się że tam na co
    dzień nie ma co grzebać wystarczy raz dobrze ustawić. A jak jest impreza to
    jeden klik na ściennym sterowniku jest tak samo wygodny jak jeden klik na
    tablecie czy telefonie - z tą różnicą że tablet czy telefon trzeba najpierw
    znaleźć :-)

    > Co zrobiliście, ale spokojnie można było odpuścić?
    > Czego nie zrobiliście, ale na pewno zrobicie w kolejnym domu?

    Ten dom jest _kolejnym_ domem. W poprzednich miałem zarówno "sceny
    świetlne" - gadżet dla szpanu. A szukanie pilota lub podejście do sterownika
    wcale nie jest wygodniejsze niż po prostu podejście do zwykłego włącznika.
    JAk i oświetlenie sterowane czujnikami ruchu - w skrócie w dzień to
    niszczyciel żarówek, a w nocy nagły oślepiacz.

    > Celem nie jest wydanie (bez sensu) maksymalnej ilości kasy i stąd ten
    > nieco przewrotny tytuł postu.

    > Natomiast dom za chwilę zacznie się budować i planuję nieco się pobawić
    > dokładając parę ficzerów.

    Jedna rada: Jak już koniecznie chcesz to rób wszystko bezprzewodowo.

    Już kilka razy dorabiałem coś komuś, bo zrobił sobie "inteligentny dom" i
    właśnie np. włącznik przy łóżku do gaszenia światła na całym piętrze, po
    czym po kilku miesiącach użytkowania się okazywało że łóżko to jednak trzeba
    by przestawić na inną ścianę :-)

    To samo z włącznikami oświetlenia - takich spraw to nawet nie zliczę:
    pomalowane ściany ustawione meble i dopiero wtedy użytkownik orientuje się
    że włączniku są nie tam gdzie mu jest wygodnie :-)

    Aha no i oczywiście jak chcesz te słynne "sceny świetlne" to zrób dużo
    niezależnych źródeł światłą: np. lampy na suficie + kinkiety + wąż led wokół
    sufitu + stojąca lampa. Bo jak sobie w salonie powiesisz jedną lampę to z
    tej całej automatyki nic nie wyjdzie. A ludzie tak robią: zamawiają
    "inteligentny dom" płaca 10+ kpln i dostają możliwość sterowania
    oświetleniem - tyle że w każdym pokoju jest tylko jedna lampa i co najwyżej
    można sterować jej ściemnianiem (jeśli żarówka na to pozwala). Więc jedyny z
    tego pożytek to że można zrobić symulator obecności użytkowników w domu.

    Pozdrawiam
    Ergie