  • 11. Data: 2010-01-29 09:32:35
    Temat: Re: Czy grzejniki muszą być pod oknami ?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    alex pisze:
    > WItam
    > pytanie jak wyżej
    > czy to praktyczne przesłanki czy nie do końca
    > bo w sumie powietrzu w pokoju wszystko jedno
    > czy grzane jest grzejnikiem pod oknem czy na przeciwległej ścianie
    > pozdrawiam

    Jak najbardziej praktyczne

    A ja przekonałem się niedawno na swojej skórze

    Mam 4 okna dachowe, pod dwoma są grzejniki.

    Tam gdzie są grzejniki (pralnio-suszarnia) okna wprawdzie parują
    zwłaszcza, że jest to dość wilgotne pomieszczenie ale prawie nigdy nie
    zamarzło mi nic na nich (wyjątek ostatnie ponad 20 stopniowe mrozy) po
    nocy na jednym oknie miałem trochę lodu (w nocy raczej nie włącza się
    ogrzewanie - temp. ustawiona na 18 st.) w dzień kiedy tylko grzejniki
    zaczynają grzać i para i lód (o ile jest) znika. Dwa kolejne okna są
    zamontowane: 1 w łazience nad wanną - grzejnika pod nim nie ma
    podłogówka również zaczyna się dopiero dalej bo prawie pod całym oknem
    jest wanna, a grzejnik drabinka jest na przeciwległej ścianie. Z tym
    oknem nigdy się nic nie działo - poza oczywiście sporą ilością pary na
    nim, rosa utrzymuje się na oknie o wiele dłużej niż w pralni ale tam
    nigdy nic nie zamarzło - może dlatego, że w łazience ogólnie jest
    cieplej, może dlatego, że to okno jest lepsze od innych...
    Za to w pokoju gdzie są dwa okna jedno dachowe jedno w ścianie, a
    grzejnik tylko pod tym w ścianie to ciągle mam problem. Po oknie płynie
    woda (może przesadziłem ale sporo na nim pary) nawet przy 10 st. mrozie
    w kątach zamarzała rosa. A przy -20 zamarzło mi pomiędzy ramą, a oknem.
    Wprawdzie spowodowane to było pewnie jakąś nieszczelnością - serwis już
    był i założył mi dodatkową uszczelkę - na razie nie widzę nic
    niepokojącego choć gdybym robił drugi raz ogrzewanie to pod tym oknem
    dołożył bym mały grzejnik.

    Inna sprawa ma się z oknami w ścianie.

    W salonie mam podłogówkę i żadnego grzejnika - na przeciwległej ścianie
    kominek. Tam nigdy nie zauważyłem nic niepokojącego owszem czasem na
    oknach pojawi się rosa ale bardzo niewiele.

    Za to na piętrze w sypialni koło okna balkonowego są dwa grzejniki po
    bokach nie ma podłogówki tam rosa o wiele częściej się zbiera niż w salonie.

    Generalnie zauważam, że tam gdzie jest podłogówka są mniejsze problemy
    niż w pokojach gdzie są grzejniki pod oknami.

    Może to wynika również z faktu, że podłogówka potrafi oddawać ciepło
    przez kilka, nawet kilkanaście godzin, a grzejnik już po kilkunastu
    minutach po wyłączeniu się pieca jest zimny.

    Podsumowując ja bym dał ogrzewanie pod każde okno. a najlepiej
    podłogówka jak Ci nie podobają się grzejnik.

    Ariusz

  • 12. Data: 2010-01-29 11:54:15
    Od: "Łukasz C." <l...@g...com>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 10:03:29 +0100, Ghost napisał(a):

    > Oczywiscie zalezy czy chcialbys utrzymac srednia temperature pomieszczenia
    > na poziomie takim jak przy kaloryferach pod oknem - wtedy przy oknach
    > mialbys zimniej, wiec mniej ciepla ucieknie.

    Nie czuję się przekonany (zakładam, że w pomieszczeniu chcę mieć równie
    ciepło jak w wypadku grzejnika pod oknem).

    --
    ŁC
    "Nic nie szkodzi zdrowiu bardziej niż praca"

  • 13. Data: 2010-01-29 12:05:49
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Łukasz C." <l...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nie czuję się przekonany (zakładam, że w pomieszczeniu chcę mieć równie
    > ciepło jak w wypadku grzejnika pod oknem).

    Grzejnik pod okne - temperatura w pomieszceniu w miare wyrownana, np. 20
    stopni.
    Grzejnik pod sciana wewnetrzna - srednia temperatura w pomieszczeniu 20
    stopni - wowczas (strzelam) pod ogrzewana sciana 21 stopni, przy oknie 19.

    Cieplo ucieka scianami zewnetrznymi i oknami - jesli w ich okolicach jest 19
    stopni to ucieknie mniej niz jesli jest 20.

    Oczywiscie wszystko mocno uproscilem, ale zasada jest zachowana - przy czym
    dla grzejnikow po oknem sytuacja jest jeszce bardziej niekorzystna niz
    podalem, bo przy samym grzejniku jest naprawde cieplo.

  • 14. Data: 2010-01-29 20:04:08
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Dawno temu, jeszcze w PRL w podręczniku z podstawówki był rysunek pokazujący
    rozkład temperatur przy ogrzewaniu piecami kaflowymi oraz kaloryferami pod
    oknem.
    Mimo całej paskudności tego okresu schemat był jak najbardziej prawdziwy.
    Kaloryfer pod oknem - w miarę równomierny rozkład temperatury. Kaloryfer
    gdzie indziej - pod oknem zimno, pod sufitem (gdzie nikt nie przebywa)
    ciepło, przy podłodze zimno.
    Osobiście przećwiczyłem przeniesienie kaloryfera ze ściany naprzeciw okna
    pod okno. Różnica wyczuwalna od razu.
    Jacek

  • 15. Data: 2010-01-30 09:01:56
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Mimo całej paskudności tego okresu schemat był jak najbardziej prawdziwy.

    Jedno z drugim niewiele ma wspolnego. Co gorsza - wyksztalcenie gawiedzi w
    dzisiejszych czasach ponoc jest coraz bardziej tragiczne. W sumie mi to
    odpowiada ;-)

  • 16. Data: 2010-01-31 13:16:04
    Od: "kameleon" <l...@g...pl>

    > Użytkownik "alex" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    Oczywiście nie jestem fachowcem, ale w kwestii, gdzie posadzić grzejnik, moja uwaga
    na
    marginesie. Czy zauważyliście, jak macie ogromnie rozpiętą temp. w waszym mieszkaniu?
    domku na prerii może dochodzić (autentyczne) do sytuacji, że w górze plus 25 i
    więcej, a
    na dole 10 ( mówię o dużych mrozach na zewnątrz). TAk, tak, nasze domki potrzebują
    wewnętrznej wentylacji typu wiatrak pod żyrandolem, aby wyrównać tę różnicę. Zachęcam
    do
    pomiarów i obstawiania chatki wiatrakami. Może i się zaoszczędzi nawet, pozdro. Jak
    się
    uprzesz, to walnij kaloryfery w innym pokoju hahahah... Wiatraki, wszędzie wiatraki,
    takie moje nędzne noob-zdanie :) pa śliczne panie magister.

  • 17. Data: 2010-01-31 14:16:38
    Od: M <M...@w...pl>

    kameleon pisze:

    > innym pokoju hahahah... Wiatraki, wszędzie wiatraki, takie moje nędzne
    > noob-zdanie :) pa śliczne panie magister.

    albo podłogówka, wszędzie podłogówka :-)
    im wyższe pomieszczenie, tym większy sens ;-)

    M.

  • 18. Data: 2010-02-01 08:38:33
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > Z drugiej jednak strony na pewno
    > ogrzewanie wyszloby taniej.

    To prawda-jak w pokoju jest zimniej, to ogrzewanie jest tańsze. Można
    pójść jeszcze dalej-wszystkie grzejniki zamontować w kotłowni. Będzie
    jeszcze tańsze ogrzewanie.

  • 19. Data: 2010-02-01 09:07:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości