  • 81. Data: 2016-06-07 08:38:48
    Temat: Re: Czy kombinować z chłodzeniem podłogówki?
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 23:03:04 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Jak na zewnątrz ściana się nagrzewa do +80 stopni to przepływ energii z
    > zewnątrz do wewnątrz masz większy niż w przypadku zimy, kiedy wewnątrz
    > masz +20 a na zewnątrz -20 stopni Celsjusza, gdyż w pierwszym przypadku
    > masz różnicę temperatur 60 stopni, a w drugim 40 stopni.
    > Naprawdę tak ciężko jest Ci to pojąć?

    Ja wszystko rozumiem - chcesz wywolac globalne ocieplenie i zeby w zimie
    nie bylo -20stC tylko +10stC :-))
    Reszty nie komentuje, bo sie mylisz ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 82. Data: 2016-06-07 08:57:26
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 08:32:18 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > Aha, temeperatury nagrzanych przedmiotów latem nie osiągaja 100 stopni. Zeby
    osiagnac 80 to juz trzeba by sie dobrze starac. Bedzie ponizej.

    Juz sie tego rzeczywiscie nie czepialem bo tynk, ktory ma 80stC od samego
    dotyku wywolywalby poparzenia. A jakos moge dotknac reka mojej sciany bez
    wiekszego problemu - mysle, ze max 40stC ma w najwiekszym sloncu.

    > No i nieco mylisz temperature z mocą - założyłeś sztywną wartosc +10, nieskonczona
    moc gwc. To tez duze uproszczenie.

    Ot co :-) Pozatym na chlopski rozum - po co wydawac grube tysiace PLN na
    system, ktory nam ogrzeje sciane do +10stC, jezeli wystarczy polozyc ok.
    5cm warstwe styropianu i efekt bedzie *dokladnie* taki sam? :)))

    http://szyna.civ.pl/przegroda3.png

    I nie trzeba robic kominow, DZ etc ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 83. Data: 2016-06-07 11:24:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 08:32, Budyń pisze:

    > obawiam sie ze adam jest blizej prawdy :) To co napisales ma sens jesli sciana jest
    jednowarstwowa, tzn w 2w tez dziala ale analizowac trzeba na podstawie przekrojow
    ktore podal adam. Zresztą ameryki nie odkryliscie
    > http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,402752,u
    czony-z-gdanska-wynalazl-system-ogrzewania-cieplem-z
    magazynowanym-w-ziemi.html

    Trochę inna wersja, którą już stosuje wielu ludzi w formie ogrzewanie
    podłogowe + rewersyjna pompa ciepła + solary.

    > pare lat temu ktos tu pytal o taki temat, liczylismy go i wyszlo ze energetycznie
    jest bez sensu, wiecej energii szlo na utrzymanie bariery cieplnej w scianach ktora
    miala powstrzymywac ucieczke ciepal - niz sam ta ucieczka.

    > teraz popatrz na przekroje adama. zima miedzy styro i sciana masz bez plaszcza masz
    +18stopni. Dając tam 10 psujesz tą scianę.

    Ale ja nie chcę dawać 10 stopni pomiędzy ścianę, a ocieplenie, lecz
    pomiędzy zewnętrzną warstwą ocieplenia ściany, a dodatkową ścianką
    zewnętrzną.
    To co niby ma być popsute?
    Izolacja pozostaje taka jak była, a dzięki powietrzu z GWC zewnętrzna
    warstwa ocieplenie nie będzie się stykać z powietrzem o temperaturze -20
    tylko powietrzem z GWC, które ma +10
    Latem też powierzchnia ocieplenia nie będzie nagrzewana bezpośrednio
    promieniami słonecznymi lecz będzie miała kontakt z powietrzem z GWC.
    Dzięki temu spadnie zapotrzebowanie energetyczne na ogrzewanie zimą, a
    latem na chłodzenie.
    Ponadto w przypadku okresu letniego zmieni się kierunek przepływu
    energii. Zamiast dom być nagrzewany, będzie chłodzony. O ile to może
    zmniejszyć temperaturę w domu? Tego nie wiem, bo zbyt dużo czynników
    wpływa na tą temperaturę.

    Tak więc nie dorabiajcie teorii do tego co piszę i zmieniajcie moich
    założeń konstrukcyjnych, bo tak Wam akurat pasuje, aby mi przywalić :)

    > Latem mogloby to miec sens.
    >
    > Aha, temeperatury nagrzanych przedmiotów latem nie osiągaja 100 stopni. Zeby
    osiagnac 80 to juz trzeba by sie dobrze starac. Bedzie ponizej.

    Żartujesz?
    Ciemne powierzchnie potrafią się nagrzać nawet do ponad 100 stopni. Dla
    przykładu sprawdź jakie temperatury stagnacji uzyskuje się w
    kolektorach. Potrafią sięgnąć nawet 140-160 stopni Celsjusza.
    Ale nie o temperaturę tu chodzi, lecz ilość energii przepływającej
    poprzez przegrodę, a ta zależy od izolacyjności tej przegrody oraz
    różnicy temperatur.

    > No i nieco mylisz temperature z mocą - założyłeś sztywną wartosc +10, nieskonczona
    moc gwc. To tez duze uproszczenie.

    +10 to tylko założenie, aby uzmysłowić o co chodzi, a rzeczywista
    temperatura zależeć będzie od kilku czynników.

    > adam ma racje, ty zakladasz (tak liczysz) ze zimą te rurki lezą na styropianie
    (zmieniają -20 na +10), a latem pod :-)

    Ach... jesteś geniuszem, bo wiesz lepiej ode mnie co ja mam na myśli :)
    Nie, nie robię takich założeń. Poza tym rurki to wymysł Adama, a nie
    mój. Ja pisałem o luce wentylacyjnej pomiędzy zewnętrzną powierzchnią
    ocieplenia ścian, a dodatkową ścianką zewnętrzną.

    > dla scinay 1W masz racje

    Dla ściany 1W nie ma to racji bytu.

    > sie nie unos tylko te rysunki przegród przeanalizuj

    Ale po co mam je analizować jak one się mają nijak do tego o czym piszę.

  • 84. Data: 2016-06-07 11:41:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 08:57, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > dotyku wywolywalby poparzenia. A jakos moge dotknac reka mojej sciany bez
    > wiekszego problemu - mysle, ze max 40stC ma w najwiekszym sloncu.

    To nie jest tak. Jest jeszcze coś takiego jak kumulacyjność cieplna.
    Temperatura jej powierzchni może być 80-100 stopni, ale ręka może tego
    nie odczuć, ponieważ pod tynkiem cienkowarstwowym masz styropian, który
    ma bardzo małą kumulacyjność. Dotykając takiej ściany, dotykasz o wiele
    zimniejszą ręką, a ciepło się uśrednia i w tym samym momencie
    temperatura cienkiego tynku spada, bo część tego ciepła wnika w Twoją
    rękę. Ściana wydaje Ci się chłodniejsza niż jest w rzeczywistości.
    Jednak od strony przenikalności energetycznej poprzez tą ścianę przenika
    ciepło, którego wartość zależy od różnic temperatury pomiędzy
    powierzchniami tej przegrody. Słońce oświetlając tą ścianę, cały czas
    dostarcza kolejnych porcji energii, która wnika w przegrodę.
    Jeżeli mi nie wierzysz, że tak jest to spróbuj dotknąć ścian zbudowanych
    z materiałów o większej kumulacyjności cieplnej np. z cegły czy
    klinkieru. Zbyt długo nie utrzymasz ręki na takiej powierzchni, bo
    będzie parzyć. Jak parzy to na pewno temperatura tej powierzchni ma
    ponad 60 stC. Przy ciemnych materiałach spokojnie może osiągnąć powyżej
    100stC.

> [...]
    > system, ktory nam ogrzeje sciane do +10stC, jezeli wystarczy polozyc ok.
    > 5cm warstwe styropianu i efekt bedzie *dokladnie* taki sam? :)))

    Być może i jak byś był łaskaw zauważyć także dawałem znak zapytania czy
    ekonomicznie byłoby to uzasadnione.
    Polemizuję tylko dlatego, że cały czas negujesz moje założenia
    techniczne, jednocześnie je przeinaczając i twierdząc, że to nie ma
    sensu, bo będzie na odwrót, zaprzeczając jednocześnie prawom fizyki :)

  • 85. Data: 2016-06-07 11:44:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 08:38, Adam Sz. pisze:

    > Ja wszystko rozumiem - chcesz wywolac globalne ocieplenie i zeby w zimie
    > nie bylo -20stC tylko +10stC :-))
    > Reszty nie komentuje, bo sie mylisz ;)
    > pozdr.

    Aha... Skończyły się argumenty... , bo w końcu Adam zauważył, że
    popełnił błąd w rozumieniu tego o czym piszę, a przyznać się do swojego
    błędu to już nie potrafi :)

  • 86. Data: 2016-06-07 12:23:33
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 11:24:43 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Ale ja nie chcę dawać 10 stopni pomiędzy ścianę, a ocieplenie, lecz
    > pomiędzy zewnętrzną warstwą ocieplenia ściany, a dodatkową ścianką
    > zewnętrzną.
    > To co niby ma być popsute?

    Temperatura to nie moc. Mylisz to strasznie, az sie dziwie bo zwykle gadasz
    z sensem. Ty po prostu chcesz grzac swiat do +10stC :-)
    Zastanow sie jaka na to bedzie potrzebna moc :-)
    Jezeli do ogrzania izolowanego domu trzeba powiedzmy 10kW to ile bedzie
    trzeba do ogrzania "swiata" bez izolacji? 50kW starczy zeby taka "kurtyne"
    wytworzyc? :-) Tylko po co wytwarzac 50kW - zeby obnizyc moc ogrzewania
    domu z 10kW do 2kW? Umiesz dodawac i odejmowac? To policz czy to sie oplaci:-)

    > Izolacja pozostaje taka jak była, a dzięki powietrzu z GWC zewnętrzna
    > warstwa ocieplenie nie będzie się stykać z powietrzem o temperaturze -20
    > tylko powietrzem z GWC, które ma +10

    Rotfl. Wiekszej bzdury nie czytalem :-)
    To wez farelke 2kW wystaw pod sciana - niech ja ogrzewa do +10stC i na pewno
    dzieki temu w domu bedzie cieplo :))

    Zawiodlem sie - czesto Cie czytalem w tematach w ktorych nie czuje sie
    zbyt dobrze ale teraz sie zaczynam obawiac, czy tam tez nie plotles takich
    glupot :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 87. Data: 2016-06-07 12:28:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 11:41:44 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > zimniejszą ręką, a ciepło się uśrednia i w tym samym momencie
    > temperatura cienkiego tynku spada, bo część tego ciepła wnika w Twoją

    Boze jakie glupoty :)) Tynk z klejem ma z pol centymetra. To ma ogromna
    kumulacyjnosc - przypuszczam, ze chlodzi sie paredziesiat minut, jak nie
    pare godzin po tym jak slonce przestanie na to swiecic.

    Gdyby twoje rewelacje byly prawdziwe to sciana od wewnatrz mialaby z 40stC,
    a ma zwykle 20-22 :-)

    > Ściana wydaje Ci się chłodniejsza niż jest w rzeczywistości.

    A pelna ciemna cegla klinkierowa tez ma male cieplo wlasciwe?
    Nigdy sie mi jeszcze nie zdarzylo, zeby mnie poparzyla (do tego wystarczy
    50-55 stC), a siadam gola dupa co chwile bo mam z niej murek dookola tarasu
    zrobiony. A na murek padaja promienie prawie bezposrednio z gory.

    80stC na scianie... Sprawdzimy w lato pirometrem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 88. Data: 2016-06-07 12:29:20
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 11:43:55 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Aha... Skończyły się argumenty... , bo w końcu Adam zauważył, że
    > popełnił błąd w rozumieniu tego o czym piszę, a przyznać się do swojego
    > błędu to już nie potrafi :)

    Oj stary tutaj nawet nie ma co wytaczac argumentow, bo fizyka jest Ci calkowicie
    obca :-) To jak tlumaczyc 2 letniemu dziecku zasade dzialania silnika
    czterosuwowego - po prostu sie nie da.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 89. Data: 2016-06-07 16:09:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 12:28, Adam Sz. pisze:

    > Boze jakie glupoty :)) Tynk z klejem ma z pol centymetra. To ma ogromna
    > kumulacyjnosc - przypuszczam, ze chlodzi sie paredziesiat minut, jak nie
    > pare godzin po tym jak slonce przestanie na to swiecic.

    Boze jakie głupoty wypisujesz. Tynk cienkowarstwowy z klejem na elewacji
    się chłodzi parę godzin :)
    Oczywiście stygnie tak długo jak zachodzi słońce :)

    > Gdyby twoje rewelacje byly prawdziwe to sciana od wewnatrz mialaby z 40stC,
    > a ma zwykle 20-22 :-)

    Miałaby, gdyby była zbudowana z materiału bardzo dobrze przewodzącego
    ciepło, ale nie jest.

> [...]
    > zrobiony. A na murek padaja promienie prawie bezposrednio z gory.
    >
    > 80stC na scianie... Sprawdzimy w lato pirometrem :-)

    Pirometrem to sobie możesz temperaturę mierzyć, ale w uchu :)

    Wiesz jaki współczynnik emisyjności ma Twoja ściana?

    Nie wiesz, a od tego współczynnika będą zależały wskazania pirometru.

    Jak chcesz to dobrze zmierzyć to tylko i wyłącznie czujnikiem punktowym
    (np. termopara, miniaturowy termistor) zatopionym w tej warstwie.

    Wszelkie inne metody będą obarczone dużym błędem pomiarowym.

  • 90. Data: 2016-06-07 16:14:14
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 12:23, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > domu z 10kW do 2kW? Umiesz dodawac i odejmowac? To policz czy to sie oplaci:-)

    Bo tą energię mamy prawie za darmo, a za energię do ogrzewania i
    chłodzenia domu musimy zapłacić.

> [...]
    >
    > Zawiodlem sie - czesto Cie czytalem w tematach w ktorych nie czuje sie
    > zbyt dobrze ale teraz sie zaczynam obawiac, czy tam tez nie plotles takich

    Wybacz ale zachowujesz się teraz jak idiota, a czytać mnie nie musisz.
    To nie jest żaden obowiązek.