  • 41. Data: 2014-10-03 23:46:09
    Temat: Re: Czy już grzejecie ?
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-10-03 22:41, wolim pisze:

    > Jak się lubi, to można. Jak kogoś stać i lubi siedzieć w podkoszulku, to
    > nie musi siedzieć w swetrze.

    Jak kto lubi.
    Po prostu dla mnie nie ma problemu przestawic sie na sezon zimowy wogole
    i nie jest to dla mnie dziwne. Generalnie zima zawsze marzne. :-)

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2014-10-03 23:55:47
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 3 października 2014 23:28:59 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Co ogolnie niszczy sprezarke? Nagle / szybkie zmiany roznicy cisnien i
    >
    > drgania ktore sa szczegolnie duze przy uruchomieniu. Po ustabilizowaniu to
    >
    > sobie moze chodzic i chodzic i spiralna sie zuzywa bardzo powoli bo
    >
    > tam praktycznie nie ma tarcia :) Nie bez powodu producent podaje ilosc
    >
    > cykli on/off na ok 25-30 tys, co przy trzech wlaczeniach sprezarki na dobe
    >
    > przez caly rok daje zywotnosc ~27 lat. Natomiast przy zlym wymiarowaniu
    >
    > jezeli sprezarka wlacza i wylacza sie np. 30 razy (oj jest sporo
    >
    > takich instalacji) zywotnosc okreslona przez producenta spada juz tylko

> [...]

    Niszczy dokładnie to samo co niszczy wszystkie mechanizmy. Brak smarowania. Jak
    startuje to smarowanie jest niedostateczne. Myk polega na tym że sprężarka śrubowa i
    tłokowa w sprężarkach klimatyzacyjnych ma lekki rozruch bo startuje bez obciążenia.
    Jak zaczyna robić ciśnienie to ma już smarowanie. Nic się nie dotyka jak jest sztuka
    nówka nie śmigana. Trochę popracuje i coś się tam zacznie wyrabiać i zacznie dotykać.
    Wszystkim urządzeniom napędzanym z silników indukcyjnych najbardziej szkodzi
    jebniecie jakie daje włączający się silnik. Przy sprężarkach silnik jest dobrany do
    mocy sprężarki jak daje właściwe ciśnienie. Przy pracy luzem moc potrzebna do
    obracania się jest niedużą. Stąd przeciążenie wynikające z natychmiastowego osiągania
    obrotów nominalnych. To coś takiego jak by ktoś ruszał samochodem przy 3 tysiącach
    obrotów i strzelaniu ze sprzęgła.

  • 43. Data: 2014-10-04 00:07:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 3 października 2014 23:55:47 UTC+2 użytkownik k...@g...com
    napisał:

> [...]
    tłokowa w sprężarkach klimatyzacyjnych ma lekki rozruch bo startuje bez obciążenia.

    Masz racje - ale w pompach ciepla uzywa sie sprezarki spiralnej -
    tutaj praktycznie nie ma zadnego tarcia i koniecznosci smarowania. W
    komorze sprezania nie ma w ogole oleju - dlatego ta sprezarka jest tak
    bardzo "zywotna" (i niestety droga) :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2014-10-04 00:47:08
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 4 października 2014 00:07:59 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >
    > tutaj praktycznie nie ma zadnego tarcia i koniecznosci smarowania. W
    >
    > komorze sprezania nie ma w ogole oleju - dlatego ta sprezarka jest tak

    Sprężarka spiralna ze względu na sposób działania powinna być wieczna. Nic się w niej
    z niczym nie styka. Ale napędzana jest od silnika. A silnik ma łożyska. Jakie by nie
    były i jaka dobrze smarowane to się zużywają. I luzy na osi powodują że super
    dokładnie wykonana spirala zaczyna się wycierać. Prawidłowe działanie takich
    sprężarek oparte jest na niewyobrażalnie małych dla zwykłego człowieka luzach. Jak
    się łożyska wyrobią to spirale zaczną się dotykać i wycierać. Wzrośnie strumień
    zwrotny i sprawność sprężarki spadnie. Przy tolerancjach jakie występują w takich
    sprężarkach problemem zaczyna być temperatura. Przy zimnej i rozgrzanej są inne luzy.
    I wybrany jest jakiś kompromis żeby przy zimnym starcie sprężarka chodziła
    bezdotykowo a przy temperaturze nominalnej nie stawała ze względu na brak luzu na
    łożyskach. Normalny człowiek może po rachunkach za prąd wyczaić ze sprężarka jest do
    wyrzucenia. Bo jak wzrosną luzy to ona dalej będzie działała tylko wolniej będzie
    pompowała. Prosty przykład. Lodówka sztuka nówka nie śmigana włącza się zdecydowanie
    rzadziej niż taka co przepracowała kilkadziesiąt tysięcy godzin. Izolacja w niej się
    nie popsuła. Jak miałem manię wykorzystywania sprężarek lodówkowych do napędu
    urządzeń jakie budowałem to na nowej sprężarce się nadziałem na minę. Zawsze używałem
    z demobilu. Działały doskonale przy prostych filtrach powietrza. Raz kupiłem nową
    sprężarkę i się co chwila zacierał tłok. Ciśnienie robiła zdecydowanie szybciej niż
    stare. Dopiero jak od kilkukrotnego rozbierania i szlifowania zatarcia na tłoku
    papierem ściernym się zrobił większy liz po przestała się zacierać, ale i wolniej
    pompowała powietrze.

  • 45. Data: 2014-10-04 08:42:39
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

  • 46. Data: 2014-10-04 08:45:21
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >Jak kto lubi.
    >Po prostu dla mnie nie ma problemu przestawic sie na sezon zimowy wogole i
    >nie jest to dla mnie dziwne. Generalnie zima zawsze marzne. :-)

    Generalnie zauważyłem regułę, że ci którzy się kiszą w gorących blokach
    częściej chorują niż ludzie z umiarkowaną temperaturą w domkach, ale...
    oczywiście moje dane można interpretować też tak, że skoro kupa luda na
    kupie, to większe szanse na podtrzymanie bakterii i wirusów w danym
    środowisku.

  • 47. Data: 2014-10-04 12:01:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-10-04 00:07, Adam pisze:

> [...]

    > Masz racje - ale w pompach ciepla uzywa sie sprezarki spiralnej -
    > tutaj praktycznie nie ma zadnego tarcia i koniecznosci smarowania.
    Mylisz się, popatrz jak ona działa, mówi się że spiralna ale te spirale
    się nie kręcą! silnik napędza mimośród który przesuwa spiralę w spirali
    które tworzą zmniejszające się komory.
    http://www.youtube.com/watch?v=PacP_YGZibo
    Ta animacja działania dokładnie pokazuje mimośród który musi być dobrze
    zrobiony i dobrze smarowany, wytarcie jego powoduje że spirale zaczynają
    się dotykać i się ścierają co powoduje zmniejszenie kompresji.

    > komorze sprezania nie ma w ogole oleju - dlatego ta sprezarka jest tak
    > bardzo "zywotna" (i niestety droga) :)
    Olej może nie ale smar na pewno.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 48. Data: 2014-10-04 12:13:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 4 października 2014 12:01:21 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

> [...]
    > zrobiony i dobrze smarowany, wytarcie jego powoduje że spirale zaczynają
    > się dotykać i się ścierają co powoduje zmniejszenie kompresji.

    Nie bede sie spieral, bo nie jestem pewien jak to jest na pewno ale
    za wikipedia:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Spr%C4%99%C5%BCarka_spi
    ralna

    "Ze względu na to, że nie dochodzi do kontaktu powierzchni metalowych spiral
    sprężających nie ma również konieczności smarowania olejowego w komorze sprężania."

    Fakt - pisza ze nie ma smarowania olejowego. Ale pisza tez ze nie dochodzi do
    kontaktu powierzchni metalowych spiral wiec smar tez tam bylby niepotrzebny:)
    Trzebaby poszukac u bardziej rzetelnego zrodla niz wikipedia :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 49. Data: 2014-10-04 13:24:07
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 4 października 2014 12:13:53 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >
    > kontaktu powierzchni metalowych spiral wiec smar tez tam bylby niepotrzebny:)
    >
    > Trzebaby poszukac u bardziej rzetelnego zrodla niz wikipedia :)

    Nie dochodzi do kontaktu w urządzeniu nowym w którym zachowane są tolerancje. Jak się
    wyrobi na mimośrodzie, łożyskach silnika i taki dinks co nie pozwala na obracanie się
    tarczy napędzanej to do kontaktu dojdzie. W początkowej fazie zużywania to że dojdzie
    do kontaktu spowoduje wydajniejszą pracę sprężarki bo jak coś do czegoś dotyka to
    jest szczelniej niż jak nie dotyka. później w miarę zużywania łożysk będzie się
    robiło coraz gorzej. Sprężarka spiralne przestanie pompować jak się coś w niej urwie
    albo silnik przepali. Ale w miarę powiększania luzów pompowanie będzie coraz więcej
    kosztowało.

  • 50. Data: 2014-10-04 14:01:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 3 Oct 2014 08:29:41 +0200, scruffty

    > :) myślę, że każdy tak ma, to wewnętrzny opór
    > przed puszczaniem kasy przez komin.

    To nie trzeba puszczać kasy przez komin. ;)

    Ja odpaliłem już ze 3x po lecie, bo na zacienionym parterze temperatura
    potrafiła zjechać do 18 gdy na poddaszu było 24 w dzień i 22 w nocy.

    --
    Pozdor
    Myjk