  • 61. Data: 2015-02-25 11:37:32
    Temat: Re: (Ćwierć) inteligentny budynek
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-25 o 10:13, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup
    > (...)No ale to w zasadzie znaczy, że nie ma sensu robić górnego oświetlenia,
    >
    > Tego nie przeskoczysz - prąd musisz dociągnąć wszędzie tam gdzie ma się
    > coś świecić.

    Zawsze można podobnie, jak w wątku o gołębiach na .elektronika: zakopać
    cewkę dookoła budynku i zasilać indukcyjnie ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 62. Data: 2015-02-25 11:44:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-25 o 11:30, Adam pisze:
    >(...)
    > Ja najczesciej zapominalem gasic w pralni. Ale to dlatego, ze gasze calosc
    > (lazienka + pralnia) przy wyjsciu z samej lazienki. Pralnia jednak jest
    > "za rogiem" i przy wyjsciu z lazienki nie widac czy tam sie swieci czy nie
    > (szczegolnie w dzien), dlatego czesto wychodzac z pralni myslalem "zgasze
    > calosc", a przy wyjsciu z lazienki myslalem "nie swieci sie to nie gasze" :)
    >
    > A ze wisi tam ~250W w halogenach to oszczednosci na tej prostej funkcji
    > sa wymierne :)

    Jeśli łazienka jest "przechodnia" - czyli musisz nią przejść w drodze do
    pralni, to pralnia może być zasilana z oświetlenia łazienki. Wyłączając
    łazienkę automatycznie odcinasz pralnię. Natomiast włączanie w pralni na
    jakimś przekaźniku/styczniku, aby nie świeciło się bez potrzeby, tylko
    "na rozkaz" ;)
    Takie obwody widziałem już w starych międzywojennych książkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 63. Data: 2015-02-25 12:00:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 lutego 2015 11:44:47 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > "na rozkaz" ;)
    > Takie obwody widziałem już w starych międzywojennych książkach.

    Nie czytales watku ;) Wszystko to mam oparte na PLC :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 64. Data: 2015-02-25 13:38:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    [ciach -- OK, umnie to wygląda inaczej. :-)]

    > Dlaczego odległa? Przekaźniki bistabilne zamiast przycisków schodowych i
    > krzyżowych to nie żadna nowość.

    Bo to nie jest coś, co Ci zrobi pierwszy z brzegu pan Elektryk
    (tak właśnie o sobie piszą na forach typu ISE...), któremu trzeba
    otwierać drzwi z dwumetrowym wyprzedzeniem, aby mu się ego zmieściło
    do mieszkania. :-)

    Klasyką nazywam to, co *każdy* taki pan potrafi zrobić, w tym gwiazdy
    Usterki. Przewód podciągnie, lampę i przełącznik zamontuje. Ale logiki
    elektromechanicznej nie zaprojektuje i nie wykona. Wielu sobie z tym
    niewątpliwie poradzi, ale nie każdy.

    > Ale co tu projektować? Ja zaproponowałem dwa osobne obwody każdy ze
    > swoim sterowaniem i jednym przekaźnikiem. To najprostsze rozwiązanie.

    No ale to trzeba mieć mózg...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 65. Data: 2015-02-25 13:49:10
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > 1. Wlazac do sypialni gdzie spi juz zona - nie zapalam tam zadnych
    > swiatel,
    > a swiecace z "oddali" salon / kuchnia pozwalaja na dotarcie do lozka bez
    > deptania po spiacym obok psie :D

    Ok

    > 2. Bo mi sie nie chcialo dzielic funkcji opozniajacej wylaczanie osobno
    > dla
    > sypialni, a osobno dla reszty domu ;) Zreszta nie widze powodu (oprocz
    > oszczednosci w swieceniu o 60sek krocej reszty domu ;) dla ktorego to
    > rozwiazanie mialoby miec jakies wady :)

    Ja widzę przynajmniej dwie w _moim_ trybie życia: U mnie salon nie świeci aż
    do sypialni więc:

    1. Ja siedzę w salonie przed kompem, dzieci śpią, żona idzie spać. Ma
    zapalone światło w sypialni i chce to i tylko to światło zgasić z
    opóźnieniem 60s.
    2. W salonie nocują goście i reszta jak wyżej - idziemy spać i chcemy tylko
    w sypialni zgasić światło z opóźnieniem.

    Ps. Tak wiem, że możesz to sobie przerobić :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 66. Data: 2015-02-25 13:53:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > A ilu producentów central uwzględniło cokolwiek oprócz kosztów? Moją
    > ogladalem. Chyba bym nie dał rady tak *tanio* jej zrobić. Od razu
    > przychodza mi na myśl dodatkowe zabezpieczenia separacjie itp. A tu nic.
    > uC i druty prosto z czujek, na każdej po rezystorku i kondziłku. I ch...
    > Sprzedaje się? Sprzedaje! I w dodatku działa do burzy.

    Nie powiem, powiało grozą... Mam kolejny argument do satysfakcji, że
    zrobiłem to sobie sam.

    > System powinien po chwili nie słyszenia nadajnika właczyć syrenę czy tam
    > zalać przedsionek ciekłym ołowiem. Co za problem?

    Taki problem, że obaj siedzimy po uszy w tej dziedzinie i dokładnie
    wiemy, jak są pisane takie programy. Zwyczajowo działają dobrze, jeśli
    w otoczeniu jest dobrze. Obsługę sytuacji wyjątkowych (w tym wyjątków)
    przeciętny programista olewa, bo i tak sobie z tym nie umie poradzić.

    Dlatego umiem sobie z łatwością wyobrazić sytuację, że komunikat jest
    odbierany w prostej pętli while. No i o co Ci chodzi? Przecież zawsze
    przychodził, więc i tym razem przyjdzie...

    > Przeciez projektuje *własny* system, więc w przeciwieństwie do
    producentów mogę się
    > dowiedzieć jak systemy się blokuje, że tak powiem, u źrodła.

    No ale Ty nie jesteś typowym programistą embedded. :-)

    > Ponadto mój blokuje się naczej.

    Sposób blokowania nie ma znaczenia, gdy system przestaje działać.
    A strzał z zapalarki zawsze warto zrobić -- jeśli projektował ksiegowy,
    to może się okazać skuteczny bez wnikania w konstrukcję. :-)))

    > Na tyle żenikt tego nie rozkmini.

    Mr Macedoński tez nie wnikał w konstrukcję węzła, tylko go przeciął...

    > Projektanci systemów alarmowych w samochodach przez dziesięciolecia nie
    > przewidywali że zwarcie drutów kierunkowskazu wyłacza alarm. Teraz
    > pytanie: czy byli aż tak tępi?

    Byli. Tego typu rzeczy nie oprogramowują eksperci. Ma być tanio.

    > Nie. Autoryzacja czujki radiowej, jesli chcesz hiper duper system jest
    > możliwa w sposób pewny i ciągły i niemozliwy do zagłuszenia bez
    > wszczynania alarmu. To kwestia prostej kryptografii.

    Kryptografie sobie dodasz, jak poprawnie oprogramujesz centralkę,
    by sobie radziła z zanikami transmisji. I nie tylko oprogramujesz:
    10kV na niezabezpieczoną linie sygnałową i ten procesor niczego już
    nie sprawdzi. Zacznij od hardware... :-)

    > Ale wyobraź sobie tego tępego dresa stojącego pod Twoim domem, w jednej
    > ręce zagłuszacz GSM a w drugiej pianka do wtłoczenia w syrenę. I co
    > dalej?

    Mój dres nosi zapalarkę za 5 zł. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 67. Data: 2015-02-25 14:45:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Mój dres nosi zapalarkę za 5 zł. :-)

    Jak dres myśli to poczeka aż mieszkańcy pojadą na dwutygodniowe wakacje,
    podejdzie do gniazda ogrodowego, lampy lub bramy i zrobi zwarcie do ziemi
    wywalając różnicówkę.

    Mało to ludzi ma cały dom na jednej różnicówce 3f 300mA tzw
    "przeciwpożarowej", a drugą 1f 30mA tylko na łazienki? Nawet na tej grupie
    jeszcze kilka lat temu parę osób takie rozwiązanie promowało jako oszczędne
    i kompromis pomiędzy ceną a ochroną.

    Nawet jeśli centrala zgłosi brak zasilania to firma ochroniarska przyjedzie
    sprawdzi że okna i drzwi całe i nic więcej nie zrobi. Nawet jak firma
    ochroniarska powiadomi rodzinę to co? Ktoś przyjedzie z kluczami stwierdzi
    wywalony bezpiecznik spróbuje włączyć a różnicówka znowu wywali. I co będzie
    chodził i szukał uszkodzonego obwodu? Czy może przerobi rozdzielnię tak by
    alarm podpiąć osobno? Nic nie zrobi.

    Akumulator w centralce starczy na tydzień i po 10 dniach można wchodzić jak
    po swoje.

    A w praktyce to jest jeszcze gorzej bo większość alarmów nie jest podpięta
    do firmy ochroniarskiej więc nikt się nawet nie dowie, że gdzieś brakło
    prądu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 68. Data: 2015-02-25 15:03:04
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 25 lutego 2015 14:45:45 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > do firmy ochroniarskiej więc nikt się nawet nie dowie, że gdzieś brakło

    W mojej centralce wystarczył na miesiąc.

  • 69. Data: 2015-02-25 15:45:41
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-02-25 o 09:30, GreDi pisze:
    > Zdaje się, że 4 skrętki powinny się
    > znaleźć za komodą na RTV.

    Zaintrygowałeś mnie. Do czego aż 4? Nie wystarczy jedna plus ew. switch?

    --
    MN

  • 70. Data: 2015-02-25 17:13:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-02-25 09:58, r...@k...net wrote:
    > Kolego Sebastianie, najpierw negujesz moją uwagę a następnie potwierdzasz że
    wystarczy się odpowiednio
    > (nawet prosto) zabezpieczyć o czym właśnie wspomniałem. :)

    Podstawowym celem tego "zabezpieczenia" jest:
    a) eliminacja błedów transmisji
    b) uniemozliwienie przypadkowego odbioru np. termometru bezprzewodowego

    Tępy dres nie rozkmininawet transmisji plain tekstem. CRC i kryptografia
    nie dla niego. Potrzebna tylko jako filtr.

    PS. Podpiąłem sobie odbiornik 433MHz do glośnika z głupia frant. Jakaż
    muzyka dla uszu! Dziesiętki transmisji na minutę w środku osiedla.
    Sztuką jest tutaj znaleźć własne. A co dopiero tępy dres ma zrobić ...

    > Zgadza się, ale nieświadomy ignorant hobbysta nie jest wcale lepszy od programistów
    ignorantów którzy dostają za to kasę.

    *NIE* zgodzę się. Po pierwsze primo jego systemu nie projektują
    księgowi, po drugie primo dlatego wspomnialem o 0.01% nerdow. A nie o
    100% nerdów.

    > Jak w projektowaniu swojego systemu będziesz pamiętał o odpowiedniej modulacji
    > przesyłanego sygnału radiowego oraz o minimalnych mechanizmach zabezpieczających
    > - szyfrowanie + autentykacja to faktycznie jesteś w tych jak to wskazałeś 0.01%
    populacji.

    Problem w tym że tego sobie inaczej nie mogę wyobrazić. Co robia lata
    jak programista, sam widzisz. Prawdopodobnie nie jestem sie już w stanie
    zatrudnić jako programista embedded.

    > W przeciwnym razie możesz należeć do coraz większego grona hobbystów kupujących
    > za kilkadziesiąt pln gotowe płytki i montujących sobie różne urządzenia.

    To są ludzie od skręcania kostek a nie programiści i elektronicy. Nie o
    takich tu mowa.

    PS. Szyje sobie taki system. Jestem prawie pewny ze nigdy nie będzie
    kompletny, a po moim naglym zejściu całośc będzie nie do ogarnięcia
    przez przeciętnego specjalistę od skręcania kostek i obdzierania
    izolacji. Szyję więc dla własnej przyjemności "bo mogę i ch...". 100%
    osób które znam puka się przy tym w czoło. To chyba dobrze.