  • 71. Data: 2016-06-06 16:35:11
    Temat: Re: Czy kombinować z chłodzeniem podłogówki?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 16:00, Adam Sz. pisze:

    > Wtedy temperatury sie conajwyzej wyrownaja. I zadnego przeplywu nie bedzie,
    > bo roznica temperatur bedzie wynosila zero :)

    Co z czym Ci się wyrówna?
    Temperatura ścian na które padają promienie słońca latem, jest zawsze
    większa niż temperatura otaczającego powietrza. Powietrze, które się
    zetknie z taką powierzchnią zawsze będzie miało wyższą temperaturę od
    powietrza otaczającego.

    > Czekaj no - przeciez chyba mowimy w dalszym ciagu o chlodzeniu scian
    > zewnetrznych GWC?

    Kuźwa nie chłodzenie ścian zewnętrznych GWC, ale chłodzenie domu
    powietrzem z GWC. Czy to poprzez chłodzenie jego ścian czy też
    kierowanie tego chłodnego powietrza do pomieszczeń.

    > Od tego sie zaczelo wszystko - ja twierdze, ze lepsze
    > bedzie wykorzystanie PEXa i napedzanie tego pompka, Ty stwierdziles, ze
    > lepiej wentylowac to powietrznie - stworzyc w scianach kanaly.

    Wydajniejsze z całą pewnością będzie chłodzenie wodne i tu się nie
    sprzeczam. Ale jednak będzie wymagać dodatkowej energii elektrycznej.
    Twierdzę natomiast, że może się udać chłodzenie powietrzem z GWC i może
    to pracować grawitacyjnie.
    Czy będzie to na tyle wydajne tego nie wiem. Trzeba by było to policzyć
    lub zbadać empirycznie.
    Ty natomiast stwierdziłeś, że latem wentylacja grawitacyjna kompletnie
    nie działa, a jest to totalną nieprawdą i tylko się sprzeczam z Twoim
    twierdzeniem o niedziałającej wentylacji w okresie letnim.
    Jak rozumiem u Ciebie w domu latem to musi być straszny fetor, bo jak
    się wysrasz w kiblu to zapachy rozchodzą się po całym domu?
    Jeżeli jednak u Ciebie zapachy Twojego g.... się nie rozchodzą po całym
    domu to znaczy, że kompletnie nie masz racji co do niedziałania
    wentylacji grawitacyjnej w okresie letnim.

    > No jak dla mnie zeby cala przegrode schlodzic to trzeba wiele kanalow, a nie
    > jeden :-)
    > pozdr.

    Jakie kanały?

    Raczej ściana z luką wentylacyjną. Coś w rodzaju ściany wielowarstwowej.
    Licząc od wewnątrz: ściana wewnętrzna, ocieplenie, luka wentylacyjna,
    ściana zewnętrzna.

    Lub też skierować powietrze z GWC do wnętrza.

  • 72. Data: 2016-06-06 16:40:55
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-06-06 o 15:33, Adam Sz. pisze:

    > OK sprecyzujmy - jak na zewnatrz temp. spada ponizej tej w pomieszczeniu - to
    > ma szanse slabo zadzialac. Takie warunki dzialania to jak dla mnie brak
    > wentylacji, bo co z tego ze dziala 5h w ciagu doby w nocy, kiedy jest
    > najmniej potrzebna:-)

    Rozpatrywanie w ujeciu godzinowym to lekka bzdura.
    Wentylacja grawitacyjna sila rzeczy zyje wlasnym zyciem. Napewno sa
    godziny kiedy nie dziala, albo dziala slabo i jakie ma to znaczenie?
    Zwlaszcza latem, kiedy niemal caly sezon jest uchylone co najmniej jedno
    okno? Dlaczego w nocy jest namniej potrzebna? Dla mnie najbardziej, bo
    wtedy wszystko jest pozamykane, ew. okno uchylone. Z tych tez powodow na
    wentylacji najmniej zalezy mi wlasnie latem. Nie jestem pier..niety zeby
    zamykac sie szczelnie w domu. Kiedy wracamy z pracy to taras jest niemal
    caly czas otwarty. Lubie siedziec na tarasie i nie widze najmniejszego
    powodu zeby siedziec w zamknietym domu.

    Pozdro.. TK

  • 73. Data: 2016-06-06 16:49:35
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 16:35:08 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Kuźwa nie chłodzenie ścian zewnętrznych GWC, ale chłodzenie domu
    > powietrzem z GWC. Czy to poprzez chłodzenie jego ścian czy też
    > kierowanie tego chłodnego powietrza do pomieszczeń.

    tłuklismy z adamem "klimatyzowanie" poprzez zasysanie powietrza z gwc z pomoca
    wentylacji mechanicznej - był taki watek z miesiac temu.
    Wyszlo na to za sa pewne szanse jesli sie wentyluje wentylatorm duzo powyżej normy
    m3/h.

    A z tego wynika ze ciag spowodowany wentylacja grawitacyjną jest tak bardzo za słaby
    ze to nie ma prawa byc technicznie uzyteczne.

    b.

  • 74. Data: 2016-06-06 16:57:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > większa niż temperatura otaczającego powietrza. Powietrze, które się
    > zetknie z taką powierzchnią zawsze będzie miało wyższą temperaturę od

    Ale zdajesz sobie sprawe ze zeby taki system mial sens - miedzy kanalami,
    a zewnetrzna powloka bedzie gruba izolacja termiczna? Jak wyglada rozklad
    temperatury w takiej przegrodzie? W takim kanale bedzie panowala temperatura
    praktycznie taka sama jak w domu. Czyli nizsza, niz na zewnatrz, bo
    przeciez do tego dazymy :-)

    To co piszesz ma szanse zadzialac grawitacyjnie ale wylacznie w zimie zeby
    te sciany ogrzac. Chlodzenia w lato z tego nie wyciagniesz :-)

    A ja to bym pexa przymocowal do sciany, na to rzucil rapowke, na to przykleil
    styro i mial sterowanie on/off jednym pstryczkiem - w zaleznosci od
    panujacych warunkow (bo nie zawsze bedzie sens pedzic taki wynalazek).
    Np. wiosna kiedy na zewnatrz bedzie 15stC, takie GWC nam bedzie tylko
    wychladzac sciany, czego nie chcemy :) Mozna sie bawic w zamykane przepustnice
    w GWC powietrznym ale to wyjdzie 5 x drozej i bedzie dzialac 5 x gorzej od
    "wodniaka" z glikolem :-)

    > Kuźwa nie chłodzenie ścian zewnętrznych GWC, ale chłodzenie domu
    > powietrzem z GWC. Czy to poprzez chłodzenie jego ścian czy też
    > kierowanie tego chłodnego powietrza do pomieszczeń.

    Jeszcze 2 czerwca napisales cos zgola innego:

    "Dziwi mnie też dlaczego nikt jeszcze nie wpadł na pomysł, aby budować
    domy z płaszczem powietrznym, zasilanym powietrzem z GWC. Dzięki temu
    można by zmniejszyć straty ciepła na skutek przenikania ciepła poprzez
    ściany. Być może koszt takiego płaszcza i dodatkowego ocieplenia tego
    płaszcza jest zbyt duży do uzyskiwanych rezultatów. "

    I co do tego zaczela sie dyskusja.
    Jak dla mnie "plaszcz" zasilany powietrzem z GWC to uklad wielu rur, ktore
    chlodza/grzeja sciany zewnetrzne.

    A tu nagle wychodzi, ze dyskutujemy o zwyklym GWC, ktory to byl juz
    przedstawiany i liczony tutaj setki razy i zawsze wychodzilo, ze sie
    kompletnie nie oplaca - i nawet nie chodzi o wydajnosc (a ta byla liczona
    zwykle dla 1000-1500m3/h tylko sens :-) Wydajnosci 1500m3/h raczej grawitacja
    nie uzyskasz :))

    > Twierdzę natomiast, że może się udać chłodzenie powietrzem z GWC i może
    > to pracować grawitacyjnie.

    Zapomnij - nie uda sie, za male moce :-)

    > Czy będzie to na tyle wydajne tego nie wiem. Trzeba by było to policzyć
    > lub zbadać empirycznie.

    Liczylismy to juz sto piecdziesiat razy.

    > Jak rozumiem u Ciebie w domu latem to musi być straszny fetor, bo jak
    > się wysrasz w kiblu to zapachy rozchodzą się po całym domu?

    Ja mam wentylacje mechaniczna, ktora dziala zawsze tak jak ja ustawie,
    niezaleznie od pory roku i temperatur.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 75. Data: 2016-06-06 17:00:18
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 16:40:59 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > okno? Dlaczego w nocy jest namniej potrzebna?

    Bo w nocy nie gotujesz, nie srasz i nie kapiesz sie. Nie wykonujesz tez
    innych czynnosci poza spaniem, a na spaniu zuzywasz akurat najmniej
    powietrza niz w ciagu dnia kiedy cos robisz, pracujesz, krzatasz sie po domu.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 76. Data: 2016-06-06 19:58:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 16:57, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > temperatury w takiej przegrodzie? W takim kanale bedzie panowala temperatura
    > praktycznie taka sama jak w domu. Czyli nizsza, niz na zewnatrz, bo

    Ale ta izolacja nie jest idealnym izolatorem, lecz ma pewną
    przenikalność termiczną.
    Ilość przenikającego ciepła w tym przypadku zależy od współczynnika
    lambda, grubości ocieplenia, powierzchni ścian oraz różnicy temperatur.
    Kiedy promienie słońca bezpośrednio padają na powierzchnię ściany to ją
    nagrzewają do dużej temperatury, rzędu 80-100 stopni Celsjusza. Wtedy
    zwiększa się ilość ciepła przenikającego z zewnątrz do wewnątrz, bo
    różnica temperatur jest duża. Zakładając temperaturę wewnątrz na
    poziomie 20 stopni i zewnątrz 80 to masz różnicy 60 stopni. Zimą masz
    różnicę rzędu 40 stopni w największe mrozy, a przez dłuższy okres zimy
    rzędu 15-30 stopni.
    Jak więc widzisz w okresie letnik więcej ciepła wnika do wnętrza domu
    niż zimą ucieka poprzez ściany.
    Gdyby tylko obniżyć temperaturę ściany do choćby 25-30 stopni to
    przenikanie ciepła do wnętrza zostałoby zminimalizowane.
    Trzeba też wziąć pod uwagę, że wieczorem i w nocy temperatury spadają, a
    temperatura ścian się uśrednia. Bilans energetyczny może być całkiem
    zachęcający.

    > To co piszesz ma szanse zadzialac grawitacyjnie ale wylacznie w zimie zeby
    > te sciany ogrzac. Chlodzenia w lato z tego nie wyciagniesz :-)

    Ale tu nie chodzi o całkowite chłodzenie, lecz schładzanie i
    zmniejszanie przenikalności termicznej.

> [...]
    > w GWC powietrznym ale to wyjdzie 5 x drozej i bedzie dzialac 5 x gorzej od

    Jaja se robisz?
    http://domwent.pl/pl/p/Przepustnica-pod-silownik-szc
    zelna-trojnik-160-z-obejsciem-GWC/955
    http://domwent.pl/pl/p/Silownik-do-przepustnicy-06Nm
    -230V/2530
    Byle jaki sterownik lub PLC z czujnikami temperatury.
    200-400zł
    Automatyka mieści się w 1000zł.
    Automatykę do wodniaka także musisz dołożyć.

> [...]
    > ściany. Być może koszt takiego płaszcza i dodatkowego ocieplenia tego
    > płaszcza jest zbyt duży do uzyskiwanych rezultatów. "

    Zimą na skutek cieplejszego powietrza z GWC byłyby zmniejszane straty
    cieplne ścian, bo ściany nie miałyby kontaktu bezpośredniego z
    powietrzem o temperaturze np. -10 czy -15 stopni Celsajusza, lecz z
    powietrzem z GWC o temperaturze +8 do +10 stopni.

    > I co do tego zaczela sie dyskusja.
    > Jak dla mnie "plaszcz" zasilany powietrzem z GWC to uklad wielu rur, ktore
    > chlodza/grzeja sciany zewnetrzne.

    Ale nie jest to tani pomysł. Koszt dodatkowych rur, pomp, energii
    elektrycznej, glikolu.
    Zakładając, że dom ma wymiary ścian 10x10x6m (piętrówka) i przy ułożeniu
    rur nie rzadziej jak 5cm masz już ponad 4km rur na ściany + 2km na
    najwyższy strop. Łącznie ponad 6000m rur. Przy cenie 3zł/mb masz już 18
    tys. zł
    Nie szalejmy z firmowymi, kupujemy jakąś rurę bliżej nieokreślonego
    producenta z Chin w markecie po 1,50zł To i tak nam daje nam ponad 9 tys zł.
    Aby napełnić te rury glikolem będziesz potrzebował:
    Wymiary rury:
    średnica zewnętrzna 16mm
    średnica wewnętrzna 16-2x2=12mm = 0,012m
    Liczymy pojemność 1mb rury:
    Pole powierzchni pi*r^2 czyli 3,14*0,006*0,006m= 0,00011304m2
    Zatem pojemność 1mb takiej rury wyniesie 0,00011304m3
    Pojemność wszystkich rur na ścianach i stropie to
    0,00011304*6000=0,67824m3 czyli ok. 678 litrów.
    Roztwór wodny glikolu -30 stopni Celsjusza - pojemnik 20 litrów to koszt
    ok. 100zł
    Sam roztwór glikolu w rurach na domu to koszt ponad 3 tysiące zł. nie
    licząc glikolu w dolny wymiennik gruntowy.
    A gdzie jeszcze koszt rozdzielaczy, złączek itp.
    Liczymy dalej?

    Do tego zapomnij o zamontowaniu lamp czy, kamer czy też konstrukcji typu
    daszki itp., bo się wpierniczysz w rurę i "po ptokach".
    To już o wiele lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie wentylacji
    mechanicznej i dodatkowego wymiennika ciepła na wejściu w postaci
    nagrzewnicy zasilanej z dolnego źródła. Ale wtedy chyba też GWC wygrywa
    ze względu na mniejsze koszty i prostszą konstrukcję.

  • 77. Data: 2016-06-06 21:12:46
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:58:37 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > Gdyby tylko obniżyć temperaturę ściany do choćby 25-30 stopni to
    > przenikanie ciepła do wnętrza zostałoby zminimalizowane.

    Coz - po zalozeniu blednych danych wejsciowych, wyjsciowe tez sa z czapy :-)

    http://szyna.civ.pl/przegroda.png

    Tu masz rozklad temperatury w przegrodzie z porothermu 25 i styropianem
    (zwyklym 0,040) 20cm. Niestety program nie pozwala ustawic wiecej niz 50stC
    na zewnatrz ale roznice bylyby kosmetyczne. Jak widzisz temperatura po drugiej
    stronie styropanu (czyli po stronie zewnetrznej sciany) wynosi ~22stC.

    Wiec do 25-30stC to bys ja musial grzac, a nie chlodzic :-)

    > Ale tu nie chodzi o całkowite chłodzenie, lecz schładzanie i
    > zmniejszanie przenikalności termicznej.

    Zmniejszyc przenikalnosc termiczna mozesz jedynie przez dolozenie materialu
    izolacyjnego.

> [...]
    > 200-400zł
    > Automatyka mieści się w 1000zł.
    > Automatykę do wodniaka także musisz dołożyć.

    Automatyka do wodniaka to 10 pln :-)
    A wydajnosc kilka razy wyzsza.

> [...]
    > powietrzem o temperaturze np. -10 czy -15 stopni Celsajusza, lecz z
    > powietrzem z GWC o temperaturze +8 do +10 stopni.

    I po raz kolejny pokazujesz, ze nie wiesz za bardzo o czym piszesz :-)

    http://szyna.civ.pl/przegroda2.png

    *Sciana* przy +20stC wew i -20stC zew ma temperature... +17stC. Czyli
    wpuszczajac na nia powietrze GWC o temperaturze 6-10stC tylko bys ja jeszcze
    schladzal :-)

> [...]
    > rur nie rzadziej jak 5cm masz już ponad 4km rur na ściany + 2km na
    > najwyższy strop. Łącznie ponad 6000m rur. Przy cenie 3zł/mb masz już 18

    Po co co 5cm? Tyle to sie nawet na podlogowke nie daje. Spokojnie wystarczyloby
    co ~15cm. Pex Wavina kosztuje 2,4 brutto / mc. U mnie elewacji styropianowej
    bylo jakos 260m2, to daloby ~1700m rury czyli 4k pln.

    Jak z czapy zalozenia wezmiesz to i wyniki wychodza z czapy :-)

    > Liczymy dalej?

    Mysle, ze nie ma sensu bo i tak wszystko przeinaczasz :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 78. Data: 2016-06-06 22:55:40
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-06-06 o 17:00, Adam Sz. pisze:

    > Bo w nocy nie gotujesz, nie srasz i nie kapiesz sie. Nie wykonujesz tez
    > innych czynnosci poza spaniem, a na spaniu zuzywasz akurat najmniej
    > powietrza niz w ciagu dnia kiedy cos robisz, pracujesz, krzatasz sie po domu.

    Fakt, ale latem w dzien mam uchylone niektore okna, wiec wentylacji
    molgoby w sumie nie byc.

    Pozdro.. TK

  • 79. Data: 2016-06-06 23:03:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 21:12, Adam Sz. pisze:

    > Coz - po zalozeniu blednych danych wejsciowych, wyjsciowe tez sa z czapy :-)

    To Ty właśnie cały czas zakładasz błędne dane.

> [...]
    > stronie styropanu (czyli po stronie zewnetrznej sciany) wynosi ~22stC.
    >
    > Wiec do 25-30stC to bys ja musial grzac, a nie chlodzic :-)

    Co ma wspólnego rozkład temperatur z ilością przenikającego ciepła?
    Powiem krótko: nie rozumiesz o czym dyskutuję i nie znasz praw
    rządzących termodynamiką.

    > Zmniejszyc przenikalnosc termiczna mozesz jedynie przez dolozenie materialu
    > izolacyjnego.

    Piszesz głupoty.
    Nie jedynie. Izolacji nie zmieniamy, ani materiału. Zatem przenikalność
    w postawionej ścianie, zmienia się tylko i wyłącznie z powodu zmian
    różnicy temperatur oraz wilgotności przegrody.
    Przy zmianie różnicy temperatur, zmienia się nie tylko wartość
    przepływającej energii (moc), ale także kierunek przepływu tej energii.
    Im większa różnica tym więcej energii przepływa.
    Jeżeli wewnątrz mamy mieć constans, powiedzmy +20 stopni Celsjusza i na
    zewnątrz także mamy + 20 stopni to nie będzie żadnego przepływu energii,
    czyli mamy przepływ energii o mocy zero Watów.
    Jeżeli na zewnątrz przegrody będziesz miał temperaturę mniejszą jak
    wewnątrz, energia będzie przepływać z wnętrza na zewnątrz. Aby
    temperatura wewnątrz się nie zmieniała to musisz dostarczać dodatkowej
    energii do wnętrza, czyli grzać.
    Jak na zewnątrz temperatura będzie większa niż wewnątrz to przepływ
    energii będzie odwrotny czyli z zewnątrz do wnętrza i wtedy trzeba
    wewnątrz używać klimatyzacji, aby usuwać nadmiar ciepła i utrzymać te
    +20 stopni.
    Jak na zewnątrz ściana się nagrzewa do +80 stopni to przepływ energii z
    zewnątrz do wewnątrz masz większy niż w przypadku zimy, kiedy wewnątrz
    masz +20 a na zewnątrz -20 stopni Celsjusza, gdyż w pierwszym przypadku
    masz różnicę temperatur 60 stopni, a w drugim 40 stopni.
    Naprawdę tak ciężko jest Ci to pojąć?
    Jak zrobisz na zewnątrz płaszcz powietrzny, w który zaczniesz wtłaczać
    powietrze o temperaturze +10 stopni to doprowadzisz do przepływu energii
    z wnętrza w kierunku do tego płaszcza. W ten sposób będziesz usuwał
    nadmiar ciepła, które trafiło do wnętrza innymi drogami.
    Jak w zimie zaczniesz wtłaczać w ten płaszcz powietrze cieplejsze niż
    to, które jest w otoczeniu to zmniejszasz straty cieplne poprzez tą
    przegrodę.

    Porównaj sobie jakie będą różnice temperatur przy:

    zima bez płaszcza +20 || -20 różnica 40stC przepływ
    energii ---->
    lato bez płaszcza +20 || +80 różnica 60stC przepływ
    energii <------
    zima i lato z płaszczem +20 || +10 różnica 10stC przepływ
    energii ->

    zelna-trojnik-160-z-obejsciem-GWC/955
    -230V/2530
    > Automatyka do wodniaka to 10 pln :-)

    Kłamstwo. Nawet najtańsza pompa obiegowa to wydatek przynajmniej 100zł
    Termostatu także nie kupisz za 10zł.

    > A wydajnosc kilka razy wyzsza.

    Z całą pewnością nie, jeżeli ułożysz rury co 15cm.
    Nawet ułożenie co 5cm powoduje spory spadek wydajności. Aby uzyskać
    prawie 100% wydajność musiał być ułożyć rurkę przy rurce na całej
    powierzchni.

> [...]
    > wpuszczajac na nia powietrze GWC o temperaturze 6-10stC tylko bys ja jeszcze

    Pierniczysz głupoty.
    Zastąp te -20 temperaturą +10 stC z GWC, bo cały czas o tym piszę i
    wtedy sobie zrób rozkład temperatur. Ponadto policz sobie moc strat
    przez ta przegrodę w dwóch przypadkach:
    1) +20stC || -20stC
    2) +20stC || +10stC
    Twierdzisz, że w przypadku pierwszym będziesz miał mniejsze straty?
    Jesteś w błędzie.

    > Po co co 5cm? Tyle to sie nawet na podlogowke nie daje. Spokojnie wystarczyloby
    > co ~15cm.

    Co 15 cm to możesz grzać podłogówkę, a nie chłodzić ściany. W tym
    przypadku jest duża różnica, bo w przypadku grzania podłogówki ciepło
    się rozchodzi po całej posadzce, a to, które idzie w ziemię poprzez
    warstwę izolacyjną jest tylko niewielką stratą, gdyż pod posadzką i
    warstwą ocieplenia masz ziemię, która ma temperaturę wyższą niż 10
    stopni na plusie.
    W przypadku, kiedy słońce Ci nagrzewa powierzchnię ściany do +80m czy
    +100stC to ciepło z tej powierzchni wędruje do chłodniejszych rurek oraz
    poprzez luki między rurkami do warstwy ocieplenia i ścianę, aż do wnętrza.
    Abyś mógł powstrzymać to przenikanie ciepła wgłąb to musiał byś ułożyć
    rurkę koło rurki na styk lub zastosować dodatkową powierzchnię o dużej
    poprzecznej przewodności termicznej np. w postaci blachy, dokładnie tak
    samo jak jest to robione w solarach.

> [...]
    >
    > Jak z czapy zalozenia wezmiesz to i wyniki wychodza z czapy :-)

    > Mysle, ze nie ma sensu bo i tak wszystko przeinaczasz :-)

    Wybacz, ale pierniczysz głupoty.

    Przeanalizuj jeszcze raz co napisałeś, bo napisałeś głupoty. Nie wiem
    tylko czy robisz to celowo czy też masz problemy ze zrozumieniem o czym
    jest dyskusja. Totalnie wszystko przeinaczasz i do tego przypisujesz mi
    przeinaczanie.

  • 80. Data: 2016-06-07 08:32:17
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 23:03:04 UTC+2 użytkownik Uzytkownik
> [...]
    > masz +20 a na zewnątrz -20 stopni Celsjusza, gdyż w pierwszym przypadku
    > masz różnicę temperatur 60 stopni, a w drugim 40 stopni.

    obawiam sie ze adam jest blizej prawdy :) To co napisales ma sens jesli sciana jest
    jednowarstwowa, tzn w 2w tez dziala ale analizowac trzeba na podstawie przekrojow
    ktore podal adam. Zresztą ameryki nie odkryliscie
    http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,402752,u
    czony-z-gdanska-wynalazl-system-ogrzewania-cieplem-z
    magazynowanym-w-ziemi.html

    pare lat temu ktos tu pytal o taki temat, liczylismy go i wyszlo ze energetycznie
    jest bez sensu, wiecej energii szlo na utrzymanie bariery cieplnej w scianach ktora
    miala powstrzymywac ucieczke ciepal - niz sam ta ucieczka.

> [...]
    > lato bez płaszcza +20 || +80 różnica 60stC przepływ
    > energii <------
    > zima i lato z płaszczem +20 || +10 różnica 10stC przepływ

    teraz popatrz na przekroje adama. zima miedzy styro i sciana masz bez plaszcza masz
    +18stopni. Dając tam 10 psujesz tą scianę.

    Latem mogloby to miec sens.

    Aha, temeperatury nagrzanych przedmiotów latem nie osiągaja 100 stopni. Zeby osiagnac
    80 to juz trzeba by sie dobrze starac. Bedzie ponizej.

    No i nieco mylisz temperature z mocą - założyłeś sztywną wartosc +10, nieskonczona
    moc gwc. To tez duze uproszczenie.

    > Pierniczysz głupoty.
    > Zastąp te -20 temperaturą +10 stC z GWC, bo cały czas o tym piszę i
    > wtedy sobie zrób rozkład temperatur. Ponadto policz sobie moc strat

    adam ma racje, ty zakladasz (tak liczysz) ze zimą te rurki lezą na styropianie
    (zmieniają -20 na +10), a latem pod :-)

    > przez ta przegrodę w dwóch przypadkach:
    > 1) +20stC || -20stC
    > 2) +20stC || +10stC
    > Twierdzisz, że w przypadku pierwszym będziesz miał mniejsze straty?
    > Jesteś w błędzie.

    dla scinay 1W masz racje

    sie nie unos tylko te rysunki przegród przeanalizuj

    b.