  • 21. Data: 2009-10-17 16:31:14
    Temat: Re: Czy dam rade wybudowac?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 17 Oct 2009 16:08:07 +0200, Maniek4 napisał(a):

    > Pocieszaj mnie dalej... :-(

    Taka prawda. Geberit to Geberit, reszta, czy to Koło, Cersanit czy Casto to
    tylko marne podróby ustępujące jakością. Oprócz Geberita nadaje sie jeszcze
    Grohe.

    --
    best regards,
    scream

  • 22. Data: 2009-10-17 18:41:06
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Paź, 11:30, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Nie no z kotlownia. :-)
    > Kociol 4500 zl, pexa pewnie z 1600m , cztery rozdzielacze, dwa podlogowkowe
    > z rotametrami 12 i 4 obiegi, dwa do grzejnikow 4 i 6 obiegow, dwie pompy CO,
    > cztery szafki, kilkadziesiat metrow rur miedzianych, podobnie PP, sprzeglo
    > hydrauliczne,

    Jakie sprzeglo masz - jakis malutki zbiorniczek ? Ja bede mial
    sprzeglo 1000 albo 1500l ;-))

    > miliony zaworow, kolanek, trojnikow i srubunkow w kotlowni,
    > mieszacz CO, mieszacz CWU, pompa CWU, reduktor cisnienia na wejsciu wody do
    > budynku, naczynie wzbiorcze do CWU, pion i podejscia kanalizacyjne, odplyw
    > liniowy do brodzika, stelarz do kibla Cersanit, profile dylatacyjne, spinki
    > do styropianu, otuliny milion metrow, peszla i chyba jakos tak by bylo.

    To mamy bardzo podobna w sumie instalacje.. Zreszta kazda jest
    podobna ;D No w takim wypadku cena jest IMHO uczciwa, choc oczywiscie
    robiac sam mialbys te 15k w kieszeni ;-)

    > Naczynie 65l?? Matko.

    No pod zbiornik 1000l "po staremu" - 10% czyli 100l, po nowemu 5%
    czyli 50l. A pod zbiornik 1500l odpowiednio 150l i 75l :-) Ladny
    bydlaczek, moze kupie dwa mniejsze :)

    BTW. Wczoraj zaczalem klasc podlogowke. Wczesniej przygotowalem juz
    sobie glowny rozdzielacz, rozdzielacze na kondygnacjach, pociaglem do
    nich zasilania/powroty i wczoraj zaczalem rozkladac styropian, folie i
    rurki. Wczoraj rozlozylem styro + folie na 60m2, dzisiaj rozlozylem na
    tym rurki z podpieciem do rozdzielacza - jakies 250m rurki. Robota
    super latwa i przyjemna, no moze w krzyzu troche wiecej lamie bo
    praktycznie caly czas schylony :) Jeszcze ok 4 dni i caly parter
    bedzie gotowy.. Sasiad pewnie tez sie zdecyduje na robienie samemu bo
    mu firma wycenila taka robote jak juz pisalem na 33k pln ;-)
    Najlatwiej zarobiona kasa w moim zyciu :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2009-10-17 21:30:39
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    > Taka prawda. Geberit to Geberit, reszta, czy to Koło, Cersanit czy Casto
    > tylko marne podróby ustępujące jakością. Oprócz Geberita nadaje sie
    > jeszcze
    > Grohe.

    Nie strasz. Ja mam coś od prawie 5 lat w domu i na razie jest zupełnie bez
    problemu. Musi wytrzymać jeszcze rok może 1,5

    A z Geberitem braciszek ma trochę problemów

    Wiec znów. Nie generalizujmy

  • 24. Data: 2009-10-17 22:31:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl> napisał w
    wiadomości

    > A z Geberitem braciszek ma trochę problemów
    >
    > Wiec znów. Nie generalizujmy

    Niby tak, ale Geberitow tez jest kilka. Moze ma ten model inwestycyjny
    polowe tanszy od reszty Geberitow?

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2009-10-17 22:50:08
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Jakie sprzeglo masz - jakis malutki zbiorniczek ? Ja bede mial
    >sprzeglo 1000 albo 1500l ;-))

    Nie no, sprzeglo to w sumie nie wielka rura sporej srednicy z kroccami do
    podlaczenia zasilania i powrotu kotla z jednej strony, a z drugiej zasilanie
    i powrotu pomp CO. Jest tam jeszcze czujnik temp, odpowietrznik i zawor
    spustowy. Pojemnosc nie wiem, kilka litrow. Oddziela to kociol od CO. Pompy
    biora sobie wode ze sprzegla, a kociol w uproszczeniu zasila tylko sprzeglo.

    >To mamy bardzo podobna w sumie instalacje.. Zreszta kazda jest
    >podobna ;D No w takim wypadku cena jest IMHO uczciwa, choc oczywiscie
    >robiac sam mialbys te 15k w kieszeni ;-)

    Ejze, to koszt samego materialu. :-) Podlogowke kladlem sam, podejscia pod
    grzejniki rowniez. Kociol z reszta CO spia mi zaprzyjazniony hydraulik, CWU
    podlaczylem juz sam razem z cudacznym ukladem mieszajacym. No i podejscia
    pod rozdzielacze zrobil mi wspomniany koles, instalacje gazowa rowniez.

    >BTW. Wczoraj zaczalem klasc podlogowke.

    [...]
    >Robota super latwa i przyjemna, no moze w krzyzu troche wiecej lamie bo
    >praktycznie caly czas schylony :)

    Ech podlogowka, latwa i przyjemna. Dobrze ze mam ja juz za soba od kwietnia.
    :-) Rece bolaly mnie kazdego dnia od wyginania pexa i wbijania spinek w
    styropian.
    Dajesz tam jakies zbrojenie??

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2009-10-18 08:42:33
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 18 Paź, 00:50, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Ech podlogowka, latwa i przyjemna. Dobrze ze mam ja juz za soba od kwietnia.
    > :-) Rece bolaly mnie kazdego dnia od wyginania pexa i wbijania spinek w
    > styropian.

    E, musiales miec jakies kijowe spinki ;) Ja wczoraj wbilem jakis
    tysiac (folie tez sobie nimi lapalem zeby sie nie zwijala ;) i nic
    mnie nie boli :-) Pexa mam nadzieje wyginales ze sprezyna ?? Knif jest
    taki ze ten co chodzi po kolanach i gnie - przytrzymuje tylko rure
    ~10cm od miejsca gdzie sie ma zgiac, a ten co idzie ze zwojem rury
    robi skret, wtedy rura sie praktycznie wygina sama - zadnego
    wysilku :) Mnie tylko kregoslup troche bolal od schylania sie :)

    > Dajesz tam jakies zbrojenie??

    Siatki metalowej nie daje raczej nigdzie. Posadzkarze uzywaja tych
    calych wlokien do zbrojenia.. Mam 100% zaufania do nich bo goscie
    zajmuja sie tym od lat, maja super sprzet, swietna opinie w okolicy no
    i widzialem ich efekty pracy u sasiada - galy mi wyszly jak zobaczylem
    ta rownosc ;) Ew. peknieciami nie mam sie zamiaru przejmowac - bede
    sie staral wygrzewac posadzke zgodnie z instrukcjami i mam nadzieje ze
    pekniec wiele nie bedzie :) Moze jak zaleca to wrzuce zbrojenie do
    kotlowni i garazow ale wydaje mi sie to zbedne przy 7cm grubosci
    posadzki.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2009-10-18 10:16:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >E, musiales miec jakies kijowe spinki ;) Ja wczoraj wbilem jakis
    >tysiac (folie tez sobie nimi lapalem zeby sie nie zwijala ;) i nic

    Nie no spinki byly dobre, jak to spinki. Tylko roboty sporo. W pokojach mam
    rozstaw co 10cm i w takim np. salonie poszlo 300m rury, wiec troche tego
    bylo.

    >mnie nie boli :-) Pexa mam nadzieje wyginales ze sprezyna ?? Knif jest

    Skad ze znowu. Nie mam pojecia o zadnej sprezynie, wyginalem normalnie w
    rekach. Sprezyne widzialem do wyginania koncowek, ale w srodku petli to
    niestety nie.

> [...]
    >robi skret, wtedy rura sie praktycznie wygina sama - zadnego
    >wysilku :) Mnie tylko kregoslup troche bolal od schylania sie :)

    Przy duzych rozstawach pewnie tak, przy malych troche sie to pitoli.

    > Dajesz tam jakies zbrojenie??

    >Siatki metalowej nie daje raczej nigdzie. Posadzkarze uzywaja tych
    >calych wlokien do zbrojenia..

    Ja mialem i jedno i drugie. Te wlokna o kant d.. mozna sobie potluc. Niby
    zbrojenie przeciwskurczowe a jakos nie zbroi. Janusz K tez pisal o
    peknieciach u siebie i tez to cudo niby mial i to w takich ilosciach, ze
    podloga wyglada jak wlochata. Na gorze w ogole tego nie dawalem i wcale
    gorzej nie bylo. Tylko dwa lekkie pekniecia w rogach zewnetrznych.
    Siatka stalowa natomias zabezpieczy posadzke przed ew. klawiszowaniem w
    miejscach pekniec i chyba taki jest ich podstawowy cel. Tam gdzie mi
    pojawily sie pekniecia poziom betonu jest idealnie ten sam. Cala posadzka
    pracuje jednakowo, a w takich dylatacjach np. roznice poziomow niestety sie
    pojawiaja i to wcale nie takie male i to przed uruchomieniem ogrzewanie, bo
    nie uruchomilem do dzis. W poniedzialek mam nadzieje ze mnie wreszcie
    zagazuja.
    Gdybym mogl Ci radzic to jednak proponowal bym rozwazyc jeszcze raz te
    siatki stalowe. Z wlokien jak widze po sobie w ogole mozesz zrezygnowac, to
    jakas marketingowa sciema za tyle pieniedzy. No ale daj jak ja dalem dla
    swietego spokju, co najwyzej przeplacisz za cos co nie dziala. Ale to tylko
    moja opinia, bo nigdzie mi to nic nie zabezpieczylo.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2009-10-18 10:37:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 18 Paź, 12:16, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Nie no spinki byly dobre, jak to spinki. Tylko roboty sporo. W pokojach mam
    > rozstaw co 10cm i w takim np. salonie poszlo 300m rury, wiec troche tego
    > bylo.

    :)

    > Skad ze znowu. Nie mam pojecia o zadnej sprezynie, wyginalem normalnie w
    > rekach. Sprezyne widzialem do wyginania koncowek, ale w srodku petli to
    > niestety nie.

    Ło rany - za 15 pln mialbys duuuuuzo prostsza robote :-) Sprezyne
    (zewnetrzna) nakladasz na poczatku i ciagniesz caly czas za soba.
    Zakrety wychodza zawsze idealne, rurka sie nie lamie, duuuuzo prosciej
    sie gnie. Wczoraj na koniec roboty namowilem jeszcze ojca (troche go
    juz lamalo w krzyzu i mu sie nie chcialo ;) zebysmy polozyli petle w
    salonie - 90mb w rozstawie co 20cm, z zageszczeniem przy oknach do
    10cm ulozylismy z zegarkiem w reku w 40 minut :-)

    > Przy duzych rozstawach pewnie tak, przy malych troche sie to pitoli.

    Nie ma zadnej roznicy jaki jest rozstaw - chodzi tylko o dlugosc
    petli. Przeciez i tak wyginasz wylacznie zakrety 90st - no chyba ze
    ukladales slimaka, ktory jest gorszy w ukladaniu (chociaz wyglada na
    latwiejszy :-) bo trzeba robic zawrotki o 180st co kawalek o malym
    promieniu! Narazie najgesciej to ukladalem w jednym pokoju - 80mb w
    rozstawie co 15cm ale to sie uklada dokladnie tak samo :)

> [...]
    > peknieciach u siebie i tez to cudo niby mial i to w takich ilosciach, ze
    > podloga wyglada jak wlochata. Na gorze w ogole tego nie dawalem i wcale

    Mi fachman powiedzial odrazu ze prawdopodobnie w paru miejscach moze
    peknac i to jest normalne :) I tak tez przyjmuje, ze jest :-)

    > gorzej nie bylo. Tylko dwa lekkie pekniecia w rogach zewnetrznych.

    Rogi podnosza sie ale podobno przy prawidlowym wygrzaniu - opadaja i
    jest rowno. Podnosza sie przez to ze posadzka w przekroju ma rozna
    wilgotnosc - na powierzchni sucha, a im glebiej - coraz bardziej
    wilgotna. Po poprawnym wygrzaniu (majacym na celu wlasnie wyrownanie
    wilgotnosci - czyli poprostu wysuszenie jej;) wszystko wraca do normy.
    Wygrzewanie jest ponoc b. wazne - niektore sterowniki piecow maja
    nawet w pamieci programy wygrzewania jastrychow.

> [...]
    > pracuje jednakowo, a w takich dylatacjach np. roznice poziomow niestety sie

    Nie wydaje mi sie zeby jastrych mial sie podniesc w miejscu pekniecia
    - chyba ze pekniecie bedzie na cala szerokosc posadzki (czyli defakto
    zrobi sie dylatacja :)

    > i to przed uruchomieniem ogrzewanie, bo
    > nie uruchomilem do dzis. W poniedzialek mam nadzieje ze mnie wreszcie
    > zagazuja.

    Czyli jastrychu nie wygrzewales! Duzy blad (podobno), ktory moze byl
    przyczyna ew. pekniec :) Ale ja tam sie akurat pekaniem wogole nie
    przejmuje - tak jak zawsze jestem pedantem i kazda ryska czy
    niedociagniecie mnie denerwuje, tak tutaj poprostu wiem, ze peknie i
    tak ma byc. Na szczescie przykryja to kafle, panele ;D Nie czytalem za
    bardzo zeby komus popekaly np. kafelki na podlogowce, a niektorzy
    wogole olali caly ten rezim technologiczny zwiazany z wygrzewaniem,
    czekaniem na wyschniecie i kleili kafle na partyzanta ;)

> [...]
    > swietego spokju, co najwyzej przeplacisz za cos co nie dziala. Ale to tylko
    > moja opinia, bo nigdzie mi to nic nie zabezpieczylo.

    Ja nawet nie mam mozliwosci rezygnacji z wlokien - oni daja caly
    material i gwarancje, ze bedzie zrobione dobrze - cena 30 pln / m2 z
    polozeniem tasm dylatacyjnych, wyznaczeniem poziomow niwelatorem i
    zatarciem posadzki mechanicznym zacierakiem :) Cena troche wysoka ale
    na tej podlodze mozesz polozyc late 5m w dowolnym miejscu i dolega
    idealnie w kazdym punkcie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2009-10-18 13:12:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Ło rany - za 15 pln mialbys duuuuuzo prostsza robote :-) Sprezyne
    >(zewnetrzna) nakladasz na poczatku i ciagniesz caly czas za soba.

    U nas na wsi te sprezyny to jakies nieznane czary najwyrazniej. Nie
    spotkalem sie z tym by ktos tego uzywal, a czuwal nade mna doswiadczony
    hydraulik i nic o tym nie mowil. :-)

    >salonie - 90mb w rozstawie co 20cm, z zageszczeniem przy oknach do
    >10cm ulozylismy z zegarkiem w reku w 40 minut :-)

    Ee, no tak wychodzi. Rozstaw 20cm to zabawa dla grzecznych dzieci. :-)

    >Nie ma zadnej roznicy jaki jest rozstaw - chodzi tylko o dlugosc

    Dla mnie bylo. Gorzej sie chodzi, trzeba uwazac na spinki i rury zwykle
    idzie sporo wiecej.

> [...]
    >ukladales slimaka, ktory jest gorszy w ukladaniu (chociaz wyglada na
    >latwiejszy :-) bo trzeba robic zawrotki o 180st co kawalek o malym

    No slimaka, slimaka. Do srodka i w srodku nawrot. Mylisz chyba z meandrem,
    ale tego nie kladlem.

    >Narazie najgesciej to ukladalem w jednym pokoju - 80mb w
    >rozstawie co 15cm ale to sie uklada dokladnie tak samo :)

    15 tez idzie gladko. W gestym rozstawie krecisz, krecisz i konca nie widac.
    A mialem takie petle po 100m

    >Mi fachman powiedzial odrazu ze prawdopodobnie w paru miejscach moze
    >peknac i to jest normalne :) I tak tez przyjmuje, ze jest :-)

    Oni zawsze tak mowia asekuracyjnie, ale pekac nie powinno. Tylko ja nie wiem
    jak to zrobic. :-)

    >Rogi podnosza sie ale podobno przy prawidlowym wygrzaniu - opadaja i

    To byly rogi zewnetrzne, sciana wystawala w strone pomieszczenia, a te sie
    nie podnosza.

    >Wygrzewanie jest ponoc b. wazne - niektore sterowniki piecow maja
    >nawet w pamieci programy wygrzewania jastrychow.

    Tak, tylko wygrzewa sie praktycznie dopiero wtedy kiedy beton juz zwiazal,
    wiec fizycznie trwale chyba sie juz nie zmieni.

    >Nie wydaje mi sie zeby jastrych mial sie podniesc w miejscu pekniecia
    >- chyba ze pekniecie bedzie na cala szerokosc posadzki (czyli defakto
    >zrobi sie dylatacja :)

    A no, skad wiesz gdzie Ci peknie? Mi peklo akurat tam gdzie nie powinno
    przez cala szerokosc pomieszczenia. Zeby bylo smieszniej planowalem wstawic
    tam profil dylatacyjny i przygotowalem do tego petle, ale po konsultacji z
    posadzkarzami zrezygnowalem. Niby wszelkie proporcje wskazywaly ze dylatacji
    robic nie trzeba, no i zrobila sie sama. Cale szczescie ze dalem siatke.

    >Czyli jastrychu nie wygrzewales! Duzy blad (podobno), ktory moze byl
    >przyczyna ew. pekniec :)

    Wygrzewanie po 28 dniach, kiedy beton juz jest "po zawodach".
    Zreszta nie mialem mozliwosci grzania tego, bo ciagle brak gazu a posadzka
    do tej pory dawno juz wyschla. Na dzis mam juz ulozone 80m^2 gresu,
    czesciowo gladzie i sufity podwieszane. Skonczona kotlownie, obsadzone
    niektore drzwi. Tego wszystkiego nie mogl bym zrobic do tej pory od maja,
    kiedy wylalem posadzke.

    >bardzo zeby komus popekaly np. kafelki na podlogowce, a niektorzy
    >wogole olali caly ten rezim technologiczny zwiazany z wygrzewaniem,
    >czekaniem na wyschniecie i kleili kafle na partyzanta ;)

    To prawda, ale wazne tu sa dylatacje. Te plyty pracuja oddzielnie i kafle
    dobrze jest ukladac do i od dylatacji. Jak dylatacje porobia sie same w
    ksztalcie sladow weza to moze byc nieciekawie.

    >Ja nawet nie mam mozliwosci rezygnacji z wlokien - oni daja caly
    >material i gwarancje, ze bedzie zrobione dobrze - cena 30 pln / m2 z

    Dobrze znaczy bez rys, poziom to zadne dobrze i zadna laska tylko rzecz do
    ktorej ich bierzesz. Beton chocby z gruchy to kazdy glupi umie nawrzucac.
    Jak mowia Ci ze pekniecia sa normalna rzecza, to powinienes zaczac sie
    zastanawiac, chociaz paradoksalnie moze maja racje. :-) Mi peklo przy
    otworach wychodzacych z posadzki w wiekszych pomieszczeniach. Szufelka
    odkurzacza w kuchni, czy rura powietrza do kominka w salonie. Ale wlazience
    pod kibel juz nie. Przy odplywie liniowym tez nie. Kto wie od czego to
    zalezy...?

    >polozeniem tasm dylatacyjnych,

    To robilem sam. Ja zobaczylem jak ekipy to robia to wzialem sie sam.
    Dylatacja nie w srodku progu a po scianie jak leci, profil przybijany do
    sciany gwozdziem, gdzie tu dylatacja?

    >wyznaczeniem poziomow niwelatorem i
    >zatarciem posadzki mechanicznym zacierakiem :) Cena troche wysoka ale
    >na tej podlodze mozesz polozyc late 5m w dowolnym miejscu i dolega
    >idealnie w kazdym punkcie :-)

    W maju placilem za to 12zl plus wlokna PP i dodatek do betonu. Piach i
    cement zalatwialem sam. Firma majaca kilka ekip na terenie o promieniu ok.
    100km. Dwa tygodnie czekania. 136m^2 od 7am do 12 z chakiem pm.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-10-18 20:01:23
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Panowie Maniek4 i Adam Sz., pytanie do was. Kto wam robił projekt
    instalacji CO?
    Pozdr.
    Rick