  • 11. Data: 2016-06-02 10:40:43
    Temat: Re: Czy kombinować z chłodzeniem podłogówki?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 1 Jun 2016 09:21:05 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Instalacja jeszcze nie gotowa, więc jest czas pomyśleć. Popatrzyłem się w
    > ceny wymienników płytowych i są zaskakująco niskie, można kupić nówkę
    > nawet poniżej 300zł, więc ewentualna inwestycja to wymiennik, trochę
    > rurki, kilka zaworów, nie powinno być tragedii. Pytanie, czy warto się
    > bawić w ewentualne wpuszczanie chłodnej wody w podłogówkę? Specjalnie
    > komfortowe to może nie być, ale jakby np. tylko w nocy uskuteczniać
    > takie fiku-miku?

    Trochę czasu spędziłem nad rozważaniami dot. chłodzenia w nowym domu.

    Z miejsca odrzuciłem chłodzenie podłogówką, bo to ani przyjemne, ani
    zdrowe. Teraz mam klimatyzator na poddaszu i pomimo że podłoga teoretycznie
    ciepła, to jednak po dłuższym okresie chłodzenia robi się zwyczajnie bardzo
    nieprzyjemnie w nogi co odbija się na komforcie. Nie wyobrażam sobie domu
    chłodzonego podłogą...

    U mnie będzie zbiornik wody lodowej i fancoile kanałowe, być może chłodnica
    w WM.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2016-06-02 12:41:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-01 o 18:21, Lisciasty pisze:
> [...]
    > w podłogówkę? Specjalnie komfortowe to może nie być, ale jakby
    > np. tylko w nocy uskuteczniać takie fiku-miku?

    Myślę, że jest to bardzo zły pomysł, ponieważ schładzaniu ciepłego
    powietrza, towarzyszy zwiększanie wilgotności względnej. Kiedy zostanie
    przekroczona wartość wilgotności 100% nadmiar wody powyżej tych 100%
    musi się skroplić. To jest tzw. punkt rosy.

    Ponadto zimne powietrze ma tendencję do zalegania na dole pomieszczenia.
    Natomiast w górnej części pomieszczenia będzie się utrzymywała warstwa
    powietrza o wyższej temperaturze. W tym przypadku sprawność chłodzenia
    podłogówką jest wielokrotnie niższa od ogrzewania, ponieważ w przypadku
    ogrzewania tworzą się ruchy konwekcyjne. W przypadku chłodzenia
    podłogówką te ruchy są znikome. W efekcie uzyskasz mokrą podłogę i
    kiepskie wychłodzenie powietrza w domu.

    Jeżeli chcesz już się tak bawić to zastosuj wymiennik ciepła w postaci
    nagrzewnicy wodnej takiej jak do ogrzewania hal. Poprzez wężownicę
    takiej nagrzewnicy możesz przepuścić chłodną wodę. Zaś poprzez
    nagrzewnicę powietrze wchodzące do budynku. Oczywiście trzeba pamiętać,
    że na wymienniku będzie się skraplać para wodna i trzeba ją będzie
    odprowadzać.
    Na dobrą sprawę stosując 2 takie nagrzewnice, jedna na wlocie, a druga
    na wylocie + odpowiedni układ połączeń + glikolowy wymiennik ciepła w
    ziemi, można zrobić układ klimatyzacji z rekuperacją.

    Inną metodą jest wykonanie powietrznego GWC. W okresie letnim taki GWC
    będzie pełnił rolę klimatyzacji obniżając temperaturę świeżego powietrza.
    W okresie zimowym będzie natomiast podwyższał temperaturę powietrza,
    które wchodzi do domu, a tym samym zmniejszając straty ciepła poprzez
    wentylację.
    Dziwi mnie też dlaczego nikt jeszcze nie wpadł na pomysł, aby budować
    domy z płaszczem powietrznym, zasilanym powietrzem z GWC. Dzięki temu
    można by zmniejszyć straty ciepła na skutek przenikania ciepła poprzez
    ściany. Być może koszt takiego płaszcza i dodatkowego ocieplenia tego
    płaszcza jest zbyt duży do uzyskiwanych rezultatów.

  • 13. Data: 2016-06-02 12:48:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 12:41:34 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > ściany. Być może koszt takiego płaszcza i dodatkowego ocieplenia tego
    > płaszcza jest zbyt duży do uzyskiwanych rezultatów.

    Po co powietrzem - byly juz projekty ktore ogrzewaly sciany zewnetrzne woda
    (w rurkach, jak w podlogowce) scbezposrednio z GWC. Tyle, ze w praktyce
    jak sobie to wszystko policzysz to nie ma to zadnego wiekszego sensu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2016-06-02 12:56:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-02 o 12:48, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > (w rurkach, jak w podlogowce) scbezposrednio z GWC. Tyle, ze w praktyce
    > jak sobie to wszystko policzysz to nie ma to zadnego wiekszego sensu :)

    Bo w przeciwieństwie do układu wodnego, może to pracować grawitacyjnie,
    bez jakiegokolwiek zasilania. Ponadto nie potrzeba drogiego glikolu.

  • 15. Data: 2016-06-02 13:36:52
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 12:56:29 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Bo w przeciwieństwie do układu wodnego, może to pracować grawitacyjnie,
    > bez jakiegokolwiek zasilania. Ponadto nie potrzeba drogiego glikolu.

    Wydajnosc powietrznego GWC w stosunku do wodnego to niebo a ziemia ;)
    Powietrze ma za niskie cieplo wlasciwe, pozatym zeby skutecznie odbierac
    energie z gruntu w stosunku do takiej powierzchni scian - trzebaby 10 x drozsze
    rury (od zwyklych PE) rozlozyc na duzej powierzchni.

    Powietrzne GWC to pic na wode fotomontaz :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2016-06-02 13:38:02
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 12:56:29 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Bo w przeciwieństwie do układu wodnego, może to pracować grawitacyjnie,
    > bez jakiegokolwiek zasilania. Ponadto nie potrzeba drogiego glikolu.

    Aha - i jak niby takie GWC ma dzialac grawitacyjnie w lato zeby chlodzic
    sciany? Nie widze tego bez wentylatorow po kilkaset W :) Pompka glikolu bedzie
    zjadac 30W.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2016-06-02 14:20:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-02 o 13:38, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > sciany? Nie widze tego bez wentylatorow po kilkaset W :) Pompka glikolu bedzie

    A jak działa wentylacja grawitacyjna?

    Na zasadzie komina i różnicy temperatur :)

  • 18. Data: 2016-06-02 14:36:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 14:20:43 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > A jak działa wentylacja grawitacyjna?
    > Na zasadzie komina i różnicy temperatur :)

    W lato??? Mowimy przeciez o rozwiazaniu, ktore w zimie grzeje, a w lato
    chlodzi. Bez wentyla sie nie obejdzie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2016-06-02 14:41:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-02 o 14:36, Adam Sz. pisze:

    > W lato??? Mowimy przeciez o rozwiazaniu, ktore w zimie grzeje, a w lato
    > chlodzi. Bez wentyla sie nie obejdzie :)
    > pozdr.

    Twierdzisz, że wentylacja w okresie letnim nie funkcjonuje? :)

  • 20. Data: 2016-06-02 14:56:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 14:41:51 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Twierdzisz, że wentylacja w okresie letnim nie funkcjonuje? :)

    Oczywiscie, ze nie, co jest najwieksza wada wentylacji grawitacyjnej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.