  • 81. Data: 2015-02-28 11:46:00
    Temat: Re: (Ćwierć) inteligentny budynek
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-24 o 14:50, Piotr Wyderski pisze:

    > Przykład praktyczny: mam przy łóżku dwa kinkiety i dwa do nich
    > włączniki. Każde steruje swoim. Ale gdy wchodzisz do sypialni,
    > to trzecim włącznikiem przy wejściu zapalasz oba. Tak samo możesz
    > je oba wyłączyć. Zysk: nie trzeba wychodzić zaspanym z ciepłego
    > łóżka i uskuteczniać wędrówek do włącznika przy wejściu. Bardzo
    > wygodne, a nie do zrobienia metodą "klasyczną" w jej rozsądnym
    > rozumieniu.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Jaki problem zrobić klasyczną metodą?
    Trzeba tylko przy wejściu zamontować 2 łączniki schodowe i oczywiście
    poprowadzić dodatkowe przewody.
    W sypialniach często robię 3 obwody tj. 2 kinkiety ponad łóżkiem, z
    których każdy oświetla jedną połówkę łóżka w taki sposób aby każde z
    małżonków mogło sobie poczytać lub wstać z łóżka nie przeszkadzając
    drugiemu oraz oświetlenie sufitowe. Po każdej stronie łóżka oraz przy
    drzwiach wejściowych znajdują się po 3 łączniki odpowiednio schodowe i
    krzyżowe. Z każdego miejsca można niezależnie załączyć/wyłączyć każde
    oświetlenie.
    Różnica natomiast jest taka, że o ile standardowe rozwiązania ogarnia
    każdy elektryk o tyle automatykę zna tylko projektant i niewielu
    elektryków w ogóle podejmie się próby naprawy jak coś nawali.
    Oczywiście robię także automatykę i mam opracowane przez siebie fajne
    rozwiązanie w oparciu o PLC. System współpracuje z systemami alarmowymi,
    wykorzystując czujki ruchu i kontaktrony. Opracowany przeze mnie program
    steruje oświetleniem roboczym i nocnym/dekoracyjnym. Nocne oświetlenie
    przy użyciu małych LED-ów, którego zadaniem jest podświetlenie drogi do
    kibelka lub też jako oświetlenie dekoracyjne dla zrobienia nastroju. Mój
    system wygasza oświetlenie w pomieszczeniach, gdzie nikogo nie ma przez
    15-20 min. (czas ustawialny), a gdzie zapomniano zgasić światło i
    natychmiast je załącza w takiej konfiguracji jaka ostatnio była
    ustawiona, kiedy ktoś wejdzie lub załączy oświetlenie łącznikiem. Po
    dłuższej przerwie trwającej np. 2-3 godziny (czas ustawialny), kiedy
    nikt nie przebywa w pomieszczeniu, system zmienia ostatnią kompozycję
    oświetlenia na oświetlenie nocne/dekoracyjne. System także współpracuje
    z czujką zmierzchu. Kiedy tylko się rozwidni to wyłączona jest
    automatyka załączająca oświetlenie czujkami ruchu i załączenie jest
    możliwe tylko ręcznie, przy czym oświetlenie wyłączane jest jeżeli ktoś
    zapomni je wyłączyć.
    Tu oczywiście konfigurujemy sobie czy automatyka ma działać zawsze czy
    być wyłączana czujką zmierzchu. Chodzi o to, abyśmy mieli możliwość
    automatycznego załączania się oświetlenia w pomieszczeniach, w których
    nie ma naturalnego światła np. łazienki czy spiżarnie bez okien przez 24
    godz. na dobę.
    Mój system umożliwia przy użyciu łączników sterujących oświetleniem w
    każdym pomieszczeniu, szybkie wygaszenie całego oświetlenia w danym
    pomieszczeniu oraz szybkie wygaszenie oświetlenia w całym domu.
    Najbardziej rozbudowane oświetlenia w pokojach np. żyrandol 2 obwodowy +
    oświetlenie nocne/dekoracyjne + kinkiety obsługiwane są przez maks. 3
    łączniki. Pierwszy z nich pełni funkcję załącz/wyłącz ostatnio
    ustawionej kompozycji, która jest pamiętana. Łącznik ten przy dłuższym
    przytrzymaniu powyżej 5 sek. wygasza oświetlenie w całym domu. Drugi
    łącznik służy do ustawienia kompozycji. Kolejne jego naciśnięcia
    przełączają kolejne kombinacje: oświetlenie nocne/dekoracyjne, pierwszy
    obwód żyrandola, drugi obwód żyrandola, oba obwody żyrandola. Trzeci
    łącznik służy podobnie do obsługi kinkietów. Przytrzymanie powyżej 5
    sek. łącznika kompozycji wygasza obsługiwane oświetlenie w tym
    pomieszczeniu. Wszędzie są zamontowane łączniki monostabilne (dzwonkowe).
    Ponadto mój system wygasza także oświetlenia w chwili zazbrojenia alarmu
    (wszystkie strefy) i odłącza zasilanie wszystkich zbędnych gniazd,
    pozostawiając zasilanie tylko tam, gdzie jest ono niezbędne. Steruje
    także głównym zaworem wodnym, odcinającym dopływ wody do kuchni i
    łązienek - ochrona przed zalaniem. Steruje także roletami.
    Ale nie czarujmy się. Pomimo, że system ten jest tani (ok. 8-10 krotnie
    tańszy od rozwiązań komercyjnych) to i tak mało klientów się decyduje na
    takie rozwiązania. Podstawowym argumentem jest "a kto mi później to
    naprawi jak pan nie będzie mógł?"

  • 82. Data: 2015-02-28 11:53:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-24 o 15:46, Krzysztof Garus pisze:

    > Inaczej: listonosz cos wtyka, telefon mi piknie (lub sie flaga pokaze)
    > ze cos jest w skrzynce. Wtedy wracajac autem wiem ze warto do skrzynki
    > zajrzec. bajcik

    E tam. Jak szaleć to szaleć. Listonosz wrzuca list do skrzynki, a ten
    sobie sam wędruje do domu. Wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne do
    zrealizowania.

  • 83. Data: 2015-02-28 12:19:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-02-28 11:53, Uzytkownik wrote:
    > E tam. Jak szaleć to szaleć. Listonosz wrzuca list do skrzynki, a ten
    > sobie sam wędruje do domu. Wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne do
    > zrealizowania.

    I w ten sposób doszliśmy do zastosowania dronów w życiu codziennym ;-)

    Piotrek

  • 84. Data: 2015-02-28 12:36:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 28 lutego 2015 12:19:31 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > I w ten sposób doszliśmy do zastosowania dronów w życiu codziennym ;-)

    kiedys to sie nazywała służba - i to działało :)

    b.

  • 85. Data: 2015-02-28 21:36:05
    Od: Kris <k...@g...com>

    Kto nbpaprawi to pôł biedy. W praktyce po parapetówie nikt tego używał nie będzie.
    Szpan na parapetówie sceny świetlne itp a w normalnym użytkowaniu kłopotliwe. No
    wartośc domu obniża. Grubo bym się zastanowił czy od Adama Sz kupić dom z jego
    plc(mam ciekawsze zajęcia jak zastanawiać się jaki efekt da przytrzymanie przycisku w
    sypialni przez 3 sek np) czy od Sebastiana Białego z jego autorskim alarmem. Normalni
    ludzie nie lubią komplikwać rzeczy prostych. To dla hobbystów. Ja truskawki cukrem i
    za solone dopłacać nie lubię.

  • 86. Data: 2015-02-28 22:20:16
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 28 lutego 2015 21:36:08 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Kto nbpaprawi to pôł biedy. W praktyce po parapetówie nikt tego używał nie będzie.

    Odnosnie sterowania oswietleniem via PLC / scenami swietlnymi to uwierz, ze
    to jest bardzo wygodne i uzywa sie na codzien - moj nastepny dom (jezeli
    bedzie) na 100% bedzie mial to samo :)

    > Szpan na parapetówie sceny świetlne itp a w normalnym użytkowaniu kłopotliwe.

    Nie masz - nie wiesz jak jest :-)

    > No wartośc domu obniża. Grubo bym się zastanowił czy od Adama Sz kupić dom z
    > jego plc(mam ciekawsze zajęcia jak zastanawiać się jaki efekt da przytrzymanie
    > przycisku w sypialni przez 3 sek np)

    Nie trzeba sie nic zastanawiac - wiekszosc moich funkcji "dodatkowych" byla
    / jest tworzona wedlug zapotrzebowania, a nie z czapy, wiec uzywa sie tego
    intuicyjnie :-)

    No i zawsze powtarzam - moj system byl tanszy niz 100% instalacji elektrycznych
    robionych na zlecenie przez elektrykow (nie dla siebie) ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 87. Data: 2015-02-28 23:17:29
    Od: Kris <k...@g...com>

    Myślë że Twój plkpc kosztował więcej niż cała moja instalacja. A myślę że mamy równie
    funkcjonalne instalacje.

  • 88. Data: 2015-03-01 00:43:19
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 28 lutego 2015 23:17:30 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Myślë że Twój plkpc kosztował więcej niż cała moja instalacja. A myślę że mamy
    równie funkcjonalne instalacje.

    Na pewno nie mamy rownie funkcjonalnych instalacji :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 89. Data: 2015-03-01 01:50:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    Kwestia dyskusyjna.

  • 90. Data: 2015-03-03 14:03:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 marca 2015 01:50:28 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Kwestia dyskusyjna.

    O czym tu dyskutowac -> masz wylaczanie pojedynczych pieter / calego domu
    na jednym klawiszu? :) Nie masz chyba - wiec nie masz takiej samej
    funkcjonalnosci instalacji ;)

    Dyskutowac to mozemy o tym czy to jest mi / Tobie potrzebne, ale to jakie
    instalacja ma funkcje raczej dyskusji nie podlega :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.