  • 11. Data: 2010-10-06 20:15:30
    Temat: Re: Czy 24 +12 to optymalna kombinacja ?
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "unet" <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:i8icl2$rr7$1@inews.gazeta.pl...

    > Dom jest teraz tylko na papierze. To projektant zaproponował taką
    > konfigurację
    > na moją prośbę by zmienić na BK (bliskość fabryki i wprawiona w tym
    > materiale
    > ekipa). Projektant uzasadnił, że BK 24 + styro 12 to najbardziej popularna
    > obecnie konfiguracja.
    >
    > Co do parametrów nic więcej na tym etapie nie wiem. Nie wiem nawet jaki
    > rodzaj
    > BK zastosować, czy 400, czy 600 czy ... ?
    >
    > Co do pytania, to oczekiwałem bardziej jakiś życiowych odpowiedzi, może
    > mądrości ludowych czy innych mitów :)

    Zadałeś pytanie czy dając 12 cm styro jest optymalnie, a ja Co
    odpowiedziłam, że to zależy od wielu innych informacji.
    Jeśli dasz droższą i lepszą izolację ścian, to aby miało to sens musisz
    pomyśleć o odpowiednio lepszej izolacji dachu i posadzki, unikaniu mostków
    cieplnych, odpowiednich oknach, roletach, wentylacji, ogrzewaniu, a nawet
    odpowiedniej bryle budynku i rozmieszczeniu okien wzgledem stron świata.
    Jeśli nie zależy Ci na kosztach ogrzewania, to możesz postępować wg słów
    wielu budowlańców: "bo tak się robi".

    W kilku odpowiedziach przeczytałeś o 15 a nawet 20 cm styropianu. Tylko nikt
    nie napisał jakiego. Otóż współczynniki lambda mogą wynosić od 0,040 W/mK
    dla "standardowych", przez 0,038 aż do 0,031 W/mK dla styropianu z dodatkiem
    grafitu. Różnica w parametrach wynosi około 30 %, czyli dając 15 cm lepszego
    styropianu otrzymujesz taki efekt jakbyś dał 20 cm zwykłego styropianu. Jest
    w sieci sporo kalkulatorów do liczenia współczynnika U dla ścian i innych
    przegród, więc możesz sobie wyliczyć te teoretyczne współczynniki. W
    praktyce dużo jeszcze zależy od dokładności wykonania.
    Ja mam porotherm 25 cm i 15 cm styropianu "Platinum" (0,031) z
    Termoorganiki. Wspólczynnik U dla ścian wynosi niecałe 0,19 W/m2K, czyli jak
    dla domów energooszczędnych. Koszty ogrzewania już mam przyzwoite pomimo, że
    nie wszystko jest ukończone.

    Teraz należy sobie wyobrazić, że zwykle w budynkach przez ściany uchodzi
    jakieś 25% ciepła, a więc koszt ogrzewania w 75 % zależy od pozostałych
    elementów budynku.
    Jeśli nie chcesz wydawać majątku na gaz, to musisz zadbać nie tylko o wyższy
    standardocieplenia ścian ale o cały projekt domu.

    A więc dach wypadałoby ocieplić 30 cm wełny (standardowo 0,04), ale może być
    25 cm odpowiednio lepszej). Wentylacja - ja jestem zwolennikiem
    mechanicznej. Posadzka - 10 cm styropianu to minimum, a 15 cm nie będzie
    przesadą, szczególnie jeśli myślisz o podłogówce. Izolacja fundamentów - 10
    cm styropianu. Uważaj z izolacją posadzki, bo jej odpowiednią grubość trzeba
    od razu zaplanować, aby nie mieć problemu ze zbyt niskimi nadprożami.

    Ja mam u siebie na poddaszu 27-30 cm wełny, 10 cm pod posadzką (bo wiecej
    się nie zmiesciło) no i wentylację mechaniczną. I niestety dach wielospadowy
    oraz dwa balkony (dokładnie ocieplone).

    Resztę porad znajdziesz w dowolnym artykule na temat budownictwa
    energooszczędnego. Przy okazji poczytaj, jakie domy stawia się w Niemczech i
    Skandynawii albo przestudiuj gotowe projekty domów energooszczędnych (np.
    studio Lipińscy).

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 12. Data: 2010-10-07 06:53:54
    Od: "unet" <t...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > przegród, więc możesz sobie wyliczyć te teoretyczne współczynniki. W
    > praktyce dużo jeszcze zależy od dokładności wykonania.

    Na wstępie wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Moje pytanie może się
    wydawać lamerskie ponieważ nie rozważałem jeszcze tego zagadnienia. Plan na
    ten rok to fundamenty. Przez zimę będę myślał i kalkulował...
    Grubość ścian jest potrzebna dla geodety który będzie na dniach tyczył dom.
    Będzie pewnie potrzebna także przy "wyciąganiu" fundamentu. Stąd taki wątek.

    Nie buduję domu pasywnego ani energooszczędnego. Nie będę ocieplał domu
    technologiami NASA. Zdaję też sobie sprawę z tego że ściany to nie wszystko.
    Pytanie o "optymalną" szerokość warstw to przede wszystkim pytanie o część
    wspólną pomiędzy ceną, łatwością montażu i efektywnością.

    Upraszczając do bólu, chodzi mi o takiego Volkswagena wśród konfiguracji
    grubości warstw :)

    Odzdrawiam.

  • 13. Data: 2010-10-07 06:59:20
    Od: "unet" <t...@W...gazeta.pl>

    janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

    > (...)

    Dzięki.

    Od granicy mam specjalnie 4,20m także teoretycznie mam te 20cm rezerwy przy
    konfiguracji projektowej ściany 36cm.

    Czyli jakbym zastosował np 24+16 = 40cm to odległość do granicy wyniesie
    4,16m. Rozumiem, że to przejdzie odbiór ?

  • 14. Data: 2010-10-07 07:05:05
    Od: "unet" <t...@W...gazeta.pl>

    ŁC <a...@r...to> napisał(a):

    > Uściślij o jakim styropianie mowa (w sensie współczynnika przewodzenia
    > ciepła), bo rozbieżności są spore.

    Hmm, takim o najlepszym współczynniku efektywności do ceny. A no i pewnie musi
    być łatwy w montażu, żeby ekipa tego nie zepsuła ;)

    Nie rozważałem na ten moment konkretnych modeli, chodzi mi tylko o grubość, bo
    jestem przed tyczeniem osi budynku.

  • 15. Data: 2010-10-07 07:25:48
    Od: Ryszard <n...@p...onet.pl>

    janusz_kk1 wrote:

    > Bo w projekcie jest przyjmowana minimalna wartość zapewniająca
    > spełnienie parametrów ściuany wzg normy dla ścian 2W..
    > Ja miałem identycznie, a że 12 musiałby zamawiać to dałem 15 czyli 10+5
    > na mijankę, szczelniej i taniej bo to typowe grubości do dostania
    > w kadym składzie.
    > A geodecie podaj że dasz 20cm, lepiej mieć te 5cm luzu od granicy.

    a przypadkiem warstwy wykańczające (Czyli róznież ocieplenie) są
    pomijane przy wyznaczaniu odległości od granicy ? czy jakoś tak...

  • 16. Data: 2010-10-07 07:42:23
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Thu, 07 Oct 2010 09:25:48 +0200, Ryszard napisał(a):

    > a przypadkiem warstwy wykańczające (Czyli róznież ocieplenie) są
    > pomijane przy wyznaczaniu odległości od granicy ? czy jakoś tak...

    W pewnym sensie - odległość liczy się od lica okna.

    --
    ŁC
    Wszystkie kobiety są piękne, tylko nie po wszystkich to widać

  • 17. Data: 2010-10-07 08:16:44
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 06-10-2010 o 21:34:05 ŁC <a...@r...to> napisał(a):

    > Uściślij o jakim styropianie mowa (w sensie współczynnika przewodzenia
    > ciepła), bo rozbieżności są spore.
    Typowym, bieżemy jeden typowy współczynnik i liczymy straty ciepła dla
    danej grubości,
    jak to wpiszesz w układ współrzędnych to otrzymasz krzywą która wpier jest
    stroma
    bo jakakolwiek izolacja daje duże zminay, dalsze powiększanie grubości
    powoduje coraz
    mniejsze przyrosty zmian, krzywa się wypłaszcza, wg mnie sensowne jest 15
    góra 20cm
    później koszty i inne problemy wykonawcze podważają sens grubszych
    izolacji.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 18. Data: 2010-10-07 08:20:41
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 06-10-2010 o 21:46:57 adam <a...@g...pl> napisał(a):

    > Parenascie lat temu mówili ?e 5 cm to maximum, dzi? jakby kto? taki
    > po?o?y? to wszyscy by go wy?miali.
    > Wg mnie z ociepleniem trzeba byc o krok do przodu. Jak skoczy gaz do
    > góry, to wszystkie krzywe sie zmieni? i 20 cm bedzie takie akurat.
    Tylko że paręnaście lat temu były marne okna to i grubsza izolacja ścian
    była bez sensu, teraz przy cieplejszych oknach można a nawet należy lepiej
    izolować ściany, a i tak są inwestorzy co sobie robią ścianę 1W :)

    > Tylko przy takiej grubo?ci wneka okienna dziwnie wygl?da, trzebaby
    > inaczej licowaae okna.

    No dokładnie, tu już sią zaczynają problemy wykonawcze np jak kołkować taki
    styropian, małe okna wyglądaja jak otwory sztrzelnicze :) itp.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2010-10-07 08:42:57
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

> [...]
    > wspólną pomiędzy ceną, łatwością montażu i efektywnością.
    >
    > Upraszczając do bólu, chodzi mi o takiego Volkswagena wśród konfiguracji

    Rozpisałem się, bo sam to przerabiałem. Wybrałem projekt typowy, który mi
    się podobał i pasował do działki o sporym nachyleniu. Na szczęście mam dośc
    miejsca i obrys budynku (większy o 30 cm niż w projekcie) nie stanowi
    problemu. Geodeta wytyczył dom wg projektu fundamentów. W czasie budowy dom
    zrobił się większy o grubość ocieplenia. Do odbioru budynku robi się osobne
    pomiary i wytycznanie z poczatku budowy nie jest do niczego potrzebne.
    Pierwszy problem pojawił się przy wysokości pomieszczeń, gdyż nagle
    wymyśliłem 10 cm ocieplenia posadzki (w projekcie było 6 cm i cienka 4 cm
    wylewka). Wykonawca zrobił nadproża parteru z pewnym zapasem wysokości, ale
    nie starczyło miejsca na zrobienie podłogówki (i tak nie jestem do niej
    przekonany), ani na posadzkę grubszą niż 12-15 mm. Potem po odwiedzinach u
    krewnych w ich nowym domu i po nieprzespanej nocy w dusznym pokoiku na
    poddaszu, postanowiłem zrobić wentylację mechaniczną. Ta decyzja wymusiła
    pozostałe - czyli odpowiedni dobór izolacji ścian i poddasza. Nic tu z
    technologii NASA, a Niemcy na swoje "Volkswageny" nie dają 12 cm styropianu
    tylko dużo więcej.

    pozdrawiam,
    Druid29

  • 20. Data: 2010-10-07 08:47:05
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > małe okna wyglądaja jak otwory sztrzelnicze :) itp.

    prawidłowo osadzone okno bedzie owszem dziwnie wygladać, ale do środka...

    popatrzecie na stare kamienice, często z murami o grubości blisko 1m.
    może wrócą do łask okna skrzynkowe?