  • 201. Data: 2021-03-28 21:59:29
    Temat: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Od: Majka <k...@g...com>

    niedziela, 28 marca 2021 o 18:48:36 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    > instalacji? Ja rozumiem, nowa instalacja z cienkimi rurkami w takiej
    > dziupli jak twoja, trzy grzejniki, bez zasobnika CWU, ale nie odważyłbym
    > się z góry zrobić założeń, że wbudowane naczynie o pojemności 6 litrów
    > wystarczy w przypadku jej instalacji i raczej jest bardziej
    > prawdopodobne, że trzeba będzie dołożyć naczynie do instalacji. Sama
    > zainteresowana z resztą napisała, że obecna instalacja posiada dość duży
    > baniak. Uważasz, że ktoś bezmyślnie powiesił taki duży baniak?
    > szklaną kulę i już wiesz ile wody krąży w jej instalacji.

    Panowie, tu mogę wtrącić coś, co może pomoże wam w określeniu ilosci wody, rozkładzie
    instalacji itp.
    Oto mój dom:
    https://www.archeton.pl/projekt-domu-kraska_388_opis
    ogolny
    różni się od oryginału patrząc na zdjęcia ze strony www:
    - na zdjęciu pierwszym widać dwa kominy - mój dom ma jeden dużo szerszy i dużo wyższy
    (ponad dach) komin, w nim cztery kanały - dwa dymowe i dwa wentylacyjne.
    - na zdjęciu trzecim wiatrołap (korytarzyk) jest b.mały - u mnie nie ma ścianki przed
    łazienką, a jest ścianka na przedłużeniu ściany schodowej, więc wiatrołap jest pi*oko
    dwa razy większy
    - tez zdjęcie trzecie - OBECNIE w lewym górnym rogu garażu jest u mnie wydzielone
    pomieszczenie z hydroforem (studnia) oraz z zasobnikiem ciepłej wody zawieszonym nad
    hydroforem (kotłownia jest pod schodami, więc woda do ogrzania zasobnika ma bardzo
    daleko, jak i wychodząca z zasobnika woda użytkowa ma bardzo daleko do najbliższego
    punktu czerpalnego)
    - zdjęcie czwarte /piętro/ - górny pokój jest podzielony na dwa pokoiki, więc pewnie
    u mnie jest jeden mały grzejnik więcej niż w tym projekcie, jak i jedno okno
    balkonowe jest więcej.
    - zdjęcie piate - u mnie nie ma /na szczęście!/ tego słupa pośrodku pokoju, mam jeden
    wielki salonjadalnię
    - zdjęcie siódme - nad wc/sedesem na samej górze w ścianie znajduje się naczynie
    wzbiorcze.
    - nad garażem mam dodatkowy pokój wielkości garażu

    Rurki u mnie w instalacji są 16 i 18 mm, jeden grzejnik drabinka, jedna podłogówka
    /stale wyłaczona/.
    11 grzejników płytowych, 10 średnich i jeden ogromny prawie jak trzy średnie.
    W garażu też był kiedyś grzejnik, ale nie ma, rurki zostały połączone wężykiem, a
    zawór jest stale zamknięty.
    Tak wygląda mój dom i instalacja.

    Majka

  • 202. Data: 2021-03-28 22:47:16
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 20:35, Kris pisze:
    > A sprawdziłeś powyzej jakiej pojemności instalacji producent zaleca
    > dodatkowe naczynie?
    > Nie sprawdziłęś boś teoretyk a z praktyki nie wiesz

    Proszę bardzo oto zapis producenta z instrukcji obsługi:

    "Kotły opisane w tej instrukcji mogą być podłączone do instalacji c.o. o
    pojemności max. 105litrów. Dopuszczalny jest montaż do instalacji o
    większej pojemności, po zastosowaniu dodatkowego wzbiorczego naczynia
    przeponowego. Doboru naczynia wzbiorczego do odpowiedniej pojemności
    wodnej instalacji grzewczej powinien dokonać projektant instalacji c.o..
    Zamontowania wzbiorczego naczynia przeponowego powinien dokonać
    wykonawca instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami"

    Taki dom jak Majki, budowany ponad 10 lat temu ma zapotrzebowanie
    grzewcze ok. 8-10kW

    Aby ogrzać taki dom potrzeba łącznie ok. 15-20mb grzejników panelowych
    typu 22 o wysokości 600

    Typowe grzejniki typu 22 mają pojemność ok. 6,6 litra na 1mb

    Jak wiec łatwo policzyć same grzejniki posiadają już ok. 100-130 litrów
    pojemności.

    A gdzie jeszcze rury, zasobnik CWU, podłogówka, którą posiada Majka?
    Ponadto napisała ona, że posiada jeszcze garaż, a w nim system grzewczy.
    Są tam prawdopodobnie dodatkowe grzejniki. Ile i jak duże? Grzejniki
    drabinkowe mają większą pojemność w stosunku do mocy.

    Dolicz sobie jeszcze wodę w obiegu (rury) oraz wodę grzejącą zasobnik
    CWU. Kwestią jest jeszcze jaki zasobnik. Z wężownicą ma pojemność obiegu
    wody kotłowej ok. 8-10 litrów. Dwupłaszczowy może mieć pojemność rzędu
    15-30 litrów, a typu zbiornik w zbiorniku rzędu 30-40 litrów.

    Jak więc widać w przypadku Majki, zdecydowanie będzie potrzebne
    dodatkowe naczynie przeponowe w przypadku układu zamkniętego.

    Rzecz w tym, że ja jestem i teoretykiem i praktykiem z dużym
    doświadczeniem, a nie tak jak ty zwykłym ignorantem-użytkownikiem
    jedynego kotła w życiu, użytkowanego w mieszkaniu, który nawet nie ma
    pojęcia jak działa instalacja grzewcza. Dlatego w odróżnieniu od ciebie
    umiem to policzyć i wiem, kiedy dodatkowe naczynie będzie potrzebne, a
    kiedy nie.

    Tak więc przestań pajacyku-teoretyku pieprzyć od rzeczy w tematach o
    których kompletnie nie masz pojęcia i przestań dyskredytować i pomawiać
    takie osoby jak ja, które wiedzą o czym piszą. Radzę, więcej pokory i
    więcej szacunku do ludzi.

  • 203. Data: 2021-03-28 23:18:03
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 21:59, Majka pisze:
    > Panowie, tu mogę wtrącić coś, co może pomoże wam w określeniu ilosci wody,
    rozkładzie instalacji itp.

    Najprościej zmierz wysokość i długość grzejników. Jeden metr grzejników
    podwójnych o wysokości 60cm (najpopularniejszy rozmiar) ma pojemność ok.
    6,6 litra.

    Do grzejników zapewne poprowadzone są rury miedziane?

    Jeżeli tak to rury doprowadzone do grzejników to 15 i 18 ale piony lub
    rury odchodzące od kotła mają większe przekroje. Zapewne co najmniej 22,
    a najprawdopodobniej 28

    Pojemności wodne rur miedzianych to:

    15 - 0,133 litra / m

    18 - 0,201 litra / m

    22 - 0, 314 litra / m

    28 - 0,531 litra / m

    Podłogówka to prawdopodobnie PEX 16

    Na 1m2 podłogówki układa się średnio ok. 6-7mb rury PEX16

    1mb takiej rury ma pojemność - ok. 0,107 litra / m

    Trzeba by było znać długość wszystkich rur z danej średnicy i można
    policzyć objętość wodną całej instalacji.

    Trzeba też doliczyć pojemność obiegu wody grzewczej w zasobniku CWU w
    zależności od typu:

    Z wężownicą - 8-10 litrów

    Dwupłaszcz - 15-30 litrów

    Zbiornik w zbiorniku - 30-40 litrów.

    oraz pojemność w wymienniku kotła

  • 204. Data: 2021-03-28 23:23:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 23:18, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > policzyć objętość wodną całej instalacji.
    >

    > Trzeba też doliczyć pojemność obiegu wody grzewczej w zasobniku CWU w

    P.S. Drabinki mają większe pojemności wodne, w zależności od typu jest
    to ok. 10-18 litrów /m2

  • 205. Data: 2021-03-28 23:24:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Chciałabym, żeby z kotłów 1F/2F pracował u mnie ten, który mniej spali jednostek
    gazu na jednostkę wytworzonego ciepła, żeby to był kocioł cichszy niż głośniejszy,
    trwalszy niż mniej trwały.

    Ja też lubię wiedzieć, ale jeśli ktoś mi mówi że miś uszatek ma
    klapnięte uszko, pytam dlaczego. Ty też pytaj, bo mnie użytkownik nie
    odpowie.

    Dostałaś wyszczególnione wszystkie zalety kotła 1f który grzeje bufor.
    Jesteś do tego przyzwyczajona, rozumiem. Ale zapytaj kolegów o wady. to,
    że bez trzeciej rurki czas dostawy wody w 1f i 2f, będzie prawie taki
    sam już wiesz. to że całe ciepło, które pójdzie w nagrzanie bufora tak i
    tak zostanie w domu to już też wiesz. a powiedzieli Ci ze latem też?
    Jeśli poza sezonem grzewczym, przyjdzie chłodniejszy dzień, to w 2f
    potrzebujesz kilku minut, aby się nagrzały kaloryfery. w 1f - musisz
    zagrzać baniak. Jeśli wyjedziesz na kilka dni - to też będzie strata na
    utrzymywania baniaka w gotowości, albo ponowne nagrzanie. Czy baniak nie
    wymaga serwisu? Legionelioza, dodatkowa pompa?
    Dlatego konsekwentnie pytam czy warto się pierdzielić z 1f+baniak, dla
    uzyskania większej stabilności wody użytkowej podczas odkręcania
    drugiego kranu. JA widzę wyższość instalacji 1f+baniak TYLKO w tym
    jednym jedynym przypadku. No i jeszcze nie da sie "ciurkać" ciepłą wodą.
    (przynajmniej latem), bo zimą buforem dla 2f stają się kaloryfery. (to
    jeszcze zależy od wymiennika, ale mój ariston i termet tak mają)
    Co do kosztów gazu, myślę że wytworzenie ciepła(2f), będzie tańsze niż
    wytworzenie i utrzymanie 1f+baniak). szczególnie latem. na pewno ktoś
    mnie wyśmieje, ze różnica jest minimalna, nie ma jej, albo nawet jest
    odwrotnie. poproś wtedy o logiczne wyjaśnienie.
    Spróbuj oszacować ile złotych rocznie poleci w komin, i jak długo kocioł
    będzie żył. strzelam że spalisz 2tyś na rok, a kocioł spełniający
    minimalne wymagania kosztuje 3.5 tyś. Piszesz o 1f+baniak, wspominając o
    kwocie 10tyś. Zastanów się jak długo droższe rozwiązanie będzie się
    zwracać. przez 10, 20, 30 lat? JA tego nie wiem, nie wstydzę się tego,
    ale pytam jak to oszacować. I teraz przychodzą koledzy którzy wiedzę
    mają duuuużo większą od mojej, ale zatajają wady. Koledzy którzy srają
    pieniędzmi, którzy nigdy sobie nie zadali takich pytań jakie ja stawiam,
    ale sentencja "tanie mięso jedzą psy" usprawiedliwia wszelkie wydatki.
    Piszę o termecie, bo go mam. ale tanie kotły robi jeszcze parę firm. nie
    wierzę że ariston, beretta... robią gówno, bo te firmy splajtowałyby.
    Nie wierzę, bo te kotły z którymi się spotykam, nie padają jak muchy.
    Opisywałem jeden który "padł", ale uszkodzeniu uległa dioda zabita
    wyładowaniem, a nie precyzyjna mechanika. natomiast wtedy spotkałem się
    z próbą naciągnięcia na wymianę płyty głównej. Ponownie próbowano mnie
    naciągnąć przy zakupie kolejnego kotła. poczytaj sobie (sory nie wiem
    czym czytasz i jak dać linka) szczególną uwagę zwracając na Użytkownika

    tani kocioł 2f kondensacyjny 07.09.2020, 13:13
    dofinansowanie wymiany ogrzewania w Bytomiu 7.10.2020, 09:10

    Zalety są oczywiste, pytaj o wady.

    ToMasz

    ponawiam propozycje. jeśli jest szansa że zdecydujesz się na 2f, moge Ci
    na filmie pokazać jak działa, reaguje na zmiany wypływu. Czy będzie
    działał za 10 lat - śmiało i ze 100% pewnością odpowiadam - NIE WIEM.
    Wierzysz mi? A czy wierzysz tym którzy sugerują/twierdzą że na100% nie
    będzie działał?

  • 206. Data: 2021-03-29 11:08:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 23:24, ToMasz pisze:

> [...]
    > latem też? Jeśli poza sezonem grzewczym, przyjdzie chłodniejszy dzień,
    > to w 2f potrzebujesz kilku minut, aby się nagrzały kaloryfery. w 1f -

    Tomcio Paluch?

    Bzdury piszesz. Podgrzewanie baniaka trwa nawet krócej jak podgrzewanie
    przepływowe takiej samej ilości wody. Z tą różnicą, że kiedy kąpie się
    rodzinka (po kolei osoba za osobą) przy kotle 2f z podgrzewaniem
    przepływowym to w chałupie robi się zimno, bo grzejniki w tym czasie nie
    grzeją, a baniak z reguły jest cały czas nagrzany i kocioł pracuje
    krócej, aby go tylko dogrzać. Czyli przy baniaku są krótsze przerwy w
    grzaniu CO, bo baniak jest tylko dogrzewany krótszymi cyklami. Choć i
    tak te przerwy w przypadku kotła 1f czy 2f pod względem ogrzewania CO są
    mało zauważalne.

    Przy przepływowym podgrzewaniu strumień wody jest ograniczony zarówno
    ogranicznikiem przepływu w kotle jak i ogranicznikami przepływu w
    perlatorach. Ponadto ograniczona jest temperatura wody na wylocie z
    kotła. Przez to nigdy kocioł nie będzie tej wody podgrzewał pełną mocą.

    W przypadku podgrzewania zasobnika CWU kocioł może pracować pełną mocą i
    bardzo dużym strumieniem wody podgrzewać zasobnik. Dlatego trwa to
    krócej i krótsze są przerwy w grzaniu CO.

    Chyba, że jakiś cymbał podłączy zasobnik z podkową (taki jak obecnie
    posiada Majka przy kotle węglowym) do kotła gazowego to wtedy faktycznie
    w chałupie jest zimno, a kocioł podgrzewa zasobnik pół dnia i nie może
    go podgrzać. Ale cóż? Są nawet na tej grupie tacy, którym to nie
    przeszkadza, aby doradzać takie rozwiązania autorce tematu.

    > Jeśli wyjedziesz na kilka dni - to też będzie strata na utrzymywania
    > baniaka w gotowości, albo ponowne nagrzanie. Czy baniak nie wymaga
    > serwisu? Legionelioza, dodatkowa pompa?

    Wiesz co to są zasobniki typu zbiornik w zbiorniku firmy ACV?

    To baniaki z dożywotnią gwarancją. Zbiornikiem na wodę użytkową ze stali
    nierdzewnej, czyli Legionella nie ma łatwego życia. Zasobniki mają tak
    dużą wydajność, że dla przykładu zasobnik o pojemności 130 litrów w
    ciągu 1 godziny przygotuje wodę do kąpieli 2 osób w dużej wannie lub 4
    osoby pod prysznicem. Czas podgrzania takiego zasobnika to ok. 20 min.
    Zanim jedna osoba skończy kąpiel to baniak już ma przygotowaną porcję do
    kąpieli dla drugiej osoby. Nie ma anody magnezowej czy tytanowej, bo nie
    potrzeba. Cały serwis ogranicza się do przetarcia wilgotną ściereczką z
    kurzu wierzchu baniaka, ale ma to tylko charakter estetyczny, a nie
    konieczny ze względów technicznych.

    Poza tym jak wyjedziesz na kilka dni to grzanie CWU można wyłączyć i je
    załączyć tuż po przyjeździe i po 20 min. masz cały baniak ciepłej wody.
    Jak się boisz, że będziesz musiał czekać te 20 min. na ciepłą wodę to
    możesz sobie uruchomić podgrzewanie CWU telefonem komórkowym.

    Poza tym kotły mają funkcję Antylegionella, która cyklicznie pozbywa się
    bakterii oraz funkcję inteligentnego komfortu ciepłej wody. Polega to na
    tym, że kocioł uczy się zachowania domowników, kiedy korzystają z
    ciepłej wody i podgrzewa ciepłą wodę tylko wtedy, kiedy wie, że będzie
    ona potrzebna. Kiedy kocioł wie, że domownicy nie korzystają z ciepłej
    wody to nie grzeje niepotrzebnie wymiennika. Dotyczy to zarówno kotłów
    1f z zasobnikiem jak i 2f grzejących przepływowo. Co zaś się tyczy
    kotłów 2f to kocioł ten dzięki funkcji komfortu ciepłej wody dostarcza
    ciepłą wodę natychmiast po odkręceniu kranu, zanim jeszcze uruchomi się
    palnik. W ten sposób użytkownik może zaoszczędzić sporą ilość wody w
    porównaniu do większości kotłów na rynku. Co ciekawsze dzięki tej
    funkcji można w bardzo łatwy sposób zrealizować cyrkulację ciepłej wody
    z użyciem kotła 2f firmy ACV/Thermagen.

> [...]
    > wodą. (przynajmniej latem), bo zimą buforem dla 2f stają się
    > kaloryfery. (to jeszcze zależy od wymiennika, ale mój ariston i termet

    No i widzisz, a w 1-f z zasobnikiem można ciurkać i kocioł latem nie
    musi podgrzewać grzejników i tu masz straty. W przypadku kotła 1f +
    zasobnik masz straty na skutek wychładzania się zasobnika i wychładzania
    cyrkulacji jeżeli jest, a w przypadku kotła 2f przymusowe podgrzewanie
    grzejników przy małych poborach ciepłej wody. Czyli myjąc zęby latem,
    grzeją grzejniki.

> [...]
    > kocioł będzie żył. strzelam że spalisz 2tyś na rok, a kocioł
    > spełniający minimalne wymagania kosztuje 3.5 tyś. Piszesz o 1f+baniak,

    Ale 10 tys. zł dotyczyło Twojego taniego kotła Termeta, bo takie ceny
    autorka tematu znalazła w necie. Jeżeli odpowiadasz to zapoznaj się z
    informacjami, na które odpowiadasz.

> [...]
    > którzy nigdy sobie nie zadali takich pytań jakie ja stawiam, ale
    > sentencja "tanie mięso jedzą psy" usprawiedliwia wszelkie wydatki.

    Trwałość, prosta konstrukcja i tańszy serwis kotła przekładają się na
    niższe ogólne koszty. Co z tego, że kupisz tańszy kocioł, skoro posłuży
    o wiele krócej, a w serwisowaniu będzie droższy, bo trzeba będzie
    wymieniać uszczelki. Piszesz, że jest dużo tanich kotłów. Ale pytałeś
    jak drogi jest ich serwis? Dla przykładu jeden z najtańszych kotłów De
    Dietrich - podczas każdego serwisu wypadałoby wymienić komplet
    wszystkich uszczelek, oringów - koszt ok. 400zł. Nie wymienia się, bo
    drogo, a przy tym masa roboty dla serwisanta, a po 4-5 latach wewnątrz
    kotła rdza na rdzy i kocioł do wyrzucenia. Chcesz zdjęcia, które
    osobiście robiłem tym kotłom przy wymianie? Konstrukcyjnie kotły są
    podobne jak Termet. Jednak zaletą Termeta są nieco tańsze części oraz
    bardziej przemyślane rozłożenie podzespołów wewnątrz obudowy, do których
    jest swobodny dostęp. W przypadku De Dietich-ów dostęp jest tragiczny.
    Podobnie też z Berettami i stanowaczą większością tanich kotłów. Tu
    zdecydowanie Termet przebija większość budżetowych kotłów i jeżeli
    maiłbym komuś polecić Berettę, Aristona, Immergas-a, De Dietrich-a to
    zdecydowanie Termet będzie lepszy.

    Bolączką Termeta i większości kotłów gazowych 2f są zawory przełączające
    w których co kilka lat trzeba wymienić taki komplet naprawczy:
    https://piecgazowy24.pl/kotly-gazowe/zestaw-naprawcz
    y-zaworu-trojdrogowego-kotla-termet-ecocondens-silve
    r-nowy

    Na zużycie się tych oringów głównie wpływ ma twardość wody. Jeżeli ktoś
    ma miękką wodę lub stację zmiękczającą to możliwe, że w ciągu 10 lat
    użytkowania kotła nie będzie musiał wymieniać tego kompletu naprawczego.

    Ponadto czasami zapychają się wymienniki płytowe do podgrzewania ciepłej
    wody. Także zależy od twardości wody.

    W porównaniu do ww konstrukcji kotłów, kotły 2-funkcyjne ACV/Thermagen w
    ogóle nie posiadają zaworu przełączającego, ani wymiennika płytowego.
    Kamień w wężownicy podgrzewającej ciepłą wodę także się nie osadza.

    > Piszę o termecie, bo go mam. ale tanie kotły robi jeszcze parę firm.
    > nie wierzę że ariston, beretta... robią gówno, bo te firmy splajtowałyby.
    > Nie wierzę, bo te kotły z którymi się spotykam, nie padają jak muchy.

    Mnie zarzucałeś wróżenie, a sam co robisz? Kierujesz się wiarą.

    Co do ACV-ów nie kieruję się wiarą, ale wiedzą popartą kilkunastoletnim
    doświadczeniem z tą marką i nie zachwalam tej marki, bo mam ACV-a, tylko
    mam ACV-a, bo chwalę tę markę. W tym roku będę montował kocioł gazowy w
    drugim domu. Zgadnij jaki?

> [...]
    > Użytkownika
    >
    > tani kocioł 2f kondensacyjny 07.09.2020, 13:13
    > dofinansowanie wymiany ogrzewania w Bytomiu 7.10.2020, 09:10

    Twierdzisz, że droższych kotłów nie dofinansowują?

> [...]
    > działał za 10 lat - śmiało i ze 100% pewnością odpowiadam - NIE WIEM.
    > Wierzysz mi? A czy wierzysz tym którzy sugerują/twierdzą że na100% nie

    A wierzysz tym, którzy serwisowali setki kotłów z których najstarsze
    pracują od ok.15lat (bo wtedy ACV weszło na polski rynek) i spośród
    wszystkich awarii można by było ich policzyć na palcach jednej ręki?
    Przy czym awarie raczej dotyczyły błędów nie związanych z awaryjnością
    samego kotła lub dotyczyły naturalnego zużycia: przepięcia spowodowane
    burzą i uszkodzeniem różnicówki w instalacji, zalanie elektroniki
    wentylatora wodą, która dostała się nieszczelnościami komina w kanał
    powietrzny, zapchanie się kamieniem czujnika przepływu, zastała się
    pompa, do wymiany stwardniała uszczelka palnika po ok. 8 latach
    bezawaryjnej pracy kotła, uszkodzenie czujnika zewnętrznego, po 10
    latach użytkowania wypalona elektroda jonizacyjna.

    Dla serwisanta jest to kiepski kocioł, bo nie da się zarobić na jego
    naprawach, a nierzadko klienci jak zobaczą jak łatwą czynnością jest
    czyszczenie wymiennika to po okresie gwarancji sami sobie czyszczą
    kocioł i już nie wołają serwisu. Kotły tak prosty w budowie, że nawet
    nie ma się co w nich popsuć. Nie chwalę ich bo to ACV, ale chwalę tych,
    którzy wymyślili tak świetną i prostą w budowie konstrukcję i jest to
    firma holenderska Intergas, a kotły są sprzedawane pod 5 markami na
    świecie z czego w Polsce są 2 marki ACV i Thermagen. Jak Termet zacznie
    produkować podobne konstrukcyjnie kotły lub zacznie te kotły sprzedawać
    pod swoja marką to będę chwalił Termeta, ale póki co rozwiązania
    konstrukcyjne Termeta są o wiele gorsze. Nie twierdzę, że są złe, ale
    twierdzę, że ACV/Thermagen ma lepsze.

    Tu obejrzyj dlaczego konstrukcja tych kotłów jest tak prosta i tak
    niezawodna: https://www.youtube.com/watch?v=KDyvOaM7M8U

    Tu sobie obejrzyj jak wygląda czyszczenie wymiennika tych kotłów: z
    serii HRE https://www.youtube.com/watch?v=AogaQXRH1UI

    oraz serii HR (ja taki mam u siebie)
    https://www.youtube.com/watch?v=iSkyILHWQk4

    a tutaj czyszczenie kotła o nieco zmodyfikowanej konstrukcji ale
    wywodzącej się z tej samej serii Intergas/ACV HR (różnice niewielkie)
    https://www.youtube.com/watch?v=xgW_BNhpuC8

    A tu dla porównania dostęp do wymiennika Termet Silver
    https://www.youtube.com/watch?v=Hs4xpWbbhk8

    Oczywiście na Użytkownika trzeba uważać, bo obnaża i dementuje głupoty i
    nieprawdziwe informacje rozsiewane przez ignorantów.

  • 207. Data: 2021-03-29 11:44:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 28 marca 2021 o 23:25:00 UTC+2 ToMasz napisał(a):

> [...]
    > drugiego kranu. JA widzę wyższość instalacji 1f+baniak TYLKO w tym
    > jednym jedynym przypadku. No i jeszcze nie da sie "ciurkać" ciepłą wodą.

    2f nie mam i nigdy nie miałem, ale w mieszkaniu mam obecnie przepływowego junkersa w
    łazience (aktualnie nowy, ~20kW) i jest to piecyk, który nadaje się tylko do obsługi
    jednej baterii. Strumień wody i tak jest taki sobie, np. deszczownica na
    najmocniejszym trybie kiepsko działa - za mało wody dostaje... nie mam wodomierza,
    więc brak strat ciśnienia, od pionu wodnego do prysznica przez piecyk jest ze 3-4m
    rurki, więc więcej się raczej nie wyciągnie z tego...
    Mieszkanie z lat 70tych, pomimo braku "wszystkiego" w tym czasie nie wpadli na pomysł
    podpięcia pod to kuchni, bo by już masakra była... tylko dali drugi taki 19kW na
    baterię kuchenną.

    W domu mam cyrkulację i zasobnik CWU - wg mnie warto dopłacić do komfortu, ale
    oczywiście co kto lubi... Największa wady mojego przepływowego to: czekanie na ciepłą
    wodę, nie da się lekko odkręcić (np. mycie zębów), kiepska wydajność, zmiany temp.
    przy skokach ciśnienia (np. któryś sąsiad spuści wodę automatem spłukującym...)
    No i gdyby ktoś chciał baterię termostatyczną to chyba też nie jest prosto przy
    przepływowych (nie testowałem, zrezygnowałem na etapie czytania o problemach...)

  • 208. Data: 2021-03-29 14:09:57
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 11:44, WS pisze:

> [...]
    przepływowych (nie testowałem, zrezygnowałem na etapie czytania o problemach...)

    Nie porównuj kotła 2f z przepływowym podgrzewaczem wody.

    Po pierwsze podgrzewacze mają niższą moc niż kotły podczas grzania CWU.

    Po drugie podgrzewacze grzeją z dużo niższą sprawnością - rzędu 70%, a
    kotły nawet ponad 100% czyli już z powodu samej sprawności kotły mają
    ok. 30% większą wydajność grzewczą.

    Po trzecie kotły mają dużo większy zakres modulacji mocy, a tym samym
    mogą grzać mniejsze strumienie wody bez jej przegrzewania.

    Po czwarte kotły o wiele lepiej stabilizują temperaturę wody i nie ma
    skoków temperatury z powodu tego, że sąsiad spłukuje g....

    Po piąte kotły 2f mogą być wyposażone w funkcję "komfortu CWU", który
    polega na tym, że kocioł utrzymuje wewnątrz ciepły wymienni po to abyś
    miał ciepłą wodę dostępną natychmiast zanim jeszcze odpali palnik. W
    podgrzewaczach przepływowych takiej funkcji nie uświadczysz, ponieważ są
    to głównie podgrzewacze z otwartymi komorami spalania i taka funkcja
    powodowałaby ogromne straty energii.

    Są też kotły 2f (np. taki jak mój ACV), który posiada tryb inteligentny
    komfortu CWU. Polega to na tym, że kocioł cały czas się dostosowuje do
    zachowania domowników i utrzymuje ciepły wewnętrzny wymiennik ciepła, a
    w nim porcję ciepłej wody, która jest natychmiast dostępna zanim odpali
    palnik, tylko w tych porach dnia, kiedy zarejestruje, że domownicy
    używają ciepłej wody. Oczywiście komfort ciepłej wody poza trybem
    inteligentnym, można wyłączyć całkiem, załączyć na stałe lub sterować
    zegarem lub choćby zwykłym wyłącznikiem. Ale myślę, że tryb inteligentny
    jest najlepszym rozwiązaniem. Pozwala on na ograniczenie strat ciepła do
    minimum.

    Oczywiście kocioł ładujący zasobnik ciepłej wody daje większy komfort,
    ale kosztem nieco większej inwestycji oraz większych strat energii. Ale
    takie rozwiązanie ma sens tylko wtedy, kiedy chcemy jednocześnie
    korzystać z 2 łazienek czy też łazienki i kuchni. Choć powiem Ci, że mój
    kocioł daje radę obsłużyć 2 łazienki jednocześnie, ale jego moc dla CWU
    to 36kW.

    Nie ma też problemu, aby doposażyć go w cyrkulacje ciepłej wody. Co
    ciekawsze kotły 2f tej firmy w razie jak się okaże, że wydajność ciepłej
    wody jest zbyt mała to w łatwy sposób można przerobić na kocioł 1f
    ładujący zasobnik. W niewielu kotłach innych firm jest to możliwe. Ale
    wszystkie kotły 2f wszystkich firm można doposażyć w zasobnik warstwowy.
    Tyle, że jest to nieco droższe rozwiązanie od tradycyjnego zasobnika.

    Przy korzystaniu z jednego poboru wody w tym samym czasie, kocioł 2f
    jest świetnym, ekonomicznym rozwiązaniem. W pewnych przypadkach
    przewyższającym rozwiązania z kotłem 1f i zasobnikiem. Zwłaszcza z tanim
    zasobnikiem.

  • 209. Data: 2021-03-29 14:43:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Mar 2021 11:08:41 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > a w przypadku kotła 2f przymusowe podgrzewanie
    > grzejników przy małych poborach ciepłej wody. Czyli myjąc zęby
    > latem,
    > grzeją grzejniki.

    A tego nie rozumiem, jakim cudem? Jeśli wyłączone jest latem grzanie
    c.o. to piec nie uruchamia pompy c.o. (inne pompy w instalacji też są
    latem wyłączone), więc jak (nawet chwilowo) ciepło ma przejść na
    obieg c.o.?
    U siebie mam zaprogramowaną pauzę obiegu.c.o. na czas grzania cwu
    żeby pompy rozdzielaczy nie wprowadzały z powrotem (że sprzęgła)
    chłodniejszą wodę z powrotu gdy pompa od co w piecu pauzuje na czas
    podgrzewania cwu... Ale to konfiguracja specyficzna, właśnie z powodu
    pauzy pompy c.o.

    --
    Marek

  • 210. Data: 2021-03-29 14:49:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Mar 2021 14:09:57 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > że mój
    > kocioł daje radę obsłużyć 2 łazienki jednocześnie, ale jego moc dla

    Ale grzeje przepływowo bez żadnego czasobnikaz bezpośrednio do
    punktów odbioru? Nie przeszkadza Ci mniejszy przepływ w pkt. odbioru,
    szczególnie jak dwa krany na raz zostaną odkręcone?

    --
    Marek